[Interview] Wilco Wolfers: Bioscoop blijft het belangrijkst voor de lancering van films
02-07-2019 11:14:49 Door: Saskia van Weert | Hits: 3317 | Tags:

Wilco Wolfers begon onlangs zijn eigen filmdistributiemaatschappij WW Entertainment. Het bedrijf verzorgt onder meer de marketing en distributie van Entertainment One-films in de Benelux. We spreken hem over deze nieuwe start.

Gefeliciteerd met de start van WW Entertainment. Hoe gaat het met je bedrijf nu jullie een paar maanden aan de gang zijn in de nieuwe constructie?

Dank! De start was boven verwachting goed door het enorme succes van de films Green Book en Hotel Mumbai!

Welke rolverdeling hebben jullie binnen het bedrijf?

Ik ben de CEO en Caspar Wenckebach wordt betrokken bij alle strategische beslissingen en met name business affairs.

Met WW Entertainment ben je een nieuw avontuur aangegaan. Je vertelde onlangs een all media organisatie na te streven. Hoe moeten we dit zien?

Wij verzorgen de marketing en sales van onze films in de bioscoop, op dvd, Transactional Video on Demand, Pay TV, Free TV en natuurlijk Subscription Video on Demand.

Jullie gaan niet alleen films van eOne uitbrengen, maar ook zelf op zoek naar pareltjes. Hoe gaat dat in zijn werk?

Wij werken nauw samen met een select aantal Nederlandse producenten om een drietal Nederlandse (mainstream)films te kunnen releasen per jaar. Ook acquireren wij distributierechten tijdens de vier grote filmfestivals door het jaar en hebben wij een groot netwerk van internationale producenten en sales agents. 

Zijn er al ontdekkingen boven komen drijven waarvan je een tipje van de sluier kunt oplichten?

Ik kan niet wachten totdat er meer concurrentie ontstaat tussen diverse SVOD-platforms! Meer kan ik nu nog niet zeggen…

Je hebt enerzijds films van uit eOne in je aanbod, en anderzijds eigen aanbod. Hoe ga je ervoor zorgen dat deze twee elkaar niet bijten?

De films van eOne vormen het leeuwendeel van onze filmslate. Tijdens het filmfestival  in Cannes hebben wij onze eerste twee filmprojecten aangeschaft. En we praten over zes grote Nederlandse filmprojecten. Echter, voor de teams die de films uitbrengen is er geen onderscheid wat de oorsprong is van een film. Doordat we ook minder films zullen uitbrengen, met meer focus, bijten de films elkaar ook minder.

Je hebt een duidelijke mening over quota en genres binnen de Nederlandse film. Als het aan jou ligt, zou een maximumaantal per genre goed zijn voor de markt. Hoe zie je dat in de praktijk voor je?

Dit is te regelen door de toekenning van de subsidies van het Filmfonds.

Hoe zie jij de toekomst van de bioscoopfilm in het veranderende medialandschap waarbij er thuis steeds meer gestreamd wordt door consumenten?

De bioscoopfilm zit nog steeds in de lift. Bioscoopexploitanten bouwen nog nieuwe bioscopen, innoveren qua beeld & geluid, comfort enzovoort. En een film in de bioscoop geeft toch een andere beleving dan thuis op de bank. Het is een sociale ervaring, terwijl het consumeren van een film via een streamingdienst vaak individueler is. Ik noem het een film snacken.  Beide vormen van filmbeleving kunnen uitstekend naast elkaar bestaan, en vergeet niet dat wij zonder inkomsten uit TVOD en SVOD geen films meer zouden acquireren!

Ik geloof dat de bioscoop voor het leeuwendeel van de films het belangrijkste lanceringsplatform is en zal blijven. Wel zullen alle andere exploitatiewindows sneller op elkaar volgen en zullen de streamingdiensten onze belangrijkste klanten worden (lees vooral: meervoud!). Dus van disruptor naar klant!

Wat is het laatste nieuws?

Wij mogen de grootste film in de geschiedenis van eOne/WWE gaan uitbrengen in januari, en dat is de film 1917 van Steven Spielberg!

www.wwentertainment.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie