Tag Resultaten
Blendle (Cafeyn) verliest hoger beroep DPG Media
Blendle dat sinds eind juli 2020 in handen is van het Franse Cafeyn, heeft een hoger beroep over een kort geding verloren tegen DPG Media. DPG Media heeft per 31 december 2020 de overeenkomst met Blendle beëindigd waarna de levering van content nog doorliep tot 1 april 2022
Derk Sauer te gast bij Zomergasten
Journalist en media-ondernemer Derk Sauer is op 7 augustus de derde gast in VPRO Zomergasten
Herman Wolswinkel directeur NDP Nieuwsmedia
Het bestuur van NDP Nieuwsmedia, de brancheorganisatie voor nieuwsbedrijven, heeft Herman Wolswinkel per 1 juli 2022 benoemd tot directeur
DPG Media Cross Media Exploitant van het Jaar 2022
DPG Media is Cross Media Exploitant van het Jaar 2022. DPG Media kreeg de prijs tijdens Cross Media Diner & Awards op 8 juni in de Kromhouthal Amsterdam
Pieter van der Wielen van publieke omroep naar NRC
Journalist en presentator Pieter van der Wielen maakt deze zomer de overstap van de publieke omroep naar NRC. Hij gaat er vanaf het najaar een interviewpodcast gaan maken
[De Belofte 2022] Claudia van der Vlugt over Elizabeth Geul en Nathalie Goede
Wij publiceren de voordrachten van verschillende mensen in het vak. Aan het woord is Claudia van der Vlugt, projectmanager MarCom bij Mediahuis
[Interview] Arnoud van der Valk: Media Info Groep geeft klanten dé insights van het nieuws
Arnoud van der Valk is commercieel directeur van de Media Info Groep, het bedrijf dat voor klanten exact bijhoudt hoe, wanneer en waar ze in de media verschenen. We spreken hem over de innovaties en ontwikkelingen in de branche
DPG Media, Hearst en NRC genomineerd voor Cross Media Exploitant 2022
De drie nominaties voor Cross Media Exploitant 2022 zijn bekend. Welk cross media merk wordt de opvolger van NRC? Op woensdag 8 juni wordt tijdens Cross Media Diner & Awards de winnaar bekend gemaakt
[Column] Bob Goulooze: Beleving
Sinds enige tijd zet ik op LinkedIn, achter mijn specialisme cultuur- en communicatie de term belevingseconoom. Dat heeft te maken met het feit dat de meeste economen in ons land los zijn gekomen van de werkelijkheid
Middagkrant NRC Handelsblad stopt; alleen ochtendkrant NRC blijft
De middagkrant NRC Handelsblad stopt volledig. Onder de naam NRC zal de krant vanaf 25 april 2022 alleen in de ochtend blijven verschijnen. Hoofdreden is een stijging van distributiekosten
Het FD vernieuwt de zaterdagkrant FD Weekend
Het Financieele Dagblad heeft zijn zaterdagkrant vernieuwd. De zaterdageditie van het FD is de best gelezen editie van de week
Goede jaarresultaten in 2021 voor DPG Media dankzij economisch herstel en digitalisering
In Nederland steeg de omzet van DPG Media in 2021 naar 1,141 miljard euro (+8,4 procent) met een gestegen ebita-winst van 221 miljoen euro (+28,4 procent). Ook de Belgische en Deense activiteiten van DPG Media boekten in 2021 goede resultaten de uitgeversgroep in totaal 1,9 miljard aan omzet realiseerde in 2021
[Media Info Groep] Leidt minder aandacht gemeenteraadsverkiezingen tot lagere opkomst?
Op 16 maart vonden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Het resultaat van de verkiezingen was onder anderen een historisch lage opkomst. Media Info Groep dook in de data uit de Nederlands media en vond een aantal opvallende uitkomsten
Mediahuis: sterke omzet- en resultaatgroei in 2021
De Mediahuis groep behaalde in 2021 een sterke omzet- en resultaat groei. In de consumentenmarkt groeide het totale aantal digitale abonnees in Nederland, België, Luxemburg en Ierland met 20 procent
DPG Media introduceert GARM Brand Suitability Targeting
DPG Media heeft de GARM Brand Suitability Targeting uitgerold. Onder de naam Global Alliance for Responsible Media (GARM) is een raamwerk ontwikkeld dat merken, mediabureaus en uitgevers in staat stelt een eenduidig gesprek te voeren over niet alleen wat brand safe is, maar ook wat brand suitable is
RTL Group richt internationaal crossmediaal sales house op
RTL Group richt via de dochterbedrijven RTL AdConnect, G+J iMS en Smartclip een internationaal crossmediaal sales house op. Op deze wijze wil RTL Group de internationale activiteiten die RTL AdConnect uitvoert koppelen aan die van Smartclip en het Duitse Gruner+Jahr
[Interview] Boaz Shkolnik over de lancering van Mediahuis Connect
Boaz Shkolnik is Director of Advertising bij Mediahuis Nederland. In 2021 heeft Mediahuis Nederland in samenwerking met Mediahuis Noord - voorheen NDC Mediagroep - en Media Groep Limurg een nieuwe propositie in de markt gezet; Mediahuis Connect
Media Info Groep en RTV Monitor meten Media-aandacht seksueel wangedrag bij The Voice
Sinds de eerste aantijgingen van misstanden rond The Voice of Holland in december 2021, is het nieuws in bijna 3000 uitzendingen op radio, televisie & podcasts voorbijgekomen en in meer dan 6370 artikelen in landelijke dagbladen en landelijke nieuwswebsites. Dit blijkt uit onderzoek van Media Info Groep en RTV Monitor
[Onderzoek] NRC Media komt met NRC Verantwoord: afrekenen met aannames
NRC Media heeft de uitkomsten van NRC Verantwoord gepubliceerd. Het onderzoek haalt enkele aannamen onderuit. De jongere NRC-gebruikers zijn niet noodzakelijk méér digital, en is er opvallend veel overlap tussen krantenlezers en podcastluisteraars
NRC Media publiceert journalistiek jaarverslag 2021
NRC Media heeft zijn journalistiek jaarverslag 2021 gepubliceerd. Daarin blikken de NRC-redacties terug op de beste verhalen, staat een uitleg over hoe NRC Media omgaat met social media, net als uitleg over feitenonderzoek
Mediahuis hoofdaandeelhouder van Medienhaus Aachen
Mediahuis heeft de overname van het Duitse Aachener Verlagsgesellschaft (AVG) succesvol afgerond. De mediagroep maakt voortaan voor 100 procent deel uit van Mediahuis, dat hiermee ook hoofdaandeelhouder (70 procent) wordt van AVG’s dochteronderneming Medienhaus Aachen gmbh
AD mediapartner van UEFA Futsal EURO 2022
AD is oficieel mediapartner geworden van UEFA Futsal EURO 2022, oftewel het EK Zaalvoetbal. Met de samenwerking willen AD en UEFA zaalvoetbal, internationaal bekend als Futsal, onder de aandacht brengen bij het grote publiek
[Interview] Hans Izaak Kriek over Donald Trump, Trumpism en media
Hans Izaak Kriek schreef een boek over de dominantie van Donald Trump tijdens zijn presidentschap in de media onder de titel Trump's Daily Domination of the News Media. We spreken hem over Donald Trump, Trumpism en hoe mediabedrijven daarmee omgaan
Seksclubs bereiden zich voor op heropening: Het is erop of eronder winnaar beste (kranten)kop 2021
Seksclubs bereiden zich voor op heropening: Het is erop of eronder van regionale omroep RTV Drenthe is verkozen tot beste (kranten)kop van het jaar 2021. De winnaar is in de NPO Radio 2-ochtendshow Jan-Willem Start Op (BNNVARA) bekendgemaakt
[Column] Bob Goulooze: Abonnement
Ik heb, op aandringen van mijn vrouw, een abonnement genomen op de Volkskrant. Nu heb ik spijt, want ik erger me steeds meer aan de onzin en prietpraat die daarin de boventoon voert. Dat heeft niets met mijn politieke voorkeur of afkeer te maken, die niet zou matchen met die van deze krant
DPG Media en CPNB gaan samen leesplezier onder kinderen vergroten
DPG Media en Stichting CPNB zijn een meerjarig partnership aangegaan. In het Kinderboekenmuseum in Den Haag hebben Wiesje namens DPG Media en Mert van het Kinderboekenweek Leesteam van CPNB de plannen ondertekend waarmee de bedrijven het leesplezier onder kinderen willen vergroten
[Interview] Fenno van der Velden over media-exposure bijhouden via de portal van Media Info Groep
Fenno van der Velden is projectmanager van de Media Info Groep. Het bedrijf evolueerde van een knipseldienst tot een full service bureau dat voor klanten precies bijhoudt hoe vaak, wanneer en hoe ze in de media aan bod zijn gekomen
Mediahuis/NRC Media wordt mede-eigenaar podcastbedrijf De Stroom van Kees de Koning
Mediahuis wordt voor 50 procent mede-eigenaar van het podcastbedrijf De Stroom. Daarmee gaat Mediahuis-dochter NRC Media een samenwerking aan met Kees de Koning (ook bekend van het platenlabel TopNotch)
NDC Mediagroep heet voortaan Mediahuis Noord
NDC Mediagroep heeft zijn naam gewijzigd in Mediahuis Noord. In december 2020 nam Mediahuis NDC Mediagroep over. De aanduiding NDC staat voor Noordelijke Dagblad Combinatie en werd sinds 1994 gebruikt
Mediamonitor 2021: Kantelpunt in digitalisering mediagebruik en mediaconcentratie
De komst van het coronavirus en de bijbehorende maatregelen hebben onze samenleving sterk beïnvloed. Ook ons mediagedrag is substantieel veranderd. Dit stelt het Commissariaat voor de Media, dat de Mediamonitor 2021 heeft uitgebracht
DeNieuwsmedia50 2022 | De Genomineerden
DeMedia100 2022 komt eraan. De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media wordt bekendgemaakt tijdens het DeMedia100 | DeMarketing100 Diner op 8 december 2021 in Amsterdam
BESIX bouwt hoofdkantoor DPG Media in Amsterdam
De realisatie van het hoofdkantoor van DPG Media Nederland in Amsterdam-Duivendrecht komt steeds dichter bij: eind 2021 start de ruwbouw van het innovatieve kantoorpand genaamd Mediavaert
Oud-hoofdredacteur van VIVA Debby Gerritsen start bij AD en regiotitels
Journalist, podcast- en bladenmaker Debby Gerritsen start deze week bij AD en zeven regionale nieuwsmedia. In een wekelijkse column, podcast en nieuwsbrief zal ze met haar vrouwelijke blik naar de actualiteit kijken
Dagblad De Volkskrant bestaat op 1 oktober 2021 een eeuw
De Volkskrant bestaat op 1 oktober 2021 100 jaar als dagblad. De Volkskrant verscheen voor het eerst op 2 oktober 1919 als weekblad van de Federatie der Diocesane Rooms-Katholieke Volks- en Werkliedenbonden
Sylvia Cools hoofdredacteur de Stentor
Sylvia Cools is per 1 oktober hoofdredacteur van de Stentor. Zij is nu adjunct-hoofdredacteur van de krant en volgt Allard Besse op, die is gestart als directeur journalistiek bij de groep van AD en regionale titels van DPG Media
Mediahuis groep wil Aachener Verlagsgesellschaft overnemen
De Europese mediagroep Mediahuis en het Duitse Aachener Verlagsgesellschaft (AVG), oprichter en eigenaar van de Aachener Zeitung, voeren verregaande onderhandelingen over een mogelijke overname van AVG door Mediahuis
NRC in Amsterdam en enkele andere gebieden alleen nog als ochtendkrant per 2022
NRC verschijnt per 3 januari 2022 alleen nog in de ochtend voor abonnees van de papieren editie in Amsterdam en een aantal gebieden buiten de Randstad.
Het Parool wordt per 3 januari 2022 ochtendkrant
Per 3 januari 2022 gaat Het Parool doordeweeks verder als ochtendkrant. De bezorging van de zaterdageditie verandert niet
NRC Media brengt tien keer per jaar NRC Magazine uit
NRC Media komt vanaf 4 september 2021 tien keer per jaar met NRC Magazine. Dat zal vooral gaan over esthetiek: van interieur tot beeldende kunst en van fotografie tot de kunst van het kopen van een pak. De culturele, esthetische kant van het leven staat centraal in het NRC Magazine
DPG Media benoemt Babet Verstappen tot Director Corporate Communicatie Belgie/Nederland
DPG Media heeft Babet Verstappen per 15 september 2021 benoemd tot Director Corporate Communicatie België en Nederland. De functie bestond eerder niet. Babet Verstappen heeft lang in de publieke sector gewerkt
De bereidheid om te betalen voor online nieuws ligt hoger bij jongeren dan bij ouderen
De groep Nederlanders die betaalt voor online nieuws is in 2020 flink gestegen. Josefien Zwetsloot, commercieel manager News & Domeinen bij DPG Media legt uit hoe zij daarnaar kijkt
Nederlandse nieuwsmedia onderzoeken gezamenlijk beheer van het uitgeversrecht
Een groot aantal Nederlandse uitgevers onderzoekt de mogelijkheid om een gezamenlijke exploitatie van het uitgeversrecht op te zetten, Dit in reactie op het op 7 juni 2021 ingevoerde uitgeversrecht die als Europese richtlijn van kracht is geworden
Magazine Media Associatie (MMA) en NDP Nieuwsmedia lanceren kennisplatform Trust in Media
De Magazine Media Associatie (MMA) en NDP Nieuwsmedia hebben een gezamenlijk online kennisplatform gelanceerd onder de naam Trust in Media. Op dit platform staat het belang van vertrouwde media voor zowel de consument als de adverteerder centraal
DeMedia100: Arjen Lubach nummer 1, John de Mol gezakt op de lijst
DeMedia100 2021 is bekendgemaakt. Voor het eerst sinds de eerste editie van DeMedia100 is er een andere nummer 1. Negen jaar op rij stond John de Mol bovenaan. Dit jaar wordt hij voorbijgestreefd door Arjen Lubach
[Onderzoek] Digital News Report 2021: coronacrisis zorgt voor toename nieuwsgebruik, interesse en vertrouwen
Het coronavirus bepaalt al een meer dan een jaar de nieuwsagenda en geeft het media- en nieuwsgebruik in 2020 en 2021 een boost. Ongeveer één kwart van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder geeft aan dat hun persoonlijk leven als gevolg van het virus sterk is veranderd
Rennie Rijpma per 1 juli 2021 hoofdredacteur AD
Rennie Rijpma is per 1 juli 2021 door DPG Media benoemd tot algemeen hoofdredacteur van het AD. Een selectiecommissie van redactie en directie denkt dat zij het AD en vooral AD.nl in een volgende fase van groei en verbreding zal brengen
[Onderzoek] Nielsen: Netto mediabestedingen in 2020 gedaald met 6,3 procent tot 4,4 miljard euro
De netto mediabestedingen zijn in 2020 gedaald met 6,3 procent tot 4,4 miljard euro. Dit blijkt uit het netto mediabestedingenonderzoek van Nielsen. De impact van de coronacrisis was groot, maar verschilde sterk per mediumtype
Talpa Network verkoopt het ANP aan Chris Oomen
Talpa Network verkoopt het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) aan Chris Oomen, voormalig topman van zorgverzekeraar DSW
Nederlands nieuwsmedia presteerden in 2020 boven verwachting
De Nederlandse nieuwsmedia hebben in het coronajaar 2020 boven verwachting gepresteerd. Dat blijkt uit het jaarverslag van NDP Nieuwsmedia over 2020. De nieuwsbedrijven speelden in op de sterke informatiebehoefte van de burger
Eisenpakket Media Monitoring Nationaal Media Onderzoek zijn gepubliceerd
Op 18 mei 2021 hebben de organisaties voor bereiksonderzoek in Nederland gezamenlijk een Request for Proposal (RfP) gepubliceerd voor media monitoring binnen het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO)
[Onderzoek] DPG Media: aandacht was, is en blijft belangrijk
Aandacht was, is en blijft een belangrijk thema. Dit blijkt uit onderzoek dat DPG Media samen met Newcom Research & Consultancy heeft gedaan in het eerste kwartaal van 2021
Hans Nijenhuis stopt als hoofdredacteur van het AD
Hans Nijenhuis stopt per 1 juli 2021 als algemeen hoofdredacteur van het AD. Hij blijft wel verbonden aan de redactie van het AD
Mediahuis Nederland benoemt Boaz Shkolnik tot Director of Advertising
Boaz Shkolnik is per 1 mei 2021 benoemd tot Director of Advertising van Mediahuis Nederland. De huidige Manager Digital & Agencies volgt hiermee Slaven Mandic op, die Mediahuis verlaat om over te stappen naar het home-decobedrijf Casa
Beau van Erven Dorens presenteert jubileumshow AD 75 Live
Op 29 april 2021 presenteert Beau van Erven Dorens een jubileumshow vanwege het 75-jarig bestaan van het Algemeen Dagblad
AD viert 75 jarig bestaan met campagne
Het Algemeen Dagblad bestaat 75 jaar. AD start met een campagne en op de daadwerkelijke verjaardag, op donderdag 29 april, vindt er een digitaal event plaats
[Interview] Madelon Fortuin (NRC): Podcast geeft een ongekend engagement
Madelon Fortuin is Commercieel Directeur bij NRC. De nieuwsuitgever manifesteert zich naast online en in print nu ook nadrukkelijk in audio met NRC Audio app, de overname van de radiozender Sublime en de lancering van audio-uitgeeftak Audiohuis
[Interview] Gerard van den Broek (De Ondernemer/DPG Media) over trends die vooral online zijn
Gerard van den Broek is directeur van De Ondernemer. We spraken met hem over de laatste ontwikkelingen bij De Ondernemer, trends, De Ondernemer Academy en de zakelijke doelgroep als adverteerder
Bouw Mediavaert-kantoor DPG Media van start
De bouw van het hoofdkantoor van DPG Media in Duivendrecht is gestart. De Mediavaert komt in OverAmstel te staan, in het gebied dat aan wordt geduid als Amstel Business Park Zuid. De bedoeling is dat alle onderdelen van DPG Media vanaf 2023 hier zetelen
SKO, NLO, NOM en VINEX starten geïntegreerd bereiksonderzoek Nationaal Media Onderzoek
Onder de naam Nationaal Media Onderzoek (NMO) start een bereiksonderzoek op het vlak van televisie, radio, print en online. Stichting Kijkonderzoek (SKO), Nationaal Luisteronderzoek (NLO), Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) en Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) hebben Kantar en Ipsos daartoe geselecteerd
NRC komt met uniform logo en lanceert audio-uitgeeftak Audiohuis
NRC lanceert een uniform logo bij alle journalistieke producten. De merknamen NRC.Next en NRC Weekend verdwijnen daarbij; de aanduiding NRC Handelsblad blijft wel bestaan. Onder de naam Audiohuis lanceert NRC zijn eigen productie-unit van audiocontent
DPG Media: stijging in omzet en winst 2020
DPG Media heeft in 2020 stijging in zowel omzet als winst gerealiseerd. De Belgische mediagroep behaalde een omzet van 1,77 miljard euro 8 procent omzetstijging. Het bedrijfsresultaat steeg naar 254 miljoen euro, een stijging van 31 procent. De ebitda-winst bedroeg 339 miljoen euro, een stijging van 31 procent
Mediahuis: forse omzet- en resultaatgroei in 2020
Mediahuis heeft in 2020 een forse omzet- en resultaatgroei gerealiseerd. De omzet steeg met meer dan 15 procent naar 990,5 miljoen euro. Het operationeel resultaat verdubbelde bijna naar 121,9 miljoen euro en het nettoresultaat verviervoudigde bijna naar 58,6 miljoen euro
Mediahuis Groep bundelt advertentieverkoop in Mediahuis Connect
Mediahuis lanceert Mediahuis Connect; een mediacombinatie van De Telegraaf en alle onder de Mediahuis Groep vallende Nederlandse regionale merken. Hiermee biedt Mediahuis adverteerders het gemak om via één centraal loket de verbinding te maken met heel Nederland.
NRC Media publiceert journalistiek jaarverslag 2020
NRC Media heeft haar journalistieke jaarverslag 2020 gepubliceerd. Daarin beschrijft het mediabedrijf hoe het in het coronajaar 2020 invulling gaf aan haar journalistieke missie
Verkoop NDC mediagroep aan Mediahuis is MediaOvername van het Jaar 2020
Traditiegetrouw publiceert het Nederlands MediaNetwerk eind december een overzicht van de belangrijkste overnames van het jaar. Omdat we dit nu al een aantal jaar doen, kunnen we een mooi overzicht maken
Ruud de Langen MediaTransfer van het Jaar 2020
2020 was een jaar als geen ander. Niet alleen waren er veel transfers maar ook veel mensen die alleen maar weggingen en vooralsnog nergens zijn geland, daarom dit jaar ook een waarschijnlijk en hopelijk eenmalige editie van Transfer To Nowhere
Het Uur van NRC: 2020 was hét succesjaar voor betaalde kwaliteitsjournalistiek
Kwaliteitsjournalistiek en de meerwaarde van een sterk nieuwsmerk in het huidige medialandschap stonden centraal tijdens de eerste rechtstreekse uitzending van Het Uur van NRC
Mediahuis rondt overnameproces NDC Mediagroep af; Koos Boot CEO
Mediahuis heeft de overname van NDC Mediagroep 2 december 2020 afgerond. Koos Boot is aangesteld als CEO van NDC Mediagroep. Samen met algemeen hoofdredacteur Evert van Dijk krijgt hij de leiding over het noordelijke uitgeversbedrijf
NDC Mediagroep schaft bureaukorting af bij print
NDC Mediagroep schaft de bureaukorting af voor haar printtitels. Het bedrijf dat in de komende periode door Mediahuis wordt overgenomen, wil transparant zijn over tarieven en streeft naar een eenvoudig en eenduidig prijsbeleid
ACM geeft Mediahuis toestemming voor overname NDC Mediagroep
Mediahuis mag NDC Mediagroep overnemen. Dat heeft de mededingingstoezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. NDC Mediagroep is volgens de ACM een relatief kleine speler op de dagbladenmarkt
Minister Arie Slob: onvoldoende basis voor verbod bestedingsaandeelkortingen
Minister Arie Slob (ChristenUnie) vindt dat er onvoldoende basis is voor een verbod op bestedingsaandeelkortingen in de advertentiemarkt. Dit schrijft de minister van Media in antwoorden op vragen in een schriftelijk overleg
NRC Media neemt Sublime over
NRC Media, dat onderdeel is van het Belgische Mediahuis, heeft het radiostation Sublime en diens productie- en audiobedrijf overgenomen. Sublime blijft zelfstandig opereren binnen NRC Media
[Onderzoek] NRC Media en DVJ Insights: Vertrouwd journalistiek nieuwsmerk geeft positief effect op advertenties
Een vertrouwd journalistiek nieuwsmerk heeft een sterk positief effect op belangrijke merk KPI’s van de advertentie. Een vertrouwd journalistiek nieuwsmerk zorgt daarbij voor meer positieve en meer onderscheidende associaties met het adverterende merk
[Onderzoek] WOMEN Inc en FreePress Unlimited: Nog weinig diversiteit in Nederlandse nieuwsmedia
Mannen zijn oververtegenwoordigd in Nederlandse nieuwsmedia: 26 procent van de personen in de Nederlandse nieuwsmedia zijn vrouw. 9 procent zijn personen van kleur. Ook de experts die aan het woord komen zijn overwegend man (78 procent)
[Column] Bas Vlugt: DPG Media gaat met de lancering van eigen advertentie-ecosysteem nu écht de strijd met de techgiganten aan
De overname van Sanoma heeft bij DPG Media geleid tot een nieuwe status quo, een nieuw inzicht en een nieuw besluit. Misschien ook wel nieuwe verhoudingen en nieuw zelfbewustzijn. DPG Media ziet zichzelf graag zo: de digitale kampioen met de mentaliteit van een challenger
ANP en DPG Media verlengen contract, inclusief NU.nl
Persbureau ANP en DPG Media hebben hun contract met drie jaar verlengd. Daarbij is het contract ook van kracht voor de uitgaven die DPG Media in april 2020 van Sanoma overnam, waaronder NU.nl
[Interview] Lauren van der Heijden over digitalisering van tijdschriften
Lauren van der Heijden is directeur advertising bij DPG Media. Na de overname van Sanoma heeft het bedrijf grootse plannen met de tijdschriften. “Wij geloven echt dat we tijdschriften kunnen digitaliseren”, vertelt hij bij Nederlands Media Netwerk TV
NDC Mediagroep: verregaande gesprekken over overname door Mediahuis
De eigenaren van NDC Mediagroep, FB Oranjewoud en het Je Maintendrai Fonds, voeren verregaande onderhandelingen met Mediahuis over een overname van NDC Mediagroep door Mediahuis
ABN Amro verwacht na 6 procent daling in TMT-industrie, 4 procent herstel in 2021
ABN Amro verwacht in 2020 dat de TMT-sector met 6 procent zal dalen. In 2021 verwacht de in overheidshanden zijnde bank, een herstel van 4 procent
Blendle overgenomen door Franse Cafeyn
Blendle wordt volledig overgenomen door het Franse bedrijf Cafeyn. Dit heeft oprichter en leidinggevende Alexander Klöpping aan verschillende media bevestigd. Hij verkoopt daarbij zijn belang van 25 procent
[Podcast] Antonio Branco Cardoso over kranten in coronatijd
Tijdens de Cross Media Awards 2020 hebben we tijdens een marathon radio-uitzending in samenwerking met New Business Radio een keur aan gasten ontvangen. Antonio Branco Cardoso is Business Development Manager bij de NDC Mediagroep. Hij vertelt over de veranderde nieuwsconsumptie tijdens de coronacrisis
NRC rapporteert toename digitaal en printbereik
NRC Media stelt een goed tweede kwartaal 2020 achter de rug te hebben. Behalve de stijging van het digitaal bereik laat ook het printbereik gemeten door NOM, zowel doordeweeks als in het weekend, voor het tweede kwartaal op rij een stijging zien
Pathé en RTL Group ontvangen NOW-miljoenen aan overheidssteun
Pathé is met 7,1 miljoen euro een van de grotere ontvangers van de NOW-gelden uit de mediasector. RTL Group kreeg voor RTL Nederland en Fremantle/Blue Circle 4,6 miljoen euro aan overheidsteun als gevolg van de coronacrisis
DPG Media wijzigt management
DPG Media Nederland heeft haar management gewijzigd. Dit naar aanleiding van de integratie van de overname van de Nederlandse magazines van Sanoma op 20 april 2020
[Onderzoek] Kantar: Traditionele media winnen aan relevantie; social media tijdverdrijf
De Nederlander is traditionele media de afgelopen jaren doelbewuster gaan gebruiken. Het tegengestelde gaat op voor social media, die meer uit tijdverdrijf worden bekeken. Dat blijkt uit Mediabelevingsonderzoek 2020 van Kantar
[Interview] Madelon Fortuin over NRC B2B-campagne 2020
NRC Media komt met een nieuwe B2B campagnevideo, waarin de missie van NRC duidelijk de hoofdrol speelt: journalistiek die dieper graaft dan het snelle citaat, in een wereld waarin steeds meer (mis) informatie maar steeds minder journalistiek is. We spraken met Madelon Fortuin
[Onderzoek] Digital News Report 2020: Nieuwsinteresse in Nederland blijft hoog
Het nieuwsgebruik in Nederland is sinds 2018 zeer stabiel. Dit blijkt uit het Digital News Report 2020 dat het Commissariaat voor de Media door Reuters Institute for the Study of Journalism heeft laten maken
[Onderzoek] Nielsen: mediabestedingen stegen met 3,9 procent in 2019
De netto mediabestedingen in Nederland bedroegen in 2019 bijna 4,7 miljard euro, een stijging van 3,9 procent vergeleken met 2018. Dit blijkt uit het jaarraport netto mediabestedingen 2019 van onderzoeksbureau Nielsen
Mediahuis Nederland schrapt fors bij salesafdeling
Mediahuis Nederland gaat bijna 70 van de 160 banen schrappen bij haar salesafdeling. Dit maakte de directie bekend via onder meer de eigen uitgave De Telegraaf
DPG Media: AD en Qmusic steunen De Alternatieve Vierdaagse
Koninklijke Wandel Bond Nederland en DPG Media gaan een partnership aan om in tijden van corona een passend alternatief te bieden voor dé Vierdaagse 2020
[Onderzoek] Havas Media: 92 procent van de Nederlandse mediamerken kan verdwijnen
92 procent van de Nederlandse mediamerken kan verdwijnen zonder dat Nederlandse consumenten ze missen. Dit blijkt uit een onderzoek dat Havas Media heeft toegepast op 108 Nederlandse mediamerken
[Onderzoek] DMS: De Telegraaf wederom grootste dagblad onder zakelijke beslissers
De Telegraaf blijft het grootste dagbladmerk onder zakelijke beslissers. Het AD blijkt op de tweede plek terecht te zijn gekomen. Dat blijkt uit de Decision Makers Survey, het bereikonderzoek onder zakelijke beslissers
Mediahuis neemt mediagroep Saint-Paul Luxembourg over
Mediahuis NV, actief in België, Nederland en Ierland, heeft alle aandelen verworven van mediagroep Saint-Paul Luxembourg SA
DPG Media bij presentatie jaarcijfers: bereik explodeert, advertentiemarkt ingestort
Er was in 2019 winstgroei in de drie landen waar de groep actief is. In Nederland steeg de omzet 8 procent en de nettowinst 7 procent
[Column] David de Jong: Tijd voor een coronavrij nieuwsprogramma
Ruim een maand lang is het nagenoeg alleen coronanieuws dat de klok slaat op radio, televisie, kranten en online media. Het is tijd voor een dagelijks coronavrij nieuwsprogramma. Op radio, televisie en internet
Metro stopt definitief met printuitgave: einde gratis kranten
Het gratis dagblad Metro stopt definitief met haar papieren uitgave. Daarmee is een einde gekomen aan het fenomeen gratis Nederlandse kranten. Uitgever Mediahuis verwacht niet dat Metro nog rendabel kan worden na de coronacrisis
ACM akkoord met overname Sanoma Media Netherlands door DPG Media
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geen bezwaar tegen de overname van Sanoma Media Netherlands, al haar deelnemingen en Aldipress door DPG Media. De overname zal naar verwachting voor eind april 2020 een feit zijn
FD gaat door de grens van 100.000 abonnees
Het Financieele Dagblad heeft voor het eerst in zijn bestaan meer dan 100.000 betalende abonnees. De krant en de website hebben samen 101.686 abonnees. Daarmee heeft het FD een in 2015 geformuleerde doelstelling gehaald
NRC: Instroom nieuwe abonnees is verdrievoudigd
De coronacrisis doet de mediaconsumptie toenemen. Al eerder werd bekend dat de kijktijd toeneemt, ook wordt er meer geluisterd naar radio
Mediahuis Nederland verkoopt vastgoed aan joint venture
Begin maart 2020 hebben Mediahuis Nederland en een joint venture tussen Angelo Gordon en APF International een koopovereenkomst gesloten die kantoorgebouwen aan de Basisweg 30 in Amsterdam betreft
Gratis dagblad Metro stopt voorlopig met printuitgave
De gratis uitgave Metro is gestopt met haar printuitgave. Normaal gesproken is Metro kosteloos verkrijgbaar via met name NS-stations.Mediahuis Nederland heeft daartoe besloten als gevolg van de coronacrisis
[Cross Media Vrouw] Saskia Caelen over DPG Media
Saskia Caelen is directeur MediaLab bij DPG Media. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia
Italiaanse media- en telecombedrijven bieden gratis diensten aan tijdens Corona-crisis
Italiaanse media- en telecombedrijven hebben op initiatief van het Italiaanse ministerie voor technologische innovatie en digitalisering een aantal diensten gratis ter beschikking gesteld. Dit gebeurt onder de noemer Solidarieta' Digitale
[Column] David de Jong: Economische crisis corona groter dan corona zelf?
Corona grijpt om zich heen. Uiteraard is dat triest om te zien en diegenen die dat virus ondergaan: sterkte en hopelijk blijven we allemaal leven! De paniek in Europa en daarbuiten is echter zo groot dat die onmiddelijk impact heeft op de economie
Thomas Hendriks Director Branded Content bij De Ondernemer
De afgelopen twee jaar was Hendriks als freelance creative betrokken bij diverse commerciële (media)projecten, de laatste maanden regelmatig ook al voor De Ondernemer
AD en Uitjeskrant organiseren derde editie A Night Between the Stars
Na de edities in 2018 en 2019 neemt DPG Media samen met de Uitjeskrant zelf de regie in handen voor de uitreiking van de AD publieksprijs en het musicalevent A Night Between the Stars
[Cross Media Man] Hans Nijenhuis (AD): Soepel je publiek volgen, het zo goed mogelijk bedienen en veel uitproberen
Hans Nijenhuis is hoofdredacteur van het AD en de centrale redactie van ADR Nieuwsmedia, beide onderdeel van DPG Media. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2020
The Pitch van DPG Media gewonnen door NEEW met Entree Concertgebouw
The Pitch is een samenwerking tussen ADCN en DPG Media waarbij de creatieve wereld uitgedaagd wordt een gouden concept te pitchen en kans te maken om deze campagne werkelijkheid te laten worden
[Forum] The Guardian weert reclame voor fossiele brandstoffen. Is dat een goed idee?
Met regelmaat leggen wij een aantal bepalende spelers in de markt een actuele vraag voor. Deze keer is de vraag of het een goed idee is dat The Guardian reclame weert voor fossiele brandstoffen
[Column] Raymond Bresching: Sterk statement van The Guardian
Counter Contents Raymond Bresching over het voornemen van de Britse krant The Guardian om advertenties voor fossiele brandstoffen te weren
Incentro langs A4 te zien met Ooit-campagne
IT-dienstverlener Incentro heeft tot 23 februari alle reclamemasten langs de A4 geclaimd voor de Ooit-campagne
Campagne Lees je rijk voor DPG Media
DPG Media is een campagne gestart onder de noemer Lees je rijk. Via de website krant.nl wil DPG Media een platform bieden waar consumenten kennis kunnen maken met 11 Nederlandse krantentitels van DPG Media
Nieuwe topstructuur voor DPG Media: Erik Roddenhof CEO van groep DPG Media
Erik Roddenhof wordt de nieuwe CEO van de mediagroep DPG Media. Het bedrijf krijgt een andere topstructuur. Erik Roddenhof krijgt per 1 maart 2020 de eindverantwoordelijkheid over het dagelijks beleid, de uitvoering van de strategie en van de digitale transformatie
Wilfred Mons, Kitty Lakeman en Jan Willem Verzeilberg naar brandedcontentlabel NRC XTR
NRC ziet dat de commerciële content goed wordt gelezen, gezien én gehoord, met naast tekst en beeld ook steeds meer video en podcasts
Invicta en Mediahuis gaan 3-jarige Europese samenwerking aan
De door de Nederlandse organisatie Invicta ontwikkelde software, die reeds jaren door Telegraaf Media Groep (nu Mediahuis Nederland) werd gebruikt, breidt internationaal verder uit
[Column] David de Jong: Reclameban The Guardian verstandig?
The Guardian heeft aangekondigd de in zijn optiek milieuvervuilende fossiele bedrijven te weren. De krant, die in handen is van een trust, heeft al eerder een wat activistische houding aangenomen met betrekking tot klimaatverandering
The Guardian weert reclame voor fossiele brandstoffen
De Britse krant The Guardian weert voortaan advertentieruimte van bedrijven die actief zijn met fossiele brandstoffen. Hierdoor zijn bedrijven als Shell, Esso, BP en Total niet langer welkom om in deze Britse krant advertentieruimte in te kopen
[Column] Michiel de Jong: Een prachtig verdienmodel door een andere aanpak
Als op verjaardagen wordt gevraagd waar ik werk en wat ik doe, kijken mensen me vaak vragend aan als ik zeg dat ik bij NDC mediagroep werk. ‘Is dat ehm… ehm... of bedoel je NRC?’ Nou nee, niet NRC…
Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer
Jeroen Verkroost speurde internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche
[Column] Bas Vlugt: 10 Media Marcom MegaTrends 2020
De start van een nieuw decennium wekt verwachtingen en waarom die verwachtingen niet even op een rij zetten? Ter inleiding vier opmerkelijke gebeurtenissen uit 2019, die allemaal plaatsvonden in december
Jan Kleinnijenhuis en Pieter Klein Journalist van het Jaar 2019
De jury van vakblad Villamedia kent hun de prijs toe vanwege hun diepgravende en langdurige onderzoek naar de toeslagenaffaire bij de Belastingdienst
Samenwerking sportdomein Helden en DPG Media
DPG Media en Helden maken bekend dat zij binnen het sportdomein op gaan samenwerken. Zij gaan samen voor adverteerders concepten bouwen, nieuwe content ontwikkelen en bestaande content delen
[Interview] Saskia Caelen: Iedereen is op zoek naar zijn rol in het marketingecosysteem
Saskia Caelen is directeur van Medialab, onderdeel van DPG Media. Het is aan haar om het mediabedrijf te transformeren naar een marketingpartner voor adverteerders voor wie entertainment een belangrijke rol speelt
Magna Global: wereldwijde omzet tv-reclame en print dalend; online fors stijgend
De wereldwijde omzet van televisiereclames daalt in 2019 met 3,6 procent. Die van print met 19,6 procent. Dit prognotiseert onderzoeksbureau Magna Global, onderdeel van IPG Mediabrands
[Screenforce] Voor extra omzet werken advertenties op tv en in de krant het best
De focus van veel campagne-effectonderzoek ligt op de ROI van de ingezette media. Maar zegt dit genoeg over de potentie van een medium? De Duitse Screenforce liet het onderzoeken
[Interview] Ronald Ockhuysen: Het is een zegen om een Amsterdamse krant te zijn
Twaalf jaar werkt hij bij Het Parool, waarvan bijna vijf jaar als hoofdredacteur. Het was aan Ronald Ockhuysen en zijn team om de krant door moeilijke jaren heen te loodsen. Met het aanboren van nieuwe media en een nieuwe vormgeving, heeft hij ervoor gezorgd dat Het Parool weer goede cijfers laat zien
DeMedia100: John, Arjen en Eva invloedrijkste mensen in medialand
John de Mol is voor de negende keer uitgeroepen tot de invloedrijkste persoon in het Nederlandse medialandschap. Hij voert DeMedia100. De ranglijst werd woensdagavond 4 december bekendgemaakt tijdens het DeMedia100 Diner
De Limburger komt met Project 46 over dodelijke ongelukken
Journalisten Rik van Hulst en Judith Janssen van De Limburger doken in de verhalen achter dodelijke verkeersongelukken in hun provincie. Dat leverde een reeks verhalen en podcasts op: Project 46
Bruna wordt onderdeel van de Audax Groep
Audax Groep neemt in 2020 Bruna van Shared Stories Group over. Als gevolg van de overname zal Bruna onderdeel worden van de Audax Groep
[Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?
Het gaat lekker met de oude media. Je hoort het goed: zowel televisie, radio als out of home floreren. Mediahuizen met veel printtitels in het portfolio praten enthousiast over nieuwe verdienmodellen en hebben het zelfs over groei
Mediahuis verwerft participatie in Amerikaans consultancybureau Mather Economics
Mediagroep Mediahuis en consultancybureau Mather Economics gaan een strategische samenwerking aan. Mediahuis verwerft hierbij een 35 procent participatie in het Amerikaanse bureau
NU.nl neemt fotopersbureau Bruno Press over
NU.nl neemt fotopersbureau Bruno Press over. Samen met Pro Shots, waar NU.nl sinds maart 2019 een meerderheidsbelang in heeft, versterkt dit de positie van NU.nl
[Nederlands MediaNetwerk TV] Arnoud van der Valk over Media Info Groep
Arnoud van der Valk is Commercial Director van de Media Info Groep. Zijn bedrijf groeide uit van een knipseldienst tot een onderneming die vrijwel alle Nederlandse media monitort voor klanten. We spreken hem over mediamonitoring toen en nu, van krantenknipsels tot digitale queries
[Nederlands MediaNetwerk TV] Madelon Fortuin over NRC en purpose marketing
Nieuwsmedia zijn volop in ontwikkeling en NRC is geen uitzondering. Een nieuwe directeur en een nieuwe hoofdredacteur zorgen voor extra dynamiek. Wij spreken met Madelon Fortuin, commercieel directeur bij NRC Media
DPG Media lanceert GoalAlerts
DPG Media lanceert GoalAlerts, een service die mensen realtime op de hoogte brengt van doelpunten uit voetbalwedstrijden van de eredivisie en eerste divisie. De app biedt daarnaast de optie om de doelpunten meteen terug te kijken
Kantonrechter: zzp-journalisten krijgen te weinig betaald
Twee freelance (foto)journalisten hebben een rechtszaak over tarieven tegen DPG Media gewonnen. De kantonrechter oordeelt in een eerste uitspraak dat de tarieven die zij voor hun werk kregen, te laag waren
[Onderzoek] Koopintentie bij papieren advertentie 40 procent hoger dan digitaal
De koopintentie van de consument ligt na het lezen van papieren advertenties 39,6 procent hoger dan na het lezen van digitale advertenties. Televisiereclame wordt het meest gedachteloos verwerkt. Dit blijkt uit neuro-onderzoek
Tarieven freelance journalistiek drastisch gedaald
Kranten en tijdschriften betalen hun freelance journalisten in 2019 bijna een kwart minder dan vijftien jaar geleden. Dat blijkt uit onderzoek gepubliceerd in het boek Hosselen, Harken en andere Handigheden: een survivalgids voor freelance journalisten
Jeroen Verkroost: Newsweek, de streamingmarkt, Mashable, deepfakes en meer
Steengoed verhaal over hoe het er achter de schermen aan toegaat op de Newsweek-redactie. Dit is de realiteit van journalistiek vandaag. Lezen!
DPG Media wil krantenredacties en Qmusic verhuizen
Als het aan DPG Media ligt, verhuizen de redacties van de Volkskrant, Trouw en Het Parool samen met Qmusic binnen drie jaar naar een gebouw buiten de ringweg A10 in Amsterdam. Dat meldt NRC
Telegraaf Media Groep wordt Mediahuis Nederland
Telegraaf Media Groep verandert haar bedrijfsnaam per 4 november 2019 in Mediahuis Nederland. TMG werd in 2017 overgenomen door de van oorsprong Belgische Mediahuis Groep
[Podcast] Joël Darius over Trendship
Joël Darius is creatief strateeg bij NDC. In de podcast gaat het over onder meer NDC, het Trendship-event in Groningen. Joël Darius was onlangs te gast bij Marketing Report Radio
Jeroen Verkroost: AI, voice bij DPG Media, Instagram Threads, Mediamonitor, Kramp, zoektocht
Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) ‘ziet kansen in de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie om menselijk denkvermogen te imiteren en zelfstandig problemen op te lossen’
DeNieuwsmedia50 2020 | De genomineerden
DeMedia100 2020 komt eraan. De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media wordt bekendgemaakt tijdens het DeMedia100 Diner op 4 december in Amsterdam
Videoformat Het zal mij een zorg zijn laat andere kant dementie zien
Op de videowall van AD en de regiotitels van ADR Nieuwsmedia zal een documentaireserie van 8 afleveringen starten. Presentatoren Joep ten Hove en Thijs Meeuwsen laten zien wat dementie inhoudt
Christian van Thillo - DPG Media: We zijn met online nog maar net begonnen
"Wij willen terug naar organische groei. Dat betekent voor DPG Media dat je met wat van je hebt dat groeit - zonder de acquisities - sneller groeit dan wat achteruit gaat."
De Persgroep verandert naam in DPG Media
De Persgroep wijzigt in Nederland haar naam in DPG Media. In mei 2019 hebben de holding en het Belgische De Persgroep hun namen al gewijzigd in DPG Media
Mediasector maakt afspraken over reclame, distributie, content en digitalisering
De grootste partijen in de Nederlandse mediasector hebben afspraken gemaakt over reclame, distributie, content en digitalisering. Dit schrijft minister Arie Slob in een brief aan de Tweede Kamer
Volkskrant begint campagne rond actueel nieuws
De crossmediale campagne Lees je in. de Volkskrant is ontwikkeld in samenwerking met creatief-strategisch partner Dear Amsterdam, het leidende creatieve bureau van de Volkskrant
Willem-Albert Bol Directeur Business Development DPG Media/Persgroep, Saskia Caelen Creative Director MediaLab
Willem-Albert Bol stapt in zijn derde rol binnen DPG Media/Persgroep. Na eerder B-to-B marketing en MediaLab geleid te hebben, zal hij in zijn nieuwe rol van directeur Business Development wederom de blik van het bedrijf naar buiten richten
Robert Bernink directeur nieuwe entertainment-tak DPG Media/Persgroep Nederland
Robert Bernink is benoemd tot directeur entertainment bij DPG Media/Persgroep Nederland. Sinds maart 2015 is hij algemeen directeur van Qmusic, een functie die hij zal combineren met zijn nieuwe functie
Metro brengt 3 augustus speciale editie uit tijdens Canal Parade
Samen met Pride Amsterdam brengt Metro op zaterdag 3 augustus 2019 een Metro Pride Guide uit. Dit is een speciale pocket-formaat krant voor de honderdduizenden toeschouwers van de Amsterdamse Canal Parade
De Persgroep/DPG Media gaat in zee met Snakeware
De Persgroep is aan de slag gegaan met software die voor elke individuele bezoeker automatisch passende content en aanbiedingen creëert. De cloudbased oplossing komt uit de koker van Snakeware uit Sneek
[Interview] Han-Menno Depeweg: NRC durft keuzes te maken, ook als ze geld kosten
Als Head of Digital bij NRC heeft Han-Menno Depeweg de digitale ontwikkelingen van de krant mede vormgegeven. We spreken hem over online journalistiek en de kansen die digitalisering biedt
De Persgroep/DPG Media een van de koplopers in digitale transformatie
De Persgroep/DPG Media is een van de koplopers in digitale transformatie. Dit blijkt uit de derde editie van Transformers 200. Vlerick Business School onderzocht dit in opdracht van Het Financieele Dagblad
[Interview] Suzanne van den Hoogen (de Persgroep): Alles is erop gericht om sales van advies te voorzien
Er gebeurt ontzettend veel op gebied van insights en onderzoek. Adverteerders willen vooraf weten wat hun campagnes gaan doen en dus is het zaak om ze die informatie te geven. De Persgroep/DPG Media haalt antwoorden uit hun afdeling Argumentatie & Insights, waar Suzanne van den Hoogen toezicht houdt op de onderzoeken
Rien van Beemen CEO TMG, Dominic Stas CEO NRC
Het Mediahuis Group Team, dat de lijn voor de langetermijnvisie van de groep en de directieteams van de ondernemingen van Mediahuis in Nederland en België uitzet, ondergaat een aantal wijzigingen
Pieter Klok volgt Philippe Remarque op als hoofdredacteur de Volkskrant
Pieter Klok wordt de zevende hoofdredacteur van de Volkskrant. Hij volgt per 1 september 2019 Philippe Remarque op, die directeur journalistiek wordt bij de Persgroep/DPG Media
Gratis dagblad Metro viert 20ste verjaardag
De Nederlandse editie van Metro bestaat 20 jaar. Op 21 juni 1999 verscheen de eerste Nederlandse editie van het dagblad dat wereldwijd wordt uitgegeven
[Onderzoek] Freelance journalisten in de regio verdienen minder dan minimumloon
Freelance journalisten en fotojouranlisten verdienden met hun werk voor de regionale titels of huis-aan-huisbladen van de twee grootste mediaorganisaties in 2018 minder dan het wettelijk minimumloon
[Interview] Neil van der Veer (Newcom): Zeker nu moet de krant een baken van vertrouwen zijn
Traditionele nieuwsbronnen zoals kranten worden het meest vertrouwd in Nederland, blijkt uit de Media VertrouwensMonitor van Newcom
[Column] Femke Leemeijer: Blendle revisited
Ik schreef lang geleden al eens dat ik niet geloof in het verdienmodel van Blendle, domweg omdat er één belangrijke belanghebbende partij bij inschiet: de auteurs van de artikelen die via het Blendle-platform gelezen worden. Zij krijgen een dermate kleine afdracht per artikel, dat ze er bij wijze van spreken niet eens een kop koffie van kunnen aanschaffen
Edenspiekermann ontwikkelt journalistieke chatbot
Internationaal tech- en designbureau Edenspiekermann introduceert POST: een chatbot en performancetool die redacties ondersteunt in hun digitale transformatie
ADR Nieuwsmedia wint IAB Programmatic Awards 2019 met inzet dynamische radio
ADR Nieuwsmedia is tijdens de uitreiking van de IAB Programmatic Awards in de prijzen gevallen. Zij wonnen in de categorie Innovative Format met de ‘Alles draait om’ campagne door de inzet van dynamische radio
Het Parool voegt Engels deel toe aan de site
De website van Het Parool is uitgebreid met een Engelse sectie. Op dat deel van de site staan nieuwsberichten, tips voor Amsterdamse hotspots en achtergrondartikelen
DPG Media vergroot belang in De Persgroep/DPG Media Nederland
DPG Media heeft haar belang in De Persgroep/DPG Media Nederland in maart 2019 vergroot tot 68,97 procent
RTL Nederland, Talpa Network, DPG Media en Mediahuis blij met inperking reclame NPO: juiste stap
RTL Nederland, Talpa Network, De Persgroep/DPG Media en Mediahuis zien het inperken van reclame bij de NPO op televisie tot 20:00 uur en het afschaffen van reclame in het digitale domein van de NPO als een juiste stap
[MediaWeek] Bas Vlugt: Alexander, Shula, René, Wilfred & Hélène
Van het meest opvallende medianieuws was toch wel het meest opvallend het uitgelekte beleidsvoornemen van de regering om het NPO tot aan 20:00 uur reclamevrij te maken
René Moerland hoofdredacteur NRC Media
Moerland leidde in 2015 de vernieuwing van nrc.next en de samenvoeging van de nrc.next-redactie met die van NRC Handelsblad. In 2016 heeft hij met onder meer de uitgeverij meegewerkt aan de nieuwe digitale en papieren strategie
Samenwerkingsverband voor verkiezing Club van het Jaar
Rabobank, NOC*NSF en AD en de regionale dagbladen werken samen bij de verkiezing van Club van het Jaar 2019. Het partnership is een samenvoeging van verschillende verkiezingen
DPG Media versterkt datastrategie met beslissingssysteem SmartOcto
DPG Media sluit een 3-jarig contract met de Nederlandse startup SmartOcto.com om het datagedreven werken op alle redacties te intensiveren
De Persgroep verandert naam in DPG Media
Christian van Thillo: We waren toe aan een nieuwe naam die past bij de breedte van onze activiteiten. Vanzelfsprekend refereert DPG Media naar het verleden, één waar we trots op zijn
Het Parool lanceert nieuwe site, mobiele app en digitale editie
Onder andere de website van Het Parool is vernieuwd. Dat betekent niet alleen een nieuwe vormgeving, maar ook een breder nieuwsaanbod
AZ en NHD verlengen contract
AZ en het Noordhollands Dagblad hebben hun samenwerking verlengd. De mediapartner is ook de komende periode aan de voetbalclub verbonden.
Trouw lanceert De Grote Zingevingstest
Wat geeft het leven zin en hoe geven we zin aan ons bestaan? Zingeving heeft zijn vage imago van ‘ethisch geslijm’ allang achter zich gelaten. Uit een lezersonderzoek van dagblad Trouw blijkt zelfs dat de meerderheid méér wil lezen over dit thema. Daarom lanceert Trouw De Grote Zingevingstest
Het Parool breidt online uit
Het Parool heeft een nieuwe site, mobiele app en een interactieve digitale editie met online berichtgeving over nieuws buiten de hoofdstad
Trouw zoekt duurzame initiatieven
Dagblad Trouw is op zoek naar bijzondere mensen en initiatieven rond het thema duurzaamheid voor de Duurzame 100. Dit jaar verschijnt de elfde editie
Mediahuis neemt Ierse INM over
Mediahuis heeft aangekondigd het Ierse dagbladbedrijf Independent News & Meda INM over te willen nemen en een bod te hebben gedaan ter waarde van 145,6 miljoen euro
[Onderzoek] 4 van de 10 Nederlanders blijven gedrukte krant lezen
Op een gemiddelde dag lezen ruim 4 op de 10 Nederlanders een gedrukte krant. Dat staat voor bijna 6 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder
[Interview] Slaven Mandic: WPK en TMG zijn extreem complementair
Slaven Mandic was CEO van Wayne Parker Kent, tot Telegraaf Media Groep alle aandelen van zijn bedrijf overnam. Ook hij maakte de overstap en nu mag hij zichzelf directeur Advertising van TMG noemen. Hoe kijkt hij naar de samenwerking tussen de bedrijven en naar de branche?
Hoe Reizende Content het Holland Heineken House naar Nederland bracht Zilveren Cross Media Case 2019
Tijdens de uitreiking van de Cross Media Awards 2019 op 24 april in NH Collection Amsterdam Barbizon Palace is Hoe Reizende Content het Holland Heineken House naar Nederland bracht uitgeroepen tot Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2019
De Ochtend Show to go pakt vaste plek in de ochtend
De eerste resultaten van De Ochtend Show to go zijn zeer positief. Sinds de start begin dit jaar trekt het initiatief van de Persgroep steeds meer kijkers. De ochtendshow is iedere werkdag tussen 07:30 en 9:30 uur live te zien op AD.nl en alle regionale titels van de Persgroep
Maart recordmaand voor nieuwssites en -apps
Nieuwssites en -apps hebben in Q1 2019 veel bezoek getrokken (11 miljoen bezoekers per maand). Vooral maart was een recordmaand door de lerarenstaking, de aanslag in Utrecht en de Statenverkiezingen
AD nieuwsapp wint Dutch App Award
De nieuwsapp van ADR Nieuwsmedia is tijdens de uitreiking van de Dutch App Awards 2019 in de prijzen gevallen. De kubus-app won in de categorie media en entertainment van de twee andere genomineerden Qmusic en NOS
De Persgroep België en Nederland benoemt Philippe Remarque tot journalistiek directeur
Philippe Remarque wordt per 1 september 2019 benoemd tot journalistiek directeur van de Persgroep voor zowel België als Nederland
ADR wil een one-stop-shop voor nieuws, video en entertainment worden
ADR, het De Persgroep-bedrijfsonderdeel achter het Algemeen Dagblad en de regionale titels wil een one-stop-shop voor nieuws, video en entertainment worden
RTV Rijnmond en AD Rotterdams Dagblad doen samen onderzoek naar energietransitie
De publieke regionale omroep RTV Rijnmond en AD Rotterdams Dagblad gaan samenwerken in het kader van onderzoek naar energietransitie
Universiteit van Nederland en de Persgroep komen met Wat zegt de wetenschap?
De Persgroep Nederland en de Universiteit van Nederland gaan hun samenwerking uitbreiden met het format Wat zegt de wetenschap?
Teun van der Vorm nieuwe CIO de Persgroep
Teun van der Vorm is in dienst getreden als nieuwe CIO België en Nederland. In zijn rol zal hij leiding geven aan ICT organisatie in twee landen
[Cross Media Case 2019] Charissa de Koning over In search of Incredible met ASUS Benelux & TMG
Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. TMG zendt In search of Incredible met ASUS Benelux & TMG in als Cross Media Case. We spreken met Charissa de Koning, senior creative commerciële content bij TMG
[Jaarcijfers De Persgroep] Christian van Thillo: We investeren in digitale ontwikkeling en bouwen Online Services uit tot een nieuwe groeipoot
De Persgroep zet nieuwe stap in digitale transformatie en boekt sterke resultaten in 2018
[Cross Media Man] Hans Nijenhuis: Weet je nog, vroeger, dat je artikelen online zette en dan verwachtte dat het verder vanzelf ging?
Hans Nijenhuis is hoofdredacteur van het AD en de centrale redactie van ADR Nieuwsmedia, beide onderdeel van de Persgroep. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2019. Wij spreken hem over zijn visie op crossmedia
[Cross Media Man] Pier Baarsma: We hebben Dan Brown ingezet als influencer
Pier Baarsma is algemeen directeur van NDC mediagroep. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2019. Wij spreken hem over zijn visie op crossmedia
[Cross Media Exploitant 2019] Lauren van der Heijden over De Persgroep
Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. We spreken met Lauren van der Heijden, Directeur Corporate Sales bij De Persgroep Nederland over waarom dit bedrijf Cross Media Exploitant van het Jaar wil worden
Alexander Schippers wint Jos van Leeuwen Fotoprijs
Fotograaf Alexander Schippers heeft de Jos van Leeuwen Fotoprijs voor de nieuwsfoto van 2018 gewonnen. Deze nieuwe fotoprijs is in het leven geroepen door ANP en Hollandse Hoogte. De prijs is vernoemd naar de Haagse nieuwsfotograaf Jos van Leeuwen
Financial Times neemt meerderheidsbelang in The Next Web
Uitgever Financial Times heeft een meerderheidsbelang genomen in TNW, The Next Web. TNW heeft hiermee een partner om de komende jaren verder te groeien in binnen- en buitenland
Onlinevideoreeks Zo Dus! van Zamarra Kok op Telegraaf.nl
Huishoudexpert Zamarra Kok deelt, als aanvulling op haar rubriek in het Telegraafmagazine VRIJ, haar lifehacks en tips voor een schoon interieur nu ook in een onlinevideoreeks onder de naam Zo Dus!
De Volkskrant in maart met Beter Leven Gids
De Volkskrant komt gedurende de hele maand maart onder de noemer Beter Leven Gids met een reeks publicaties over een gezonde levensstijl oftewel thema's als voeding, beweging of slapen. Vragen als val je af van sporten? Kunnen vitamines uit je sap verdwijnen? Maakt junkfood depressief?
[Interview] Madelon Fortuin: NRC groeit in aantal betalende abonnees; we zijn een premium merk en zo positioneren we ons ook
NRC wil niet alleen een kwaliteitsmedium zijn voor lezers maar ook voor adverteerders. Dat heeft de afgelopen jaren geleid tot een aantal resolute beslissingen. We spreken met Madelon Fortuin, commercieel directeur bij NRC
[Interview] Willem-Albert Bol: de mooiste erkenning is als samenwerkingen verlengd worden
Willem-Albert Bol is Creative Director van MediaLab. Met als palet het volledige print-, online-, mobile- en radioportfolio van de Persgroep, schakelt zijn team tussen sales, marketing en redacties. We spreken met hem over zijn aanpak
Miljuschka Witzenhausen, RTL en De Persgroep beginnen klusvlog
Miljuschka Witzenhausen is begonnen met een nieuwe vlog: Miljuschka's Droomboerderij. De vlog is een resultaat van een samenwerking met RTL's Eigenhuisentuin.nl, AD en de zeven regiotitels van de Persgroep
Journalist van het jaar 2018: Joop Bouma en Jet Schouten
Journalisten Joop Bouma van Trouw en Jet Schouten van AVROTROS Radar zijn tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Instituut voor Beeld en Geluid door Villamedia uitgeroepen tot Journalist van het Jaar 2018
Nieuwe afleveringen Spoorbewakers op Telegraaf.nl
Vanaf deze week is op Telegraaf.nl het 2e seizoen van de serie Spoorbewakers te zien. Iedere dinsdag vanaf 19:00 uur komt er een nieuwe aflevering online met bijzondere verhalen van medewerkers van ProRail
Peter Vandermeersch stopt als hoofdredacteur van NRC
Peter Vandermeersch stopt per 1 september als hoofdredacteur van NRC. Vandermeersch, die sinds 2010 in functie was, wordt correspondent voor de krant in Frankrijk
[Nederlands MediaNetwerk TV] Pier Baarsma over NDC mediagroep
Pier Baarsma werkt sinds april 2018 voor NDC Mediagroep. De eerste jaren als commercieel directeur, in de zomer van 2018 volgde hij Dina Boomstra op als als algemeen directeur
TMG op stoom met nieuwe videostrategie: 50 miljoen videoviews
Halverwege 2018 werd TMG Video geherpositioneerd en kreeg het videodomein een nog prominentere plek op Telegraaf.nl
Pulp- en junknieuwswebsites scoren veel beter dan reguliere nieuwsmerken
Pulp- en junknieuwswebsites scoren veel beter dan reguliere nieuwsmerken als De Telegraaf, NOS, NU.nl of RTL Nieuws. Dit blijkt uit onderzoek van Nieuwscheckers
JCDecaux brengt nieuws Parool in Amsterdams straatbeeld
Het Parool zal vanaf deze maand nieuws ook live via digitale schermen te lezen door heel Amsterdam, dankzij een samenwerking van JCDecaux met Het Parool
[Interview] Cécile Narinx: Als je jezelf te vaak hoort mopperen, is het tijd voor verandering
Bijna 25 jaar lang werkte ze op een idyllische plek op het Koningsplein, met uitzicht op de Bloemenmarkt en de Singel, in hartje Amsterdam. De laatste vier-en-een-half jaar als hoofdredacteur van Harper’s Bazaar, waar ze de lijnen uitzette en haar team managede. Begin september 2018 verruilde Cécile Narinx deze functie voor die van stijlredacteur bij de Volkskrant. Dat is toch net even anders: “Nu ben ik mijn eigen PA en secretaresse”
Ruth Peetoom naar Friesch Dagblad
Ruth Peetoom gaat aan de slag als uitgever van het Friesch Dagblad in dienst van de NDC mediagroep. Ruth Peetoom was sinds 2011 partijvoorzitter van het CDA en daarvoor was ze predikant in Utrecht en Groningen
Gedrukte krant bereikt dagelijks vier op tien Nederlanders
Op een gemiddelde dag lezen vier op tien Nederlanders een gedrukte krant. Dat staat voor bijna 6 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder.
[Column] Wilbert van der Heijden: Gratis lunch bij fakebook
Gratis lunch! Iedereen die werkt in de communicatie weet dat gratis niet bestaat maar past toch deze truc -in al zijn afgeleide vormen- dagelijks toe
Telegraaf komt met nieuw online programma De Puinruimers
Op de site van de Telegraaf is een nieuw online programma van start gegaan. In De Puinruimers volgt een cameraploeg het werk van bergers in Nederland die te hulp schieten bij pech en ongelukken
Kees Tol versterkt team De Ochtend Show to go
Presentator Kees Tol is toegevoegd aan het team van De Ochtend Show to go, het nieuwe online ochtendprogramma van het AD, Brabants Dagblad, BN DeStem, de Gelderlander, ED, PZC, Tubantia en de Stentor
3 van de 5 genomineerde Journalisten van het jaar zijn Persgroep-journalisten
Paul Vugts van Het Parool, Volkskrant-verslaggever Natalie Righton en Joop Bouma van Trouw zijn genomineerd voor de titel Journalist van het Jaar 2018
[Column] Mandy van der Wal: Gelukkig nieuwjaar!
We hebben met TMG niet alleen verbouwd aan de Basisweg, maar ook letterlijk gebouwd aan het aanbrengen van focus. Toen ik tweeënhalf jaar geleden binnenliep bestond onze portfolio uit grofweg 65 merken. Mij is altijd geleerd dat je je portfolio uit je hoofd moet kunnen opnoemen, dan is 65 merken best veel
[Bereiksonderzoek] De Telegraaf, RTL Nieuws en LINDA. zien online bereik groeien
Online bereik van de Telegraaf steeg in november 2018 met 20 procent tot 5,5 miljoen. Daarmee bereikt de Telegraaf online 34,6 procent van de Nederlandse bevolking op maandbasis. Dat blijk uit de meest recente NoBo cijfers van Vinex
[Visie] Pier Baarsma over NDC mediagroep
De branche zit vol vakgenoten die er allemaal het hunne van denken. Hier vertellen verschillende prominenten over hún visie op de media. Zo ook Pier Baarsma, algemeen directeur van NDC mediagroep
Studio Korea Beste Nieuws Video bij Hashtag Awards
Studio Korea, de online sporttalkshow van MyChannels en de Persgroep op AD.nl tijdens de Olympische Winterspelen, wint een Hashtag voor Beste Nieuws Video
Samenwerking Centraal Beheer en FD Mediagroep
In 2019 werkt verzekeraar Centraal Beheer samen met BNR en het Financieele Dagblad aan het radioprogramma BNR in Bedrijf dat iedere week wordt uitgezonden
[Interview] René Bogaarts (NVJ): Worden de lezers in de regio afgescheept met goedkoop nieuws?
Een dag nadat wij een interview met Tubantia-hoofdredacteur Martha Riemsma online zetten, kregen wij een mail van de voorzitter van de sectie Zelfstandigen bij de NVJ René Bogaarts. Of wij een open brief aan Martha Riemsma wilden publiceren (hier te lezen). Dat wilden wij niet, wél wilden wij hem graag een aantal vragen stellen over wat hem dwarszat na het lezen van het interview
AD en 24Kitchen brengen 24Kitchen Fijne Feestdagen Special uit
De 24Kitchen Fijne Feestdagen Special is een bewaarnummer met 100 pagina’s aan recepten van 24Kitchen-chefs zoals Jamie Oliver, Donna Hay, Annabel Langbein, Danny Jansen en Mounir Toub
De Persgroep lanceert Xtra Social: nieuwe vorm van sociaal adverteren
Met deze oplossing kunnen merken hun social posts laten doorplaatsen als advertenties binnen de digitale nieuwsmerken van de Persgroep
NRC rijkt De Heldringprijs uit aan Maxim Februari
De Heldringprijs is dit jaar toegekend aan columnist en schrijver Maxim Februari. Februari kreeg de jaarlijkse prijs uit handen van juryvoorzitter Xandra Schutte tijdens De 9e Nacht van NRC in De Doelen te Rotterdam
NRC rijkt De Heldringprijs uit aan Maxim Februari
Maxim Februari kreeg de jaarlijkse prijs uit handen van juryvoorzitter Xandra Schutte tijdens De 9e Nacht van NRC in De Doelen te Rotterdam
Mediahuis neemt Wayne Parker Kent volledig over - Slaven Mandic Directeur Advertising TMG
Slaven Mandic Directeur Advertising Telegraaf Media Groep
MullenLowe Alfred wint voor Beter Horen The Pitch van De Persgroep en ADCN
De Persgroep en ADCN hebben voor de tweede keer de creatieve wereld uitgedaagd om een gouden idee voor een eigen klant te pitchen en kans te maken om hun campagnevoorstel werkelijkheid te laten worden bij de Persgroep; de mediawereld op z’n kop
NDC Mediagroep kiest voor het DM Bureau voor winback acties
NDC Mediagroep, uitgever van noordelijke media, waaronder Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad, is een samenwerking aangegaan met het DM Bureau
NDC Mediagroep kiest voor het DM Bureau voor winback acties
Gedurende de maand november wordt gestart met een continue winback actie voor het komende half jaar
MullenLowe Alfred wint voor Beter Horen The Pitch van De Persgroep en ADCN
De Persgroep en ADCN hebben voor de tweede keer de creatieve wereld uitgedaagd om een gouden idee voor een eigen klant te pitchen
Mediahuis neemt Wayne Parker Kent volledig over - Slaven Mandic Directeur Advertising TMG
Voorgenomen is dat Mediahuis-dochter Telegraaf Media Groep (TMG) 100% van de aandelen in WPK verwerft
Een queeste naar de bereikcijfers van dagbladen en tijdschriften
Nederlands MediaNetwerk publiceert over kijk- en luistercijfers, maar over bereik van dagbladen en tijdschriften publiceren we veel te weinig. Hier volgt een verslag van een zoektocht naar bereikcijfers van dagbladen en tijdschriften
Een queeste naar de bereikcijfers van dagbladen en tijdschriften
Mediumbereik is belangrijk voor adverteerders, mediabureaus en exploitanten. Hier volgt een verslag van een zoektocht naar bereikcijfers van dagbladen en tijdschriften
[MediaWeek] Nieuwe businessmodellen voor media-exploitanten
Verreweg het belangrijkste nieuws afgelopen week was de overname van Independer door de Persgroep
[Interview] Geert-Jan Telkamp over de deelname van NDC mediagroep aan de Media Rally 2018
Op vrijdag 26 oktober wordt de eerste editie van de Media Rally verreden. Geert-Jan Telkamp rijdt mee met het NDC mediagroep team. Wij bellen hem
De Persgroep neemt Independer over van Achmea
Independer wordt 17 miljoen keer per jaar bezocht en er worden jaarlijks zo’n 6 miljoen vergelijkingen gedaan
De Persgroep neemt Independer over van Achmea
Independer is het grootste digitale vergelijkings- en adviesplatform van Nederland voor verzekeringen, bancaire producten, hypotheken en energie
[Interview] Teun Naber over deelname van Autovisie aan de Media Rally 2018
Op vrijdag 26 oktober wordt de eerste editie van de Media Rally verreden. Teun Naber rijdt mee met het Autovisie team. Wij bellen hem
KLM en De Persgroep intensiveren samenwerking
De Persgroep en KLM Nederland verlengen hun samenwerking rond Europa Onontdekt voor de komende twee jaar. In dit format worden via diverse media reisbestemmingen op een originele wijze besproken.
Nieuw bij ADR Nieuwsmedia (De Persgroep): Z en Zo
De titels van ADR Nieuwsmedia vernieuwen met de bijlagen; Z en Zo. Met meer aandacht voor de regio, meer duiding, meer wetenschap en meer aandacht voor de wensen van de lezer
Persgroep sluit strategische alliantie met RTL, beëindigt samenwerking met BrandDeli
De Persgroep en RTL Nederland hebben een overeenkomst gesloten met een loopduur van drie jaar
Kinderkrant Jong010 krijgt navolging in Roosendaal, Alkmaar en Haarlem
Het doel is dat het concept zich steeds verder over Nederland verspreidt totdat alle kinderen in elke gemeente en regio van Nederland een eigen lokale kinderkrant ontvangen
Nieuwe managementstructuur de Persgroep: Erik Roddenhof CEO Nederland en België
De Persgroep past de managementstructuur aan en installeert een België-Nederland organisatie om intensiever te gaan samenwerken tussen beide landen
DeDagbladen50 2019 | De genomineerden
DeMedia100 2019 komt eraan. De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media zal worden bekendgemaakt tijdens het DeMedia100 Diner op 6 december in Amsterdam
[MediaBelofte 2019] Genomineerd: Geert-Jan Telkamp - Head of Brand Concepts NDC mediagroep
Geert-Jan Telkamp is Head of Brand Concepts bij NDC mediagroep. Hij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2019. Wij spreken hem.
Parool Film Fest te zien in vier bioscopen in Amsterdam
Paff heeft de ambitie om de komende jaren uit te groeien tot een breed podium voor kwaliteitsfilms. Op het festival zijn buitenlandse en Nederlandse speelfilms te zien evenals animatiefilms en documentaires die tijdens Paff hun Nederlandse première beleven.
Engelhart en Van Beusekom adviseurs corporate communicatie TMG
François Engelhart en Janneke van Beusekom zijn per 1 oktober de aanspreekpunten op de afdeling corporate communicatie van Telegraaf Media Groep (TMG)
[Interview] Paul Jansen: Digitaal maken we stappen voorwaarts
Paul Jansen volgde Sjuul Paradijs in 2015 op als hoofdredacteur van de Telegraaf. In de tussentijd is TMG overgenomen door Mediahuis en kreeg de Telegraafredactie een aanslag te verduren. Wij spreken met hem over de huidige positie van de Telegraaf en de ontwikkelingen in de mediabranche
MWG: zetten adverteerders en consultants de bureauwereld onder druk?
Twee grote trends in de branche werden bediscussieerd tijdens de Algemene Mediabeschouwingen van MWG: lokale mediapartijen versus techreuzen en bureaus versus consultants
Marc Reineman sales director B2B bij NDC Mediagroep
Reineman is nu nog in dienst van Telegraaf Media Groep en stapt over naar de noordelijke uitgever
Stage Entertainment Nederland en Vrouw met mini musicalspecial in De Telegraaf
Magazine Vrouw brengt de start van het komende musical- en theaterseizoen extra onder de aandacht
FD komt met nieuwe merkcampagne door Dawn
Het Financieele Dagblad lanceert de ‘Wie volgt, leidt’-campagne waarin tech, popcultuur en de financiële wereld samenkomen
[Nederlands MediaNetwerk TV] Madelon Fortuin (NRC): het vakgebied waarin wij opereren heet vertrouwen
De uitgever heeft de wind in de rug. Daarbij krijgt NRC sinds anderhalf jaar steun uit onverwachte hoek: net als dat in de Verenigde Staten gebeurt, zet de mede door Donald Trump aangejaagde discussie over nepnieuws kwaliteitsmedia op de kaart
[Column] Mandy van der Wal: Hand in hand ONLINE
Het is alweer de laatste week van augustus. De zomer loopt op zijn einde en de meesten van ons zijn inmiddels weer op volle kracht aan het werk. We hebben er zin in! Ondanks dat we er vanwege de toenemende drukte op de weg
Metro komt met speciale edities rond Amsterdam Fashion Week en trouwen
De gratis krant brengt begin september een speciale fashioneditie uit en een week later een special met alles over trouwen
AD blijft grootste in bereik bij de dagbladen
AD bereikt 52,9 procent van de Nederlanders van 13 jaar en ouder en blijft daarmee De Telegraaf voor
NDP Nieuwsmedia kritisch over plan schrappen overheidsmededelingen
De organisatie voor Nederlandse nieuwsmedia pleit voor het blijven inzetten van dag-, nieuws- en huis-aan-huisbladen voor berichten van de overheid
[Interview] Youp van ‘t Hek: Ik kies mijn woorden met zorg. Soms scherp, soms bot
Woorden zijn zijn vuisten, zijn omhelzingen en zijn wijzende vinger. Cabaretier – maar ook presentator, columnist en auteur – Youp van ’t Hek brengt al decennia lang stad en land in beweging met zijn vlijmscherpe oog op de wereld. Wij spreken hem over zijn woorden, commercie, het veranderende medialandschap en een kanarie
[Nederlands MediaNetwerk TV] Mandy van der Wal over TMG en video
De tijd dat TMG zich vooral bezig hield met het uitgeven van dagbladen in print, ligt alweer een tijd achter ons. Nederlands MediaNetwerk heeft een boeiend gesprek met Mandy van der Wal, directeur video bij TMG
Pier Baarsma algemeen directeur NDC Mediagroep
Hij volgt Dina Boonstra op, die onlangs haar vertrek aankondigde
[Vacatures] NRC Media zoekt Marketeer
Voor de advertentieafdeling zoekt NRC Media een ervaren en fulltime Marketeer
RTV en AD schrijven brief aan OM over illegaal afluisteren
Nadat bekend werd dat een fotojournalist van MediaTV illegaal is afgeluisterd door het Openbaar Ministerie in Rotterdam
Metro lanceert platform Music City
Metro lanceert het muziekplatform Music City in Nederland en België. Music City is een open platform boordevol met muzieknieuws en informatie over concerten, festivals en muziekevents
KIJK viert 50-jarig bestaan met speciale editie
KIJK bestaat vijftig jaar en dat vieren ze met een special, samengesteld met daarin de beste, leukste, spannendste, opmerkelijkste en grappigste verhalen uit de lange geschiedenis van het blad.
Aanslag op de Telegraaf
Onbekenden hebben vannacht rond 4 uur een aanslag gepleegd op het hoofdkantoor van De Telegraaf aan de Basisweg in Amsterdam
[Interview] Aimée Kiene aan de slag als chef Volkskrant Magazine
Aimée Kiene heeft sinds begin april het stokje overgenomen van Corinne van Duin als chef van Volkskrant Magazine. Kiene is geen onbekende van de Volkskrant
Dina Boonstra verlaat NDC Mediagroep
De algemeen directeur vertrekt per 1 augustus, een opvolger is nog niet bekend gemaakt
[Interview] Robert Witteman over zijn rol binnen NRC Media
Robert Witteman is recent gestart bij NRC Media als Senior Marketing Analist. Hiervoor heeft hij in diverse functies gewerkt binnen media, marketing en onderzoek.
[Column] Bob Goulooze: Getuige à decharge
Eind vorig jaar schreef ik in mijn column dat de reputatie van het AD in het geding was en mijn advies aan hoofdredacteur Hans Nijenhuis was om direct met al die testen te stoppen
TMG ziet omzet in 2017 met 10,4 procent dalen, kleine winst door verkopen
Advertentie-inkomsten uit print dalen met 33 procent
Metro en JD Sports brengen ode aan sneakers
Metro brengt voor het tweede jaar een speciale editie uit die helemaal in het teken staat van sneakers. Dit keer samen met JD Sports
Nederland onvoldoende voorbereid op manipulatie online nieuws
Anders dan de Verenigde Staten, is Nederland tot dusverre ontsnapt aan grootschalige online verspreiding van desinformatie met politieke bedoelingen
Cécile Narinx stopt bij Harper’s Bazaar en wordt stijlredacteur van de Volkskrant
Philip Remarque op volkskrant.nl: "Wel chic voor onze Volkskrant: vanaf 1 september hebben we een stijlredacteur. Veel belangrijker: het is Cécile Narinx!
De Volkskrant vernieuwt digitale omgeving
De digitale omgeving bestaat nu uit een nieuwe digitale editie op tablet, een nieuwe smartphone-app en een vernieuwde website
NDC mediagroep organiseert DvhN LenteFair in opdracht van Dagblad van het Noorden
NDC Events, onderdeel van NDC mediagroep, organiseert in opdracht van Dagblad van het Noorden het terugkerende evenement DvhN LenteFair.
De Persgroep lanceert XtraLocal
Met XtraLocal krijgt een regionale adverteerder naast een advertentie in de huis-aan-huiskrant, ook een week lang digitale zichtbaarheid
Kidsweek 15 jaar
Om het 15 jarig-bestaan te vieren is een speciale extra dikke omkeerkrant gemaakt, waarin onder meer wordt teruggeblikt op bijzondere verhalen uit 15 jaar Kidsweek
Jaarcijfers NRC: omzet +2,2 procent, oplage +4 procent
NRC Media publiceert de jaarcijfers van NRC Media Holding: de omzet steeg met 2,2 procent tot 105 miljoen euro. De abonnementeninkomsten stegen met 4,9 procent
TMG en Museumvereniging promoten Nationale Museumweek met VROUW-bijlage
De week van 9 tot en met 15 april is Nationale Museumweek. Om dit onder de aandacht te brengen van het brede publiek, is de Museumvereniging een samenwerking aangegaan met TMG
Metro-hoofdredacteur Arjan Paans verlaat TMG
Waarnemend hoofdredacteur Arjan Paans van Metro verlaat TMG per 1 mei. Onder leiding van Paans maakte de redactie van gratis dagblad Metro het afgelopen jaar de transitie naar een crossmediaal merk
Persgroep: 1,8 miljoen raadplegingen gemeentelijke Kieswijzer
De Kieswijzer van de regionale titels van de Persgroep Nederland is in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen ruim 1,8 miljoen keer geraadpleegd.
Met een totaal van 220 gemeenten was de Kieswijzer de grootste regionale stemhulp ooit
[Cross Media Case 2018] Dominique Henskens over Kijkje in de Keten
Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. De Persgroep & McDonald’s: Kijkje in de Keten, is genomineerd voor de titel Cross Media Case van het jaar. Aan het woord: Dominique Henskens, manager Corporate Marketing bij de Persgroep Nederland
[Cross Media Man 2018] Willem-Albert Bol
Willem-Albert Bol, creative director bij De Persgroep Nederland, is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar. Wij spreken hem.
[Cross Media Exploitant 2018] Lauren van der Heijden over De Persgroep
Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. De Persgroep is genomineerd voor de titel Cross Media Exploitant van het jaar. Aan het woord is Lauren van der Heijden, directeur Corporate Sales bij de Persgroep Nederland
[Cross Media Case 2018] Wouter van Rijn over Van bereik naar Impact met Reaal
Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Van bereik naar Impact, ingestuurd door TMG, is genomineerd voor de titel Cross Media Case van het jaar. Aan het woord is Wouter van Rijn, creatief strategische conceptontwikkeling Telegraaf Media Groep
Ebiquity: nieuwsmedia in top drie beste advertentiedragers
De geschiktheid van nieuwsmedia voor reclamecampagnes wordt door de huidige generatie marketeers onderschat. Nieuwsmedia blijken in tegenstelling tot de heersende perceptie te behoren tot de top drie
[Interview] Willem-Albert Bol (Persgroep) over nieuwsmedia in een crossmediaal tijdperk
Nederlands MediaNetwerk heeft een meer dan boeiend gesprek met Willem-Albert Bol, creative director bij De Persgroep
Regionale kranten Persgroep lanceren Gemeentekieswijzer
De regionale titels van de Persgroep komen op 24 februari met een gezamenlijke Kieswijzer voor de gemeenteraadsverkiezingen
De Persgroep daagt EU voor de rechter
De Persgroep spant een kort geding aan tegen de Europese Unie. De uitgever neemt die stap vanwege beschuldigingen over nepnieuws
TMG's Metro start Mediabureau Battle
De B2B-campagne Mediabureau Battle van Metro is van start gegaan. In de campagne roept Metro mediabureaus op mee te doen aan de Mediabureau Battle
AD mediapartner van KNLTB
AD wordt de mediapartner van de KNLTB. De tennisbond en de Persgroep Nederland sluiten daarvoor een meerjarige overeenkomst. Het doel van de samenwerking is gezamenlijk meer aandacht voor tennis
[Interview] Mandy van der Wal: TMG wil online de onbetwiste nummer 1 zijn
Mandy van der Wal is als directeur video bij TMG onder andere verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de over-the-top-kanalen van de uitgeverij. Hoe staan de OTT-zaken ervoor en wat zijn de plannen met TMG? We vragen het haar
[Column] Marvin Jacobs: Wat Nederlandse media kunnen leren van de LA Times
In Nederland wordt vrijwel altijd gekozen voor een conversationeel format: een host die praat met gasten. Begrijpelijk, want dat is productioneel het meest haalbaar. Storytellingformats (zoals S-Town of het Nederlandse Bob) vereisen investeringen die de meeste media hier blijkbaar nog niet aandurven
[Onderzoek] Online reclame rond kwaliteitscontent beklijft beter
Een Brits onderzoek heeft vastgesteld dat het menselijk brein effectiever reageert op advertenties in een premium omgeving
De Persgroep sluit strategische samenwerking met NOC*NSF
Doelstelling is om gemeenschappelijk unieke content te maken en te verspreiden
De Persgroep lanceert onlinevideoformat Studio Korea
Studio Korea is te volgen via de sites van ADR Nieuwsmedia (AD, PZC, BN DeStem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, De Gelderlander, de Stentor en de Tubantia) en Qmusic
De Telegraaf verslaat Olympische Winterspelen on- en offline
De Telegraaf biedt tijdens de Olympische Winterspelen in Pyeongchang online een breed aanbod aan korte video's met het actuele sportnieuws uit Zuid-Korea
[Onderzoek] GfK: nieuwsconsumptie stijgt door groei smartphonebezit
Bijna de helft van smartphonebezitters gebruikt het device om het nieuws te volgen. Door de groei van het smartphonebezit is aantal nieuwsvolgers via mobiel in 2017 gestegen tot 42 procent
[Interview] Hoofdredacteur Arjan Paans over Metro en media
Eind 2017 lanceerde Metro een vernieuwde website en app die de krant samen met zijn lezers ontwikkelde. Tijd voor een rendez-vous met hoofdredacteur Arjan Paans. Hoe is de nieuwe site ontvangen en hoe gaat het eigenlijk met de gratis krant?