Columns

[Column] Erwin Fisser: Red Bull beteugelen, 6 methodes die niet werken (en wat we wél moeten doen)
18-01-2018 | 12:12:00
Op de gemiddeld meest deprimerende dag, de derde maandag van het jaar, hoorde, zag en las ik verschillende plekken over een oproep van kinderartsen tot het verbieden van energy drinks
[Column] Marianne van Soomeren: Goede voornemens
18-01-2018 | 11:14:00
2018 is begonnen en het lijkt erop dat veel mediapartijen zich van hun beste kant willen laten zien. Vooral richting de consument
[Column] Isabelle Bolluyt: #generatiekloof
17-01-2018 | 12:48:00
De smartphone van mijn dochter, de puberella, plingt zich een glasbreuk. Een snelle blik leerde mij waar de pling-tsunami door veroorzaakt werd: tags. Keiharde tags. Waar ik, van de brave Hyvesgeneratie, nog hele berichten deelde (bronnen, foto’s, updates) zie ik hier de nieuwe OhMyGod-generatie vooral alles taggen
[Column] Arno Peperkoorn: We moeten echt van Hoe Dan naar Doe Dan
15-01-2018 | 11:59:00
We moeten de mensen snappen die kopen. Mensen doorgronden. Die mensen hebben kleur, zijn oud, jong, komen uit vele landen, hebben andere culturele achtergronden en religies
[Column] Bas Vlugt: Nepnieuws; John de Mol start online mannenzender - dit is wat we tot nu toe weten
10-01-2018 | 15:59:00
Vanmorgen belde onze redacteur Katja: "Bas, ik krijg een persbericht binnen dat zegt dat John de Mol online mannenzender SBS7 lanceert. Maar ik vertrouw het niet. Kijk jij er even naar."
[Column] Frank Waals: Het vlaggenschip Trump is op ramkoers
10-01-2018 | 11:11:44
Niet alleen de mensen die de media te woord staan, maar ook de media zelf liggen al een behoorlijke tijd onder vuur en een vergrootglas, met FOX News voorop. Al hoeven ze daar zelf niet eens veel moeite voor te doen
[Column] Machiel Verkuyl: Cultureel erfgoed. Top 2000 of Famke Louise?
09-01-2018 | 14:19:59
Je kunt van Famke Louise zeggen wat je wilt, ik heb Google Trends er even op nageslagen en haar populariteit in de zoekmachine vertoont Bitcoin-explosiviteit: ze piekt in Nederland op momenten zelfs boven het zoekvolume van Ed Sheeran. En die man kan zingen, zelfs zonder autotune
[KickOff] Zomer in Zeeland, SBS6
08-01-2018 | 20:25:00
Een televisiebedrijf is een mammoettanker, die niet zomaar van koers verandert. In een analyse vorig jaar stelde ik al dat alles erop wijst dat de kans voor Talpa om het meerderheidsaandeel van Sanoma in SBS Broadcasting zich plots voordeed
[Column] Wilbert van der Heijden: Lachen, grommen en leren van Trump
08-01-2018 | 10:03:00
Als gevolg van de snelheid van de sociale media worden de traditionele nieuwsmedia gedwongen steeds meer meningen achter de feiten te produceren. Zo wordt de tv een amusementsmedium en het dagblad steeds meer een tijdschrift vol columnisten
[Column] Marco Ruivenkamp: naar engagement-achtige modellen voor mobile advertising
05-01-2018 | 22:32:00
Lineair tv-kijken zal in 2018 verder afnemen en adverteerders zullen doorgaan om meer transparantie - brand safe en non-fraud - van hun mediabureaus te eisen
[Column] Ronja Slierendrecht: De onlinevideotrends voor 2018
04-01-2018 | 11:26:00
Het voorspellen van videotrends is lastig omdat er zoveel mogelijkheden en toepassingen zijn. Dat maakt het tegelijkertijd ook zo reuze interessant. Er is één voorspelling waar ik zeker van ben: kwaliteit wordt steeds belangrijker
[Column] Guy Grimmelt: De trend voor advertsing in 2018 is concentratie
30-12-2017 | 11:04:00
Bureaus gaan samen en exploitanten gaan samen en als ze niet samen gaan, dan zullen ze in ieder geval nadrukkelijk moeten gaan samenwerken
[Column] Peter Wiegman: Thierry Baudet, oliebol van het jaar
27-12-2017 | 16:57:00
Het is weer tijd voor de lijstjes. De grootste dit, de populairste dat, de nummer één van, we zijn er gek op. De meest in het oog springende is toch wel de oliebollentest
[Column] Michiel Rotteveel: De mens achter de data
27-12-2017 | 13:04:00
Wat leven media- en communicatieonderzoekers toch in een prachtige tijd. Overal om ons heen zijn steeds meer data beschikbaar en je kunt deze data vaak zomaar gratis uit de lucht plukken
[Visie] Sebastiaan Moesman, Improve Digital: Waarom transparantie en volwassenheid in programmatic belangrijker zijn dan ooit
27-12-2017 | 12:52:00
De branche zit vol vakgenoten die er allemaal het hunne van denken. Voor het Nederlands MediaNetwerk vertellen verschillende prominenten over hún visie op het mediawezen. Zo ook Sebastiaan Moesman, CEO van Improve Digital
[Column] Peter Wiegman: Thierry Baudet, oliebol van het jaar
27-12-2017 | 11:30:00
Het is weer tijd voor de lijstjes. De grootste dit, de populairste dat, de nummer één van, we zijn er gek op. De meest in het oog springende is toch wel de oliebollentest. Het AD stuurt er jaarlijks een aantal medewerkers op landelijk op uit om de te testen bollen te verzamelen, een panel onderwerpt het spul vervolgens aan een smaaktest en de redactie verzint er tenslotte leuke praatjes bij
[Column] Bas Vlugt: Mercurs 2017; meer nostalgie dan goed is voor tijdschriften
22-12-2017 | 11:12:00
Eerder deze maand vond de twintigste editie van de Mercurs plaats - het jubilerend prijzenfestival voor tijdschriften werd gerganiseerd in een ramvol DeLaMar aan het Leidseplein in Amsterdam (voor de puristen; ja het theater staat aan de Marnixstraat)
[Column] IAB | Justus Wever: Sharing is caring in de onlinemarketingindustrie
21-12-2017 | 15:42:00
Marketing bevindt zich op een omslagpunt. Moderne technieken kunnen ons helpen, wanneer we dat willen. Daarnaast, wanneer iets nu niet (goed genoeg) werkt, wil dat nog niet zeggen dat dit volgend jaar nog steeds zo is. Veel marketeers hebben moeite met deze tussenfase, zo blijkt ook uit de Grote Marketing Enquête 2017
[Commercial Review] Maurice van Susante: samenzijn met de Efteling, haters bij Tele2, zoete Kerst met Apple
21-12-2017 | 13:33:00
De Efteling komt met een mooie commercial die, in lijn met veel supermarkten, inspeelt op emotie. De Efteling staat centraal, maar tijd voor elkaar (waar je die ook doorbrengt) als emotionele laag. Goed gelukt en goed gecast. Ik ga binnenkort weer eens langs
[Column] Dolly van den Akker: Van mobile first naar moments first
21-12-2017 | 11:39:00
89 procent van alle Nederlanders ouder dan twaalf jaar gebruikt de smartphone als primaire device voor sociale contacten, informatievoorziening en entertainment. 24/7, overal, binnenshuis en buitenshuis.
[Column] Michiel Veugelers: Product placement in films; hoe het niet moet!
21-12-2017 | 11:32:09
Door Johan Nijenhuis en Co werd ik uitgenodigd voor de première van de nieuwste Nederlandse romcom Gek van Geluk (nu in de bioscoop). Door de goede cast en een luchtig verhaal prima vermaak voor de laatste donkere dagen van dit jaar
[Column] Paola Cassone: Het Asterixgevoel
21-12-2017 | 11:30:00
Het lijkt heel menselijk om alles wat niet goed gaat toe te wijzen aan de laatste innovaties: we zijn gewoontedieren en alles wat de status quo verandert, veroorzaakt automatisch verzet. Bovendien, hoe ouder je wordt. hoe minder je ontvankelijk bent voor verandering. Echter, het verzet tegen innovaties lijkt me hier soms echt overdreven
[Column] Bob Goulooze: AD, stop ermee
21-12-2017 | 10:02:00
Wat moet je met iemand die de reputatie van een bedrijf willens en wetens in gevaar brengt, persisteert in corrupte testen, hardwerkende middenstanders schoffeert en niet openstaat, zelfs niet na harde statistische bewijzen, voor opbouwende kritiek? Zo iemand brengt het vertrouwen van het publiek in het medium in gevaar
[Column] Frank Waals: Praatjes voor de bühne
20-12-2017 | 16:14:00
En toen werd hij ineens met 39 procent van de stemmen in het EenVandaag Opiniepanel verkozen tot politicus van het jaar 2017: Thierry Baudet. Amper een half jaar nadat hij door Kamerleden werd weggelachen in praatprogramma’s om zijn onorthodoxe maniertjes
[Column] Michiel Veugelers: Product placement in films; hoe het niet moet!
20-12-2017 | 13:50:00
Alle subtiliteit in Gek van Geluk viel weg toen meerdere personages Almhof-yoghurt moesten eten terwijl de verpakking met het logo zichtbaar in beeld was, en ze elkaar hiermee spelenderwijs ook nog onder moesten smeren!
[Column] Frank Waals: Praatjes voor de bühne
20-12-2017 | 11:13:24
En toen werd hij ineens met 39 procent van de stemmen in het EenVandaag Opiniepanel verkozen tot politicus van het jaar 2017: Thierry Baudet. Amper een half jaar nadat hij door Kamerleden werd weggelachen in praatprogramma’s om zijn onorthodoxe maniertjes
[Column] Jeroen Verkroost: Dé topmarketeer van 2018: mijn slijter
19-12-2017 | 13:48:00
Waar mensen elke dag mee geconfronteerd worden in het dagelijks leven en zich nooit zorgen over maken, daar leiden dezelfde technieken op internet plotseling tot angst en paranoia. Terwijl zo’n beetje alle marketingtechnologieën die we ontwikkelen, zijn gebaseerd op psychologie en menselijke scenario’s
[Column] Marvin Jacobs: De 9 podcasttrends voor 2018 (deel 2)
19-12-2017 | 11:38:00
Verkruimelt het podcastmonopolie van Apple? Gaan adverteerders massaal eigen shows ontwikkelen? En komen er eindelijk goede analytics? 2017 was een cruciaal jaar voor de podcast revival, vooral in de VS. Wat staat ons in 2018 te wachten? In twee delen blik ik vooruit op 2018
[Column] Marvin Jacobs: De 9 podcasttrends voor 2018 (deel 2)
19-12-2017 | 11:28:00
Verkruimelt het podcastmonopolie van Apple? Gaan adverteerders massaal eigen shows ontwikkelen? En komen er eindelijk goede analytics? 2017 was een cruciaal jaar voor de podcast revival, vooral in de VS. Wat staat ons in 2018 te wachten?
[Column] Marianne van Soomeren: Schrale kerst voor de online retail
18-12-2017 | 10:56:00
Het is bijna Kerst en dat is te merken. Veel adverteerders en met name de retail, pakken uit met emotionele kerstcampagnes. Zij gebruiken Kerstmis als een moment that matters (om Google maar eens te citeren) om de harten van de consument te veroveren en hen te bewegen de kerstinkopen juist bij hén te doen. Kosten noch moeite worden gespaard
[Column] Ronja Slierendrecht: Wat maakt een video succesvol?
18-12-2017 | 10:38:00
Wij merken dat er in december nét wat meer partijen dan normaal contact opnemen om de nieuwe features en tools door te spreken. Daar komen mooie gesprekken uit voort met vaak ambitieuze plannen
[Column] Erwin Fisser: Talpa en ik tegen Google. Who ya got!?
18-12-2017 | 10:24:00
Het is weer eens voornamelijk de schuld van de overheid. En van de publieke omroep. Want Talpa is het enige relevante echt Nederlandse mediabedrijf en als dat niet ruim baan én alle medewerking krijgt van Den Haag, dan… Ja wat dan eigenlijk?
[Column] Ronja Slierendrecht: Wat maakt een video succesvol?
18-12-2017 | 09:48:22
Wij merken dat er in december nét wat meer partijen dan normaal contact opnemen om de nieuwe features en tools door te spreken. Daar komen mooie gesprekken uit voort met vaak ambitieuze plannen. Wat opvalt is dat niet alleen mediabedrijven, maar ook overheden, communicatie-, en pr-bedrijven de noodzaak voelen om hun video’s beter te documenteren
[Column] Dolly van den Akker: Van mobile first naar moments first
14-12-2017 | 08:31:00
89 procent van alle Nederlanders ouder dan twaalf jaar gebruikt de smartphone als primaire device voor sociale contacten, informatievoorziening en entertainment. 24/7, overal, binnenshuis en buitenshuis
[Column] Femke Leemeijer: Oude en nieuwe media
12-12-2017 | 17:35:00
Ik stel voor om geen geforceerde initiatieven meer te lanceren die vanuit de oude media door de strot van de nieuwe generatie dienen te worden geduwd. Laat ze lekker met rust