
Omzet OOH-markt in 2020 met 35 procent gedaald naar 137 miljoen euro
De bestedingen aan (D)OOH-reclame zijn in 2020 met 35 procent gedaald. De omzet bleef op 137,2 miljoen euro steken. In 2019 werd nog 211,2 miljoen euro omgezet. De daling is volgens Outreach, de overkoepelende organisatie van OOH-exploitanten, volledig toe te schrijven aan de maatregelen rondom het coronavirus. Deze zorgden vanaf half maart 2020 voor een sterke afname van de mobiliteit van de Nederlanders, waardoor adverteerder minder buitencampagnes lieten ontwikkelen.
Uit de cijfers van Outreach blijkt dat de grootste daling in het tweede kwartaal zat. De bestedingen zakten toen met maar liefst 67 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. Na een relatieve verbetering in het derde kwartaal met een daling van slechts 25 procent, als gevolg van de versoepeling van de corona-maatregelen, laat het vierde kwartaal met -29 procent weer een sterkere daling in de omzet zien.
De verhouding tussen traditionele OOH en digitaal is in 2020 gelijk gebleven met onderweg kleine schommelingen per kwartaal. Uiteindelijk ging bijna 90 miljoen naar traditioneel en iets meer daan 47 miljoen naar digitaal. Dat is een verhouding van 65 procent tegen 35 procent.
Eric Kip, voorzitter Outreach en CEO van Exterion Media voorziet nog geen herstel van de markt zolang Nederland in een lockdown zit. Tegelijkertijd wijst hij op het feit dat er buiten nog steeds voldoende massa te bereiken is: Erik Kip: “Exploitanten kunnen, met dank aan beschikbare data, het daadwerkelijk bereikte publiek ook goed inzichtelijk maken en adverteerders voor een afname op transparante wijze compenseren. Hiermee blijft buitenreclame juist ook in coronatijd een aantrekkelijk medium.”
Outreach is de brancheorganisatie van de buitenreclamebranche waar Centercom, Hillenaar Outdoor, Clear Channel Nederland, Exterion Media, JCDeceaux, Ocean Outdoor en OV Media bij zijn aangesloten.
www.outreach.nl
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie