[Interview] Hester Barkey Wolf over filmmuseum Eye
06-11-2018 12:17:00 Door: Katja Brokke | Hits: 1277 | Tags:

Hester Barkey Wolf is als Head of Development van Eye samen met haar team verantwoordelijk voor de partnerships die het filmmuseum sluit met zowel bedrijven als particulieren. Wij spreken haar over memorabele samenwerkingen en de commerciële mogelijkheden bij Eye.

Hallo Hester. Wat definieert Eye?

Eye is het enige filmmuseum in Nederland, gevestigd in een iconisch gebouw in het hippe Amsterdam-Noord. Wij maken thematische filmprogramma’s en retrospectieven, vertonen recente arthousefilms, organiseren tentoonstellingen en beheren het nationale filmisch erfgoed. Daarnaast hebben wij een educatief programma voor kinderen vanaf twee jaar en zijn wij verantwoordelijk voor de promotie van de Nederlandse film in het buitenland en de Nederlandse Oscarinzending. Door verleden, heden en toekomst van cinema te verbinden, geeft Eye jong en oud in de kunst en kracht van het bewegend beeld en luidt de pay-off: Eye leert je anders kijken.

Wat zijn de samenwerkingen waar je met trots aan terugdenkt?

Eigenlijk ben ik trots op al onze partners, zowel op de bedrijven als op onze particuliere vrienden. Met elk van hen hebben wij een speciale band die is gebaseerd op inhoudelijke samenwerking. Op die manier kunnen wij van elkaar leren, elkaar ondersteunen en inspireren. Zo werken wij met onze hoofdsponsor ENGIE samen op het gebied van duurzaamheid, organiseren wij met de Rabobank een educatieproject voor scholen in Amsterdam-Noord en brachten wij met Zalando het online shoppen voor mannen onder de aandacht.

Welke partij zou je graag willen betrekken bij Eye?

Mogen het ook partijen zijn? Voor ons zijn innovatie, duurzaamheid, creativiteit, passie, inspiratie en maatschappelijke betrokkenheid zeer belangrijke kernwaarden. Op al deze vlakken zoeken wij samenwerkingen. Niet alleen om financiële redenen, maar zeker ook om de uitwisseling van gedachten, expertise en netwerken.

Hoe kan een samenwerking eruitzien?

Eye heeft wat een waaier aan mogelijkheden op het gebied van inspiratie, beleving, marketing, communicatie en client care. Die strekken van een film met inleiding, rondleidingen door de tentoonstelling of ons collectiecentrum en de organisatie van seminars, ondersteund met filmfragmenten, tot diners met een waanzinnig uitzicht op het IJ. Maar bij alles wat we doen, staat film - in de breedste zin van het woord - centraal.

Welke voordelen halen commerciële bedrijven uit een samenwerking?

Contact met een hoogopgeleide doelgroep en zo’n 750.000 bezoekers per jaar. Daarnaast heeft Eye een enorm mediabereik en een promotorscore van +63. Eye heeft een origineel en doorlopend platform voor relatiemarketing. Last but not least: films zijn het raam op de wereld, vertellen verhalen, roepen emoties op en zijn daarmee een ideaal medium om de belevenis van een merk te versterken.

Wat zijn de laatste opmerkelijke ontwikkelingen binnen de filmbranche?

Focus op beleving: van 4D-films tot virtual reality. Daarnaast zie ik een opleving van de filmklassiekers.

Wat is het laatste nieuws?

Bedrijven associëren zich steeds meer met verfrissend, nieuw en vernieuwing, Eye past bij dit beeld. Dat de UEFA in zijn trailer voor het EK in 2020 de Magere Brug als beeld heeft genomen voor het oude Amsterdam en Eye als icoon voor het nieuwe Amsterdam, zegt ook veel.

www.eyefilm.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie