[Column] Michiel Veugelers: Succes gegarandeerd met een Cinematic Universe. Toch?
08-10-2018 11:03:40 | Hits: 3007 | columnist: Michiel Veugelers | Tags:

Onbekend maakt onbemind. Het in de markt zetten van een compleet nieuwe film, met een nieuw verhaal in een nieuwe wereld kost heel veel geld. Ga dat maar eens vertellen en aanprijzen aan een doelgroep die meer keuze dan ooit heeft op entertainmentgebied en tegelijkertijd via tal van kanalen wordt aangesproken door andere distributeurs die allemaal een stukje van de taart willen voor hun films.

Producenten zijn daarom sequels gaan maken van succesfilms. Die Hard II tot en met V waren een stuk makkelijker te verkopen door het succes van de eerste Die Hard-film in 1988. Een andere optie is een spin-off, zo is de boksfilm Creed een spin-off van Rocky en zijn de Minions een spin-off van Despicable Me. Je pakt een populair personage uit een film en geeft die een eigen film, succes gegarandeerd. Vandaag de dag wordt de spin-off en sequel nog verder uitgebreid door verschillende films te plaatsen in een Cinematic Universe.

Een Cinematic Universe is een gedeeld universum waarin verschillende karakters of groepen leven die in latere films samenkomen. Of er is sprake van een groep karakters die later alleen in afzonderlijke filmtitels voorkomen. Maar altijd in een gedeeld universum waar sprake is van continuïteit. Het ene verhaal is dus voor of na het andere verhaal te plaatsen en vaak zijn er tal van referenties naar het gedeelde universum. Bekende voorbeelden zijn de films en series die gebaseerd zijn op comics van Marvel of DC. De leden van Marvels Avengers hebben stand-alone-films en gezamenlijke. En de events in het Marvel Cinematic Universe zijn duidelijk in een chronologische volgorde te plaatsen. Er zijn tal van referenties, hints en easter eggs naar andere films en naar de toekomst. Fans smullen er van. Ben je fan van Thor, dan ga je naar de nieuwste Avengersfilm waar Thor deel van uit maakt. Daar ontmoet je tevens de Black Panther en vanzelf ga je naar zijn stand-alone-film. Dus kassa voor Marvel. Tevens is voor het verkopen van de Black Pantherfilm een stuk minder marketinginvestering nodig, aangezien de fans al bekend zijn met het personage en de merchandisemachine kan op volle toeren blijven draaien.

Naast de films van Marvel en DC (Batman, Superman en Wonder Woman) kan je denken aan de wereld waar de Star Wars-films en Solo-films zich afspelen. De films van M. Night Shyamalan die zich in dezelfde wereld afspelen: Unbreakable, Split en Glass. Alle prachtige delen van The Lord of the Rings en The Hobbit. Alle films gebaseerd op de boeken van J.K. Rowling - de Harry Potter- en Fantastic Beasts-series. In het horrorgenre heb je het succesvolle The Conjuring Universe met films als The Conjuring, Annabelle en The Nun. En voor de kinderen kan je de films The LEGO Movie, The LEGO Batman Movie en The LEGO Ninjago Movie in een LEGO Universe plaatsen.

Het gaat niet altijd goed. De voorwaarde voor het creëren van een Cinematic Universe is wel dat het overgrote deel van de titels een box office-succes worden. Dan kan je je een paar missers in zo’n universum veroorloven. Maar als de eerste film van zo’n gepland filmuniversum een kritische en box office-flop wordt, dan is er te weinig draagkracht om die film het fundament van een Cinematic Universe te laten zijn. Universal wilde de Universal Monsters als Dracula, Frankenstein en The Wolf Man weer tot leven wekken in een Dark Universe. De kick-off werd verzorgd door niemand minder dan box office-koning Tom Cruise himself, maar zijn moderne versie van The Mummy werd geen succes en daarmee staat Universals Dark Universe op losse schroeven.

Ook kan het ingewikkeld worden als verschillende productiemaatschappijen een deel van de rechten op bepaalde karakters hebben. Zo waren de rechten van de karakters van Marvel verdeeld over drie partijen. Disney, eigenaar van Marvel, had de filmrechten op de Avengers, Guardians of the Galaxy en de stand-alone-films van de Avengers, zoals The Hulk, Iron Man en Ant-Man and the Wasp. Fox had de rechten op de films rondom The X-Men met onder andere Wolverine en Deadpool. Sony Pictures heeft de rechten op Spiderman en Venom, die nu in de bioscopen draait.

Via een deal tussen Sony pictures en Disney maakt Spiderman (Tom Holland) wel deel uit van het Marvel Cinematic Universe, als onderdeel van The Avengers, maar Venom weer niet. Terwijl Venom, de antiheld, rechtsreeks uit de pagina’s van de Spidermancomics komt. The X-Men and The Avengers bestonden ook in separate universums, maar daar heeft Disney een passende oplossing voor gevonden. Ze hebben gewoon de Fox Film Studio gekocht voor tientallen miljarden dollars en daarmee de rechten onder één dak gebracht. Daar krijgen ze de Fantatsic Four ook bij, dus daarmee zijn er weer tal van nieuwe mogelijkheden voor cross-overs in het Marvel Cinematic Universe.

Een Cinematic Universe kan een feestje zijn voor de fans. Ze krijgen meer en meer van waar ze van houden en worden continu geteased met wat er nog komen gaat. Het kan echter ook misgaan. De films moeten wel te allen tijde goede stand-alone-films blijven en met liefde en passie zijn gemaakt. Is dat niet het geval, dan verlies je de fans en ben je nergens met je universum. Zo teasde de eerder genoemde The Mummy veel te lang naar een stand-alone-film over Jekyll & Hyde. Ook DC heeft het nog steeds moeilijk, met uitzondering van de hit-film over Wonder Woman. Ook in DC’s Batman versus Superman werd veel te lang reclamegemaakt voor het vervolg Justice League, waar alle DC-helden samenkwamen.

Snel geld verdienen door je film als reclame te zien voor de overige films uit een universum heeft uiteindelijk weinig zin. Een vruchtbaar universum creëer je alleen door de afzonderlijke delen als pareltjes te zien.

---

Michiel Veugelers is marketingcommunicatiemanager bij IPG Mediabrands en filmliefhebber.

nl.ipgmediabrands.com
@MichielTV

 

Lees ook: 

24-08-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Ook in deze digitale tijden nog steeds het ultieme uitgangbord voor de film, de filmposter
30-07-2018 | [Column] Michiel Veugelers: I see dead people! De plot spoiler als marketinginstrument in de filmindustrie?
29-06-2018 | [Column] Michiel Veugelers: De kip of het ei?
30-05-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Zijn easter eggs het nieuwste marketinginstrument? 
01-05-2018 | [Interview] Michiel Veugelers over zijn nieuwe rol binnen IPG Mediabrands
30-04-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Is het Netflix/Spotify abonnementsmodel de nieuwe disruptor in bioscoopland?
03-04-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Adverteren in de bioscoop; tien gouden tips
27-02-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Wakanda forever en universele liefde + wie wint een Oscar?
31-01-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Franchise blockbuster en de beerput
20-12-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Product placement in films; hoe het niet moet!

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie