[Interview] Anke van Diejen en Noortje van de Sande over Picl
24-02-2020 11:14:03 Door: Saskia van Weert | Hits: 6586 | Tags:

Picl is een online filmhuis, een streamingdienst waarbij mensen thuis filmhuisfilms kunnen bekijken. Al 23 theaters in Nederland hebben zich erbij aangesloten en het aantal views stijgt sterk. Nederlands MediaNetwerk spreekt met oprichters Anke van Diejen en Noortje van de Sande.

Anke, wat is Picl precies en hoe werkt het allemaal?

Picl is een streamingdienst waarbij filmliefhebbers een selectie prachtige films uit het filmtheater ook exclusief en direct thuis kunnen kijken. De filmliefhebber kan een nieuwe film dus ook thuis zien, maar betaalt aan zijn of haar favoriete filmtheater.

Hoe kwam je op het idee voor Picl?

We weten allemaal dat het woekeren is met je tijd. Zoveel te doen en zoveel te zien. Je ziet een mooie recensie voorbijkomen van een film die absoluut je interesse heeft. Maar tegen de tijd dat je hier tijd voor hebt gemaakt of een oppas hebt geregeld, is de film alweer weg. Wij als consumenten en filmliefhebbers liepen tegen dat probleem aan, maar ook als filmmarketeers. Met ons bureau Herrie Film & TV verzorgen wij pr en marketing voor onder meer films en we merken dat we heel hard moeten vechten om bijzondere arthouse-films onder de aandacht van de drukke consument te brengen. En door het grote filmaanbod heeft zo’n film vaak maar heel kort te tijd om die consument te bereiken. De week erop gaan er alweer verschillende andere films in première. Op Picl is zo’n film dan nog wel te zien.

Kijkers betalen per film, wat doen jullie anders dan concurrenten zoals Pathé Thuis?

Het grootste verschil is dat je op Picl enkel arthouse-films kunt zien én dat ze echt nieuw zijn. Bij onze concurrenten kun je films zien als ze uit de bioscoop zijn, in de regel na een maand of vier. Omdat wij rechtstreeks samenwerken met filmtheaters kun je op Picl films zien vanaf dag één van hun release. Picl is dus het alternatief op de bioscoop als het je een keer niet lukt om te gaan.

Hoe kijken jullie aan tegen de opkomst van andere streamingdiensten, met het risico op een versnipperde markt?

Het risico is dat de consument niet weet waar hij een film kan vinden als er te veel verschillende aanbieders zijn. Zeker de arthouse-markt, wat al een nichemarkt is, is gebaat bij één sterke aanbieder. Dat is de reden dat wij zijn gaan samenwerken met de filmtheaters. Zij zijn dé aanbieders van arthousefilms. Hier een online component aan toevoegen is dan eigenlijk heel logisch.

Zo’n dienst starten is niet niks, hoe is het zakelijk gegaan sinds 2017?

Picl was een cultuuromslag in de filmwereld. Films aanbieden die op dat moment ook in de filmzaal draaien, dat was heel spannend. Dit gebeurt nog steeds bijna nergens ter wereld, maar er is steeds meer interesse in het Picl-model vanuit Europa, omdat iedereen met hetzelfde probleem kampt. Er hebben vanaf het begin veel partijen in Picl geloofd en ons ook ondersteund. Dat begint zich gelukkig terug te betalen.

Wat kun je vertellen over het aantal gebruikers en de views?

De views stijgen al sinds het begin van Picl. Ieder jaar verdubbelen we zo’n beetje. We zien dat films die het in de theaters goed doen, ook op Picl veel mensen trekken. Maar we hebben ook films die maar een hele kleine release krijgen en wel hele mooie recensies hebben. Dan weten mensen Picl heel goed te vinden, de film is verder bijna nergens te zien. Daar heeft Picl echt een meerwaarde.

Welke rol spelen de theaters bij Picl?

Een heel belangrijke. We zijn dit avontuur samen aangegaan en we trekken hier samen in op. Dankzij de filmtheaters bereiken we ieder jaar meer bezoekers. Picl wordt actief gepromoot door de aangesloten theaters als alternatief op het filmbezoek, het is een extra service. Deze intensieve samenwerking is uniek, nergens ter wereld gebeurt dit op deze manier.

Welke hobbels moesten jullie nemen om te komen waar je nu bent?

Films aanbieden, gelijktijdig met de theatrical release was tot voor een paar geleden niet denkbaar. Nog steeds zijn er bioscopen die het hier niet mee eens zijn. Dat is begrijpelijk voor grote studiofilms die hun geld verdienen in de verschillende zogenaamde windows. Maar voor arthouse-films is dit echt anders. Kleine marketingbudgetten en beperkte VOD-releases zorgen ervoor dat deze films vaak alleen in het theatrical window de kans hebben om een publiek te bereiken en dus geld te verdienen. Wij pleiten dan ook niet voor een systeem waarbij alle films gelijktijdig met de bioscooprelease worden aangeboden, maar om per film te bekijken wat de beste releasestrategie is.

Wat doen jullie aan marketing/pr/publiciteit om liefhebbers van arthouse te bereiken?

Wij hebben zelf onze kanalen en onze campagnes, hierdoor bereiken we veel mensen. Maar de belangrijkste promotiepartners zijn de filmtheaters en de distributeurs. Door de theatrical filmcampagnes ook voor Picl in te zetten bereiken zij met hetzelfde budget een grotere groep mensen: mensen die naar de bioscoop willen én mensen die thuis willen (of moeten) kijken.

Wat is de relatie tussen Herrie en Picl?

Herrie is ons mediabureau dat (online) campagnes en pr-trajecten verzorgt voor films, televisieseries en -programma’s, podcasts en filmfestivals. In specifieke gevallen distribueren we ook films. In zekere zin hebben we met Herrie hetzelfde doel als met Picl: het vergroten van het publiek voor de Nederlandse en Europese arthouse-films.

Wat is het laatste nieuws?

We hebben grootste plannen maar hier komen we graag meer over vertellen als er wat meer duidelijk is.

www.picl.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie