[Interview] Mascha Colmans-de Graaf: Laat je commercial van het doek springen
25-06-2019 12:57:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 4660 | Tags:

Mascha Colmans-de Graaf is salesmanager bij bioscoopreclame-exploitant Jean Mineur Mediavision. Onlangs werd ze bij de AMMA’s uitgeroepen tot Sales Representative van het Jaar. Wij spreken haar.

Gefeliciteerd Mascha! Een prachtige prijs, die je niet voor het eerst wint…

Dankjewel!! Het is inderdaad de tweede keer en ik ben er niet minder trots op. Geweldig dat deze prijs bedacht door onder anderen André Roof en Jan Knaap nog steeds bestaat, al is het inmiddels onder een andere naam.

Wat maakt van iemand een goede sales representative?

Ik denk dat een goed team dat je daarbij helpt onmisbaar is. Daarnaast is het belangrijk dat je houdt van het mediavak en ook geïnteresseerd bent in andere media dan je zelf verkoopt. Je bent vaak sparringpartner van je klanten en dan is het nuttig als je de argumentatie begrijpt achter een plan. Een grote dosis servicegerichtheid en creativiteit zijn ook belangrijk.

Ik kan me voorstellen dat het ook helpt als je een leuk product verkoopt. Film is natuurlijk het leukste dat er is!

Zeker dat helpt. Wie is er nu niet groot geworden met posters van filmsterren op de slaapkamer? Het spreekt enorm tot de verbeelding.

Hoe gaat het bij Jean Mineur Mediavision? Dit jaar volgt de ene blockbuster de andere op. Zijn jullie druk?

De constante groei in bioscoopbezoek liet vorig jaar een klein dipje zien door het prachtige voorjaar en de minder succesvolle releases. Evengoed waren er vorig jaar nog 35,7 miljoen bioscoopbezoeken! Dit jaar zitten beide factoren mee, waardoor het bezoek weer stijgt. Als je het hebt over blockbusters, dan valt Disney dit jaar op, Aladdin loopt nu, maar Avengers: Endgame ligt al achter ons en The Lion King (17/07), Frozen 2 (20/11) en Star Wars (18/12) komen er nog aan. Persoonlijk verheug ik mij ook erg op de nieuwe van Quentin Tarantino. Once Upon A Time in Hollywood komt 15 augustus uit. Ons eerste halve jaar was heel goed. Wat highlights zijn een succesvolle wervingscampagne van Hornbach die eerder moest stoppen vanwege de vele aanmeldingen. Het Oostenrijks Verkeersbureau had een hele succesvolle campagne met naast doekreclame de inzet van een photobooth. Ikzelf moest een traantje wegpinken bij de Huis Vol Herinneringen-campagnefilm van ABN Amro die in de arthouses heeft gelopen:

Het product film ontwikkelt zich ook in technologische zin, 3D, digitaal, augmented reality. Gaan adverteerders daarin mee?

Vorig jaar hadden we diverse commercials die in 4DX-technologie zijn omgezet, onder andere van Defensie en Axe. Daarbij werden effecten als wind, bewegingen in de stoelen, stompen in de rug en geur toegevoegd. Het is ook mogelijk om met Dolby-effecten een commercial nog meer van het doek te laten springen. Daarbij gaat het niet alleen om geluid, maar zeker ook om beeld. Tijdens ons bioscoopseminar op dinsdagochtend 10 september 2019 is hier veel meer over te horen.

Wat is het laatste nieuws?

Het lijkt er op dat de bioscoopsector op dit moment een tweede digitale revolutie doormaakt. Eentje die niet direct te vergelijken valt met de ommezwaai van 35 mm naar het digitale projectietijdperk, maar wel een die de dagelijkse bezoekcijfers beïnvloedt. In de twee digitale revolutie gaat het vooral om de bioscoopbezoeker; hoe die aan zijn informatie komt, hoe bioscopen en filmdistributeurs meer over hem en haar te weten komen, en hoe zij het gedrag van die bezoeker vervolgens kunnen sturen. Want dat is in de tweede digitale revolutie een stuk gemakkelijker en vooral interessanter geworden.

Tony Adamson, Senior Vice President Strategic Planning van GDC Technology Limited vertelde tijdens CineEurope dat het bedrijf de tweede helft van 2019 gaat beginnen met de uitrol van GoGoCinema. GoGoCinema is een on demand dienst waarmee de consument zelf controle kan uitoefenen op de bioscoopprogrammering. Met behulp van de app kunnen consumenten een zaal kiezen en daar samen met een kleine groep vrienden een film naar keuze kijken.

Terwijl bioscoopondernemers in Europa vooral bezig lijken te zijn met Premium Large Formats (PLF’s) en stoelen in allerlei vormen en maten voor een premium beleving, doen in Azië al enige tijd de microcinema’s van zich spreken. Deze kleine, veelal luxe uitgeruste zaaltjes stellen kleine groepen in staat hun eigen zaal te huren en hun eigen voorstellingen te creëren. Er volgt verdere uitrol van PLF’s in Nederland. Pathé bijvoorbeeld met 4DX-zalen, dat zijn er nu al zeven. Ook is er sprake van uitbreiding van ons netwerk dit en volgend jaar. In Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Leeuwarden komen allemaal nieuwe complexen. VUE breidt uit met recliner seats en Pathé Breda heeft als eerste Pathé nu ook relaxstoelen.

www.jeanmineurmediavision.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie