[Column] Michiel Veugelers: Een filmjaar in cijfers
19-01-2019 22:09:00 | Hits: 3303 | columnist: Michiel Veugelers | Tags:

In mijn vorige column keek ik al terug op 2018. Nu zijn ook de officiële cijfers over het bioscoopbezoek in 2018 bekend. In januari presenteerden de Filmdistributeurs Nederland en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters die cijfers. Voor het eerst sinds jaren is het totale bezoek ietsjes gezakt (-0,8%) tot 35.715.451 bezoeken in het vorige jaar. De recette steeg door iets duurdere kaartjes met 3,5% naar boven de 312 miljoen euro.

De piek van dat bezoek lag zoals gebruikelijk in december (kerstvakantie), maar ook de maanden augustus, oktober en november waren goed bezochte maanden. De tweede helft van het jaar heeft het totaalbezoek daarmee enorm omhoog getrokken, waardoor het toch een mooi jaar is geworden. Gemiddeld gaan we in Nederland 2,1 keer per jaar naar de film. Opvallend is dat het aandeel 3D vertoningen wat torenhoog was in 2014 (84%) is teruggelopen naar 67% in 2018, en het 2D aandeel was daardoor 33%. De 3D hype lijkt dus minder te worden. Kunnen de Avatar sequels daar verandering in gaan brengen de komende jaren? Of gaan 4DX en Dolby Atmos zalen winnen aan marktaandeel?

Een trend die zich in 2019 lijkt door te zetten is de verkoop van een abonnement van een biosbepaalde keten. Voor een vast bedrag per maand onbeperkt naar de bioscoop. Denk aan de Pathé Gold pas, het Cineville abonnement of de Vue Movie Pass. In de bioscoop moet je dan twee of meer keer per maand gaan om zo’n abonnement eruit te halen. Of wordt de consument in 2019 moe om naast een abonnement op Netflix of Videoland, de sportschool, Spotify, maaltijdboxen, en wekelijks verse bloemen nog meer verplichtingen aan te gaan.

Zoals eerder in mijn columns besproken is het makkelijker een bekende titel te verkopen dan een origineel product te vermarkten. Het aandeel sequels, prequels, remakes en reboots was dan ook in 2018 maar liefst 70% van het totale aanbod. In de top 10 best bezochte films zijn alleen Bohemian Rhapsody en Black Panther originele producties, al werd het personage van Black Panther ook al in een eerdere Marvel film geïntroduceerd, dus ook al bekend. Muziekfilms deden het afgelopen jaar opvallend goed met Bohemian Rhapsody (nummer 1 qua best bezochte films met 1.329.974 bezoekers, Mamma Mia! Here We Go Again (nummer 2 met 963.895 bezoekers) en A Star Is Born trok 558.890 bezoekers.

In 2019 lijkt die muziektrend zich door te zetten en kunnen we gaan genieten van het verhaal van Elton John in de film Rocketman, van Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story van Martin Scorsese en The Dirt over de band Mötley Crüe.

Door de toename in het aantal bioscopen en zalen in Nederland de afgelopen jaar is er ook meer ruimte voor een zeer divers filmaanbod. Het aantal uitgebrachte films was dan ook enorm met 472 titels, in 2010 waren dat er bijvoorbeeld maar 325. 66 Films daarvan waren er in 2018 van Nederlandse makelij. Deze films hadden een kleine vier miljoen bezoekers, dat is weer 7,8% minder dan het jaar er voor. In 2011 was het marktaandeel van de Nederlandse film nog 22%, vorig jaar nog maar 11%. Geen van deze films wist een plek te bemachtigen in de top 10 van best bezochte films. Pas op de twintigste plaats staat de eerste film van eigen bodem, namelijk Bon Bini Holland 2 met 406.430 bezoekers. Op de voet gevolgd door de goede film Bankier van het Verzet.

Verder zagen we weer veel Nederlandse romcoms en de film van Youtube ster Dylan Haegens. Ik denk dat er na een paar hele populaire romcoms van eigen bodem een aantal jaar geleden veel te veel 13 in een dozijn films zijn uitgebracht en de het publiek inmiddels een beetje romcom moe is. Er is toch genoeg talent en succesvol materiaal in Nederland voor een breder aanbod? Waar blijven de bioscoopfilms van populaire Nederlandse tv-series als Klem, De Luizenmoeder en Mocro Maffia?

En de flop van het acht miljoen euro kostende historisch epos Redbad, van regisseur Roel Reiné, helpt ook niet mee om de Nederlandse film uit het slob te trekken. De film die vier maal zoveel kostte als een gemiddelde Nederlandse film behaalde slechts 41.592 bezoekers en wordt daarmee de grootste Nederlandse flop in aller tijden genoemd! De investeerders konden vanzelfsprekend fluiten naar hun centen, wat natuurlijk slecht is voor het investeringsklimaat in Nederlandse films. Die het toch al moeilijk hebben qua financiering.

Van de buitenlandse films was Mortal Engines van Lord of The Rings regisseur Peter Jackson geen doorslaand succes. En ondanks dat Solo: A Star Wars Story in Nederland bes wat geld binnen harkte, werd er van deze Star Wars spin-off toch meer verwacht.

Met deze cijfermatige terugblik kunnen we het filmjaar 2018 afsluiten en ons gaan richten op al het moois en vast ook lelijks dat het filmjaar 2019 ons gaat bieden. Het Internationale Film Festival in Rotterdam start eind januari weer. Award season is geopend met de Golden Globes en de 91ste Academy Awards (Oscars) worden maandag 25 februari uitgereikt. Mijn filmtip voor de start van dit jaar is The Favourite!

Michiel Veugelers is client director bij UM en filmliefhebber.

www.um.nl   
@MichielTV

 

Lees ook:

21-12-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Terugkijken op filmjaar 2018 en vooruitkijken naar 2019
30-10-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Filmmuziek, de soundtrack van je leven 
08-10-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Succes gegarandeerd met een Cinematic Universe. Toch? 
24-08-2018 | [Column] Michiel Veugelers: Ook in deze digitale tijden nog steeds het ultieme uitgangbord voor de film, de filmposter
30-07-2018 | [Column] Michiel Veugelers: I see dead people! De plot spoiler als marketinginstrument in de filmindustrie?


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie