[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree
01-10-2020 13:13:00 Door: David de Jong | Hits: 1981 | Tags:

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met de oprichtster van het platform.

Cinetree startte in 2014. Vanuit welk idee?

Ik werkte destijds ruim tien jaar als actrice. Ik kom meer uit de hoek van ontwikkelingswerk en de impactsector. Ik heb lang in Afrika gewoond en ik geloof dat een goed verhaal een enorme kracht geeft, tot een gesprek kan leiden, en ook tot actie. Verhalen blijven hangen. 2014 was de periode dat Netflix net gelanceerd was. Verder waren er niet zo veel on-demanddiensten  beschikbaar. Ik geloof in het model van Cinetree waarbij we minder films programmeren maar daardoor wel de beste kwaliteit en verdieping kunnen bieden. Het soort films dat Cinetree brengt, was toen nog moeilijker te vinden dan nu, en ik wilde die naar een groter publiek brengen. 

We zijn begonnen met een kleine selectie films die met liefde worden uitgezocht door een curator. Daarbij brengen we verdieping met een inleiding bij de films, achtergronden en interviews. Oftewel: we gidsen mensen bij de films. 

We begonnen in 2014 met mensen die geloofden in de missie. De techniek is behoorlijk veranderd in de tussentijd.
We hadden toen nog niet ons eigen platform en waren afhankelijk van een technische partij waardoor er veel dingen fout gingen in de streaming. Destijds was er één programmeur. Toch wisten we toen ook al de kwaliteit te waarborgen. Het kernidee van ons model is vandaag dezelfde. Inmiddels hebben we ons eigen technisch platform en kunnen we, ondanks dat we een stuk kleiner zijn dan de Netlfixen van deze wereld, goede kwaliteit leveren.

We zien dat andere VOD-aanbieders veelal verslavende series programmeren. Dat merk je aan de manier waarop die series gemaakt zijn. Wij werken inhoudelijk waarbij de films geen commercieel oogmerk hoeven te hebben. 

Onze KPI is ook anders. Onze leden kijken twee à drie films per maand. Als ze er iets aan hebben en er wat mee doen, zijn we blij. Het gaat bij ons niet om de hoeveelheid films die onze leden kijken. 

Hoe werd de onderneming gefinancierd?

Ik heb al mijn spaargeld in Cinetree gestopt en een team opgebouwd. De eerste jaren waren heel moeilijk. Als er bijvoorbeeld technische issues waren of abonneeverliezen, kwam dat hard aan. Het is een complexe markt, maar ik geloofde en geloof er in. We groeiden elk jaar. Dit jaar is ons abonnee-aantal zelfs verdriedubbeld en schrijven we groene cijfers. We waren in het begin een typische start-up die letterlijk op de zolderkamer startte. 

Twee jaar geleden zijn Belgische particuliere investeerders ingestapt die affiniteit hebben met impact media. We zijn een sociaal-maatschappelijke onderneming. Spreading great stories is de missie waarbij verhalen voor een zo groot mogelijk publiek worden verspreid. De Belgische investeerders hebben een minderheidsbelang in de onderneming gekregen. We groeien organisch en kijken hoe we door kunnen ontwikkelen. In feite zijn we een kleine speler in een markt van gigantische spelers.  De bescheiden winst die we maken, investeren we opnieuw in het bedrijf.

Jullie kwamen destijds met het idee van ambassadeurs. Hoe staat het daarmee?

We hebben het idee van een Cinetree-community opgezet. We hebben een nieuwsbrief en hebben een trouwe achterban waar we contact mee onderhouden. We organiseren ook events, in die zin zijn we meer dan een filmplatform.

We hebben een curator board met liefhebbers, onder wie mensen uit de filmindustrie. Onze leden zijn daarbij de basis. De board kijkt elk kwartaal mee met onze programmering. Er zitten ook bekende mensen in die een band hebben met onze programmering, maar het gaat er ons niet om, om per se bekende mensen daarin te hebben.

We hebben daarnaast een aantal leden dat maandelijks samenkomt en feedback geeft. Elk lid is in feite een ambassadeur. We hebben geen marketingbudgetten en moeten het hebben van mond-op-mondreclame. We doen het vooral met free publicity en partnerships. Jochem Myer postte onlangs zomaar, zonder dat we hem kennen, een bericht over ons, dat is een mooi voorbeeld daarvan. 

Je noemt de onderneming een culturele en sociale onderneming, toch is het gewoon een BV met jouw persoonlijke BV als enig eigenaar. Hoe moet het cultureel/sociale  gezien worden?

De huidige regering is bezig met een wetsvoorstel om de maatschappelijke BV te introduceren. Zodra die er is, zullen we Cinetree daartoe omvormen. Ons doel is niet om winst maken, maar de thema's bespreekbaar maken, inspelen op maatschappelijke issues. Toen de protesten over over discriminatie en rassendiscriminatie in mei en juni jl. groter werden mede naar aanleiding van de dood van George Floyd, hebben we bijvoorbeeld gratis films beschikbaar gesteld waarna er gesprekken op gang kwamen over een thema dat iedereen aangaat.

We doen dit soort dingen vaker, om zo relevant en actueel te blijven. Ik ben niet van plan Cinetree te verkopen. Ik heb wel vaker aanbiedingen daarvoor gehad. Dat gaat voorbij aan het idee waarom Cinetree is opgezet. Als ik was doorgegaan met acteren en andere dingen had gedaan, had ik veel meer kunnen verdienen. Geld is niet wat mij drijft; de missie is wat mij drijft. Ervoor zorgen dat wezenlijke onderwerpen, ook lichtere onderwerpen naar een groot publiek gaan. 

Cinetree is zowel meer inhoudelijke als commerciële partnerships aangegaan. Hoe staat het nu met de partnerships?

Alles wordt gedaan vanuit onze missie. Partnerships met bedrijven en instellingen (NGO's) die een sociale missie hebben en waar onze thema's belangrijk zijn, zijn voor ons relevant. We werken niet samen met politieke partijen , maar wel met de Verenigde Naties omtrent bijvoorbeeld Wereldvoedseldag. Ook zullen we het eerste online filmfestival gericht op vrouwen met hen organiseren in november 2020. Ben & Jerry’s is ook een mooi voorbeeld van een bedrijf (onderdeel van Unilever) dat een duidelijk standpunt inneemt met wie we samen hun en onze missie vormgeven. We zijn ook met Simavi bezig om een serie te maken voor jonge makers.  

Wat betekent het coronavirus voor Cinetree?

Het betekende dat we een versnelde focus konden leggen op meer doen waar we voor staan. Het hele land lag, met name in de eerste fase, overhoop, Toen hebben we inhoudelijk de focus op hoopgevende films gelegd. Ook hebben we gekeken wat we kunnen doen voor niet-leden.

We hebben enkele weken tijdens de zwaarste periode van de lockdown een gratis aanbod aangeboden. Dat was geen logische keuze; het was een spannend besluit, maar past bij onze missie, juist nu, omdat niet iedereen dat kan betalen. 

Het kostenloze aanbod is niet vanuit een marketinggedachte gedaan. Het was een no strings attached-aanbod. We kregen veel e-mails waarin mensen aangaven het zo sympathiek te vinden dat toch wilden betalen. We hadden de reacties niet verwacht en vinden het mooi om te zien. We hebben daarmee sympathie gecreëerd en ook een aantal nieuwe leden weten te werven. 

Ook hebben we thema's geïntroduceerd. Voor ons was de eerste coronaperiode een wake-up call en zijn we beter gaan nadenken over waar we echt voor staan. Nu zien we weer een lichte afname in abonnee-aantallen. Desondanks is het abonnee-aantal dit jaar in totaal enorm gestegen. Je ziet dat mensen inmiddels de hand op de knip houden en dan gaan de VOD-abonnementen eruit.

Dit voorjaar is Cinetree Kids gelanceerd als onderdeel van Cinetree. Hoe loopt dat?

Het is een experiment geweest. We hebben ermee getest, maar het is toch lastiger gebleken om dat in te passen aangezien kinderen toch een heel andere doelgroep vormen dan volwassen. Misschien gaan we op een later moment ons daar weer op focussen. Het initiatief kwam voort uit e-mails van ouders die met hun kinderen thuis zaten en de vraag of we daar iets mee konden. Die vraag was duidelijk tijdelijk.

Cinetree is breder gegaan dan alleen het VOD-aanbod. Hoe ontwikkelt zich dat?

We organiseren inmiddels zo’n drie jaar evenementen. Een leuke bioscoop of een openluchtfilmvertoning is immers het summum van een echt bijzondere filmervaring. We hebben samengewerkt met het Filmmuseum Eye, de Hermitage en onlangs met het Amsterdamse Bostheater. We hebben in de zomer met lokale ondernemers, ook in dorpjes buiten de Randstad op een aantal supermooie plekken drive-inbioscoopvoorstellingen georganiseerd. Dat willen we volgend jaar opnieuw doen en uitbreiden. We hoeven er geen geld mee te verdienen, maar willen wel kostendekkend zijn en organiseren dat met lokale en technische partners. Het is leuk om op die manier mensen te ontmoeten die je anders niet zou ontmoeten.

Cinetree is beschikbaar op je computer/laptop, Samsung smart-tv, Apple TV, tablet en mobiel, via de Google Chromecast en Apple AirPlay. Echter niet via andere devices en providers. Zijn daar plannen voor?

We zijn al een tijdje in gesprek met KPN en VodafoneZiggo om ook via hun platforms beschikbaar te komen en zo echt overal beschikbaar te zijn. Ook staat Android TV (Google Play waarmee ook Philips en Sony televisietoestellen werken, red.) op onze wensenlijst. Het probleem is wel dat er een kostenplaatje hangt aan elk van deze zaken. We hebben nu iemand aangenomen om als head of products hard aan de slag hiermee te gaan, maar voelen ons soms David in de wereld van Goliath.

Cinetree beloofde destijds te komen met eigen producties. Er is onder de noemer Cinetree Originals een en ander gemaakt. Kan je er meer over vertellen?

We hebben altijd gezegd dat de winst naar de ontwikkeling van projecten gaat. Nu we een  klein beetje winst maken, zijn er enkele originals opgezet. Met National Geographic (onderdeel van Walt Disney Company, red.) hebben we een serie gemaakt over plastic op zee. Ook kijken we of we rondom andere thema’s als food for a thought, een korte serie kunnen produceren. Daarbij kijken we naar thema’s rondom de voedingsindustrie en duurzaamheid en zenden we filmklassiekers uit over de liefde van het eten. In november komen we met korte documentaires over sterke vrouwen in het kader van ons thema vrouwen. Ook hebben we een korte film gemaakt over de liefde tussen twee bejaarden tijdens de coronatijd. We maken originals het liefst met partners, vaak als co-producent. 

Je man Ralf Roex is sinds is juni 2020 directeur bij Cinetree. Hoe is de organisatie nu?

Hij heeft het operationele stuk overgenomen en runt de dagelijkse business. Daarbij gaat het met name het zakelijke stuk en het leiden van ons team. Inmiddels is dat in de loop der jaren uitgegroeid van drie naar negen mensen. We werken uiteraard daarin goed samen. Ik focus me op de producties en inhoudelijke samenwerkingen. Daarnaast ben ik bezig met de stichting Get it Done en andere projecten, al blijft mijn focus wel bij Cinetree. 

fotocredit: Nine Ijff

www.cinetree.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie