RTL Group en Amobee richten joint venture TechAlliance op
21-10-2021 13:32:00 | Door: David de Jong | hits: 2724 | Tags:

RTL Group en de Amerikaanse digitale reclamespecialist Amobee gaan een Europese joint venture opzetten onder de naam TechAlliance. TechAlliance zal een sales- en servicebedrijf worden, waar de ad-tech diensten van Amobee en Smartclip in Europa zullen worden ingebracht. De verwachting is dat de joint venture in het eerste kwartaal van 2022 van start kan gaan nadat er toestemming van mededingingsautoriteiten is verkregen.

Smartclip, dat onderdeel is van RTL Deutschland, biedt ad-tech oplossingen waarbij het Supply Side Platform (SSP) oplossingen biedt, tools voor adresseerbare televisie en meer. Ook zal Yospace, dat RTL Group in 2019 aankocht, worden ingebracht in TechAlliance, dat Serer-Side Dynamic Ad Insertion (SSDAI) heeft ontwikkeld. Dit bedrijf zorgt ervoor dat televisiereclame wordt omgevormd naar een online commercial en verzorgt daarbij ook de distributie.

Amobee werkt voor bekende merken, bureaus en omroepen, waaronder het Amerikaanse Univision en Fox alsmede het Britse ITV. Via het demand-side platform (DSP) krijgt Amobee toegang tot adresseerbare televisiedelen van RTL Group en Smartclip.

Thomas Rabe, CEO van RTL Group: “Adressseerbare televisiereclame biedt een groot potentieel voor Europese omroepen. De joint venture TechAlliance is een partnership die deze mogelijkheden verder uitdiept. Het geeeft Europese omroepen en streamingdiensten toegang tot technologische oplossingen die het hun mogelijk maakt om de zekerheid van een groot bereik die lineaire televisie geeft, te combineren met de meer gerichte oplossingen van digitaal adverteren. TechAlliance zal een marktstandaard geven voor de Europese televisie-industrie die adverteerders en mediabureaus toegang geeft tot onze premium videocatalogus.”

Adresseerbare televisie zal volgens studies in de optiek van RTL Group op lange termijn 30 tot 50 procent van de uitgaves van televisiereclame behelzen waarbij het de verwachting is dat in Duitsland adresseerbare televisiereclame zal groeien naar meer dan 500 miljoen euro in 2025.

Thomas Rabe: “RTL Group’s strategie is gebaseerd op drie pijlers: core, groei en allianties en partnerships. Met RTL AdConnect, Bedrock en onze TechAlliance bieden we partnershipmogelijkheden voor andere Europese omroepen wat betreft sales, streamingtechnologie en reclametechnologie. Allen zijn die gebaseerd op de filosofie om kennis en kunde te bundelen en een open en neutraal platform te bouwen. We zijn in gesprek met verschillende omroepen in Europa om onze internationale platforms op te schalen opdat ons doel om marktconsolidatie in heel Europa te realiseren.”

Nick Brien, CEO van Amobee: “Amobee’s samenwerking met RTL Group om TechAlliance te vormen is een voorbeeld van hoe we onze op elkaar aanvullende bedrijfstrategie als pioniers kunnen invullen. We brengen verkopers en kopers samen door te werken met gezamenlijke oplossingen en technologiën die dat mogelijk maken opdat een onafhankelijk ecosysteem wordt gepromoot. TechAlliance is een mijlpaal voor de reclame-industrie in Europa waarbij adverteerders programmatic toegang wordt gegeven tot de meest uitgebreide pool van adresseerbare pan-Euroepse premium content en waarbij oplossingen worden gegeven aangaande privacy en toekomst gerichte oplossingen worden geboden. Omroepen krijgen de mogelijkheid om sales en technologie te combineren om hun operaties op te schalen.”

Amobee is onderdeel van SingTel, een Singaporees telecombedrijf.

www.rtlgroup.com
www.amobee.com

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie