
[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over de heropening van de bioscopen
Na lange tijd gaan de bioscopen weer open. Wij spreken Marlene Wickel, managing director van Jean Mineur Mediavision.
Dag Marlene, wat een geweldig nieuws. Hoe is de stemming in de bioscoopbranche?
De stemming is bij iedereen in de branche opgetogen, bij de bioscoopexploitanten, de distributeurs en producenten en vanzelfsprekend ook bij Jean Mineur. We hebben hier allemaal zo lang naar uitgekeken en nu kunnen we eindelijk los. De bioscopen kunnen niet wachten om de eerste bezoekers weer te ontvangen. En de filmliefhebbers kijken er ook naar uit om weer een film op het grote witte doek te zien en beleven.
Het filmprogramma wordt het komend halfjaar natuurlijk van uitzonderlijke kwaliteit nu al die grote films alsnog in roulatie gaan…
Absoluut, enerzijds komen er films terug die vlak voor de lockdown in december 2020 in roulatie zijn of zouden zijn gegaan zoals het WO II epos De Slag om de Schelde, anderzijds een groot aantal nieuwe titels en titels die diverse malen zijn doorgeschoven. En Oscar-winnaars als Nomadland en The Father. Naast deze titels zijn in juni onder andere ook Blackbird, Bon Bini: Judeska in da House, Godzilla vs Kong en Cruella te zien. In de weken daarna de Marvel film Black Widow, Fast & Furious 9, De Luizenmoeder, A Quiet Place 2 en Zwaar Verliefd 2. Er is tevens veel aanbod voor kinderen zoals Peter Rabbit 2, Buurman & Buurman: Bakken en Grillen en The Croods 2.
En in het najaar staan er ook veel indrukwekkende titels gepland als : Soof 3, James Bond: No Time to Die, Ghostbusters: Afterlife en Top Gun: Maverick.
Kortom, voor alle doelgroepen en in alle genres is er de komende maanden een prachtig en ruim filmaanbod, Veel van deze titels zijn een bioscoopbezoek meer dan waard!
Wat hebben jullie in de afgelopen maanden bij Jean Mineur Mediavision gedaan?
Wij hebben de afgelopen maanden met klanten en relaties gewandeld, gebeld en online afgesproken. Met collega’s gewandeld, digitaal geborreld en op afstand afgesproken. Webinars, cursussen en online talks gevolgd. En uiteraard veel contact gehad met bioscoopexploitanten, filmdistributeurs en onze internationale collega’s. En al het nieuws en ontwikkelingen op ons brede vakgebied gevolgd. De laatste maanden hebben wij wekelijks tijdens onze online teammeeting een gastspreker uitgenodigd die ons vertelde over de ontwikkelingen in haar of zijn branche en bedrijf. Dat was interessant en leerzaam.
Je bent natuurlijk veel in contact met adverteerders en mediabureaus, hebben zij ook weer zin om de bioscoop in te gaan met hun campagnes?
Jazeker, we hebben veel enthousiaste en positieve reacties gekregen op het nieuws dat de bioscopen na bijna een halfjaar dicht te zijn geweest weer opengaan. En gelijk komen er ook weer aanvragen voor campagnes binnen.
Een aantal vaste bioscoopadverteerders zijn in juni weer te zien en ook nieuwe adverteerders willen het medium verkennen. Het is bekend dat televisie deze zomer behoorlijk vol zit en bioscoop is een goede aanvulling op of alternatief voor tv-inzet. Wij gaan ook weer van start met ons Ad Reality benchmark onderzoek dat we samen met DVJI een aantal jaren geleden hebben opgezet. Binnen het huidige veranderende medialandschap biedt de bioscoop een onderscheidende beleving van andere mediakanalen door de impact van het beeld en geluid. Om het effect van deze impact op brand KPI’s inzichtelijk te maken voeren we een AdReality copytest uit.
Maximaal 50 bezoekers per zaal is een mooie start. Kan Jean Mineur Mediavision met dat bereik al echts iets betekenen voor adverteerders?
We kunnen zeker met dat bereik iets betekenen voor adverteerders. De bioscoopexploitanten plannen de voorstellingen zo strak mogelijk en de meeste voorstellingen zullen ook uitverkocht zijn omdat er een beperkte capaciteit is.
De bioscoopbezoekers zijn allemaal enthousiast om weer een film in de bioscoop te zien. Dat hebben we vorig jaar al gezien na de eerste lockdown, toen waren in de eerste weken alle voorstellingen uitverkocht en was het bezoek ondanks de restricties boven verwachting goed. We zien ook dat in de ons omringende landen waar de bioscopen eerder open zijn gegaan allerlei records worden gebroken. De ruime aandacht voor de bioscoopreleases op alle mediakanalen draagt daar zeker aan bij.
In het afgelopen half jaar is er een aantal nieuwe bioscopen afgebouwd die voor het eerst open gaan. Zoals Kinepolis Leidschendam met 11 zalen die in de Westfield Mall of the Netherlands is gevestigd, VUE Nijmegen Walstraat met 8 zalen en er zijn bioscopen grondig verbouwd en gerenoveerd, zoals Pathé Eindhoven. Dat zorgt er mede voor dat het JMM-netwerk is uitgebreid en meer capaciteit en bereik kan bieden.
Hoe snel verwacht je dat het bereik in 2021 verder zal toenemen?
Per 1 juli verwachten we dat er geen maximum aantal bezoekers per zaal meer is, maar dat de anderhalve meter nog wel gehandhaafd zal moeten worden en vanaf augustus verwachten we geen restricties meer.
Maar goed, zoals dat voor alles geldt hangt dat af van het aantal Covid-19 besmettingen, de vaccinatiegraad en de capaciteit in de ziekenhuizen.
In het vierde kwartaal van dit jaar verwachten wij weer op het niveau van het recordjaar 2019 te zijn.
Wat is het laatste nieuws?
Dat veel filmvoorstellingen dit weekend en voor de dagen erna al uitverkocht zijn!
Jean Mineur Mediavision is de grootste bioscoopreclame exploitant van Nederland, met een breed scala aan bioscopen. Van multiplexen tot aan Art Houses, op toplocaties door heel Nederland. In onze portefeuille zitten niet alleen hoogwaardige circuits zoals alle Pathé bioscopen, VUE en Kinepolis, maar we zijn ook trots om de meerderheid van vele mooie zelfstandige bioscopen te vertegenwoordigen. Voor welke vorm van bioscoopreclame dan ook, je bent nu op de juiste plek
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie