
Omzetten buitenreclame 100 miljoen euro in eerste helft 2022
De bestedingen aan (digitale) out-of-home (OOH) reclame zijn in de eerste helft van 2022 uitgekomen op 108 miljoen euro.
Nog niet eerder werd de grens van 100 miljoen euro gepasseerd in de eerste helft van een jaar. De groei ten opzichte van dezelfde periode in 2021 bedroeg 73 procent. De totale omzet over het eerste halfjaar van 2022 ligt bijna 12 procent hoger dan over dezelfde periode in 2019, het laatste normale jaar voor de uitbraak van corona.
Stijging 82 procent (digitale) buitenreclame
De meest recente cijfers laten zien dat de markt voor (digitale) buitenreclame niet alleen hersteld is van de gevolgen rond de coronamaatregelen, maar dat daar bovenop ook sprake is van een substantiële groei, niet in de laatste plaats door de ontwikkelingen bij digitaal. Daar groeiden de halfjaaromzetten met 82 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2021. De traditionele vormen van out-of-home plusten 66 procent. Het aandeel van digitaal is inmiddels opgelopen tot 44 procent over de eerste helft van 2022 en 46 procent in het tweede kwartaal.
Programmatic groeit met 168 procent
Sinds het begin van 2021 worden binnen DOOH ook de omzetten van programmatic geregistreerd. De groei in dit deel is aanzienlijk. Met een stijging van maar liefst 168 procent in de eerste helft van 2022 realiseerde programmatic verkoop binnen digitaal een aandeel van 27 procent.
Met de huidige groeicijfers is buitenreclame weer op weg naar 200 miljoen euro. De laatste keer dat de die grens werd gepasseerd was in precorona-jaar 2019 (211 miljoen euro).
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie