Columns

[Column] Jeroen Verkroost: Disney+ zal een succes worden (en dit zijn de risico's)
24-08-2019 | 12:30:00
Ik denk wel dat Netflix voorlopig nog marktleider blijft, zeker wereldwijd met ruim 150 miljoen aansluitingen, maar de komst van Disney gaan ze voelen

[Column] Mike Hendrixen: gamescom 2019
24-08-2019 | 07:33:00
Deze week is Keulen de gamehoofdstad van de wereld: de grootste gamesbeurs ter wereld viert haar tiende verjaardag in de Duitse Domstad. Meer dan 500.000 geïnteresseerden bezoeken gamescom om de allernieuwste games en hardware te zien en uit te proberen

[Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?
22-08-2019 | 17:43:00
Disney+ gaat bij ons van start op 12 november 2019. Nederland is tamelijk onverwacht het enige Europese land waar deze dienst gelanceerd wordt

[Column] Remco Klöters: Slechte burgemeester, straatschoffie of flutkrant?
22-08-2019 | 11:06:00
Vorige week was iedereen druk met het Telegraaf-artikel over de arrestatie van de 15-jarige zoon van de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema. Inmiddels is het weer rustig

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club
21-08-2019 | 11:01:39
Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing
20-08-2019 | 11:30:00
Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Gangnam Style gone bad
20-08-2019 | 09:24:00
De reclame van Shopee verdient een aparte review van Bart Vijlbrief. Het wordt nu al gezien als een van de slechtste commercials ooit en sterspeler Christiano Ronaldo speelt de hoofdrol

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Telfort-miljonair bij KPN, Allsecur en Charlie Temple
08-08-2019 | 10:28:00
Deze keer duikt Machiel Verkuyl in de wereld van het omnummeren, het omstickeren, het fuseren. Goede merken zijn buigzaam, maar waar begint het kraken

[Column] Niels Bruinsma: Nieuwe radiocijfers & deepdive op Frank Dane en Wilfred Genee
31-07-2019 | 13:22:31
De radiocijfers van mei-juni zijn er! De laatste periode voor de zomer sluit toch vaak het eerste halfjaar af. Tijd om eens naar de bepalende factoren achter de luisterdichtheid te kijken

[Column] Sander Goudswaard: Corporate innovatie, de peuterjaren voorbij
26-07-2019 | 14:39:00
Op 8 mei 2014 werd MakerLab opgericht. Makerstreet-partner Joris van Heukelom en startend ondernemer Roderick Martens zagen een markt in het ondersteunen van corporates bij hun innovatie-ambities. Inmiddels zijn we vijf jaar verder

[Column] Jerome Kuijken: Stranger Things 3: platte productplacement of slim merkenmuseum?
25-07-2019 | 11:01:00
Kinderen die vrolijk bergen Skittles en M&M’s wegspoelen met Coca-Cola en Dr Pepper en een licht-alcoholistische politieman die zelfs als hij in bed ligt een Camel in zijn mond heeft. Als je naar Stranger Things kijkt ga je terug in de tijd

[Column] Kenny de Vilder: Make your logo great again!
24-07-2019 | 13:15:00
Het lijkt erop dat Bill de Blasio zijn kleinkinderen een logo liet ontwerpen in Paint of WordArt. Mike Gravel gaat voor een klassiek, fantasieloos ontwerp. Verschillende kandidaten laten, heel origineel, de kleuren van de Star Spangled Banner terugkomen in hun beeldmerk

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: Another World van CNN en Land Rover
24-07-2019 | 12:02:00
Wat gebeurt er in het buitenland op campagnegebied en zou het werken in Nederland? Maurice van Susante is Manager Global Content bij FrieslandCampina en geeft antwoord. Deze keer bespreekt hij de campagne Another World van CNN en Land Rover

[Column] Marianne van Soomeren: Temptation Island vs Netflix
24-07-2019 | 11:28:00
Terwijl iedereen zich heel druk gemaakt heeft over de eerste voorzichtige stappen naar een reclamevrije NPO, is er veel minder te doen geweest over de niet te stuiten opmars van Video On Demand

[Column] Bob Goulooze: The mission is the message
22-07-2019 | 15:26:12
Hoe kun je als bedrijf een mission statement inzetten om positief over het voetlicht te komen? Bob Goulooze weet het antwoord en deelt het met jou

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: YouTube waterboarding, geforceerde TN'ers van SNS en stockmodellen voor Big Green Egg
17-07-2019 | 11:48:00
Anderhalve minuut kijken naar reclame om er dan achter te komen dat je eigenlijk niet weet waar het over gaat. Dat was vroegâh al irritant, maar tegenwoordig kan het dus écht niet meer

[Column] Erwin Fisser: De ellende van de eerste zijn
16-07-2019 | 15:11:00
We kennen de Wright Brothers als uitvinders van het moderne vliegtuig, niet Henri Giffard die al 50 jaar eerder met een gemotoriseerd toestel vloog. We kennen allemaal David Bowie, veel minder mensen kennen Captain Beefheart

[Column] Maartje Blijleven: Dan schrijf je toch een boek?
10-07-2019 | 09:57:00
De suggestie leek zo simpel: gewoon even een boek schrijven. Als je om je heen kijkt, dan lijkt het of tegenwoordig iedere professional een boek schrijft. In een weekend (hoe dan!?), in drie weken, drie maanden, of net wat langer. Mijn doel was drie maanden, maar het kostte me uiteindelijk ruim een jaar bloed, zweet en tranen

[Column] Paola Cassone: Empty nesters
08-07-2019 | 09:45:00
Hoera! Mijn puberzoon is geslaagd en vanaf september gaat hij op kamers. Er zijn ongeveer 400.000 ouders die vorige maand dit goede nieuws hebben gehoord. Dit is bijna 20 procent van de gezinnen met thuiswonende kinderen in Nederland

[Commercial Review] Folkert Langeveld: jaloersmakend Zeeman, over the top Vedett en advercontentpublishing van Campina
05-07-2019 | 09:49:37
De grote overwinning gaat de afgelopen maand natuurlijk naar Zeeman. De campagne waarin we aan het denken werden gezet over exclusieve versus goedkope sneakers steeg in creativiteit en uitvoering boven al het andere uit

[Column] David de Jong: Wat is de (on)zin van het Commissariaat voor de Media?
03-07-2019 | 14:14:00
Begin 1988 ging het Commissariaat voor de Media van start als onafhankelijke toezichthouder en opvolger van de zogeheten regeringscommisaris voor de Omroep. Maar is anno 2019 een apart Commissariaat voor de Media nog nodig?

[Column] Jeroen Verkroost: grote toekomst voor Talpa Nieuws
27-06-2019 | 13:10:00
Video. Een no-brainer. Talpa nieuws heeft dankzij beschikking over de eigen (video) content van Talpa Network een natuurlijke, grote voorsprong op NU, AD en Telegraaf

[Column] Annemarije Tillema: Duurzaamheid door de ogen van de consument
27-06-2019 | 09:47:00
Ook dit jaar is er weer onderzoek gedaan naar wat de consument vindt van bedrijven en merken als het gaat over duurzaamheid. Annemarije Tillema duikt in deze materie

[Column] Bas Vlugt: een middag bij de hottest awards on earth
26-06-2019 | 14:22:00
Deze week was ik te gast bij de RAB Radio Advertising Awards. Hittegolf dus goed gebrand als The Hottest Awards on Earth, met airco. Dus was het ramvol. Leuke mensen, drankjes - opvallend veel mensen bestelden alcohol-vrij om zich te wapenen tegen het natuurgeweld

[Column] Michiel Rotteveel: Kliks vs. content
25-06-2019 | 12:34:46
Er was eens… een tijd waarin crossmedia een overzichtelijk begrip was. Het aantal media was op één hand te tellen en het bereik van de meeste afzonderlijke media goed te meten

[Column] Jeroen Bakker: WK Damesvoetbal, lust of last?
24-06-2019 | 12:45:00
De NPO hoopt uiteraard op terugkeer van de euforie rondom het NL dameselftal van twee jaar geleden, toen de Oranje Leeuwinnen in eigen land het Europees Kampioenschap binnenhaalden

[Column] Bob Goulooze: Libra
21-06-2019 | 10:07:00
Hoewel al bekend was dat het eraan zou komen, werd ik toch begin van deze week opgeschrikt door het Facebook-nieuws. Het sociaal netwerk komt met een internationale cryptomunt genaamd Libra

[Column] Marvin Jacobs: Verslag van Radiodays Europe Podcast Day
19-06-2019 | 12:00:32
Radiodays Europe Podcast Day is een van de meest toonaangevende internationale conferenties voor de podcastindustrie. Het programma bestond uit zo’n 30 verschillende sprekers, uiteenlopend van de man achter Google Podcasts tot individuele podcastmakers die vertelden over hun soloprojecten

[Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Keeps you Texan van Lone Star Beer
19-06-2019 | 11:12:00
Wat gebeurt er in het buitenland op campagnegebied en zou het werken in Nederland? Maurice van Susante is Manager Global Content bij FrieslandCampina en geeft antwoord. Deze keer bespreekt hij de campagne van Keeps you Texan van Lone Star Beer

[Column] David de Jong: NPO-plannen maken Hilversum weer stukje onbestuurbaarder
18-06-2019 | 13:35:00
Uit de vorige week gepubliceerde brief van Arie Slob blijkt dat de NPO bij het doorvoeren van die plannen weer een stukje onbestuurbaarder wordt

[Column] Martin Leeflang: Marktaandeel groeit door mentaal leiderschap
17-06-2019 | 11:41:47
Marketeers sturen veelal op merk, maar eigenlijk is het relevanter om te sturen op groei in marktaandeel via mentaal leiderschap. CEO Martin Leeflang van Validators geeft je learnings om je op weg te helpen

[Column] Sietse Pots: De ruimte in beeld
17-06-2019 | 09:15:27
Bijna 50 jaar nadat Neil Armstrong de eerste stappen op de maan zette, ging Apollo 11 in première in de Nederlandse bioscopen. De documentaire put uit meer dan 18.000 uur ongebruikt filmmateriaal, een enorme hoeveelheid waar een filmploeg ontzettend lang mee bezig moet zijn geweest. Het is exemplarisch voor de manier waarop de Amerikanen de maanlanding benaderden

[Column] Femke Leemeijer: Blendle revisited
17-06-2019 | 08:27:17
Ik schreef lang geleden al eens dat ik niet geloof in het verdienmodel van Blendle, domweg omdat er één belangrijke belanghebbende partij bij inschiet: de auteurs van de artikelen die via het Blendle-platform gelezen worden. Zij krijgen een dermate kleine afdracht per artikel, dat ze er bij wijze van spreken niet eens een kop koffie van kunnen aanschaffen

[MediaWeek] Bas Vlugt: De brieven van Frank Volmer en Arie Slob
16-06-2019 | 23:32:00
De afgelopen mediaweek deed Hilversum om zijn grondvesten schudden. Het was de week van de brieven van Frank Volmer en Arie Slob

[Column] Maartje Blijleven: Samen is leuker dan alleen
14-06-2019 | 12:38:00
Is het niet grappig, dat de meest simpele dingen in de wereld, ook opeens het moeilijkst blijken te zijn? Van nature sluiten we ons met gemak aan bij een groep met gelijkgestemden. Dat hebben we altijd al gedaan