[Column] Michiel Veugelers: Franchise blockbuster en de beerput
31-01-2018 11:33:00 | Hits: 4713 | columnist: Michiel Veugelers | Tags:

Het wordt weer een interessant jaar in de bioscoop in 2018! 2017 eindigde weer met betere cijfers dan de jaren ervoor: 36 miljoen verkochte kaartjes en een gemiddeld bezoek van 2,1 keer per jaar. Nieuwe technieken als VR, 4DX, Dolby-zalen en meer schermen en service dragen bij aan die groei.

Het aanbod aan films zelf is natuurlijk minstens zo belangrijk. De Nederlandse film verliest terrein. De laatste jaren zijn er veel 13 in een dozijn Hollandse romcoms de markt op geslingerd omdat die garant stonden voor hoge bezoekcijfers. Maar als de kwalitateit afneemt, kan zelfs een Soof 2 (de beste bezochte Nederlandse film in 2017) de boel niet meer redden. Ik vrees dat een literaire verfilming als Het Leven is Vurrukkulluk van vader en zoon Weisz daar in 2018 ook geen verandering in gaat brengen.
Waar blijven de Penoza’s en Overspellen in de Nederlandse bioscopen? Op tv slaagt de industrie er wel in goed bekeken en kwalitatieve series te produceren. De Luizenmoeder (op Zomerkamp) - de film, moet toch een knaller worden in de bioscopen? 

Van de niet-Nederlandse films deden de grote franchises het weer goed. Of animatie voor het hele gezin (Despicable 3, The Boss Baby en Sing) of een sequel uit een populaire serie (Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge, Fast & Furious 8, Star Wars: The Last Jedi, Fifty Shades Darker) of remakes (Beauty and the Beast en IT) staan allemaal in de top 10 van best bezochte films in 2017, waarbij Dunkirk dan de uitzondering is.

In 2018 staan weer heel wat van die potentiële blockbusters in de planning:

- Jurassic World: Fallen Kingdom (de dino’s zijn wederom terug)
- Ant-Man and the Wasp (Marvel superheroes)
- Deadpool 2 (Marvel crazy superhero)
- Mortal Engines (Peter Jackson SciFi-spektakel)
- Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (de wereld van Harry Potter is weer terug)
- Mary Queen of Scots (The Crown, the early years)
- Pacific Rim: Uprising (Godzilla’s versus Transformers)
- X-Men: Dark Phoenix (Marvel supermutanten)
- Ocean’s Eight (de dames nemen het over)
- Incredibles 2 (superheldenfamilie)
- Bumblebee (Transformers spin-off)
- Avengers Infinity War (alle Marvel superhelden in één film)
- Ready Player One (Spielberg VR-spektakel)
- Mission: Impossible 6 (Tom is back)
- The Predator (ken je die nog?)
- Tomb Raider (weer een remake)
- Venom (nog meer Marvel superhelden en schurken)
- Halloween (Jamie Lee Curtis is back)
- Aquaman (een DC superheld)
- Mary Poppins returns
- Black Panther (gekleurde Marvel superheroes)
- The New Mutants (Marvel supermutanten met een horrorsausje)
- En niet te vergeten de Star Wars spin-off over Han Solo in zijn jonge jaren

Daarnaast worden deze merken steeds breder in de markt gezet met naast de films, ook comics, cartoons, tv-series, speelgoed, games en andere merchandise. Die producten en de marketing daarvan worden vaak op wereldwijd niveau aangestuurd en dragen allemaal bij aan de waarde en populariteit van die merken. Dus zet je alvast schrap voor een stortvloed aan teasers en marketingcampagnes van deze merken het komende jaar! De Avengers: Infinity War heeft dit jaar alweer het record gebroken van de best bekeken trailer binnen 24 uur, namelijk 230 miljoen views. Waarmee de records van It en The Fast & Furious 8 alweer zijn verbrijzeld! Waar houdt dit op?

Laten we de kwaliteitsfilms die in de Oscar-race zitten niet vergeten die nu in de Nederlandse bioscopen draaien of nog gaan draaien: The Shape of Water van Guillermo del Toro, gay-drama Call Me by Your Name, Darkest Hour met Gary Oldman, The Post met Tom Hanks en Meryl Streep en Three Billboards Outside Ebbing, Missouri met Frances McDormand.

De winnaars grijpen op 4 maart waarschijnlijk de kans om, net als bij de Golden Globes, issues in de filmwereld op de kaart te zetten. In het verlengde van de diversiteitsdiscussie, is de nasleep van de #metoo-discussie nog steeds enorm in Hollywood en heeft zich natuurlijk al als een olievlek over de wereld verspreid.

Tijdens de recente Golden Globes-uitreiking waren de dames, en een groot aantal heren, in het zwart gekleed om een statement te maken. De beerput van machts- en seksueel misbruik is voorgoed geopend en verscheidene Hollywood grootheden zijn aan de schandpaal genageld. De speech van Oprah Winfrey tijdens de Golden Globe Awards was zo indrukwekkend dat ze meteen tot de mogelijk volgende president van de Verenigde Staten is uitgeroepen.

Het begon met Harvey Weinstein, maar ook acteurs als Jeremy Piven, Dustin Hoffman, Kevin Spacey, Ed Westwick en recentelijk James Franco en Michael Douglas zijn beschuldigd. In de VS kwamen daar ook sporters, politici en tv-presentatoren bij en is de discussie breder getrokken dan alleen de filmindustrie. In Nederland is voornamelijk casting director, producent en regisseur Job Gosschalk ge-out als iemand die castingsessies het liefst thuis hield met jongvolwassen mannen waar de aspirant-acteurs binnen korte tijd naakt stonden. En de vraag die bij velen opkomt is: wie wisten hiervan en waarom hebben de mensen die van deze wandaden wisten hun mond niet opengetrokken?

In elk geval hebben veel slachtoffers van misbruik eindelijk de durf gehad en steun gekregen om hun verhaal te vertellen en worden er maatregelen in branches genomen als het aanstellen van vertrouwenspersonen. Belangrijk om ook in deze discussie de nuance niet uit het oog te verliezen, vaak zagen we ook een heksenjacht waar potentiële daders op social media tot de brandstapel werden veroordeeld.

Ik denk dat deze movement de machtsverhoudingen voorgoed verandert in Hollywood en dat iedereen gebaat is bij een klimaat van gelijkheid en openheid. En die vrijgekomen plekken aan de top, bieden ook weer kansen aan anderen die in het oude systeem die kans misschien niet kregen en wel hun handen thuis kunnen houden!

---

Michiel Veugelers is Senior Client Director en Client Directors Lead bij mediabureau UM en filmliefhebber.

www.um.nl

 

Lees ook: 

20-12-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Product placement in films; hoe het niet moet!
21-11-2017 | [Column] Michiel Veugelers: De Movie Trailer, etalage van de filmbranche, van simpele marktkraam tot een overweldigende Harrod's kerstetalage anno nu
19-10-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Disruptie in de filmbranche, innoveer of het doek valt!
20-09-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Is the medium still the message?
15-08-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Fanbase in place
18-07-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Strijden op awardshows

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie