[Column] Michiel Veugelers: Wakanda forever en universele liefde + wie wint een Oscar?
27-02-2018 13:18:00 | Hits: 4337 | columnist: Michiel Veugelers | Tags:

In het tijdperk waarin Trump het stokje overnam van Obama krijgen de slogans “yes we can” en “change we can believe in” een nieuwe lading. Er gebeurt namelijk iets uitzonderlijks in entertainmentland. Films met een bijna geheel zwarte cast, of over een opbloeiende liefde tussen twee mannen waarin de personages nu eens geen slachtoffer of stereotypen zijn, worden commerciële successen en krijgen daarnaast ook juichende kritieken.
Daarmee lijkt een keerpunt te zijn bereikt en de vraag om meer diversiteit in films te worden gehonoreerd. Aangezien een goed rinkelende kassa een van de belangrijkste redenen is om films te maken, volgen er hopelijk meer films die een echte afspiegeling zijn van de maatschappij waarin we leven, en waarin iedereen zich kan herkennen op een positieve manier.

Marvel lanceerde de eerste film met een bijna geheel zwarte cast, over een zwarte superheld en koning genaamd Black Panther. De film scoort een 8,8 onder critici en een 7,9 onder het brede publiek volgens IMDB, maar daarnaast is de film ook commercieel een enorm succes. De film presteerde het om in de top 5 te komen van beste openingsweekend in de VS met 202 miljoen dollar, na de twee laatste Star Wars-films, Jurassic World en The Avengers. Elf dagen na release had de film wereldwijd al de 500 miljoen dollar grens overschreden! In de hele diversiteitsdiscussie het volgende bewijs dat een brede doelgroep geld neertelt voor een verhaal over zwarte mensen.

Black Panther is gebaseerd op de gelijknamige Marvelcomics en vertelt het verhaal van T’Challa (Chadwick Boseman) - in het fictieve Afrikaanse land Wakanda - die naast koning ook de superheld Black Panther is. Het land is technisch en economisch zeer welvarend door het bezit van het sterkste staal ter wereld: vibranium. Natuurlijk komen er problemen als een onbekend familielid aanspraak maakt op de troon van het land en het wapenarsenaal wil inzetten tegen onderdrukkers wereldwijd. Terwijl de politiek van het land altijd op het verbergen van de welvaart en neutraliteit gericht is geweest. Naast Boseman spelen acteurs als Michael B. Jordan, Lupita Nyong’o, Forest Whitaker en Angela Bassett belangrijke rollen.
Ik vind dat de Afrikaanse setting veel toevoegt aan de film. We hebben genoeg films gezien in hetzelfde genre die zich in NYC en LA afspelen. Hier worden het fictieve, technologisch geavanceerde land Wakanda en de inwoners extra interessant door een licht accent, kleurrijke kleding en prachtige natuur. Daarnaast geeft de setting de tradities en gebruiken in het land iets extra mystieks.

De karakters uit de film zijn geen pooiers of rappers, maar sterke, intelligente en trotse mensen. Mooie rolmodellen dus. De bad guys zijn ook geen witte slavendrijvers of racisten, waarmee de zwart-witdiscussie weer extra op scherp zou worden gezet. In de film- en televisiegeschiedenis zijn gekleurde mensen veelal neergezet als eendimensionaal stereotype, slachtoffer of crimineel. Zoals zichtbaar in de filmposters van Mandingo (1975) en Boss Nigger (ook 1975). Pas met de komst van series als The Cosby Show werden zwarte mensen als succesvol en meerdimensionaal geportretteerd. Recentelijk zagen we op Netlfix series als Luke Cage (ook van Marvel) en Black Lightning (van concurrent DC) die die trend voortzetten in het superheldengenre.Arthousefilm Call me by your name van regisseur Luca Guadagnino, over een liefde tussen een 17-jarige jongen en een iets oudere student dat zich in de jaren tachtig in Noord-Italië tijdens een zomervakantie afspeelt, draaide ook in de bioscopen. Met in de hoofdrollen Timothée Chalamet (zie de Oscar-nominaties hieronder) en Armie Hammer. Ook deze film is zowel door critici (9,3 op IMDB) als door het publiek (8,2 op IMDB) omarmd en een commercieel succes. En ook deze film zet de homoseksuele karakters (als ze dat al zijn) niet neer als slachtoffers, patiënten, extreem vrouwelijk of andere stereotypen, maar als complexe en intelligente personages waardoor de film over universele liefde gaat en niet een problematische comingoutfilm wordt, of draait om de aidsepidemie of activisme zoals films als Philadelphia, Brokeback Mountain of Milk. Dit wordt prachtig samengevat door de vader van de tiener in de film.

Ook in tv-series zoals The Walking Dead en Star Trek Discovery zien we steeds vaker homoseksuele personages, waarbij het feit dat ze gay zijn verder geen enkele relevantie heeft op de verhaallijnen. Ze zijn er gewoon als onderdeel van de groep.

Oscars

Ook de Oscarorganisatie kreeg kritiek over de ondervertegenwoordiging van vrouwen en minderheden in de jury’s en genomineerden. Het lijkt erop dat ze die kritiek ten harte hebben genomen gezien de stappen die ze de laatste twee jaar hebben gemaakt. Stapje voor stapje de goede kant op.

Onderstaand mijn voorspellingen voor de belangrijkste categorieën van de Oscaruitreiking 2018 op 4 maart. De show, net als vorig jaar gepresenteerd door de Amerikaanse komiek Jimmy Kimmel, vindt (Nederlandse tijd) plaats in de nacht van 4 op 5 maart ergens tussen 02:30 en 06:00 uur en wordt weer uitgezonden door Net5.

Beste Film:
Call Me by Your Name
Darkest Hour
Dunkirk
Get Out
Lady Bird
Phantom Thread
The Post
The Shape of Water
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Beste Acteur:
Timothee Chalamet, Call Me By Your Name
Daniel Day-Lewis, Phantom Thread
Daniel Kaluuya, Get Out
Gary Oldman, Darkest Hour
Denzel Washington, Roman J. Israel, Esq.

Beste Actrice:
Sally Hawkins, The Shape of Water
Frances McDormand, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Margot Robbie, I, Tonya
Saoirse Ronan, Lady Bird
Meryl Streep, The Post

Beste Regie:
Paul Thomas Anderson, Phantom Thread
Guillermo del Toro, The Shape of Water
Greta Gerwig, Lady Bird
Christopher Nolan, Dunkirk
Jordan Peele, Get Out

Beste Vrouwelijke Bijrol:
Mary J. Blige, Mudbound
Allison Janney, I, Tonya
Lesley Manville, Phantom Thread
Laurie Metcalf, Lady Bird
Octavia Spencer, The Shape of Water

Beste Mannelijke Bijrol:
Willem Dafoe, The Florida Project
Woody Harrelson, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Richard Jenkins, The Shape of Water
Christopher Plummer, All the Money in the World
Sam Rockwell, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Beste Animatiefilm:
The Boss Baby
The Breadwinner
Coco
Ferdinand
Loving Vincent

---

Michiel Veugelers is Senior Client Director en Client Directors Lead bij mediabureau UM en filmliefhebber.

www.um.nl 
@MichielTV

 

Lees ook: 

31-01-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Franchise blockbuster en de beerput
20-12-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Product placement in films; hoe het niet moet!
21-11-2017 | [Column] Michiel Veugelers: De Movie Trailer, etalage van de filmbranche, van simpele marktkraam tot een overweldigende Harrod's kerstetalage anno nu
19-10-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Disruptie in de filmbranche, innoveer of het doek valt!
20-09-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Is the medium still the message?
15-08-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Fanbase in place
18-07-2017 | [Column] Michiel Veugelers: Strijden op awardshows

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie