[Column] Rein Vogel: Programmatic TV staat op de deur te bonzen
18-12-2018 23:10:00 | Hits: 3245 | columnist: Rein Vogel | Tags:

Inmiddels kunnen we eindelijk stellen dat programmatic een algemeen goed is geworden en dat de tijd van het uitverkopen van rest inventory aan de ene kant en het inkopen van veel voor weinig door de andere kant ver achter ons ligt. Waar het ooit begon met display is het tegenwoordig verder dan we vaak denken of überhaupt willen zien. De spends binnen programmatic nemen jaar op jaar significant toe.

Out of Home (DOOH), radio en video zijn al normaal, data is belangrijker dan ooit en onder andere programmatic TV staat op de deur te bonzen. De essentie van automated trading, nu programmatic genaamd, is in de basis het efficiënt in- en verkopen van (gestandaardiseerde) advertentieruimte en dat is het nog steeds wat mij betreft. De industrie en de vele partijen binnen het continu uitdijende ecosysteem maken het met tooling, tactieken en technieken in principe onoverzichtelijker dan ooit. Wie ziet door de bomen het bos nog en wie is in staat om efficiënt en effectief met programmatic om te gaan?

Als je van een afstand het landschap bekijkt valt het allemaal wel mee en vallen juist nu zaken meer op zijn plaats dan ooit. 2019 wordt een mooi jaar. Partijen weten elkaar beter dan ooit te vinden, werken samen in partnerships, kennis is inmiddels breed gedragen en de tijd van pionieren ligt achter ons. We kunnen wellicht stoppen met de benamingen on- en offline media maar wat mij betreft gaan we spreken over massa- en adressable media. De drager hierin is ondergeschikt.

Afrekenmodellen zullen doordat partijen dichter met elkaar gaan werken meer dan de vorige jaren op PMP’s en fixed pricing worden ingericht. 2019 wordt het jaar van de horizontale groei. Programmatic zal permanent een centrale rol gaan spelen binnen omnichannel campagnes/ strategieën en zal zorgen voor de verbinding tussen bestaande digitale media en het aan/ ontsluiten van traditionele media, budgetten zullen hierdoor verschuiven.

Data zal hierin de gemene deler zijn en nog meer de sturende en verbindende factor worden. Creatie wordt ook meer dan de voorgaande jaren belangrijk. Door het toetreden van andere media binnen programmatic is het zaak juist met creatie een deel van het verschil te maken. Elk medium vraagt immers om een andere creatie door het moment, de plaats en de devices waarlangs de media geconsumeerd wordt.

Als laatste AVG/ GDPR. Als alle partijen in het ecosysteem even serieus omgaan, of nog serieuzer en we ons allemaal aan de wetten en regels die hieraan verbonden zijn houden maken we als industrie ook een grote stap, zeker met het oog op adressable TV en de discussies hieromtrent vanuit de consument.

2019. Ik heb er zin in.

Rein Vogel is Director Digital & Trading bij Abovo Media
www.abovomedia.nl

Deze bijdrage is onderdeel van een forum over Programmatic advertising in 2019

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie