[Interview] Melanie Exmann: We kunnen steeds vaker verifiëren wat echt is en wat niet
27-09-2019 09:27:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 5635 | Tags:

Melanie Exmann is productmanager Data & Analytics bij Reprise. Ze won deze zomer de IAB Programmatic Talent Award voor Data Hero.

Gefeliciteerd met je Talent Award. Wat is een data hero?

Dank je! Voor mij is dat iemand die de ‘go-to’ persoon is voor alle vragen rondom data. En vooral bij mediabureaus kunnen dat ontzettend uiteenlopende onderwerpen zijn, maar het gaat voornamelijk om onderwerpen als datatoepassing, interpretatie en diepere analyse. Als ik er zo over nadenk, bevat eigenlijk alles wat we doen in de kern data! En dit alles natuurlijk met veel plezier kunnen doen, maakt je wel een held.

Je won de award samen met je (inmiddels voormalige) collega Tom Veenhuijsen. Wat heeft de samenwerking jou gebracht wat je nu meeneemt naar de toekomst?

Omdat het binnen IPG Mediabrands mogelijk is om met veel verschillende soorten specialisten samen te werken, zoals Tom, leer je ontzettend veel over de rol van data in het bedrijf en in hun specialismes. En die verschillende invalshoeken zijn absoluut nodig om de rol van data naar een volgend niveau te trekken en in de kern van de organisatie te plaatsen.

Wie is voor jou een datatalent en waarom?

Dit is een goeie vraag! Ik heb het geluk gehad om met heel veel talenten te kunnen samenwerken, dus met één naam zou ik mensen  ontzettend tekort doen. Maar als ik echt een naam moet noemen is het Data, de Chief Operations Officer van Star Trek: The Next Generation, maar dat is een beetje flauw want hij is een android.

Hoe is de programmatic markt de afgelopen jaren veranderd?

Er zijn zo veel meer technologieën ontstaan; innovatie gaat in een veel sneller tempo dan we ooit gezien hebben. Een verandering waar de markt goed op heeft geanticipeerd is bijvoorbeeld het ontstaan van allerlei fake zaken; fake traffic, sites, news enzovoort. We zien steeds meer manieren om te verifiëren wat echt is en wat niet; dat helpt ons natuurlijk om het vertrouwen van de consument in media terug te winnen.

Van welke ontwikkeling verwacht jij veel?

Waar ik veel van verwacht is voornamelijk veel meer rekenkracht en daarmee automatisering! Onze levens zijn natuurlijk al in grote mate efficiënter geworden door automatisering, maar ik kan niet wachten tot de meest ingewikkelde deep learning analysis veel gemakkelijker gemaakt kunnen worden.

Je houdt je onder meer bezig met de doorontwikkeling van nieuwe producten en het doorvoeren van innovaties. Wat ligt er op stapel bij Reprise?

Natuurlijk heel veel spannende dingen met mooie buzzwoorden als AI en machine learning! Maar we zien nu ook nog heel veel kansen liggen; het opstellen van frameworks die adverteerders helpen om middels data hun business objectives te behalen. Dat in combinatie met alle gaande ontwikkelingen, is goud.

www.reprisedigital.com
www.ipgmediabrands.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie