
Pathé maand lang in teken van 125-jarige geschiedenis
Pathé bestaat op 28 september 2021 125 jaar. Om dat te vieren komt de bioscoopketen met een in samenwerking met Dept gemaakte campagne en activiteiten. In Nederland is de bioscoopketen ruim 25 jaar actief en werd groot dankzij overnames.
Een aantal succesvolle films die zijn geproduceerd door Pathé waaronder Apocalypse Now en Intouchables is opnieuw in de bioscoop te zien. Er zijn mini-musea opgezet in een aantal bioscopen en bezoekers kunnen teruggaan in de tijd met een AR-bioscoopfilter. Ook heeft Pathé een onderzoek uitgevoerd naar de bioscoopherinneringen van 500 Nederlanders. Velen van hen hebben tal van bijzondere, emotionele en grappige herinneringen aan hun bioscoopbezoeken.
Geschiedenis Pathé
Pathé werd in 1896 in Frankrijk opgericht door de broers Charles, Émile, Théophile and Jacques Pathé met het idee de wonderlijke wereld van films delen met zoveel mogelijk mensen. In de beginjaren van de cinematografie pionierden de broers zowel met het produceren van films als het ontwikkelen van apparatuur hiervoor. En met succes: binnen enkele jaren groeide de organisatie Pathé Frères uit tot de grootste producent van films en filmapparatuur ter wereld. In 1906 openden de gebroeders Pathé hun eerste echte bioscoop: Omnia Pathé.
In de jaren die volgden bleven de broers ontwikkelen en vooroplopen: nieuws uit de hele wereld werd gedeeld via het Pathé Journal, de ontwikkeling van film mét geluid en kleur alsook de eerste bioscoopcomplexen en het produceren en distribueren van films (zoals Slumdog Millionaire en Apocalypse Now). Vandaag de dag, volledig in de geest van de broers, zet Pathé het innovatieve gedachtegoed door met filmaanbod in diverse formats.
Pathé ging in 1935 failliet, maar wist een doorstart te maken. Sinds de jaren 90 is het bedrijf in handen van de Franse magnaat Jérôme Seydoux.
Herinneringen
Ter ere van 125 jaar bioscoopverhalen, heeft Pathé een onderzoek uitgevoerd naar de bioscoopherinneringen van 500 Nederlanders. Wat blijkt? Deze Nederlanders gingen gemiddeld op 8-jarige leeftijd voor het eerst naar de bioscoop, meestal met ouders (67 procent), gevolgd door broers en zussen (32 procent) en vrienden en vriendinnen (19 procent). Wanneer gevraagd werd welke film er bij het allereerste bioscoopbezoek werd gekeken, komen er voor elke leeftijd mooie filmklassiekers voorbij:
Eerste film in de bioscoop 18-29 jaar
- Harry Potter
- Finding Nemo
- The Lion King / Kabouter Plop
Eerste film in de bioscoop 30-39 jaar
- The Lion King
- Jurassic Park
- Titanic
Eerste film in de bioscoop 40-49 jaar
- Bambi
- Ciske de Rat
- E.T. / Jungle Book
Iconische films terug in de bioscoop
Pathé haalt in september een aantal Pathé-producties terug naar het grote doek, zoals Apocalypse Now, Driving Miss Daisy en Dolor y Gloria. Ook zullen er twee speciale All Stars Nights plaatsvinden voor leden van het loyaltyprogramma met de Franse film Intouchables die door mond-tot-mond reclame uitgroeide tot één van de meest succesvolle en langst draaiende titels in 2012. Daarnaast zal Zwartboek van Paul Verhoeven – uitgeroepen tot beste Nederlandse film ooit – te zien zijn tijdens de All Stars Night.
Jacques Hoendervangers, algemeen directeur Pathé: “We zijn enorm trots dat Pathé al 125 jaar mensen samenbrengt om de bijzondere wereld van films te ervaren. Het innovatieve gedachtegoed van de gebroeders Pathé en hun wens om een geweldige bioscoopbeleving te bieden zit nog altijd in ons DNA. Ook in Nederland zorgt Pathé er, samen met onze fantastische medewerkers, al vele jaren voor dat een bezoek aan één van onze theaters een prachtig uitje is, waarin men samen met vrienden of familie kan genieten van de beste films. De bioscoop is een plek waar mooie herinneringen ontstaan. En precies die herinneringen zijn de kern van ons bestaan, de dagelijkse motivatie binnen Pathé in alles wat we onze bezoekers bieden. Dit doen we al 125 jaar en dat zullen we de komende 125 jaar blijven doen.”
www.pathe.nl
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie