Europese Commissie: 14,3 miljoen boete voor NBCUniversal
31-01-2020 16:54:00 | Door: David de Jong | hits: 1309 | Tags:

NBCUniversal, de film- en televisietak van Comcast, heeft van de Europese Commissie een boete van 14,3 miljoen euro gekregen voor het overtreden van de mededingingsregels. Het bedrijf geeft licentierechten af voor de verkoop van producten met afbeeldingen waar het het merkenrecht van heeft. Speelgoed van Jurassic Park, Minions-rugzakken of Shrek-bekers zijn daar voorbeelden van. Licentiehouders betalen een vergoeding aan NBCUniversal.

NBCUniversal gaf volgens de Europese Commissie te veel restricties voor het mogen verkopen van de producten. Zo was het licentiehouders soms alleen toegestaan aan bepaalde klanten of EU-landen de producten te verkopen. Dit werd zo gedaan omdat per land zaken werden afgeschermd en een Spaanse winkel niet via een Belgische groothandel de produkten mocht inkopen. Daarnaast mochten bepaalde producten überhaupt niet verkocht worden in bepaalde landen. Hierdoor hadden consumenten minder keuze.

De Europese Commissie stelt dat het niet toegestaan is zulke restricties toe te passen in het kader van het vrije verkeer van personen en goederen. De praktijken duurden van begin 2013 tot september 2019 toen NBCUniversal in het kader van de onderzoeken al haar licentie-afnemers heeft aangegeven dat de restricties zijn vervallen. De boete is 30 procent lager uitgevallen omdat NBCUniversal meewerkte aan het onderzoek.

De Europese Commissie schat in dat er circa 50 miljard euro aan merchandising wordt omgezet in de Europese Unie van in totaal 230 miljard euro aan wereldwijde merchandisingomzet. Eerder waren Nike, FC Barcelona, Juventus en Hello Kitty al beboet voor soortgelijk gedrag.

www.europa.eu
www.nbcuniversal.com
www.comcast.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie