
[De Belofte 2022] Pien van der Togt (Global): De flexibiliteit van de jongere talenten en de ervaring van de gevestigde orde zijn een perfect match
Pien van der Togt is Junior Designer bij Global. Zij is genomineerd voor De Belofte 2022. De winnaar wordt bekendgemaakt op woensdag 8 juni op Cross Media Congres 2022.
Kun jij Global introduceren?
Global Media & Entertainment is in Nederland een van de grootste, misschien wel dé grootste buitenreclame specialist. Buitenreclame wordt ook wel in de hippere variant Out-of-Home genoemd. Bewust of onbewust kom je er meerdere keren per dag mee in aanraking. Onderweg naar je werk, op het station, in een winkelcentrum of tijdens het maken van een pitstop bij een tankstation.
Wat kan Global dat andere bedrijven niet kunnen?
Wij denken altijd mee met de klant! Een mooi voorbeeld hiervan is de Basic Fit case. Zij kwamen met de vraag hoe ze op een nieuwe verfrissende manier impact konden maken met Out-of-Home. Aan de hand van het huisstijlhandboek heb ik verschillende creaties opgemaakt, maar kwam er toen achter dat dit niet past bij het medium. Daarom heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik naast deze uitingen ook een aantal alternatieven gemaakt die haaks stonden op het huisstijlhandboek. Hier zijn uiteindelijk de volgende creaties uitgekomen:
Dit proces is wat Global typeert. Global biedt mij de ruimte om buiten de gebaande paden te gaan en de adverteerder te helpen om het beste uit de campagne te halen. Uiteindelijk heeft de campagne door heel het land gehangen en misschien nog wel toffer ook in België, Frankrijk en Spanje.
Waaruit bestaat jouw werk bij Global?
(Digital) Out-of-home is een snel medium. Gemiddeld heb je met een creatie 2-5 seconden de tijd om de aandacht te trekken en impact te maken met de campagne. Belangrijk is dan ook dat de adverteerder goed advies krijgt hierover, één van mijn werkzaamheden is daarom het bedenken, ontwerpen en adviseren van de perfecte (Digital) Out-of-home campagne. Dit kan in opdracht van de adverteerder, maar wat we eigenlijk nog vaker doen, is dat we campagnes bedenken voor een adverteerder die nog niet (D)OOH inzet. Met deze uitingen gaat de Accountmanager dan op pad om de adverteerder te overtuigen. Wat ik misschien wel het aller vetste van dit werk vind, is het creëren van een Spectacular. Dit start met een brainstorm, intern of met de adverteerder. Met een Spectacular is letterlijk ALLES mogelijk en niks te gek. Door dat idee uiteindelijk visueel te onderbouwen door middel van een schets komt alles tot leven.
Wat vind jij de belangrijkste trends in onze business?
Digital Out-of-Home is BOOMING. Bijna de helft van de bestedingen in de markt gaan hier naartoe en dat begrijp ik maar al te goed, want de impact die met (D)OOH gecreëerd kan worden is heel HUGE. Mooi voorbeeld hiervan is deepscreen, de techniek hierachter is forced perspective. Dit is een techniek waarbij gebruik wordt gemaakt van een optische illusie om een voorwerp groter, kleiner, verder weg of dichterbij te doen lijken dan het in werkelijkheid is. Een gave trend naar mijn mening en zeker toepasbaar op onze digitale schermen.
Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?
Jonge creatieve talenten doen veel naast hun werk. Zo heb ik een onderneming naast mijn baan bij Global. In mijn onderneming, maar ook in mijn werk bij Global streef ik naar het beste. Ik volg de laatste trends op het gebied van design en probeer die, indien mogelijk, ook direct toe te passen. Maar goed, terug naar de vraag. Naar mijn mening hebben de jongere talenten een frisse blik over bepaalde onderwerpen in de samenleving waardoor ze met andere oplossingen kunnen komen. Wij leven in een tijd waarbij we zijn opgegroeid met social media en waarbij trends snel veranderen, nieuws 24/7 wordt verspreid en ideeën gemakkelijk met elkaar gedeeld kunnen worden. Ik denk dat de mix tussen gevestigde orde en jonge mensen nu nóg belangrijker is dan ooit! De flexibiliteit van de jongere talenten en de ervaring van de gevestigde orde zijn een perfect match.
Wat zijn jouw ambities in ons vak?
Ik wil groeien binnen mijn rol, creatie is waar mijn hart ligt. In de toekomst kijken kunnen we helaas niet, maar als ik soms mag dromen dan zie ik mijzelf over heel wat jaren werken bij een creatief/reclamebureau als Art Director. Daarnaast zal ik altijd werk voor mijzelf blijven doen en dat heeft mede te maken met mijn passie voor de muziekindustrie.
Wat is het laatste nieuws?
Doelen jullie hiermee op Global of op mij, Pien? Global - sinds 1 april zijn we gerebrand en horen we officieel bij de Global family. Pien - ik heb onlangs een YouTube video opgenomen met een Australische YouTuber Chris aka CK Creative. Hij kwam met een super origineel idee, om een video te maken waarbij we het tegen elkaar op moesten nemen. We hadden 3 keer 20 minuten en daarin moesten we drie logo’s ontwerpen. De briefings werden bedacht door Faye, Mike en Liam, waardoor we nog niet wisten voor welke bedrijven we de logo’s moesten ontwerpen. Wat zo tof was aan deze opdracht, was het laten zien dat je in zo’n kort tijdsbestek (20 minuten en 1 minuut inspiratietijd) zoiets kunt creëren.
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie