[Interview] Jeroen Koopman | NewBe: Vanaf dag één van de lockdown kozen we voor een creatief optimistische blik
14-12-2020 10:40:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 3038 | Tags:

In aanloop naar de bekendmaking van DeProducenten50 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met producenten. Vandaag spreken we Jeroen Koopman, oprichter en eigenaar van NewBe.

Wat voor een jaar was 2020 voor NewBe?

Uitdagend optimistisch. Vanaf dag één van de lockdown kozen we voor een creatief optimistische blik. In plaats van te besparen, juist te investeren in creativiteit en talent. Dat heeft goed uitgepakt, waarin we ook dit jaar meer dan 20 procent gegroeid zijn ten opzichte van vorig jaar, maar dan wel alles geconcentreerd in het derde en vierde kwartaal. Dat gaf uitdagingen: qua organisatiestructuur; druk op het team; maar met iedereen thuis aan het werk ook in behoud van gevoel bij elkaar, cultuur en de energie en binding die dat geeft.

Ik ervaarde NewBe soms als een snel varende boot op de oceaan in hoge golven, waarbij niemand fysiek op die boot stond en je alleen met een soort radar op afstand in de gaten kon houden dat ze goed steady door bleef varen. Die radar zei dat het heel goed ging, maar het voelde soms heel abstract.

In december werd bekend dat NewBe de remake van de Australische hitserie Heartbreak High gaat maken voor Netflix. Geweldig natuurlijk. NewBe had de rechten al een tijdje. Hoe heb je die verworven en hoeveel heb je voor die rechten moeten betalen?

Uiteindelijk is het best snel gegaan. We verkregen de rechten in oktober 2019 en nu een jaar later is de wereldwijde Netflix-serie aangekondigd die volgend jaar wordt opgenomen in Sydney. Het voelt voor de buitenwereld lang, omdat we al zijn gaan communiceren over het idee om het te gaan doen, ver voordat we daadwerkelijk de rechten in handen hadden. Al met al niet de meest gangbare strategie.

Wat ik zelf heel erg leuk heb gevonden aan dit traject, is dat we vanaf het moment van het idee alles zijn gaan filmen, in een serie op Linkedin. Voor iedereen om te zien. Dat werd uiteindelijk een soort self fulfilling prophecy. (red: De Linkedin serie won eerder dit jaar ook een Spinaward).

In de eerste aflevering ergens in juli 2019 zeg ik, nog ver voordat we überhaupt de rechten hadden, dat we met Heartbreak High een wereldwijde serie voor een streamer beogen. Met de kennis van nu is dat wel echt heel tof om terug te kijken.

Ik vind de exacte deal terms daarin wel ondergeschikt aan het avontuur, Bas.

En dan met Netflix om tafel. Ik neem aan dat het niet zo is dat Netflix jou belt…

We hebben een 100 procent SVOD-focus en meer dan 90 procent van alle producties die we doen zijn direct of indirect voor een streamer (Amazon, Netflix, Videoland, HBOMax, Streamz). We werken daarom al langer samen met Netflix, hier in Nederland. Maar in dit geval is het heel anders gelopen…

Je gaat de productie samendoen met Fremantle Australia. Hoe ben je daartoe gekomen?

Het begon met een creatieve keuze. We hadden eind vorig jaar na een lang avontuur ineens de rechten. En dan realiseer je dat het aan ons is om te bepalen hoe het nu met Drazic en Anita gaat, in de beoogde Heartbreak High reboot. Wonen ze in Amsterdam? Gaan we voor een nieuwe jonge cast? Wat wordt het verhaal? Wat maakt het onderscheidend maar ook herkenbaar? Ik denk dat veel mensen van buitenaf toen nog dachten dat we voor een Nederlandse spin-off zouden gaan.

Een belangrijke moment toen was dat we definitief besloten dat de nieuwe serie zich net als het origineel in Australië moest gaan afspelen. Dat Australië zo onlosmakelijk verbonden was aan alles wat de serie zo uniek maakte. Al ware het een karakter. Dat lijkt evident inhoudelijk, maar productioneel vanuit ons in Amsterdam bezien helemaal niet zo handig eigenlijk.

Vervolgens was de productionele beslissing dat we dan een productiepartner in Australië nodig zouden hebben. Dat we dat niet eigenhandig moesten gaan doen. En dat we die partner nodig hadden voordat we gingen pitchen.

En toen zijn we op zoek gegaan naar de juiste partner. Dat was wederom een soap op zich, met partijen die nee zeiden tegen ons, maar via hun Amerikaanse moederbedrijf de origineel rechthebbende benaderde. Maar ik geloof heel erg dat mensen met dezelfde energie en intentie elkaar weten te vinden. En dat werd FremantleMedia Australia. Vanaf de eerste call met de CEO Chris Oliver-Taylor hadden we een goed gevoel en dat is zo gebleven. Toen kwam Covid en zijn we vooral samen verder in de ontwikkeling gedoken. Creative director en NewBe-partner Tarik Traidia aan onze kant en het creatieve team van Fremantle in Australië. Een next level pitch-deck dat recht zou doen aan het origineel, maar ook heel erg van nu is. Of eigenlijk van straks, want het origineel was ook heel erg vooruitstrevend voor z'n tijd.

Vervolgens pitchte FremantleMedia Australië het aan Netflix in Australië en die zagen het meteen zitten. En kochten toen ook alle oude seizoenen aan. Vanuit daar is het een internationale serie geworden. Omdat wij initiatiefnemer van het idee zijn en ontwikkelaar van de oorspronkelijke creatieve koers en bovendien rechthebbende zijn, konden we onze positie creatief en zakelijk voldoende waarborgen. Tegelijkertijd doen we nu in de productionele uitvoer een stapje zijwaarts, naar de bijrijdersstoel. Dat voelt heel logisch en goed, omdat we in het creatieve ontwikkelingstraject wel onze visie hebben kunnen waarborgen. En vertrouwen hebben in de executie down-under en we daarin de nodige checks en balances hebben.

Waar bioscoop in 2020 goed last had van de coronacrisis, ging Netflix maar door. In hoeverre verwacht je dat bioscoop zich in de komende jaren weer kan herstellen?

Wij hebben dit corona jaar drie bioscoopfilms geproduceerd waarvan één al uitgebracht - Misfit 3 draait nu in de bios - die het supergoed doet. Dus het zal geen verrassing zijn dat wij daarin een optimistische blik hebben. Tegelijkertijd is het in België nu wel echt een ander beeld in de bioscoop maar ik ben wel overtuigd dat de markt zich uiteindelijk ook daar wel weer zal herstellen, waarin alleen in de business-case het streamer aandeel steeds belangrijker wordt en de traditionele timings tussen de verschillende windows wel blijvend op de schop zijn. 

Kunnen we in 2021 producties van NewBe in de bioscoop zien?

Ja! Twee films minimaal. De eerste waar ik reikhalzend naar uitkijk is Meskina! Dat is echt een prachtige film geworden waar ik megatrots op ben. Met daarbij alle credits naar de makers en cast. Deze komt eind januari groots uit, maar het podium dat deze film verdient kan mijn inzien niet groot genoeg zijn. Dus ik hoop - en zal erop sturen - dat het niet bij Nederland blijft.

Welke ambities heb je met NewBe voor de komende vijf jaar?

De Heartbreak High reboot geeft een eerste inkijkje in waar we met NewBe heen gaan. Vanuit Nederland de wereldmarkt bedienen, mee bewegend met de vervagende landsgrenzen die de streamers met zich meebrengen. Met producties die impact maken, scoren en waarbinnen diversiteit en inclusiviteit essentiële pijlers zijn. 

Wat is het laatste nieuws?

TRECX, de eerste Nederlandse serie voor Amazon Prime Video, ontwikkeld door Michiel Romeyn en Max Porcelijn is net aangekondigd. Met Videoland hebben we al langer een hele fijne samenwerking, waaruit inmiddels een flink aantal mooie hits zijn voorgekomen, maar volgend jaar nog heel veel meer uit voort gaat komen waar ik veel van verwacht. En we zijn bezig met versterking van de interne organisatie en een mogelijke uitbreiding naar België, waar onder meer Streamz een hele prettige samenwerkingspartner is geworden.
Het mag hopelijk geen verrassing zijn dat producties met Heartbreak High's omvang en impact naar meer smaken en dus vol in ontwikkeling zijn...

www.newbe.nl


Lees ook:

NewBe maakt remake van Heartbreak High, wereldwijde distributie op Netflix

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie