FDN en NVBF: Sterk bioscoopjaar 2019 zorgt voor groei bioscoopbezoek
08-01-2020 13:17:00 | Door: David de Jong | hits: 3089 | Tags:

2019 was een sterk bioscoopjaar met meer dan 38 miljoen bezoekers, een stijging van 6,5 procent in vergelijking met 2018. Dit stellen de Filmdistributeurs Nederland en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters. Opvallend was de succesvolle zomer waarin, ondanks het mooie weer, veel mensen de bioscoop bezochten. De film die veruit het meeste bezoek trok was The Lion King, met meer dan 3 miljoen bezoekers. Daarmee was dit de bestbezochte film in Nederland sinds Titanic (1998). Andere films met meer dan een miljoen bezoekers waren Avengers: Endgame, Joker en Frozen 2. Penoza: The Final Chapter was de best bezochte Nederlandse film van 2019.

De totale omzet uit de kaartverkoop kwam in 2019 uit op 347.528.319 euro, een groei van 11,3 procent in vergelijking met 2018. Het exacte aantal bezoeken is uitgekomen op 38.018.390. De gemiddelde ticketprijs steeg naar 9,14 euro, een verhoging van 4,5 procent ten opzichte van 2018. Deze verhoging werd veroorzaakt door een hoger btw-tarief en de meerprijs die voor de sterk groeiende premium bioscoopervaringen wordt gevraagd. Het gemiddeld aantal bezoeken per hoofd van de bevolking steeg van 2,1 naar 2,2.

Na een succesvol 2019 zal naar verwachting 2020 een spannend jaar worden voor de sector vanwege concurrerende events als de EK Voetbal en de Olympische Spelen. In ieder geval verschijnen er weer een groot aantal releases, waaronder de nieuwe James Bond film No Time To Die.

De cijfers werden vandaag bekendgemaakt tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie van Filmdistributeurs Nederland (FDN) en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) in Pathé Tuschinski in Amsterdam.

De bestendige groei is toe te schrijven aan exploitanten en distributeurs die blijven investeren om verdere groei van het aantal bezoekers mogelijk te maken, onder andere door de introductie van nieuwe technieken en (marketing) concepten, renovaties en nieuwbouw.

In 2019 zijn er vijf nieuwe bioscopen/ filmtheaters bijgekomen. Er werden 16 extra zalen geopend. Het totale stoelenaantal nam, mede door investeringen in nieuwe stoelen met meer ruimte per stoel, af met circa 1.000 stoelen ten opzichte van 2018.

Het aantal bezoeken aan de Nederlandse film ontwikkelde zich positief met een stijging van 11,8 procent. Het marktaandeel bleef vrijwel gelijk met 11,7 procent. In totaal werden er in 2019 circa 4,5 miljoen bezoeken geregistreerd voor een Nederlandse film in de bioscoop of het filmtheater. De top drie bestond uit Penoza: The Final Chapter (404.703 bezoeken), Verliefd op Cuba (401.241 bezoeken) en F*ck de Liefde (346.834 bezoeken). Allen door Stichting Abraham Tuschinski Fonds ondersteunde films.

www.nvpi.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie