FOX Sports start met dynamic ad insertion (DAI)
04-09-2019 12:58:00 | Door: Katja Brokke | hits: 1410 | Tags:

Sinds de start van het nieuwe Eredivisieseizoen kunnen abonnees die online naar FOX Sports 1 (sinds 2018 onderdeel van The Walt Disney Company) kijken andere reclameblokken zien dan op tv. Met dynamic ad insertion (DAI) worden de reclameblokken zo gevuld dat ze voor de kijker relevanter zijn. FOX Sports 1 is de eerste zender van Nederland die gebruik maakt van DAI.

In maart 2019 berichtten we al over deze ontwikkelingen binnen FOX. Jeroen Rutte, mede-eigenaar van New Rivets, publiceerde destijds een column over het fenomeen, inclusief interview met Susan van Geenen, VP Media Networks, The Walt Disney Company Benelux.

DAI is het plaatsen van digitale advertenties in een live tv-stream. Gebruikers die via de app of website van FOX Sports live naar de zender kijken, krijgen daardoor andere commercials te zien dan de kijker die op hetzelfde moment via de tv kijkt.

Susan van Geenen: “Het FOX Sports-team is twee jaar geleden gestart met de ontwikkeling en implementatie van Dynamic Ad Insertion. Dat we bij de start van het tv- en voetbalseizoen als eerste in Nederland live zijn gegaan, past bij de ambitie van FOX Sports en is een mooie teamprestatie in samenwerking met Yospace, NEP, Deltatre, Triple en RTL BrandDeli.”

Dynamic ad insertion is een nieuw advertentieproduct voor zowel consument als adverteerder. De consument krijgt een gerichtere boodschap te zien, waardoor adverteerders hun doelgroep beter bereiken. Daarnaast worden deze online advertenties op een logische plaats binnen de content getoond. De techniek waarmee de commercials worden vervangen komt gedeeltelijk van Yospace, onderdeel van RTL Group. RTL BrandDeli is verantwoordelijk voor de spot- en onlinereclameverkoop van FOX Sports en biedt de mogelijkheid om digitale commercials bij de live tv-streams van de voetbalwedstrijden af te stemmen op specifieke kenmerken van doelgroepen.

www.foxsports.nl
www.thewaltdisneycompany.com

Lees ook: [Column] Jeroen Rutte: Een kijkje in de Dynamic Ad-Insertion-keuken

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie