Tag Resultaten
Omzetten buitenreclame 100 miljoen euro in eerste helft 2022
De bestedingen aan (digitale) out-of-home (OOH) reclame zijn in de eerste helft van 2022 uitgekomen op 108 miljoen euro
[Vacatures] Megawatt zoekt een Client Lead
Megawatt is per direct op zoek naar een Client Lead
Record aan investeringen aan audioreclame
In de eerste zes maanden van 2022 investeerden adverteerders 100,64 miljoen euro in audioreclame. Dat is 13,9 procent meer dan 2021. Audify publiceert de netto audioreclame-omzet van het eerste half jaar van 2022
[Vacatures] ZIGT zoekt een Programmatic Campaign Executive
ZIGT is per direct op zoek naar een Programmatic Campaign Executive
[Vacatures] Blauw Gras zoekt een Strateeg (senior)
Blauw Gras is per direct op zoek naar een Strateeg (senior)
[Vacancy] Off The Record is looking for an Experiment Designer / Growth Marketer
Off The Record is directly looking for an Experiment Designer / Growth Marketer
[Vacatures] Natwerk zoekt een Strategy Director
Natwerk is per direct op zoek naar een Strategy Director
[Vacatures] Natwerk zoekt een Office Manager
Natwerk is per direct op zoek naar een Office Manager
[Vacatures] Natwerk zoekt een Project manager
Natwerk is per direct op zoek naar een Project manager
België gaat gokreclame bijna helemaal verbieden
De federale regering van België heeft aangekondigd per eind 2022 gokreclames nagenoeg geheel te verbieden. Het gaat dan om reclames via radio, televisie, sociale media, bioscopen, websites, reclamedrukwerk, tijdschriften, kranten, buitenreclame als die gericht is op Vlaanderen en/of Franstalig België
[Column] David de Jong: Wat is er aan de hand in de Nederlandse televisiereclamemarkt?
De netto televisiereclamemarkt steeg in het eerste kwartaal met 24,3 procent. Een behoorlijke stijging die niet vergelijkbaar is met de stijgingen in het eerste kwartaal in Duitsland
[Vacatures] Natwerk zoekt een Accountmanager
Natwerk is per direct op zoek naar een Accountmanager
[Vacatures] JCDecaux zoekt een Account Manager Nationaal
JCDecaux is per direct op zoek naar een Account Manager Nationaal
Screenforce breidt TIP uit met uitzendinstructies
TIP, het platform voor de rechtstreekse inkoop van televisiecampagnes, is uitgebreid met de functionaliteit om uitzendinstructies toe te kunnen voegen. Hiermee geven de tv-planners aan welke commercial in welk ingekocht reclameblok uitgezonden dient te worden
[Vacatures] JCDecaux zoekt een Account Manager Digitaal
JCDecaux is per direct op zoek naar een Account Manager Digitaal
[Vacatures] JCDecaux zoekt een Account Manager Zuid-West Nederland
JCDecaux is per direct op zoek naar een Account Manager Zuid-West Nederland
Minister Franc Weerwind komt met verbod op ongerichte reclame kansspelen; tot die tijd geen BN'ers
Minister Franc Weerwind (D66) streeft ernaar voor komende zomer een wetsvoorstel ter consultatie voor te leggen om ongerichte reclame voor online kansspelen te verbieden, met uitzondering van sponsoring. Tot de inwerkingtreding van het wetsvoorstel komen er snel restricties waaronder een verbod op de inzet van BN'ers
Talpa Network sluit content- en reclamepartnership met TuneIn
Talpa Network en TuneIn kondigen een strategisch partnerschap aan om TuneIn-luisteraars van over de hele wereld te verbinden met de radiozenders van Talpa Network: Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica
[Screenforce] 2021 Recordjaar voor televisiesector: 903 miljoen euro aan spot/non-spot
In 2021 is 903 miljoen euro besteed aan spot en non-spot advertising op televisie. Dat is een record. De gezamenlijke bestedingen voor spot en non-spot groeiden met 20 procent
Ster komt met eigen campagne
Ster, het reclameverkoopbedrijf van NPO-zendtijd, is met een eigen campagne van start gegaan. NPO-presentatoren Rutger Castricum en Gijs Staverman spelen daarin de hoofdrol. Met deze campagne wil Ster benadrukken de deuren open te zetten voor alle bedrijven die willen groeien
RTL Group richt internationaal crossmediaal sales house op
RTL Group richt via de dochterbedrijven RTL AdConnect, G+J iMS en Smartclip een internationaal crossmediaal sales house op. Op deze wijze wil RTL Group de internationale activiteiten die RTL AdConnect uitvoert koppelen aan die van Smartclip en het Duitse Gruner+Jahr
Minister Franc Weerwind (D66) stribbelt tegen bij parlementaire wil tot verbod gokreclames
Minister Franc Weerwind (D66) stribbelt tegen bij een door een meerderheid van de Tweede Kamer gewenst verbod op ongerichte gokreclames. De minister gaf aan eerst een analyse te willen maken van (on)mogelijkheden en dilemma’s. Een meerderheid van de Kamer wil echter dat er sowieso voor 1 april 2022 een verbod komt
Polestar komt met eerste Super Bowl-commercial
Het Zweedse elektrische automerk Polestar, komt voor het eerst met een Super Bowl-commercial op de Amerikaanse televisie. De televisiespot van 30 seconden werd bij het Amerikaanse NBC uitgezonden in het eerste deel van de wedstrijd op 13 februari 2022
FilmBox stelt Bionic Media aan als saleshouse
De filmzender FilmBox heeft Bionic Media aangesteld als saleshouse voor de spotverkoop en content- en brandpartnerships
Lokale omroep Almere Easy 95.5 FM sluit zich aan bij E Power Audio Sales
Easy 95.5 FM, de lokale publieke omroep van Almere, heeft zich aangesloten bij E Power Audio Sales. Dit is de organisatie die voor 14 met name commerciële regionale radiozenders reclamezendtijd verkoopt
Ster presenteert beleid 2022: tv-tarieven omhoog, radio omlaag
De televisietarieven van de Ster worden in 2022 verhoogd naar 610 euro per GRP (Gross Rating Point). Eind 2020 presenteerde de verkoper van reclamezendtijd bij de NPO nog een tarief van 540 per GRP. De radiotarieven worden daarbij verlaagd. Dit bleek uit de presentatie van het Ster-beleid 2022
Brancheorganisaties maken Reclamecode Online Kansspelen
De brancheorganisaties VAN KAnsspelen en de recent opgezette vereniging Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders (VNLOK) hebben samen met een internationale partij een Reclamecode Online Kansspelen opgezet
Vlaamse mediagroepen komen gezamenlijk met Telenet met gewijzigd reclamemodel bij on demand digitale tv
De Vlaamse mediagroepen DPG Media (met de VTM-zenders en Telenet (met de zenders Play) starten eind september met een aangepast, uniform model voor televisiereclame ter versterking van de televisiemarkt
Regionale publieke omroepen en ORN gaan samenwerken met Opt Out Advertising
De 13 Regionale Publieke Omroepen (RPO) gaan bij het vermarkten van hun digitale advertentievoorraad een nauwe samenwerking aan met de startup Opt Out Advertising, gespecialiseerd in cookieless advertising
[Screenforce] Whitepaper Telenet en Vlerck: Adressable advertising vormt de toekomst van televisiemarketing
Technologische ontwikkelingen maken het mogelijk om televisiereclame getarget in te zetten. De Belgische kabelexploitant Telenet, zijn Vlaamse televisiedochter en de Vlerick Business School hebben een whitepaper gemaakt met de achtergronden van adressable advertising
GroupM kiest PubMatic als preferred SSP-partner
GroupM heeft voor haar wereldwijde operaties PubMatic gekozen als preferred partner voor het sell-side-platform (SSP) ten behoeve van digital advertising. PubMatic en GroupM (dat onderdeel is van WPP) delen dezelfde visie als het gaat om transparantie en innovatie in digital advertising
[Walk & Talk] Frank Meiland (ZIGT): Er kan steeds meer met Programmatic DOOH omdat we steeds meer weten van doelgroepen
Media Meetings & Magazines presenteert samen met Exterion Media de vijfdelige video-serie Walk & Talk. Iedere aflevering wordt een wandeling gemaakt voor een gesprek over ontwikkelingen in medialandschap en bij Exterion Media
STIVA: Nickelodeon en Disney Channel enige jongerenzenders van Nederland
Nickelodeon en Disney Channel zijn de enige erkende jongerenzenders van Nederland. Dit heeft de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) bekendgemaakt. Deze zenders mogen geen alcoholreclame uitzenden
KPN stopt met adresseerbare reclame, Talpa Network gelooft er nog in
KPN is gestopt met adresseerbare reclame. Talpa Network blijft daar wel in geloven. Er werd voor de KPN klanten met interactieve tv die opt-in hadden aangegeven, reclame op maat verkocht op SBS6, Net5, Veronica en SBS9
[Screenforce] Televisiebestedingen door e-commerce 50 procent gestegen
De brutobestedingen aan tv-reclame in Nederland door e-commerce bedrijven is in vijf jaar tijd met 50 procent gestegen naar 254 miljoen euro in de eerste drie kwartalen van 2020
DPG Media, BDUmedia, Rodi Media en Telstar Mediagroep starten advertentieplatform
DPG Media, BDUmedia, Rodi Media en Telstar Mediagroep zijn onder de naam AdLocal een gezamenlijk platform gestart voor adverteerders. Daarmee worden 37 huis-aan-huis-uitgevers vertegenwoordigd
RTL4 kreeg in 2020 Luxemburgse waarschuwing over ongeoorloofde reclames
RTL4 heeft in 2020 een waarschuwing gekregen van de Luxemburgse mediatoezichthouder ALIA na klachten over ongeoorloofde reclames die het Nederlandse Commissariaat voor de Media had doorgestuurd naar haar Luxemburgse evenknie
Campagne rondom filmavond van Het Bureau voor Pathé Thuis
Het Bureau van Talpa Network heeft een campagne ontwikkeld voor Pathé Thuis om de films van de streamingdienst onder de aandacht te brengen. De eerste campagne die ook door Het Bureau was ontwikkeld, was geënt op de naamsbekendheid van het merk
Interpolis-reclamemuziek nummer 1 in de Reclamemuziek Top 40 Aller Tijden
Het nummer Smoorverliefd is de nummer 1 in de Reclamemuziek Top 40 Aller Tijden 2020. Lars Bos (artiestennaam Snelle) trok met het nummer 40 miljoen beluisteringen via Spotify en meer dan 14 miljoen views op YouTube
Minister Arie Slob: onvoldoende basis voor verbod bestedingsaandeelkortingen
Minister Arie Slob (ChristenUnie) vindt dat er onvoldoende basis is voor een verbod op bestedingsaandeelkortingen in de advertentiemarkt. Dit schrijft de minister van Media in antwoorden op vragen in een schriftelijk overleg
Reclamemuziek Top 40 aller tijden 2020 gaat van start
De tweede editie van de Reclamemuziek Top 40 is van start gegaan. Het publiek kan tot en met 24 november 2020 stemmen voor diens favoriete reclamemuziek uit de afgelopen 50 jaar. De lijst wordt op 27 november 2020 uitgezonden bij NPO Radio 2
[Column] Bas Vlugt: DPG Media gaat met de lancering van eigen advertentie-ecosysteem nu écht de strijd met de techgiganten aan
De overname van Sanoma heeft bij DPG Media geleid tot een nieuwe status quo, een nieuw inzicht en een nieuw besluit. Misschien ook wel nieuwe verhoudingen en nieuw zelfbewustzijn. DPG Media ziet zichzelf graag zo: de digitale kampioen met de mentaliteit van een challenger
[Interview] Sjoerd van der Meijden over de verbrede scope van [M]media
Sjoerd van der Meijden is Director Sales & Business Development bij [M]media, voorheen Mannenmedia. Waar het bedrijf zich eerst alleen op de doelgroep mannen richtte, is daar verandering in gekomen
[Onderzoek] Kantar: advertenties in magazines sluiten aan bij interesse lezer
De consument ervaart een sterke fit tussen magazines en de reclame daarin. Advertenties sluiten aan bij hun persoonlijke interesses. Dit blijkt uit het onderzoek Mediabeleving 2020 dat is uitgevoerd door Kantar in samenwerking met de MMA, bvA, NDP Nieuwsmedia en Outreach
Minister Arie Slob ziet geen reden voor verder onderzoek bestedingskortingen in advertentiemarkt
Arie Slob gaat geen verder onderzoek doen naar bonussen en kortingen die mediabureaus (achteraf) ontvangen van media-exploitanten op basis van gerealiseerde omzetvolumes in de advertentiemarkt
Adverteerdersboycot Facebook, Twitter en Instagram wordt steeds groter
Een steeds groter wordende groep van bedrijven heeft aangekondigd de komende periode Facebook, Twitter en Instagram in de Verenigde Staten te boycotten
[Onderzoek] VEA: Nederlanders met kleur vervullen figurantenrol
Nederlanders met kleur vervullen letterlijk de figurantenrol in televisiereclames. Dit blijkt uit een onderzoek naar stereotypering en diversiteit in 420 tv-reclames van de STER uit 2019
Gillette, Albert Heijn en Zespri Kiwifruit gaan in op oproep advertentieboycot tegen uitspraken Johan Derksen
Gillette, Albert Heijn en Zespri Kiwifruit willen dat er de komende tijd niet langer reclame van hun bedrijven wordt uitgezonden om het programma Veronica Inside. Daarmee wordt ingegaan op een oproep tot advertentieboycot
Reclame voor kansspelen en casino's verboden op televisie tot 21:00 uur
Reclame voor kansspelen, automaten, instantloterijen, sportprijsvragen, telmachines voor paardenrennen, casino's en spelautomaten wordt wettelijk verboden van 06:00 tot 21:00 uur op (lineaire) radio en televisie. Dat is twee uur langer dan nu
Tweede Kamer wil overzicht van reclame uit onvrije landen bij online-influencers
De Tweede Kamer wil dat de regering inventariseert hoe vaak online-influencers reclame maken voor onvrije landen zonder dat dit inzichtelijk wordt gemaakt voor hun volgers
Politiek wil sponsoring en sluikreclame voor kinderen op videoplatforms aan banden leggen
Een verzoek voor het aan banden leggen van sponsoring van en sluikreclame in op kinderen gerichte video's op op videoplatforms, heeft een meerderheid gekregen in de Tweede Kamer
[Onderzoek] STER: advertentiecookies zijn overbodig
Advertentiecookies die vaak met online advertenties geplaatst worden om bezoekers gepersonaliseerde advertenties te laten zien zijn overbodig
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
Het marktaandeel digital advertising is in in Nederland 2019 met 13 procent gestegen tot 2,2 miljard euro. Voor 2020 wordt een daling verwacht van de reclamebestedingen van 20 procent bij een daling van het BBP van 5,3 procent
Nog geen verbod op sponsoring kinderprogramma's
Een CDA-plan om commerciële mediadiensten te verbieden gesponsorde programma's voor kinderen uit te zenden, wordt voorlopig niet besproken door de Tweede Kamer
Slob: STER-inkomsten in april 35 procent lager dan begroot; gevolgen voor programmering
De inkomsten van de STER zijn in april 2020 35 procent lager dan begroot. Exacte getallen zijn niet bekendgemaakt. Dit kan gevolgen hebben voor de NPO-programmering, aldus minister Arie Slob
Radiozenders bieden 5 seconden gratis reclame voor horeca- en recreatiesector
Een aantal Nederlandse radiozenders heeft besloten om naast retailers ook de horeca- en recreatiesector te ondersteunen met een gratis 5 seconden tag-on op de hoofdspot, met als doel de coronamaatregelen te benadrukken
RTL Nederland biedt MKB gratis reclamezendtijd aan
RTL Nederland biedt gratis reclamezendtijd aan voor het midden- en kleinbedrijf vanaf 11 mei 2020 onder de noemer Nederland gaat weer open
[Nederlands MediaNetwerk TV] Nick Kalse (Outbrain) over het verrijken van websitebezoek via aanbevelingen
Nick Kalse is Managing Director van Outbrain Netherlands. Het bedrijf brengt adverteerders in verbinding met meer dan een miljard mensen op het open web
AdSomeNoise en Adhese komen met alternatief cookieloze reclame
AdSomeNoise en Adhese komen met een andere manier van cookieloos adverteren waarbij toch meer van de interessegebieden van gebruikers van de content bekend zijn
VPRO Tegenlicht over een wereld zonder reclame
Met de opmars van billboards, banners, pop-ups en online commercials groeit ook de afkeer, het bewustzijn en de tegenbeweging. Op 26 april 2020 alsnog te zien op NPO2
[Onderzoek] RAB: luisteraars vinden investeringen in radioreclame logisch
Luisteraars naar radio vinden het goed als merken inhaken en investeren in radioreclame tijdens de coronacrisis. 70 procent van de luisteraars begrijpen dat er radioreclame blijft. Dit blijkt uit RAB/Screenforce onderzoek van Ruigrok Netpanel
[Onderzoek] Screenforce: breed draagvlak voor tv-reclames tijdens coronacrisis
Ruim driekwart van de Nederlanders vindt het goed dat er televisiereclames zijn die oproepen om zich aan de maatregelen van de overheid te houden en bijna driekwart heeft er begrip voor dat bedrijven en merken ook nu spotjes blijven uitzenden
BBC World News, CNN International en Euronews stellen reclamezendtijd beschikbaar voor corona
BBC World News, CNN International en Euronews hebben gezamenlijk 50 miljoen dollar aan reclamezendtijd beschikbaar gesteld voor grote non-profit organisaties en (internationale) overheden die zich met volksgezondheid bezighouden
PodcastAds: advertentienetwerk voor podcasts en audio-on-demand
Het online advertentienetwerk PodcastAds is officieel van start gegaan. De startup concentreert zich op het ontwikkelen van commerciële proposities rondom premium podcasts en innovatieve audio-on-demandproducties
Amazon komt met eerst Prime Video-commercial
Amazon is gestart met een eerste reclamecampagne op televisie voor Prime Video. Daarmee ondersteunt Amazon de commerciële lancering van Prime Video met meer Nederlandse content
Facebook en Google onder druk
Net als andere bedrijven staan ook Facebook en Google onder druk. Variety schat in dat Facebook en Google gezamenlijk meer dan 44 miljard dollar aan reclamegelden ziet verdampen in 2020
Ocean zet MKB Steunfonds op: gratis buitenreclame
Per direct zet Ocean Outdoor een steunfonds op voor de zwaarst getroffen branches en mkb-bedrijven. Het fonds krijgt een mediawaarde van ruim 10 miljoen euro bruto
[Screenforce] Onderzoek Channel 4: Onverwachte televisiereclames zijn effectiever
Zijn investeringen in reclame eigenlijk wel effectief? En wat moet de insteek zijn? Die vraag wilde Channel 4 graag beantwoord zien, om adverteerders te helpen om inzicht te krijgen in de impact van hun reclames
Sky Italia biedt bedrijven 1 week gratis reclame aan vanwege COVID19-virus
Sky Media, de reclameverkooptak van Sky Italia, biedt bedrijven één week gratis reclame aan in de maanden maart en april. Op deze manier wil Sky Italia de Italiaanse economie ondersteunen
Albert-Jan Sluis lanceert online mediabureau voor radio
Radiomaker Albert-Jan Sluis heeft een online mediabureau voor radioreclame gelanceerd. Als de Radioboeker wil hij de drempel voor adverteren op de radio drastisch verlagen
[Column] David de Jong: Economische crisis corona groter dan corona zelf?
Corona grijpt om zich heen. Uiteraard is dat triest om te zien en diegenen die dat virus ondergaan: sterkte en hopelijk blijven we allemaal leven! De paniek in Europa en daarbuiten is echter zo groot dat die onmiddelijk impact heeft op de economie
Discovery: stijgende Nederlandse winst bij licht dalende omzet dankzij personeelsreductie
Discovery Benelux boekte in 2018 een stijgende winst bij een licht dalende omzet dankzij een personeelsreductie. Dit blijkt uit bestudering door Nederlands MediaNetwerk van de gedeponeerde en opgevraagde jaarrekening
Coolblue stopt met online reclame en voert prijsverhogingen door
Elektronicaretailer Coolblue is sinds vrijdag 21 februari 2020 gestopt met online reclames en heeft haar prijzen verhoogd. Dit blijkt uit rapportages van diverse media
[Column] Machiel Verkuyl: Is reclame zinloos?
Als een voorbijganger roept dat reclame zinloos is, zet dat Machiel Verkuyl aan het denken. Heeft die man gelijk?
Mannenmedia: tips voor display advertising voor 2020
Starten met display advertising kan ingewikkeld zijn. Mannenmedia heeft een aantal aantal best practices op een rij gezet
Behind the scenes Land Rover Defender in No Time To Die
De televisiereclame van de Land Rover Defender toont niet alleen de vaardigheden van de Defender, maar geeft ook een exclusief kijkje achter de schermen van het optreden van de SUV in de James Bond-film No Time To Die
[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Vue begrijpt het niet, Basic-Fit wel en Swiss Sense hoopt op wonderen
In plaats van lokaal x actueel x content x kort kiest Vue Cinemas voor breed x branchebreed x zenden x lang. Gaap
Unilever stopt wereldwijd met marketing en reclame voor kinderen
Unilever stopt wereldwijd voor het einde van 2020 met reclame en marketing voor kinderen tot 12 jaar en op sociale media tot 13 jaar. Influencers, bekendheden en sociale media zullen daartoe voor deze doelgroep in de ban worden gedaan
[Forum] The Guardian weert reclame voor fossiele brandstoffen. Is dat een goed idee?
Met regelmaat leggen wij een aantal bepalende spelers in de markt een actuele vraag voor. Deze keer is de vraag of het een goed idee is dat The Guardian reclame weert voor fossiele brandstoffen
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Knab, Bunq, Allianz en De Nieuwe Vaagheid
Je afzetten tegen de gevestigde orde is van alle tijden. Iedere generatie denkt het beter te weten dan de vorige en dat is heel gezond. Want zó ontstaat verandering en soms verbetering
Vue en Jake Scott komen met wereldwijde filmcampagne Get Lost
Bioscoopketen Vue heeft samen met filmregisseur Jake Scott om een wereldwijde campagne gelanceerd die haar licht schijnt op de toenemende afleiding in ons dagelijks leven
[Screenforce] Future of TV Advertising-congres 2019: de belangrijkste conclusies
Eind 2019 vond het Future of TV Advertising congres plaats in Londen. De belangrijkste conclusies van John Moulding, hoofdredacteur van televisietechnologiesite Videonet
[Commercial Review] Daan Koops: ijzersterk Unox, lefgozer Young Capital en uitgekauwd Albert Heijn
Je hoort het je oude moedertje al zeggen: "Wat zitten ze toch de hele tijd naar zo'n stom scherm te grijnzen, hebben ze niks beters te doen!?" Unox vangt dit gevoel perfect in hun commercials voor Puur Soep
[Column] David de Jong: Reclameban The Guardian verstandig?
The Guardian heeft aangekondigd de in zijn optiek milieuvervuilende fossiele bedrijven te weren. De krant, die in handen is van een trust, heeft al eerder een wat activistische houding aangenomen met betrekking tot klimaatverandering
SIRE vernieuwt bestuursstructuur
Stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft haar bestuursstructuur aangepast en bestaat voortaan uit een algemeen bestuur en een campagnebestuur. Met de nieuwe opzet zijn er wat wisselingen geweest in het bestuur
Screenforce breidt TIP uit met interface voor tv-campagnes
Op 17 december 2019 heeft Screenforce een nieuwe TIP applicatie gelanceerd. Hiermee kunnen adverteerders en bureaus hun televisiecampagnes makkelijker direct en real time inlezen in door hun gebruikte software
The Guardian weert reclame voor fossiele brandstoffen
De Britse krant The Guardian weert voortaan advertentieruimte van bedrijven die actief zijn met fossiele brandstoffen. Hierdoor zijn bedrijven als Shell, Esso, BP en Total niet langer welkom om in deze Britse krant advertentieruimte in te kopen
Radioreclamemarkt 2019 neemt toe met 4,3 procent
De radioreclamebestedingen zijn met 8,5 miljoen euro toegenomen en komen in 2019 uit op 204,6 miljoen euro. Dit is een groei van 4,3 procent ten opzichte van 2018. Dit blijkt uit cijfers die het Radio Advies Bureau heeft gepubliceerd
ePower Sales doet reclameverkoop Kink
ePower Sales is 20 januari 2020 begonnen met de verkoop van reclamezendtijd op de radiozender Kink. Kink ging op 1 februari 2019 van start via internet en DAB+ met vooral alternatieve pop/rock-muziek
STER gestart met cookieloos adverteren; analytische NPO-cookies blijven
STER is gestart met cookieloos adverteren. De NPO blijft wel met analytische cookies werken. STER geeft aan gehoor te hebben gegeven aan de behoefte van de bezoekers van de NPO-websites.
[Column] Bas Vlugt: 10 Media Marcom MegaTrends 2020
De start van een nieuw decennium wekt verwachtingen en waarom die verwachtingen niet even op een rij zetten? Ter inleiding vier opmerkelijke gebeurtenissen uit 2019, die allemaal plaatsvonden in december
Belgische Proximus begint met adresseerbare televisiereclame
De Belgische telecomoperator Proximus gaat adresseerbare televisiereclame implementeren. Hiertoe heeft het een overeenkomst gesloten met Régie Média Belge (RMB)
[Commercial Review] Gijs van der Togt: 15 sec Bol.com, nét niet Samsung en lekker Amsterdamse Ace & Tate
In hoeverre beïnvloeden advertisingmechanismen die online goed werken, ook steeds meer televisiereclame? Bol.com koos vorig jaar voor het digitale bureau DEPT als haar nieuwe lead agency. En dat was na 12 jaar reclamebureau een best verrassende keuze
[Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?
Het gaat lekker met de oude media. Je hoort het goed: zowel televisie, radio als out of home floreren. Mediahuizen met veel printtitels in het portfolio praten enthousiast over nieuwe verdienmodellen en hebben het zelfs over groei
Mediabrief Arie Slob: raming reclame-opbrengsten STER 2020 fors naar beneden bijgesteld
Minister Arie Slob heeft de raming van de STER-opbrengsten 2020 met 30 miljoen naar beneden bijgesteld naar 160 miljoen euro als te verwachten netto opbrengst. STER zelve ging uit van 190 miljoen euro met 10 procent marge
Mediaset Espana en Atresmedia krijgen megaboete voor kartelvorming in televisiereclamemarkt
De Spaanse kartelwaakhond CNMC heeft Mediaset Espana en Atresmedia een boete van in totaal 77,1 miljoen euro gegeven vanwege kartelvorming en oneerlijke concurrentie in de markt van televisiereclame
Pitch reclame-exploitatie haltes noordelijk deel Vervoerregio Amsterdam
De Vervoerregio Amsterdam heeft een pitch uitgezet voor het beheer, onderhoud en de reclame-exploitatie van het haltemeubilair van het openbaar vervoer
Outbrain breidt mogelijkheden voor online nieuwsbrieven uit
Outbrain heeft de producten voor online nieuwsbrieven uitgebreid. Daarbij is het voortaan mogelijk om in meerdere formats te publiceren en adverteerders meer publicatiemogelijkheden te bieden
RTL Group: gelijkblijvende kwartaalomzet met daling radio- en tv-omzet
RTL Group heeft in het derde kwartaal van 2019 een omzet van 1,4 miljard euro behaald, net zoveel als in het derde kwartaal van 2018. De omzet in het radio- en televisiesegment daalde, zo blijkt uit een berekening van Nederlands MediaNetwerk
[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night
Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging
Deborah Cheng nieuw bestuurslid STER
Minister van Media Arie Slob heeft Deborah Cheng benoemd als nieuw bestuurslid van de STER. Daarmee is het STER-bestuur weer volledig
STER komt adverteerders tegemoet: meer korting in 2020
STER heeft de kortingen in 2020 uitgebreid. Dit blijkt uit informatie die STER aan bepaalde adverteerders kenbaar heeft gemaakt. Grote adverteerders krijgen meer korting en er komt een zomerkortingsactie
RTL Nederland voegt salesactiviteiten samen onder merk AdAlliance
RTL Nederland heeft aangekondigd per 1 januari 2020 alle Nederlandse salesactiviteiten samen te voegen en voortaan onder één merk onder te brengen: AdAlliance. Daarmee volgt RTL Nederland het Duitse zusterbedrijf Mediengruppe RTL Deutschland
Bureau Salesexpertise van Deborah Ubachs en Erik Mooibroek van start
Deborah Ubachs en Erik Mooibroek zijn het bureau Salesexpertise gestart. Zij kennen elkaar van Telegraaf Media Groep, waar ze hebben samengewerkt. Het nieuwe bureau biedt interim-salesmanagement en salestrainingen
Nepnieuwssites verdienen jaarlijks circa 215 miljoen euro
Websites met nepnieuws verdienen jaarlijks circa 215 miljoen euro met advertenties. Dit heeft Global Disinformation Index bekendgemaakt op basis van een steekproef onder 1700 websites in het Engels, Spaans en Frans
Sanoma haalt beslist.nl binnen als publishingpartner
Vanaf 1 oktober 2019 wordt beslist.nl als publishingpartner aangesloten op het netwerk van Sanoma. Dit houdt in dat Sanoma de volledige online advertentieoperatie en displaysales op zich neemt
[Column] Remco Klöters: Maakt Milka chocolade met "teder geproduceerde melk"?
Het scheiden van koe en kalf en de onvermijdelijke slacht zal door sommige consumenten als een negatief aspect worden beschouwd, maar dat neemt volgens het college niet weg dat Milka mag stellen dat zij zich op andere punten wel onderscheidt. En dat is dus met het gebruik van teder geproduceerde melk
Invoering opt-in systeem reclame met JA/JA-stickers mag van gerechtshof
De invoering van een JA/JA-systeem oftewel een opt-in systeem voor de verspreiding van ongeadresseerd reclamedrukwerk is toegestaan. Dit heeft het gerechtshof in Amsterdam bepaald in een hogerberoepszaak
[Column] Jerome Kuijken: De publieke omroep reclamevrij: moeten we dat wel willen?
Alle superirritante (“Ja, maar het werkt toch?”) commercials hebben ervoor gezorgd dat mensen het beu zijn. Ik denk dat we daarom de mening van het volk moeten accepteren. Heel erg jammer voor adverteerders en bureaus die wel hun best doen om iets moois en waardevols te maken voor hun doelgroep
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Nieuwe reclamestroming geboren
Laten we in tijden van deep fake-video’s eens een keer het goede voorbeeld geven. Als de roep om eerlijke en bewuste producten toeneemt, moet dat ook gelden voor reclame
NPO wil behoud tv-reclame zonder kinderreclame met online contextual advertising
De NPO pleit in haar lobby richting de politiek voor het behoud van reclame. Wel wil de NPO kinderreclames op televisie schrappen. Online reclame zal per 1 januari 2020 zonder gebruik van persoonlijke data van consumenten zijn
[Column] Mathieu Andriessen: Kijkers zijn de dupe van omroepvisie minister Arie Slob
Op 11 september 2019 vergadert de Kamer er over de toekomstplannen van de NPO. Mathieu Andriessen, directeur bij branchevereniging NLconnect maakt zich zorgen over de plannen
Hillenaar Outdoor start radiocampagne
Hillenaar Outdoor is gestart met een radiocampagne om haar eigen digitale media, masten en abri's onder de aandacht te brengen
[Column] Niels Bruinsma: Upfront guaranteed, zekerheid voor adverteerder of winstmaximalisatie RTL?
Vanaf deze maand is RTL Nederland gestart met een nieuwe inkoopmogelijkheid, de upfront guaranteed. Een veilingmodel dat gebaseerd is op afslag, het gewenste product wordt dus iedere week goedkoper in plaats van duurder per opbod
Qmusic onderzoekt effectiviteit van commerciële promo’s
Sinds 2010 heeft Qmusic in het On AIR-onderzoek ruim duizend commercials getest. Naast reguliere commercials, testte Qmusic ook vierenveertig commerciële promo’s, zogenoemde cromo’s
Campagne Kidsweek over voordelen van krantenlezen
De kinderkrant Kidsweek is een campagne gestart met onder meer een televisiecommercial. Daarin staan de voordelen van het lezen van een krant voor kinderen centraal
RTL Group reorganiseert topstructuur
RTL Group heeft een nieuwe topstructuur aangekondigd en concentreert de ad-tech-activiteiten in Duitsland
[Onderzoek] Boeiende video genereert vergelijkbare reacties in de hersenen
Promovendus Hang-Yee Chan, dr. Maarten Boksem en hoogleraar Ale Smidts analyseerden de hersenactiviteit van 60 personen terwijl ze naar dezelfde reeks van 35 tv-commercials keken
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Gangnam Style gone bad
De reclame van Shopee verdient een aparte review van Bart Vijlbrief. Het wordt nu al gezien als een van de slechtste commercials ooit en sterspeler Christiano Ronaldo speelt de hoofdrol
[Column] Jerome Kuijken: Stranger Things 3: platte productplacement of slim merkenmuseum?
Kinderen die vrolijk bergen Skittles en M&M’s wegspoelen met Coca-Cola en Dr Pepper en een licht-alcoholistische politieman die zelfs als hij in bed ligt een Camel in zijn mond heeft. Als je naar Stranger Things kijkt ga je terug in de tijd
Netto omzet radioreclame stijgt 6 procent in tweede kwartaal 2019
In het tweede kwartaal van 2019 is de radioreclamemarkt opnieuw gegroeid. De netto omzet is met 6 procent, oftewel 3,14 miljoen euro toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. De totale bestedingen komen uit op 54,7 miljoen euro
[Commercial Review] Folkert Langeveld: jaloersmakend Zeeman, over the top Vedett en advercontentpublishing van Campina
De grote overwinning gaat de afgelopen maand natuurlijk naar Zeeman. De campagne waarin we aan het denken werden gezet over exclusieve versus goedkope sneakers steeg in creativiteit en uitvoering boven al het andere uit
Omzet Ster groeit met 11 procent in eerste halfjaar 2019
De omzet van de reclameverkooporganisatie op de NPO-zenders, Ster, is in de eerste helft van 2019 uitgekomen op 97 miljoen euro en daarmee met 11 procent gegroeid
Ministerraad wil toewerken naar volledig reclamevrije NPO
De bedoeling is dat op langere termijn de NPO volledig reclamevrij wordt. Volgens het kabinet moet de publieke omroep onafhankelijk en non-commercialiteit centraal stellen
Naar reclamevrije NPO: Brief minister Arie Slob
Minister Arie Slob (ChristenUnie) heeft na instemming van de ministerraad de brief vrijgegeven waarin officieel het standpunt wordt ingenomen dat de regering wil toewerken naar een volledig reclamevrije NPO
Hé wat leuk! Een brief van Frank Volmer aan Arie Slob
Ik wil u er in dit stadium nadrukkelijk op wijzen dat de cijfers die momenteel in de media circuleren onjuist zijnen dat Ster zich niet herkent in de onderliggende berekeningen
[Column] David de Jong: Politiek durft niet te kiezen inzake NPO
Zal ChristenUnie-minister Arie Slob de geschiedenis ingaan als de minister die het derde net regionaliseerde en reclame bij de NPO inperkt? Het uitgelekte voornemen leidt alleen al tot de nodige reuring
[Forum] NPO deels reclamevrij. Goed idee?
Met regelmaat leggen wij een aantal bepalende spelers in de markt een vraagvoor
RTL Nederland, Talpa Network, DPG Media en Mediahuis blij met inperking reclame NPO: juiste stap
RTL Nederland, Talpa Network, De Persgroep/DPG Media en Mediahuis zien het inperken van reclame bij de NPO op televisie tot 20:00 uur en het afschaffen van reclame in het digitale domein van de NPO als een juiste stap
"NPO op tv tot 20 uur en online reclamevrij, derde net regiokanaal"
Als het aan de regeringscoalitie ligt, wordt de NPO op televisie tot 20:00 uur en online volledig reclamevrij en zal NPO 3 een regionaal kanaal worden
STER: fors lagere opbrengst in 2018
STER heeft in 2018 met een omzet van 179 miljoen euro een fors lagere opbrengst uit reclames bij de NPO binnengehaald dan het jaar daarvoor en dan het zelf had begroot
[Column] Thijs Muller: Hoe behouden we de kwaliteit van de NPO? En welke financiering past daarbij dan het beste?
Een reclame-vrije publieke omroep is een buitengewoon interessante vraag. Maar is het wel de juiste?
KRO-NCRV krijgt 20.000 euro boete voor reclame bij Eva Jinek
KRO-NCRV heeft 20.000 euro boete opgelegd gekregen voor het maken van vermijdbare reclame in het programma van Eva Jinek in juli 2018
Televisiereclamemarkt stijgt in 2018 tot 821 miljoen euro
De televisiereclamemarkt is in 2018, na aftrek van bureaucommissie, uitgekomen op 821 miljoen euro. Hiermee stijgt de markt met 3 procent in vergelijking met 2017
[ScreenForce] Eye tracking en hartslagmeting geven inzicht in aandacht voor TV-commercial
Het gebruik van een voice-over, een packshot of de introductie van dieren kan ervoor zorgen dat TV-kijkers meer aandacht besteden aan TV-commercials. Dit blijkt uit een onderzoek dat werd gepubliceerd in het Journal of Advertising Research
Ocean neemt Ngage Media en Interbest over
Premium out-of-home media owner Ocean has today acquired Ngage Media and Interbest, two leading independent companies which operate across the Netherlands
CBS: beperkte groei in de reclamemarkt
De reclamegroei is afgelopen kwartaal beperkt gestegen. Dit blijkt uit door het Centraal Bureau voor de Statistiek bekendgemaakte cijfers over de economie, vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het reclamewezen behaalde in het vierde kwartaal van 2018 een omzetgroei van 1,8 procent
MediaHuis wordt MediaClub en verhuist naar nieuw pand
De Joint Industry Committees en de marketingbureaus veranderen per 1 maart hun samenwerkingsnaam MediaHuis in MediaClub. Niet alleen de naam verandert, ook de locatie. De MediaClub vestigt zich in Het Nieuwe Kantoor HNK Amsterdam Zuid Oost
[Forum] Ragnhild Bajema: folder moet grotere verhaal vertellen
Natuurlijk heeft de folder bestaansrecht. De echte liefhebbers – en dat zijn er nog steeds heel veel, jong en oud! – vinden het heerlijk om al dat papier uit het cellofaan te halen en alle aanbiedingen uit te pluizen
[Column] Erwin Fisser: Verleiding en liefde
Er is steeds meer interesse voor campagnes die het algemeen nut beogen. Voorlichtingscampagnes zijn hot, want er gaat mankeert weer van alles in Nederland. Niet echt natuurlijk, maar onze samenlevingsbeleving meent van wel
[Forum] Martin Leeflang: Online personalisatie is een levensgroot gevaar voor de klassieke papieren folder
Volgens NOM Folder Monitor 2018 is het aantal Nederlanders dat offline folders in de bus ontvangt sinds 2015 met slechts 4 procent afgenomen
Ster: gratis reclametest met AdScan
Ster biedt adverteerders voortaan via AdScan de mogelijkheid om met een gratis pre-test in kaart te brengen welke elementen beter of minder scoren en daarmee effect hebben op de ontvangst en het effect van die specifieke commercial
[Forum] Aldo Breed: De folder als toekomst proof medium
Wat wil je als adverteerder nog meer? Miljoenen mensen lezen wekelijks met veel plezier de papieren folders en deze folders zorgen bewezen voor conversie tegen lage kosten
Loeki de Leeuw eenmalig terug bij Ster
Loeki de Leeuw zal niet terugkeren bij de Ster ondanks een eenmalige terugkeer. Dit maakte de Ster vandaag bekend die benadrukt haar sympathie te uiten voor een actie daartoe.
Amsterdam Centrum verbant digitale mupi’s
Het stadsdeel Amsterdam Centrum maakt een einde aan bewegende reclamebeelden. Het Groen-Links-stadsdeelbestuur heeft 28 vergunningen voor digitale mupi's ingetrokken
[Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Don’t fence me in van Mini USA
Auto’s en mannen, een klassieke combinatie. En het rijden in een auto moet je een goed gevoel geven. Samenwerkingen in de auto-industrie zijn veelvoorkomend en vaak succesvol. Een bekende is Peugeot en Roland Garros, twee typisch Franse dingen, of Renault en Rip Curl
De Haagse Passage krijgt LED scherm naar idee van UNStudio en Ngage Media
De gevel van de De Passage in Den Haag is deze week voorzien van een dubbelzijdig LED-scherm met ambient effect. Naar een idee van UNStudio en Ngage Media
[Column] Martin Leeflang: Dierenbescherming winnaar Ster Gouden Loeki 2018
Van de tien genomineerden voor de Ster Gouden Loeki 2018 weet de Dierenbescherming het beste emotie bij de kijker op te wekken. Daarmee doen de reclamemakers van Visual Noise een gooi naar de Ster Gouden Loeki die donderdag 24 januari wordt uitgereikt
[Column] Bob Goulooze: 80 cents of politieke porno
Afgelopen vrijdag berichtte de Telegraaf dat Shula Rijxman, bestuursvoorzitter van de NPO, reclames op TV wil terugdringen. Te beginnen met het reclamevrij maken van kinderprogramma’s. Dat vind ik prachtig, want een mens kijkt gedurende zijn leven ruim anderhalf jaar reclame
MassiveMusic ontwikkelt nieuwe sonic identity Randstad
Internationaal creatief muziekbureau MassiveMusic heeft voor Randstad een nieuwe sonic identity ontwikkeld
Rotterdam kiest opnieuw voor JCDecaux bij de gunning van vrijstaande reclamevitrines
De gunning van het contract voor vrijstaande reclamevitrines is definitief toegewezen aan JCDecaux en biedt mogelijkheden voor analoge en digitale buitenreclame
TVE Reclameproducties neemt signbedrijven Bergslot groep over
TVE Reclameproducties neemt Bergslot groep over en wordt één van de grootste aanbieders in Nederland op het gebied van indoor en outdoor visuele communicatie
[Interview] Jan van Dun: Steeds meer retailers zien het belang van de combinatie fysieke folder en de digitale folder
Reclamefolder.nl heeft de mijlpaal van 30 miljoen folderlezingen per maand bereikt. Vooral de combinatie van lokaal online en offline advertising is volgens Jan van Dun, algemeen directeur Local Media bij de Persgroep, de reden waarom de business-to-business-tak van een van de grootste uitgevers van Nederland zo succesvol is
[Column] Jerome Kuijken: Aaaii Love Branded Content
Moeten we irritante reclame verbieden? Ik vind eigenlijk van wel. Irritante reclame stompt het publiek af en heeft reclame een slechte naam gegeven. Ik geloof echt dat wij, de brandedcontentmakers, de Loden Leeuwen op termijn overbodig maken
[Visie] Marlene Wickel: Cinema is the mother of all screens
Binnenkort gaat, nadat Jean Mineur Mediavision bijna achttien jaar dezelfde, bijna iconische leader heeft vertoond, een nieuwe en totaal andere Jean Mineur-leader in première
Ster lanceert campagne ter promotie van toegangelijkheid
Met de vraag "Is jouw bedrijf klaar voor het grote publiek?" laat Ster zien dat het miljoenenpubliek van de NPO toegankelijk is voor alle bedrijven groot of klein
Genomineerden Loden Leeuw 2018 bekend
Ieder jaar reikt Radar, het consumentenprogramma van AVROTROS, de publieksprijs uit aan de meest irritante reclame van het jaar en de meest irritante BN’er in een reclame
Arthur Hoogendijk CEO Media Buying Systems
Media Buying Systems heeft Arthur Hoogendijk benoemd tot CEO. Hoogendijk wordt daarmee per 1 december 2018 verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding
Bremer Media & Events lanceert ledopwielen.nl
Bremer Media & Events heeft ledopwielen.nl gelanceerd, dit zijn rijdende reclamewagens die voorzien zijn van twee ledschermen. In Las Vegas en Tokyo wordt al geruime tijd gewerkt met deze manier van reclame maken
[Column] Erwin Fisser: Viral gaan met een stijve
Zo ook de bijna onuitroeibare neiging van reclamemensen om bij klanten met weinig geld een viral te willen bedenken. We doen iets heel geks, en dat gaat dan viral. Maar zo werken die dingen natuurlijk helemaal niet, tenzij je Arjan Lubach heet
Europese Unie neemt Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten aan
De Raad van Ministers van de Europese Unie heeft de Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten (AVMD-richtlijn) aangenomen. Bescherming van jongeren in het online domein heeft een prominente plek gekregen
MR.BRAND maakt bioscoopcommercial voor Willem
Pathé Thuis ontwikkelde een Willem, een app voor filmliefhebbers. Deze maand is de eerste bioscoopcommercial te zien van Willem
[Screenforce] Spotmarkt tv stijgt derde kwartaal op rij
Voor het derde kwartaal op rij laat de tv-markt in 2018 een stijging zien. De tv-spotmarkt is in het derde kwartaal uitgekomen op 146 miljoen euro
[Nederlands MediaNetwerk TV] Gerrit Reinders over Adcombi
Start-up turning scale-up Adcombi is "een technologie die het mogelijk maakt voor multistoreretailers om op schaal lokaal te adverteren binnen digitale platformen", aldus oprichter Gerrit Reinders
[Column] Martin Leeflang: Emotie niet de belangrijkste driver van campagnes
Emotie en reclame: een gouden combi. Neuropsychologen vertellen ons al decennialang wat de effecten zijn van emotie op het onthouden van een commercial. Ook Les Binet en Peter Field (IPA) kwamen na analyse van 2000 beste campagnes
Talpa Network en KPN testen tv-reclame op maat
Talpa Network start een test met KPN om als eerste partij in Nederland gesegmenteerde tv-reclame mogelijk te maken. Gesegmenteerde tv-reclame combineert de kracht van massamedium televisie met de specifieke targetmogelijkheden van digitale media
[Commercial Review] Joyce Haasbeek: Emotie versus humor
In alle merkcommunicatie is storytelling hot. Het aanbod is zo overweldigend, dat een product het niet enkel redt op wat het is of doet; de consument moet zich er zodanig mee verbonden voelen, dat het daadwerkelijke impact heeft op zijn of haar dag
Kijkje backstage met commercial 538
538 lanceert de commercial waarin niet alleen een rol is weggelegd voor de 538-dj's Edwin Evers, Frank Dane en Coen & Sander, maar
Max Verstappen en Ruud Gullit samen in commercial Ziggo Sport
In de commercial strijden Verstappen en Gullit tegen elkaar om als eerste in de Ziggo Sport studio te zijn
[Column] Martijn van Lambalgen: Building Distinctive Brand Assets
Je moet dus opvallen met je reclame, wat geen vanzelfsprekendheid is in de mediafragmentatie. Het boek schroomt dan ook niet om te zeggen dat je niet te bescheiden met je merk moet zijn en dat consistentie belangrijk is
[Screenforce] Spotmarkt tv en onlinevideo groeit 4 procent
De spotmarkt is in de eerste helft van 2018 uitgekomen op 350 miljoen euro. Ten opzichte van 2017 laat de eerste helft hiermee een groei van 4 procent zien
[Interview] Youp van ‘t Hek: Ik kies mijn woorden met zorg. Soms scherp, soms bot
Woorden zijn zijn vuisten, zijn omhelzingen en zijn wijzende vinger. Cabaretier – maar ook presentator, columnist en auteur – Youp van ’t Hek brengt al decennia lang stad en land in beweging met zijn vlijmscherpe oog op de wereld. Wij spreken hem over zijn woorden, commercie, het veranderende medialandschap en een kanarie
[Column] Marianne van Soomeren: Back to the 90's
Een ouderwets mooie zomer lijkt de reclame- en mediawereld in retrostemming te brengen, want als tegenhanger van alle mooie media-innovaties waarover veel wordt gepraat en geschreven (voice, blockchain, AI), bespeur ik een kleine nostalgietrend
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Anderzorg vs. Ben, Calvé en Peijnenburg, Adidas e.v.a.
Deze review staat in het teken van overeenkomsten. Want in hun zoektocht naar betekenisvolle communicatie komen heel verschillende merken soms op hetzelfde thema uit. Soms is dat geslaagd en soms wat minder…
Bol.com kiest Dept als lead agency
Bol.com is ervan overtuigd dat Dept met hun digitale DNA in combinatie met een creatieve geest het bureau is om samen met het bol.com-team het merk naar een volgende fase te brengen
SCHOKKEND: sportschool gaat in de fout met naaktfoto's!!!
Dit wist je nog niet over de afschuwelijke verleidingspraktijken van foute sportscholen en gokpaleizen!!!
[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Ongeloofwaardig Iglo, dito Côte d’Or en tomatenkunst van Looye
We duiken voor deze review de keuken in en beginnen met de roerbaksensaties van Iglo. Roerbaksensatie. Dat belooft wat. We zien een restaurantsetting waar de doelgroep een reactie geven op de verrassing van het eten van ingevroren maaltijden. Je ziet mensen reageren alsof het candid reacties zijn. En daar gaat deze reclame wat mij betreft mis
Bekendmaking kwartaalwinnaars Gouden Loeki
Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van GfK de 10 mooiste, leukste, populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal 40 kwartaalwinnaars op
NOM Folder Monitor 2018: 52% wil folder
52 procent van de Nederlanders zou de papieren folder missen als deze niet meer zou verschijnen. 14 procent staat hier neutraal tegenover
[Commercial Review] Alexander de Ruwe: trouwen met Björn Borg, Liptons regendans, DIY met Centraal Beheer
Wauw! Wat een initiatief van Björn Borg. Blockchaintechniek gebruiken zodat mensen, ongeacht hun voorkeur of waar ze wonen, met elkaar kunnen trouwen. Dit initiatief voelt helemaal goed. Het klopt
[Column] Bob Goulooze: Children first!
Reclame is een toegepaste sociale wetenschap. In de reclame geldt een beperkt aantal wetten. Op basis van empirisch onderzoek weten we dat sex sells. Wil je een product of dienst verkopen dan is het belangrijk te weten dat
[Column] Jerome Kuijken: Zijn The Best Social Awards de nieuwe Oscars?
Betekent de verschuiving van tv naar social het einde van televisiecommercials gericht op de grote massa? Van reclame waarbij met hagel wordt geschoten en vaak leidt tot irritatie? De verschuiving zorgt in ieder geval voor de definitieve doorbraak van branded content, want waar de doelgroep is, is de adverteerder en in het gefragmenteerde landschap is er voor ieder wat wils
Diversiteit centraal bij nieuw castingbureau Buddy Film Casting
De professionele acteurs en talenten van Buddy Film Casting komen behalve uit Nederland ook uit landen als Syrië, Irak, Iran, Afghanistan, Armenië, Eritrea en China
4DX-commercial voor Axe in Pathé
Aan de bestaande commercial van 45 seconden zijn 4DX-effecten toegevoegd, waarbij voor Axe voor het eerst ook het element geur werd toegevoegd
[Column] Remco Klöters: Voetbalplaatjes, deel 2
Gewapend met het fonkelnieuwe onderzoek van de Kansspelautoriteit was er onlangs een consument die de producent van FIFA18 het organiseren van een illegaal kansspel verweet. Jammer was dan wel weer dat dit gebeurde bij de Reclame Code Commissie en niet bij de Kansspelautoriteit
Etcetera zet Freek Vonk in voor Reaal-reclame
Meestal zet Vonk bijzondere dieren in de schijnwerpers, maar in de commercial zijn de rollen omgedraaid
DDB & Tribal Amsterdam en Mindshare ontwikkelen campagne Centraal Beheer
Centraal Beheer zet de actie Autoreclame To Go op: een high-tech installatie die binnen een minuut een persoonlijke, professionele reclame maakt voor een auto in de verkoop
Reclame Code Commissie: ‘Amsterdam in de fout met bomen-verhaal’
De gemeente Amsterdam mag niet meer claimen dat de ja/ja sticker 6.000 bomen zou besparen
[Onderzoek] Screenforce: omzet tv-spotmarkt stijgt naar 155 miljoen euro
De tv-spotmarkt is 2018 goed gestart met een groei van 6,8 procent in het eerste kwartaal ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017
[Vacatures] TCC zoekt Financieel Manager
Wij: The Communication Company, Fight Club en The Red Corner, zijn zeer succesvol in reclame, in het creëren en activeren van digital products plus in de ontwikkeling van sites en apps. Onze organisaties werken samen op een prachtige locatie vlakbij Breda CS
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: win een leverworst bij KLM, Simpele vingerpoppetjes, heldendaden van ANWB
Verhalen over familieleden die ver bij elkaar vandaan wonen, doen het goed. Vraag maar aan Robert ten Brink. En dat KLM dan kinderen en moeders de mogelijkheid biedt via een platform met elkaar te videobellen is ook prachtig. So far, so good zou je denken
Vandebron neemt hipster op de hak in satirische reclame
De duurzame energiespeler wil met de campagne laten zien hoe misleidend en vervuilend de huidige energiemarkt is
Het succes van een paarse krokodil
De paarse krokodil van OHRA is opgenomen in de Dikke Van Dale, columns en boeken en kent een plek in de wetgeving: de wijzigingswet tegen ingewikkelde regelingen heeft als officiële verkorte naam Wijzigingsplan Paarse Krokodil
Kinetic, OutMoove en Beyond Outdoor bundelen krachten voor Peugeot
Kinetic, OutMoove en Beyond Outdoor hebben hun krachten gebundeld in de data-powered programmatic campagne voor Peugeot
Natwerk breidt team uit
Natwerk bureau nam onlangs drie nieuwe mensen aan. Vanaf 12 maart is Kirsten Ohr bij Natwerk te vinden. Per 1 mei sloten ook Dorien van Soelen en Marleen Jansen zich aan
[Column] Folkert Langeveld: De moderne creatief
Een moderne creatief zal meer dan ooit moeten accepteren dat hij of zij in een kader moet werken. Een kader dat beperkingen schept en dat kader heet media. De verregaande versplintering van het medialandschap heeft het uitdagender gemaakt om de verschillende mediatypes te begrijpen
[Interview] Diana Matroos over BNR Beeldbepalers
Begin april is BNR Beeldbepalers van start gegaan; het wekelijkse radioprogramma waarin de rol van communicatie, media, creatie en marketing wordt geanalyseerd. Wij spreken met Diana Matroos, presentator van BNR Beeldbepalers
Directeur Prisca Ancion-Kors vertrekt bij Stichting Reclame Code
Prisca Ancion-Kors heeft kenbaar gemaakt dat zij na 28 jaar Stichting Reclame Code een andere weg wilt inslaan
[Commercial Review] Maurice van Susante: OHRA haalt paarse krokodil van stal, opera met Hertog IJs, slapen met millennials bij Marriot
De boodschap dat de Ohra-app handig en snel is, komt goed over en een glimlach helpt daarin ook zeker. Zelf hou ik altijd van de kleine details: de paarse Crocs, Patience op een computer uit 1980, de “et cetera, et cetera” en meer. Wat ik alleen niet begrijp, is dat een groot deel van de oude commercial ook is meegenomen in de nieuwe
[Column] Jerome Kuijken: Is branded content reclame en is reclame branded content?
Brandend content is als een songtekst van Bløf: iedereen kent het, maar we interpreteren het allemaal anders. Een van die interpretaties is dat branded content reclame is
[Column] Martin Leeflang: Gaan wij te ver?
Het is geen geheim dat reclame wetmatigheden uit de cognitieve wetenschap inzet om consumenten te verleiden. Vanwege deze uitkomsten pleitten Hütter en Sweldens voor regulering van reclame en dan in het speciaal voor reclame gericht op kinderen of voor producten als sigaretten en drank
[Commercial Review] Joyce Haasbeek: langetermijnMastercard, campagne Broodnodig? en satire met Amsterdenim
Reclame voor brood. Niet een aanbieding, nieuw product of onderzoeksresultaten, maar een ode aan brood. Is dat nodig zou je denken, zeker wanneer je de cijfers erbij pakt: we eten gemiddeld 4 boterhammen per dag per persoon. Is het werkelijk nodig om een mediacampagne te starten?
Digitas Amsterdam en Episerver kondigen strategisch partnerschap aan
De samenwerking tussen Digitas en Episerver creëert een marktaanbod door de krachten van de twee bedrijven te combineren op het gebied van marketing en commercie
[Column] Marianne van Soomeren: De referendumval
Recent onderzoek van de Erasmus Universiteit toont aan dat mooie en feelgoodreclame ons zo beïnvloedt dat we er niet meer in slagen om een merk, dienst of product objectief te beoordelen. Zelfs niet als we er geld voor krijgen om onze mening te herzien. Een beter bewijs dat positieve reclame werkt, is er niet.
Renault Scenic TV Remarketing Zilveren Cross Media Case 2018
Op 25 april werden de Cross Media Awards uitgereikt. Renault Scenic TV Remarketing, ingestuurd door OMD Nederland, Zilveren Cross Media Case van het jaar
Fitzroy maakt campagne voor Grolsch
Grolsch lanceert een nieuwe tv-commercial. Met korte, snelle scenes laat de bierbrouwer het karakter van het merk zien. Dit gebeurt aan de hand van de beugel in herkenbare en uitgesproken Grolsch momenten
[Commercial Review] Maurice van Susante: winnaar Tide, onder hypnose met Amnesty en skiën met Audi
In de nacht van zondag 4 op maandag 5 februari was het tijd voor de Superbowl. Niet alleen sportief het hoogtepunt van de VS, maar ook voor Amerikaanse adverteerders het allerbelangrijkste en allerduurste moment. Adverteerders pakken hier dus altijd uit. Wat mij betreft is de winnaar dit jaar Tide
RAB: radioreclamebestedingen gestegen met 1,5 miljoen euro
Adverteerders hebben in 2017 meer geïnvesteerd in radioreclame dan in voorgaande jaren. De totale radioreclamebestedingen komen uit op 226 miljoen euro netto
Hornbach lanceert drie commercials in reclamecampagne die het begrip ‘project’ claimt
Hornbach heeft een drietal commercials laten ontwikkelen, waarin ze ingrijpen op het gebruik van het woord project
Branded cinema ontwikkelt publiekscampagne arbeidsgehandicapten
Branded Cinema heeft een publiekscampagne ontwikkeld in de vorm van een tv-spot om de 1,7 miljoen arbeidsgehandicapten meer en betere kansen op de arbeidsmarkt te bieden
Natwerk creëert campagne ter ere van tienjarig bestaan Youfone
Bureau Natwerk heeft voor het tienjarig bestaan van Youfone de mantra van de telecomprovider Wat You Wil verder uitgediept in een nieuwe campagne
Exterion Media verzorgt outdoorpromotie Coca-Cola's Fuze Tea in Hoog Catharijne
Afgelopen maand lanceerde Coca-Cola hun merk Fuze Tea op de Nederlandse markt. Ter promotie van het ijstheemerk hangen in winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht drie grote doeken van Exterion Media
[Interview] Albert Heijn's Sanne Nobel over winst Gouden Loeki
Op woensdag 24 januari werd de Ster Gouden Loeki uitgereikt. Uit tien nominaties werd de kerstreclame van Albert Heijn gekozen als winnaar. We spreken met Sanne Nobel, Senior Manager Brand Activation bij Albert Heijn.
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: winter met Chocomel, goud met Samsung, luxeproblemen bij Jantje Beton
Chocomel is samen met Unox het enige merk dat de Nederlandse winter kan claimen. Unox doet dat nog steeds consequent, maar Chocomel is er een soort van afgestapt. Omdat ze het idee hadden dat het hen beperkte, waarschijnlijk
Vodafone en Chef’Special maken remix van hit Amigo
De instrumenten uit de clip, van Freedrums, Specdrums, Jamstiks en Mogees, kun je met het netwerk van Vodafone overal gebruiken via je mobiel
[Interview] Simon Neefjes over Ster Gouden Loeki en de TVC-markt
Simon Neefjes pakte 24 januari in Carré met zijn TBWA\Neboko de nummer één- én tweepositie bij de Ster Gouden Loeki-uitreiking. Daarbij scoorde hun onlinevideoserie voor Appie Today een top 5-plek in de best bekeken video's op YouTube. We spreken Neefjes over het succes en de huidige televisiereclamemarkt
[Column] Martin Leeflang: Jumbo wint de Gouden Loeki 2017
Als we de gekozen finalisten van de Gouden Loeki naast de resultaten van de ValueFlow leggen, dan zijn voor Validators de kanshebbers duidelijk; Jumbo (Kerst) en Volkswagen (Zit) hebben de meeste kans om de felbegeerde Gouden Loeki 2017 te winnen
Fisherman’s Friend neemt afscheid van Sterk spul, hè?
Na 25 jaar vond Concorp, verantwoordelijk voor de marketing van onder andere Fisherman’s Friend, het tijd voor een rebranding. Megawatt Advertising gaat aan de slag met de herpositionering
Joe Public pakt drie van tien finaleplekken Ster Gouden Loeki 2017
De commercials die nog in de race zijn voor de publieksprijs voor reclame zijn van Albert Heijn, Douwe Egberts, Gamma, Jumbo, Ohra, Plus, Volkswagen en Wereld Natuur Fonds
Boomerang Agency ontwikkelt campagne voor Squla
In de eerste maanden van 2018 lanceert Squla een nieuwe campagne die onder andere bestaat uit een tv-commercial en verschillende socialmedia-uitingen
N=5 ontwikkelt campagne LOI
Voor de uitrol ontwikkelde N=5 een videocontent-ecosysteem, waarvoor het, naast TVC’s, 40 kortere video’s opnam met oud LOI-studenten
Justlease en Toyota lanceren campagne What’s your drive? met Ireen Wüst
Private lease-aanbieder Justlease en Toyota lanceren in aanloop naar de Olympische Winterspelen van 2018 in Pyeongchang de campagne What’s your drive?
STIVA: Disney Channel, Disney XD en Nickelodeon geen alcoholreclames
Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) laat jaarlijks vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender
Nosh Food Films vergroot team met regisseurs Vittorio Sacco en Nick Sawyer
Nosh Food Films, onderdeel van productiehuis Wenneker Group, heeft aangekondigd de twee zeer ervaren regisseurs Vittorio Sacco en Nick Sawyer te verwelkomen binnen hun team.
STIVA: Disney Channel, Disney XD en Nickelodeon geen alcoholreclames
Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) laat jaarlijks vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender
Hornbach en Peugeot in finale RAB Radio Advertising Awards Publieksprijs
RAB organiseert eind juni 2018 de uitreiking van de RAB Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs één van de awards is
Bolsius, Hero en Baarsma kiezen voor nu:amsterdam
Voor Baarsma Wines ontwikkelde nu:amsterdam nieuwe concepten, zoals een brand story en identiteit voor Southern Creek
Kinderen maken commercial bij BeyenMeyer
Op de dag dat de leraren van het basisonderwijs voor de tweede keer het werk neerlegden, hebben 14 basisscholieren uit Amsterdam en omgeving een tv-commercial gemaakt om hen te steunen
[Column] Martin Leeflang: Gouden Loeki - waarom negatief eigenlijk positief is
De komende tijd maak ik een columnreeks over wie volgens mij de Gouden Loeki 2017 moet winnen. Elke drie, vier weken bespreek ik een nieuw aspect van de effectiviteit en waardering van commercials én ik maak mijn persoonlijke top 10 van genomineerden
Alcoholbranche dient klacht in tegen Neuken Liqueur
STIVA en SpiritsNL dienen een klacht in tegen Neuken Liqueur bij de Reclame Code Commissie. De naam Neuken Liqueur in combinatie met de wijze waarop geadverteerd wordt achten ze in strijd met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken
Nelleke Weltevrede Hoofd Communicatie en Campagneleider CDA
Het CDA partijbestuur heeft Nelleke Weltevrede aangewezen als Hoofd Communicatie en als Campagneleider. Weltevrede volgt Hans Janssens op
MailDB, KVGO en Spotta gaan in hoger beroep tegen uitspraak JAIJA-sticker
De partners, Brancheorganisatie MailDB, KVGO (Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen) en reclameverspreider Spotta, gaan in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechtbank
Stichting Reclame Code en Commissariaat voor de Media gaan samenwerken
Op 23 november hebben de Stichting Reclame Code en het Commissariaat voor de Media een samenwerkingsprotocol ondertekend. Doel is het bevorderen van efficiënte en doelgerichte vervulling van de taken van beide partijen
Tweede commercial SNS van Alfred on air
Nederlanders zijn dol op extra’s. TN’er Bart, de Typische Nederlander, is er in de tweede commercial uit de nieuwe campagne voor SNS ook gek op
Digitaal label VIVAT officieel van start
NowGo, het digitale label van VIVAT, lanceert eerste commercial. De commercial voor autoverzekeringen is de eerste in een reeks die online te zien is
Natwerk maakt commercial Intertoys
De commercial - met bijbehorende wisselende tag-ons met aanbiedingen – is geproduceerd in samenwerking met Woodwork
[Column] Martin Leeflang: Wie wordt de winnaar van de Gouden Loeki 2017?
De uitreiking van de Gouden Loeki: hét jaarlijkse moment waarop circa 1,5 miljoen mensen vrijwillig een paar uur naar commercials kijken. Natuurlijk is het interessant om erachter te komen naar welke commercial de voorkeur uitgaat van het Nederlandse publiek, maar wij zijn benieuwd naar de effectiviteit van de potentiële Loeki-winnaars
Michael Maaskamp Creative Director bij a friend of mine
Met tien jaar ervaring aan bureauzijde, van boutique design agencies en startups tot netwerkbureaus, is a friend of mine (part of Dept) een ervaren creatieve kracht rijker
[Commercial Review] Machiel Verkuyl: KLM, Energiedirect.nl, Olvarit
In de energiemarkt zijn er niet zo veel routes naar groei waar je uit kunt kiezen. Een van die routes is die van no frills, met prijs als belangrijkste wapenfeit. Energiedirect heeft in dit kader een campagne gemaakt die bestaat uit maar liefst negen creatieve uitwerkingen, die voor mijn gevoel allemaal wel familie van elkaar zijn
The Wheelhouse curated space voor creatieven opent deuren
Een werkplek voor creatieve zelfstandigen opent haar deuren in Amsterdam: The Wheelhouse. Het historische pand biedt ruimte aan bedrijven en professionals uit de reclame-industrie.
Etcetera en MassiveMusic maken wereldwijde film Leaseplan
MassiveMusic heeft samengewerkt met Etcetera en productiemaatschappij PostPanic aan What’s Next?, een drieminutenfilm voor Leaseplan
Eerste twee genomineerden Radio Advertising Awards Publieksprijs bekend
De radiocommercials van Hertog ijs en Marktplaats zijn door het Nederlands publiek verkozen tot de favoriete radiocommercials in het tweede kwartaal van 2017
OMX versterkt positie in digital audio advertising
OMX sluit Ibiza Global Radio, Radio 509 en Q-dance aan en groeit in bereik naar drie miljoen unieke luisteraars per maand
Eerste werk Havas Lemz voor Bolletje
Na een bureauoriëntatie is Havas Lemz aan de slag voor Bolletje. Vanuit een vernieuwde strategie is het eerste werk zichtbaar voor de Lichte Crackers
OMX versterkt positie in digital audio advertising
OMX sluit Ibiza Global Radio, Radio 509 en Q-dance aan en groeit in bereik naar drie miljoen unieke luisteraars per maand
OMX versterkt positie in digital audio advertising
OMX sluit Ibiza Global Radio, Radio 509 en Q-dance aan en groeit in bereik naar drie miljoen unieke luisteraars per maand
[Column] Maarten Ros: Reclamemakers moeten niet mopperen maar innoveren
Er is een digitale revolutie gaande is waarbij de consument een symbiotische verhouding met zijn smartphone heeft ontwikkeld. Reclamemakers moeten hier op inspelen. Reclamemakers moeten hierop inspelen en niet leunen op oude modellen
Regels kinderreclame beter nageleefd
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) publiceert de jaarlijkse monitoring voor het laatst. De overheid neemt het over
LEWIS, ACHTUNG! en Adobe genomineerd voor Digital Communications Awards
LEWIS en ACHTUNG! mcgarrybowen zijn twee keer genomineerd voor The Hovering Art Director, een campagne voor Adobe
[Interview] Jerome Kuijken over adverteren met De Speld
Onlangs lanceerde het contentbureau van het satirische online platform De Speld hun eerste commercial, voor biermerk Oedipus. We spreken met Jerome Kuijken, Head of Advertising, over de ambities van De Speld & Partners
Eerste commercial De Speld voor Oedipus
In de commercial komen alle bierclichés in sneltreinvaart voorbij en drijft Oedipus de spot met de hardnekkige mythe dat alleen mannen van bier houden
Heimat maakt Sorry-campagne voor Hornbach
De komende maanden verschijnen op tv drie commercials waarin veel te volle auto’s de oorzaak zijn van irritante situaties op de weg en in de wijk
[Column] Arno Peperkoorn: Wit
Wanneer het begon?
Ik weet niet precies op welke dag.
Ik weet wel in welke periode.
En hoe oud ik was.
16 jaar.
Net geland op het prachtige Aruba.
OMX onthult programmatic audio buying in Nederland
OMX, het digitale onderdeel van OMS, lanceert programmatic audio buying. Digitale audiocampagnes kunnen nu worden aangescherpt op basis van regio, tijd en luisterdevice
Commissariaat verduidelijkt samenwerkingsmogelijkheden publieke omroepen met andere partijen
Het Commissariaat voor de Media heeft de uitgave ‘Samenwerking van publieke omroepen met andere partijen’ gemaakt, die de regels voor publiek-private samenwerking verduidelijkt en antwoord geeft op vragen
Philips schakelt VICE in voor online video
In de film laat acteur Achmed Akkabi zien hoe de Philips OneBlade jonge mannen kan helpen de stijl van hun baard af te stemmen op elke situatie
Adobe neemt Mettle’s Skybox Tools over
Adobe heeft alle SkyBox-technologie overgenomen van Mettle, een wereldwijde ontwikkelaar van 360-graden en virtual reality software
[Column] Martin Leeflang: Wat is jouw verhaal?
Wat heb je aan dromerige verhalen waarbij de consument niet weet wat hij ernaan heef? Als deze dromerige commercials dan nog een goed gevoel op zouden roepen ok, maar zelfs in Gouden Loeki Aller Tijden komt geen enkele reclame van een bank voor
Team Vier onderzoekt effecten reclamefolder
In opdracht van de landelijke folderverspreider Axender geeft Team Vier retailers inzicht in de effecten van de reclamefolder
Achtung! creëert merkcampagne Monsterboard
Monsterboard start met een merkcampagne gericht op millenials. De campagne is de hele maand mei zichtbaar op alle tv-stations van RTL en BrandDeli
BSUR maakt commercial Specsavers
De nieuwe televisiereclame is de tweede in de serie over de rol van gehoor bij het ervaren van verschillende passies
Eye tracking toont aan dat tv-reclame meer impact heeft dan online
Volgens eyetrackingonderzoek door Mind Insights in opdracht van RTL België heeft tv-reclame meer impact dan online videoreclame
Lied Paul de Munnik als cadeau van Opel voor alle Feyenoorders
Opel, tot 1 juli hoofdsponsor van Feyenoord, benaderde zanger Paul de Munnik voor een clublied
Reclamecode Social Media verduidelijkt regels over reclame in vlogs
De Code hoopt duidelijk te maken dat je als blogger of vlogger eerlijk moet communiceren als je voordeel hebt ontvangen
HEIMAT maakt voorjaarscampagne Hornbach
Met de campagne Geef nooit op heeft reclamebureau HEIMAT wederom de essentie van Hornbach te pakken
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: CDA, Samsung, Skechers
Ik val maar meteen met de deur in huis: deze commercial van het CDA is verschrikkelijk en meteen ook heel typerend voor de politiek in Nederland
Artifacts en Denise Weeks brengen single uit voor McDonald's
Vanwege hun gezamenlijke liefde voor New York City, vroeg McDonald’s Nederland de artiesten om samen te werken aan een reclamecampagne
[Column] Roland van Kralingen: Waarom (veel) CEO’s bang zijn voor merken
Als je CEO’s vraag hoe belangrijk merken zijn dan is het antwoord steevast ‘zeer belangrijk’.
Studenten helpen Haagse retailondernemers met social media
Smart Shopping Den Haag en Haagse Hogeschool lanceren project ‘Haal meer uit uw social media’
[Merken Top 40] Coolblue sterkste e-tail merk van het moment, Bol.com, Zalando en Wehkamp volgen
Zeven op de tien Nederlanders kopen wel eens iets online. Bol.com is een van de bekendste e-tailers, Coolblue en Zalando komen snel op. Verder is ook Wehkamp, ooit bekend van de dikke papieren catalogus, bezig aan een online opmars.
Eerste tv-commercial Bloomon
In de tv-commercial speelt bloomon in op het geluksgevoel dat bloemen geven
Paul Halbertsma en Willem Hamann richten CREATINQ op
CREATINQ is een creatief premium-agency, gespecialiseerd in het ontwikkelen en leveren van instant loyalty premiums & POS materialen
Mooi Echt! modellenbureau met gewone-mensen-modellen
Irene Overhoff-de Vos heeft modellenbureau Mooi Echt! gelanceerd. Een bureau voor visuele storytelling met gewone-mensen-modellen
Alfred wint met Jumbo Ster Gouden Loeki 2016, Joe Public en DDB runners-up
De winnaar van de Ster Gouden Loeki 2016 is Helemaal Kerst met Jumbo
Jumbo lanceert wintercampagne over gezond eten
In de landelijke wintercampagne van Jumbo is te zien hoe moeder Maike compleet doorslaat in haar goede voornemens
Reebok lanceert filmreeks
De reeks is de nieuwste toevoeging van het merk aan haar Be More Human-boodschap, die mensen aanmoedigt om de best mogelijke versie van zichzelf te zijn
Selmore verrijkt Zo Maakt Geld Gelukkig campagne van ASN Bank
Eind vorig jaar is het nieuwe Guiding Idea voor ASN Bank geïntroduceerd: Zo maakt geld gelukkig. Nu is het tijd om meer verdieping te geven binnen dit thema.
Brand New Telly creëert campagne Sourcy
Sourcy. Vol Nederlands Karakter omvat ‒ naast uitingen op de landelijke tv-kanalen ‒ tevens billboards, printadvertenties en een doorvertaling op de winkelvloer
Hersenscans onthullen wat tv-reclame effectief maakt
Linda Couwenberg ontdekte dat de meest effectieve tv-commercials de functionele voordelen van een product belichten en daarnaast de verbeelding prikkelen
Dawn maakt campagne voor Eneco
Eneco lanceert een nieuwe campagne waarin duidelijk wordt gemaakt dat het 5 voor 12 is. We hebben maar één planeet waar we op leven en daar moeten we zuinig op zijn.
Shell ontwikkelt het meest opbeurende broodje
Speciaal voor Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar, heeft Shell een onderzoek uitgevoerd naar de ideale ingrediënten van ‘het meest opbeurende broodje’
[Column] Roland van Kralingen: Is uw product eigenlijk wel gewenst?
Op een vraag van een collega ‘wat me in 2016 het meest was opgevallen’, was het mijn gevoel dat er een massaal verlangen leeft naar integriteit, veiligheid, gelijkheid, menselijkheid en verantwoordelijkheid.
J. Walter Thompson Amsterdam, Darwin BBDO Brussels maken Cycles campagne voor Spa
Het natuurgebied van Spa vormt de bron van inspiratie voor de nieuwe campagne van het mineraalwatermerk. In een epische film over de cyclus van water staat de zorg, liefde en aandacht van Spa voor het natuurgebied centraal
Page lanceert campagne rond billen vegen
Toiletpapiermerk Page lanceert een uitgebreide campagne rondom wat men in het persbericht omschrijft als de Schoonroutine. Page deed onderzoek en wat blijkt? Na elk toiletbezoek blijken we ons steeds minder schoon te voelen.
[Column] Machiel Verkuyl: Cultuur maken is het nieuwe reclamemaken
Tijd en aandacht zijn op weg om de meest schaarse goederen te worden van onze maatschappij. Dat is waarom de tijd van reclame voorbij is. Interruptie maakt plaats voor relevantie.
SUPERREBEL presents new international campaign for H.I.S. Jeans
SUPERREBEL is proud to present the new international campaign for H.I.S. Jeans. The brand, founded in New York by Henry I. Siegel in 1923, is famous because of its perfect fit jeans.
T-Mobile kiest voor Anomaly en Initiative
T-Mobile kiest voor Anomaly als nieuw reclamebureau. Het Amsterdam bureau volgt hiermee Etcetera op. Naast de keuze voor een nieuw reclamebureau heeft T-Mobile ook een nieuw mediabureau gevonden in Initiative
Dawnbot: Creëer je eigen reclame zonder tussenkomst van mensen
Reclamebureau Dawn lanceert een chatbot die via vragen een unieke campagne maakt. Dawn wil hiermee laten zien dat ook de creatieve sector niet ontkomt aan de digitalisering en het gebruik van artificial intelligence.
[Column] Sietse Pots: Vijftig jaar televisiereclame: darten met een heipaal?
In de week dat Michael van Gerwen zich kroonde tot wereldkampioen darten, is het vijftig jaar geleden dat de eerste reclame op de Nederlandse televisie te zien was. Via slechts enkele beschikbare zenders wisten merken met televisiereclames destijds een miljoenenpubliek te bereiken
Winnaar Grote Voutjesverkiezing 2016 bekend
Het platform Taalvoutjes riep in december op om te stemmen op de leukste taalfout van 2016
Ster gaat de verkoop van reclame op FunX verzorgen
FunX is hét radiostation voor urban jongeren met een landelijke editie (NPO FunX) en vier lokale edities
Specsavers maakt vervolg op succesvolle hoorcampagne
De nieuwe commercial van Specsavers draait om de aandacht die Specsavers-audiciens voor het gehoor van hun klanten hebben. Met passie als metafoor voor het gehoor laten de hoofdpersonen zien met hoeveel zorg en toewijding zij hiermee omgaan.
Hogere ROI met inzet bioscoopreclame
Onderzoek toont aan dat een groot aantal sectoren profiteren van een hogere ROI met een hogere inzet van bioscoopreclame.