[Interview] Boaz Shkolnik: TMG kiest niet meer exclusief voor één specifieke SSP
27-11-2018 14:46:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3916 | Tags:

Telegraaf Media Groep ontsluit sinds kort zijn gehele inventory voor display- en onlinevideo-advertenties via Google Ad Manager en combineert dit met een header bidding-opzet. Hierdoor ontstaan nieuwe mogelijkheden op gebied van formaat en data-proposities. Wij spreken met Boaz Shkolnik, hoofd Programmatic & Technology bij TMG.

Hallo Boaz. Je werkt in een branche die continu in beweging is. Hoe blijf je bij?

Om effectief en impactvol te kunnen zijn, volgen wij vanuit TMG digitale innovaties op de voet en leren we dagelijks van alle kansen die alle nieuwe ontwikkelingen met zich meebrengen. Deze kennis moeten we delen en toepassen. Ik woon daarom regelmatig events bij en ga daarbij in gesprek met collega’s uit de branche. Wij hebben ook samenwerkingen met partijen als het IAB. Daarnaast wil ik alles weten en blijf ik op de hoogte door vakmedia te lezen.

Kun je omschrijven welke veranderingen er plaats hebben gevonden bij TMG op gebied van online advertising en wat zijn de resultaten daarvan?

We hebben recent onze Ad Serving gestroomlijnd en ontsluiten onze gehele inventory voor display- en onlinevideoadvertising nu via Google Ad Manager. We combineren dit met een header bidding-opzet voor in eerste instantie display advertising op de website. Hierdoor kunnen we meer transparantie geven aan adverteerders en een breder aanbod van digitale producten aanbieden. Onder andere nieuwe formaten, betere optimalisatie door meer inzicht in performance, nieuwe dataproposities en flexibiliteit in campagnes. Met het gebruik van header bidding willen we een gelijk speelveld creëren voor iedereen in de markt. We kiezen dus niet meer exclusief voor één specifieke SSP, maar ontsluiten er meerdere.

Welke ontwikkelingen hebben geleid tot deze stappen?

Ik ben per 1 februari 2018 begonnen bij TMG als Head of Programmatic & Tech, gelijktijdig met de nieuwe organisatiestructuur binnen onze B2B-afdeling. Ik heb afgelopen maanden een team kunnen samenstellen van collega’s met specifieke expertise op het gebied van productontwikkeling, data science en sales. Dat team kan onze relaties helpen met het effectief inzetten van hun programmatic-campagnes. In oktober hebben alle commerciële sites in beheer van TMG de switch gemaakt naar dezelfde technologie-stack, waardoor we vanuit één ad server campagnes op al onze titels kunnen uitserveren. Daarnaast is onze datapropositie verbeterd omdat wij overgestapt zijn naar een andere DMP, Cxense.

Met welke partijen werken jullie samen op gebied van online-advertentieverkoop?

De programmatic verkoop van TMG loopt via de bestaande technologiën van Improve Digital, SpotX en Rubicon Project en zijn recent aangevuld met Google Adexchange. In Google Adx zijn tevens ook alle deal-id's voor app inventory opgezet die voorheen nog in Improve Digital actief waren. Daarbij gaan we komende periode meerdere SSPs en DSPs direct op onze inventory aansluiten via de header.

Wat biedt TMG adverteerders wat ze elders niet zullen vinden?

TMG is dé onbetwiste leider in Nederland op het vlak van onlinevideo in de mix van nieuws, sport en entertainment. De Telegraaf is daarbij het centrale platform voor videocontent en de pionier binnen TMG. We groeien gestaag in het bereik met onze videocontent en hebben veel video inventory beschikbaar, die zowel programmatic als premium in te kopen is. Maar de combinatie van onze sterke merken, netwerk en expertise maakt dat wij in staat zijn adverteerders effectief en efficiënt te helpen bij het opzetten van impactvolle campagnes en het behalen van hun marketingcommunicatiedoelstellingen.

Over welke actuele ontwikkelingen binnen programmatic ben je enthousiast?

Header bidding is een ontwikkeling waar ik erg enthousiast over ben. Het biedt veel kansen voor de publisher om onder andere premium inventory programmatic aan te bieden aan de markt. TMG is sinds 1 oktober 2018 gestart met deze techniek via de zogenaamde client-side-oplossing. De komende periode gaan we inventariseren of we een server-side-setup specifiek voor onze apps en voor onze video inventory kunnen gaan testen. Afhankelijk van de mogelijkheden en resultaten zullen we kiezen voor een volledige server-side-setup of mogelijk een hybride setup van zowel client-side en server-side.

Wat is het laatste nieuws?

Met de overname van Wayne Parker Kent zetten we een volgende stap om een nóg creatievere en meer innovatieve aanpak mogelijk te maken en zo onze relevantie in de advertentiemarkt verder te vergroten. Door de samenwerking met WPK kunnen we de adverteerder optimaal bedienen en kan TMG verder groeien.

www.tmg.nl
www.mediahuis.be

 

Lees ook: TMG stroomlijnt Ad Serving en kiest voor header bidding

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie