[Visie] Marlene Wickel: Cinema is the mother of all screens
11-12-2018 12:01:00 | Door: Katja Brokke | hits: 2424 | Tags:

Bioscoop biedt unieke en premium content. Het is het meest impactvolle audiovisuele medium. Nergens beleef je een film zo intens als in de bioscoop.

Door: Marlene Wickel, Managing Director van Jean Mineur Mediavision

De bioscoopbranche kenmerkt zich de afgelopen twee jaar door veel innovatieve veranderingen. Zo wordt veel geïnvesteerd in de zogenaamde Premium Large Formats zoals de Dolby Cinema-zalen, Laser Ultra Projectie, IMAX- en 4DX-zalen. Een Premium Large Format transformeert de filmervaring met extra grote schermen die zich uitstrekken van vloer tot plafond, waardoor het bioscoop- publiek een spectaculaire en meer meeslepende beleving ervaart dan ooit tevoren. De kijkervaring gaat verder dan het gigantische scherm: in combinatie met de nieuwste geluidssystemen, projectie-innovaties, luxe verstelbare stoelen en andere speciale voorzieningen, kunnen bioscoopbezoekers nu films kijken in de ultieme setting.

Het aantal bioscoopzalen die zijn uitgerust met de Dolby Atmos-geluidstechnologie neemt nog steeds toe. De vervanging van gewone digitale projectoren door laserprojectoren begint steeds grotere vormen aan te nemen. Pathé heeft zes IMAX-zalen en die in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag worden nu uitgerust met een nieuw type IMAX-laserprojectie. Pathé is één van de eerste ter wereld met dit type laserprojector.
Kinepolis Laser ULTRA is een unieke combinatie van de beste laserprojectie met het overweldigende geluid van Dolby Atmos. Exclusief te beleven bij Kinepolis In Utrecht, Breda en Den Bosch. In december 2017 opende Pathé de eerste twee 4DX-filmzalen in Amsterdam en Rotterdam. In 4DX zie en hoor je de film niet alleen, er zijn ook een twintigtal effecten die ervoor zorgen dat je je helemaal in de film waant. Sinds de start is deze vierdimensionale bioscoopbeleving een succes. Vrijwel altijd uitverkochte voorstellingen. Uitbreiding van dit concept kon niet uitblijven, onlangs zijn 4DX-zalen in Pathé Scheveningen en Pathé Eindhoven geopend; eind 2018 gevolgd door Pathé Maastricht.

Naast de bouw van nieuwe bioscoopcomplexen worden bestaande bioscopen ook grondig verbouwd en uitgerust met de nieuwste state-of-the-art technieken en geavanceerde stoelen. Een goed voorbeeld is Vue Cinemas die dit jaar begonnen is met ingrijpende renovaties van een aantal bestaande bioscopen, zoals in Den Bosch en Amersfoort. Alle zalen zijn uitgerust met luxe stoelen met beweegbare rugleuningen en voetensteun.
Sinds de heropening weten de bezoekers massaal de weg te vinden naar de vernieuwde bioscopen. Binnen vijf maanden tijd zag de VUE-bioscoop in Amersfoort het bezoekersaantal met zelfs honderd procent stijgen ten opzichte van dezelfde periode in 2017.

De bioscoopbezoeker kan nu kiezen in welk formaat hij zijn favoriete film wil gaan zien. Internationale blockbusters, zoals recent Fantastic Beasts en Aquaman, worden vaak in acht of negen verschillende formaten aangeboden, van 2D, IMAX tot Dolby Cinema 3D. Dat is een unieke propositie die alleen het medium bioscoop kan bieden. Voor veel filmgenres zijn deze technische ontwikkelingen ook echt een toevoeging voor de special effects en de filmbeleving.

De studio’s lijken het genre muziekfilms een nieuwe impuls te geven. In de zomer van 2018 met Mamma Mia! Here We Go Again, met muziek van ABBA, en ook najaar 2018 trokken twee muziekfilms volle zalen: A Star is Born met Lady Gaga in de hoofdrol en Bohemian Rhapsody, een ode aan Queen, hun muziek en Freddy Mercury. In 2019 komt Rocket Man uit, het verhaal over het turbulente leven van Sir Elton John. Beelden uit deze muziekfilm zijn nu al te zien in de kerstcommercial van het Engelse warenhuis John Lewis.

Ook in het segment van filmtheaters en arthouse vinden de nodige veranderingen plaats. Een aantal oudere theaters is verhuisd naar een nieuwe locatie, vaak met meer zalen. En er wordt nog steeds gebouwd. Het bezoek aan filmtheaters en arthousebioscopen groeit gestaag. Wat betreft het bioscoopbezoek, neemt het aantal bioscooppashouders nog steeds toe. Zowel van de Pathé Unlimited Card, de VUE Moviepass, als de Cinevillepas voor de liefhebbers van arthousefilms. Met deze passen kun je voor een vast bedrag per maand onbeperkt naar de film.

Bioscoopreclame

Bioscoop wordt door reclame- en mediabureaus en adverteerders steeds meer gezien als een videomedium dat past in deze plannen. Voor Jean Mineur Mediavision betekent dit, dat we een geloofwaardige aanvulling zijn op doelgroepen die via televisie minder goed te bereiken zijn. De impactfactor van ons medium is met geen ander videomedium te realiseren. Het bewijs hiervoor wordt onder andere geleverd door ons langlopende onderzoek in samenwerking met DVJ Insights. Inmiddels zijn er bijna vijftig campagnes gemeten, waardoor de benchmark robuust is. Er zijn bijvoorbeeld uitspraken te doen over de gevolgen van de inzet van een langere spot. Ook is te zien dat mensen die op de rug gefilmd worden, zorgen voor een ware-out in de aandachtsspanne.

Het aantal bioscoopdoeken in Nederland groeit nog steeds, hetgeen betekent dat het bereik blijft stijgen en ook de contactfrequentie toeneemt.

Door alle technische ontwikkelingen en de kennis over het profiel van de bioscoopbezoeker kunnen wij ook andere producten en pakketten gaan aanbieden. De implementatie van ons nieuwe contentsysteem is volgend jaar afgerond en daarmee kunnen wij op een nieuwe manier campagnes gaan inzetten en monitoren. Daarnaast zijn we ook steeds meer op zoek naar een intensievere samenwerking met adverteerders en partnerships met andere mediapartijen. Onlangs is ook bekendgemaakt dat wij per 1 januari 2019 een strategische samenwerking met RTL aangaan.

Tenslotte een primeur. Binnenkort gaat, nadat we bijna achttien jaar dezelfde, bijna iconische Jean Mineur-leader hebben vertoond, onze nieuwe en totaal andere Jean Mineur-leader in première. Gaat dat zien!

www.jeanmineurmediavision.nl

Dit visiestuk verscheen eerder in het DeMedia100 Magazine. Marlene Wickel staat op plaats 79 in DeMedia100 2019.

 

DeMedia100 en MediaBelofte worden gesponsord door

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie