Tag Resultaten
[Column] Bob Goulooze: Klantcommunicatie
Bedrijven doen allemaal wel eens iets verkeerd. De effecten daarvan zijn direct merkbaar voor klanten. Die missen meestal iets waarvoor ze hebben betaald, of ervaren een storing. En dat werkt belemmerend
[Column] Bob Goulooze: Alles beter
Als je op Facebook zit, zie je dat dit een medium is voor de oudere; zeg maar de 35-plusser. De jeugd zit elders. Onlangs las ik op Facebook van een oud-mede-bestuurslid van een culturele stichting, dat hij zich 50 jaar jonger voelde
[Column] Bob Goulooze: De waarheid van clichés
De sociale wetenschappen in de vorm van -ogiën, zoals sociologie, psychologie, andragogie enzovoort beschrijven het menselijk gedrag. Net zoals veel spreekwoorden, gemeenplaatsen en clichés dat ook doen
[Column] Bob Goulooze: Beleving
Sinds enige tijd zet ik op LinkedIn, achter mijn specialisme cultuur- en communicatie de term belevingseconoom. Dat heeft te maken met het feit dat de meeste economen in ons land los zijn gekomen van de werkelijkheid
[Column] Bob Goulooze: Conflict en loyaliteit
De laatste weken verschijnen hier en daar berichten in de media die vraagtekens plaatsen bij het open armenbeleid. Hiermee bedoel ik de opvang van Oekraïense vluchtelingen in Europa in het algemeen en in Nederland in het bijzonder
[Column] Bob Goulooze: Pr-prijzen
Gedurende mijn korte pr- & communicatie-opleiding in Utrecht kreeg ik les van professor Anne van der Meiden. Het was vooral een theoretische onderbouwing, hoorcolleges met humor, van de dominee, want hij vond communicatie meer een doe-vak dan een denk-vak
[Column] Bob Goulooze: Traineren en afhouden
In het FD verscheen zaterdag 15 januari een artikel van de zich profilerende Reputatiegroep Wie de aanval van Milieudefensie wil pareren moet de mediacratie begrijpen. Ik zei het hier al vaker: bij corporate communicatie gaat het om vertrouwen
Meest gelezen columns 2021
In 2021 mochten wij ons verheugen in de warme belangstelling van onze wakkere columnisten. Hier een selectie van de meest gelezen columns van het jaar
[Column] Bob Goulooze: Abonnement
Ik heb, op aandringen van mijn vrouw, een abonnement genomen op de Volkskrant. Nu heb ik spijt, want ik erger me steeds meer aan de onzin en prietpraat die daarin de boventoon voert. Dat heeft niets met mijn politieke voorkeur of afkeer te maken, die niet zou matchen met die van deze krant
[Column] Bob Goulooze: Ongevraagd herpositioneringsadvies voor de SP
Op deze plaats schrijf ik vaak over vertrouwen. Datgene wat in de corporate communicatie centraal staat. Vertrouwen ontstaat door de belofte na te komen. De Nederlander heeft het vertrouwen in de politiek nagenoeg verloren
[Column] Bob Goulooze: QR-code oorzaak van Covid-explosie
Rond 1920 ontston door samenwerking van de linguïst Edward Sapir en diens leerling de chemisch ingenieur Benjamin Lee Whorf de Sapir-Whorf Hypothese. Die gaat er simpel gezegd van uit dat de taal ons denken bepaalt
[Column] Bob Goulooze: Pijn en ongeloof
In de corporate communicatie gaat het om de reputatie van een organisatie. Want het is voor mensen belangrijk dat zij een organisatie kunnen vertrouwen; dat zij het gevoel hebben een faire behandeling te krijgen
[Column] Bob Goulooze: Feit en fictie
Er zijn feiten die iedereen kent. Zo is het een feit dat de jeugd bijna geen tv meer kijkt. Een ander feit is dat de ouderen wel graag tv kijken. Feitelijk vormen de 50-plussers de grootste bevolkingsgroep
[Column] Bob Goulooze: Metafoor
Bob Goulooze schreef een column over de Code Diversiteit en Inclusie waarin hij deze bespreekt en bekritiseert
[Column] Bob Goulooze: Een ander woord voor …
In de corporate communicatie draait het om perceptie. Hoe ziet de buitenwereld mijn bedrijf? Straalt het genoeg vertrouwen uit, zodat het publiek mijn producten koopt of mijn diensten afneemt?
[Column] Bob Goulooze: Ouderwetse Meningen
Iedereen met een mening kan die kwijt via de social media. Sommigen, die vanwege hun positie wijsheid wordt toegedicht, mogen ook artikelen schrijven in kranten. Daarbij verwacht de lezer dat die meningen gevormd zijn door feiten. Maar dat is niet altijd het geval
[Column] Bob Goulooze: Bitcoin
Over weinig munten is zoveel gecommuniceerd als over bitcoin. Je kunt bij wijze van spreken geen krant openslaan of nieuwswebsite bezoeken, of er staat wel iets in over bitcoin
[Column] Bob Goulooze: Het imago van de autoverkoper
Uit onderzoek blijkt dat slechts 7 procent van de mensen de praatjes van autoverkopers gelooft. Men kijkt liever naar wat andere consumenten zeggen. Dat betekent dat 93 procent van de autokopers geen enkele waarde hecht aan wat de verkoper vertelt