[Column] Sietse Pots: De ruimte in beeld
17-06-2019 09:15:27 | Hits: 2233 | columnist: Sietse Pots | Tags:

Bijna 50 jaar nadat Neil Armstrong de eerste stappen op de maan zette, ging Apollo 11 in première in de Nederlandse bioscopen. De documentaire put uit meer dan 18.000 uur ongebruikt filmmateriaal, een enorme hoeveelheid waar een filmploeg ontzettend lang mee bezig moet zijn geweest. Het is exemplarisch voor de manier waarop de Amerikanen de maanlanding benaderden, want naast een opperste teken van technische kennis en kunde, was de maanlanding vooral een op-en-top propagandamiddel tijdens de Koude Oorlog. De maanlanding werd daarmee niet alleen een overwinning van de (Westerse) mensheid, het was ook een lange neus naar de Sovjet-Unie. Die schoot daarvoor al de eerste kunstmaan (Spoetnik), de eerste mens (Gagarin) en het eerste hondje (Laika) de ruimte in.

Ongekende free publicity

De Space Race van de Koude Oorlog zorgde indirect voor enorme technologische en wetenschappelijke vooruitgang, maar wat de maanlanding de mensheid sec opleverde, is maar de vraag. Vijftig jaar na het planten van de Amerikaanse vlag is de maan nog altijd een kale rots zonder bestemmingsplan. Wat dat betreft kon al het geld en de moeite beter aan echt belangrijke zaken worden besteed. De symbolische waarde is echter niet in geld uit te drukken. Het gaf de Westerse wereld en de mensheid in zijn geheel een enorme boost en een nieuw besef van waartoe we als mensen in staat zijn. De Amerikanen voorop.

In de beelden van de trailer van Apollo 11 wordt duidelijk hoe uiterst precies en filmisch alles in beeld is gebracht. Hoe uitgekiend de pr-strategie moet zijn geweest, blijkt in retroperspectief ook wel uit het enorme bereik dat de maanlanding destijds moet hebben gehad. Geschat wordt dat 450 miljoen mensen de eerste stappen live zagen of hoorden. Dat op een wereldbevolking van bijna 4 miljard, waarvan de meesten geen televisie hadden. Ook in Nederland werden de beelden live uitgezonden. Blijkbaar beseften de Amerikanen heel goed hoe belangrijk het was om de maanlanding te laten zien. Ze stelden dan ook alles in het werk het event aan de hele wereld te tonen. Nog altijd spreekt de maanlanding tot de verbeelding en ook voor het 50-jarig bestaan van het event worden alle registers nog eens open getrokken.

Ruimte spreekt tot verbeelding

De ruimte spreekt onverminderd tot de verbeelding en blijft daarmee hét platform voor de ultieme pr-stunt. Red Bull liet enkele jaren terug iemand vanuit de ruimte naar de aarde parachuteren. De SpaceX-lancering van een Tesla Roadster in de ruimte was wereldnieuws en nog geen maand geleden volgde het ufo-treintje van Elon Musk. Ook Donald Trump onderkent de ongekende pr-mogelijkheden van de ruimte en is voornemens bemande vluchten naar de maan én Mars te financieren.  

Op 21 juli 2019 is het niet alleen 50 jaar geleden dat de mens zijn eerste stappen op de maan zette, het is ook 50 jaar geleden dat de grootste pr-stunt ooit werd uitgevoerd. One small step for (a) man, one giant leap for PR.

---

Sietse Pots is Managing Director bij Sterk Werk Communicatie & Content Marketing.

www.sterkwerk.nl
@sietsepots

 

Lees ook:

17-01-2019 | [Column] Sietse Pots: Dansen op glad ijs na de Brexit-stemming
12-10-2018 | [Column] Sietse Pots: Multinationals, was met de fiets gegaan
04-05-2018 | [Column] Sietse Pots: Een goed decor zegt meer dan 1000 woorden
13-03-2018 | [Column] Sietse Pots: ING; hoe de Titanic op de ijsberg afstevende
15-02-2018 | [Column] Sietse Pots: Winterklaas of Sinterklaas; balanceren op een hoverboard
01-08-2017 | [Column] Sietse Pots: Waarom Trump (nog) geen nieuwe communicatiedirecteur nodig heeft
09-06-2017 | [Column] Sietse Pots: Kabinetsformatie: vervang verslaggever door robot
01-06-2017 | [Column] Ruim baan voor de specialist en de lokale held   
10-05-2017 | [Column] Ontslagbrief FBI-baas Comey: don’t mention the war!

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie