[Interview] Silvia van der Heiden (NFF): Er is geen strakke scheiding meer tussen film, televisie en online
06-03-2019 09:39:00 Door: Katja Brokke | Hits: 2681 | Tags:

Silvia van der Heiden is sinds mei 2018 directeur van het Nederlands Film Festival. Tevens is ze lid van het managementteam van de VPRO en bestuurslid van onder meer Muziekgebouw aan ’t IJ en Brainwash Festival. Wij spreken haar over de eerste periode bij het NFF en de stand van zaken binnen de Nederlandse film.

[Fotocredits: Isolde Woudstra]

Dag Silvia. Hoe zijn de eerste maanden als directeur van het NFF bevallen?

Ik heb geweldige maanden achter de rug, met een geslaagd eerste festival waarin we 275 films vertoonden, waarvan 83 premières, we bijzondere ontmoetingen hadden met Blikverruimers Michiel van Erp, Pepijn Lanen en Youssef Gnaouie, Olga Zuiderhoek en Adriaan de Jong en een stevig professionalsprogramma. En nu zijn we volop bezig met de plannen voor komende editie.

Wat zijn je verantwoordelijkheden en wat wil je met het festival bereiken?

Het Nederlands Film Festival is opgericht voor de promotie van de Nederlandse Film, om zo een breed publiek in contact te brengen met de Nederlandse film. Daarnaast is het NFF een platform van de sector, waar makers, producenten, distributeurs en exploitanten elkaar kunnen ontmoeten. Voor mij zijn beide doelstellingen van groot belang. Het NFF kan alleen bestaan dankzij de sector, hun input maakt het festival. Tegelijkertijd is het NFF een prachtige plek om makers en publiek samen te brengen, bruggen te leggen tussen hen. Met masterclasses die zowel voor vakgenoten als publiek toegankelijk zijn, inleidingen en nagesprekken bij films, borrels en feesten. De komende jaren wil ik met het Nederlandse audiovisuele aanbod in zijn volle breedte een gevarieerd en groot publiek bereiken en bruggen blijven slaan tussen makers en publiek.

Wat zijn je eerste wapenfeiten?

De masterclasses van Martin Koolhoven, Bert Hogenkamp en Frans Bromet waren een groot succes en een mooi voorbeeld van bruggen slaan tussen publiek en professionals. Ander wapenfeit is de vernieuwde opzet van het NFF Professionalsprogramma, waar we in vier dagen een programma brachten met een sectorbrede conferentie, lezingen, workshops, talent feed back sessies en expertmeetings. Vier dagen lang was de Stadsschouwburg Utrecht het middelpunt van de Nederlandse filmsector.

Dit jaar vindt het festival van 27 september tot en met 5 oktober plaats. Wat kun je over deze editie vertellen?

We gaan twee weekenden programmeren, starten op vrijdag en programmeren negen dagen lang, sluiten af op zaterdag met een slotfilm voor het publiek. De vrijdagavond voorafgaand (4 oktober) vindt het Gouden Kalveren Gala plaats. Daarnaast bieden we vertoningen in de openbare ruimte, waar dat zal plaatsvinden, maken we later bekend.

De Nederlandse film zit in zwaar weer. Mensen uit de branche klagen over het gebrek aan interesse (en geld) vanuit de overheid. Hoe sta jij hierin?

Laatst bezocht ik het filmmakerssymposium Waar leggen we de lat? Thema was de kwaliteit en culturele betekenis van de Nederlandse film. Opvallend was dat er nu eens niet over geld werd gesproken, maar filmmakers, regisseurs, scenaristen en acteurs spraken over wat er nodig is om de kwaliteit te verbeteren. Vooral het gebrek aan tijd en ruimte om te kunnen experimenteren werden als problematisch benoemd. Ook bij dit debat was Minister van Engelshoven aanwezig, ik hoop dat het debat haar goede input heeft gegeven. De afgelopen maanden heb ik gezien dat vanuit OCW gezocht wordt naar wegen om de kwaliteit van Nederlandse film te stimuleren en zie juist grote interesse. Die ervaring heb ik overigens ook met andere overheden.

Moet een filmproductie(huis) op eigen benen kunnen staan?

Het is fijn als een filmproducties op eigen benen kan staan, dat zou voor veel films het streven moeten zijn. Tegelijkertijd vind ik dat er ruimte moet zijn om films die minder makkelijk hun eigen inkomsten kunnen genereren, te kunnen ondersteunen. Het zou jammer zijn dat we de wellicht moeilijker of kwetsbaarder producties verliezen door te dwingende eisen.

Welke recente ontwikkelingen binnen de Nederlandse filmbranche vallen jou op?

Recente ontwikkeling is natuurlijk de verkorte window tussen bioscooprelease en online aanbieden of soms zelfs geen window, zoals we zagen met Roma. Heel spannend, vind ik. Ik ben erg benieuwd naar de beweging die dit in de markt veroorzaakt. In de afgelopen jaren vervaagt de grens tussen platform en content steeds verder, ook voor het festival van groot belang, omdat van een strakke scheiding tussen disciplines film, televisie en online aanbod geen sprake meer is. Wij kiezen daarom tijdens het festival ook voor een integrale benadering. Een andere interessante ontwikkeling is de discussie die binnen de sector wordt gevoerd om de kwaliteit van de Nederlandse film te verbeteren. Tijdens het debat zag ik een sterke actiebereid om zelf de handschoen op te pakken.

Wat is het laatste nieuws?

Ons stemsysteem wordt aangepast, om het stemmen voor stemgerechtigden makkelijker te maken.

www.filmfestival.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie