[Interview] Gerrit Reinders: Adcombi slaat een brug tussen lokale communicatiedoelen en landelijke advertentieplatforms
19-09-2019 12:07:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 5113 | Tags:

Adcombi breidt local-advertisingtechnologie uit met video. Wij spreken met Gerrit Reinders, oprichter van Adcombi.

Dag Gerrit, wat is de staat van programmatic advertising in Nederland?

Mede door de internationalisatie van Adcombi mag ik tegenwoordig ook in andere markten in de keuken kijken. Nederland loopt in de markt qua kennis en technologie op het gebied van programmatic advertising echt voorop in continentaal Europa. We hebben de open cultuur om vrij laagdrempelig nieuwe technologieën te testen en te omarmen. Het is dan ook redelijk gemakkelijk om als start-up voet aan de grond te krijgen in Nederland. Dit geldt voor Nederlandse en buitenlandse bedrijven, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Duitse markt. De Duitse economie is stabiel, maar heeft moeilijkheden om op innovatie vlak mee te kunnen met andere markten en verschillende sectoren. In een sector als programmatic advertising komt dit natuurlijk nog meer tot uiting en is het relatief moeilijk om door te breken, maar is de markt veel groter. Echter hebben we in Nederland ook de neiging om door te draven en met relatief kleine budgetten hele complexe campagne setups neer te zetten en het uiteindelijke doel voorbij te streven. 

Adcombi is ook actief in Duitsland, hoe vergaat het jullie daar?

Inmiddels durf ik te zeggen dat we onze doorbraak hebben gehad in de DACH-markt. Zoals ik zei, is het een hele moeilijke en gefragmenteerde markt om te betreden. Ten eerste zijn er overduidelijk grote culturele verschillen qua business approach en is het geografisch ook moeilijk te benaderen. Eerlijk gezegd heb ik dat in eerste instantie onderschat. Sinds 1,5 jaar hebben we een kantoor in München en een Duitse collega/partner aangetrokken en qua support ook Duitstalige collega's geworven. Inmiddels werken we bijna met bijna alle agencies die ertoe doen en zien we een sterke groei binnen de Automotive en Retail sector waar scalable local advertising voor locaties een big thing is. Oftewel sinds we de stap hebben gemaakt om ook echt met lokale mensen te gaan werken is de groei pas echt ingezet. 

Adcombi voegt video toe aan de propositie. Vertel alles!

Met programmatic display advertising zijn we er inmiddels goed in geslaagd om de brug te slaan tussen lokale communicatiedoelstellingen en landelijke premium advertisingplatforms. Specifiek binnen automotive is er altijd spanning tussen het merk en de dealer. De dealer wil graag zelf vrijheid hebben in zijn lokale marketingactiviteiten, maar loopt tegen het probleem aan dat het bereik van lokale media hard achteruit loopt, dat hij met relatief lage budgetten moeilijk toegang krijgt tot landelijke advertisingplatforms en qua kennis- en creatieniveau niet op kan tegen die van het merk. Het merk wil aan de andere kant graag uniformiteit behouden in de look and feel van het merk, data loss voorkomen en controle over de uitlevering van de uitingen houden. Met Adcombi brengen we deze werelden bij elkaar door schaalbare creatie te koppelen aan gealloceerde communicatiedoelstellingen op premium platforms. De stap naar video was voor ons een logische keuze, want het aandeel van video advertising binnen programmatic stijgt gestaag en de potentie voor onze oplossing is daarom enorm. Als we terug gaan naar de automotive dealer. De dealer kan met een lokaal bureau een prima bannerset bouwen en lokaal uitserveren, echter wordt dit bij video advertising een grote uitdaging. De lokale dealer heeft niet de budgetten om op het niveau van het merk een commercial te ontwikkelen en te distribueren binnen de premium videokanalen waar hij/zij aanwezig wil zijn. Adcombi neemt in overleg met het merk de assets van een landelijke campagne over, zorgt voor een dynamische layer waar lokale content op geplaatst kan worden, geeft iedere dealer de mogelijkheid om een budget te bepalen en distribueert deze via de DSP naar premium content binnen haar eigen verzorgingsgebied.   

Een eerste project met local video-advertising doen jullie met Opel. Wat zijn de ervaringen en resultaten?

Samen met DTC Media mogen wij al geruime tijd multi-advertisingcampagnes voor Opel verzorgen in Nederland en België. Ik ben dan ook zeer verheugd dat een merk als Opel het lef heeft om dit project met ons aan te vliegen. Uiteindelijk heeft de campagne ruimschoots de gestelde KPI's gehaald, hebben we bijzonder positieve feedback ontvangen van de dealers en het merk zelf. Het bevestigt ons gevoel dat de markt staat te springen om campagnes met lokale communicatie/traffic doelstellingen naar een hoger plan tillen en schaalbaar maken.

Jullie twee labels Marqeting en Adcombi gaan verder onder de naam Adcombi. Vanwaar?

In 2011 zijn we begonnen met Marqeting als een onafhankelijk trading desk voor diverse agencies en adverteerders. In de tussentijd is er veel veranderd in de markt en is voor ons focus meer en meer op de ontwikkeling van onze eigen multi-advertisingtechnologie komen te liggen. In eerste instantie konden we met Adcombi alleen zeer gespecialiseerde agencies bedienen omdat onze UI (user interface) nog niet self service proof was. Inmiddels hebben we onze UI dermate doorontwikkeld zodat alle agencies en adverteerders met of zonder een eigen DSP seat bij ons terecht kunnen. De logische vervolgstap is dat we ons service label Marqeting hebben ondergebracht in Adcombi. Overigens hebben we in het buitenland altijd onder de vlag van Adcombi geopereerd, dus intern werken we al geruime tijd op deze manier. 

Wat zijn de ambities van Adcombi voor 2020?

Vanzelfsprekend is groei een belangrijke doelstelling voor 2020. We zijn actief in een competitieve markt waar snelheid op zowel development als marktpenetratie geboden is. Ik verwacht dat we in 2020 groter zullen zijn in DACH dan in Benelux en daarnaast ook vanuit de UK EMEA contracten zullen gaan sluiten met diverse agencies en ook de lokale UK-markt zullen ontsluiten.

www.adcombi.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie