Columns

[Column] Machiel Verkuyl: Think locally, act globally
03-08-2018 | 08:46:00
Met alle verschuiving van mediabudget naar media die op mobiel geconsumeerd worden en de opkomst van spraakgestuurde assistenten, zoals Google, Siri en Amazon, kan geen marketeer verzaken om over taal na te denken
[Column] Isabelle Bolluyt: Digitale PA
31-07-2018 | 14:45:06
Sinds kort hebben wij een extra huisgenoot en vrij prominent in het leven van de puberella aanwezig. Eentje die ik niet per se echt heb uitgenodigd, maar die ik continue om mij heen hoor. Hij verbetert mij, verbetert de puber. Stuurt e-mails, lost zaken op en is soms ongevraagd actief op Spotify
[Column] Marianne van Soomeren: Back to the 90's
31-07-2018 | 13:56:00
Een ouderwets mooie zomer lijkt de reclame- en mediawereld in retrostemming te brengen, want als tegenhanger van alle mooie media-innovaties waarover veel wordt gepraat en geschreven (voice, blockchain, AI), bespeur ik een kleine nostalgietrend
[Column] Michiel Veugelers: I see dead people! De plot spoiler als marketinginstrument in de filmindustrie?
30-07-2018 | 12:10:00
Tegenwoordig lijkt de plot spoiler een hype op zich. Elke grote film hult zich tegenwoordig in stilzwijgen, alles is geheim, filmsets zijn hermetisch afgesloten en cast en crew hebben een zwijgplicht. De fans daarentegen gaan los op social media en analyseren elk interview, elke trailer en elke filmposter
[Column] Wilbert van der Heijden: Waar is de journalist nu het waterschap verzuipt?
30-07-2018 | 11:31:20
Water! Je bent niets zonder water. Water sleept ons in de "nu al historische" zomer met vette krantenkoppen door de komkommertijd. In code-rood-taal melden alle media dat er te weinig water is om te blussen, te veel water om droog te blijven, te zout water om te drinken, te troebel water om in te kunnen zwemmen, te schoon water om in te kunnen vissen en ga maar door
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Anderzorg vs. Ben, Calvé en Peijnenburg, Adidas e.v.a.
30-07-2018 | 09:39:00
Deze review staat in het teken van overeenkomsten. Want in hun zoektocht naar betekenisvolle communicatie komen heel verschillende merken soms op hetzelfde thema uit. Soms is dat geslaagd en soms wat minder…
[Column] IAB | Tim Geenen: Twee maanden na de GDPR; is iedereen wakker?
30-07-2018 | 09:08:00
Het is alweer twee maanden geleden dat de General Data Protection Regulation (GDPR) live ging. Is het internet inmiddels omgevallen? Nee. De advertentie-industrie? Nee. Hebben mensen massaal hun recht uitgeoefend om hun persoonlijke data op te vragen, aan te passen of te verwijderen? Zo’n 600 personen deden dat. Is er dan echt maar zo weinig gebeurd? Nee hoor
[Column] Arno Peperkoorn: Talent
26-07-2018 | 10:51:00
Een wereld waarin we talent willen beoordelen op cv, is een wereld waar we het talent wegjagen uit onze branche! Een diamant is pas een sieraad na een uitvoerig en precies slijpproces. En precies dat proces ontbreekt op zoveel plaatsen
[Podcast] Deike Schulz en Didier Kick | Tim Claassen (Havas Lemz) over emotie in content
23-07-2018 | 11:35:00
In deze aflevering van onze podcast over betekenisvolle communicatie praten wij met Tim Claassen, Strategy Director bij Havas Lemz. We gaan met Claassen in gesprek over de vraag welke rol content en dialoog spelen bij het creëren van betekenisvolle communicatie.
[Column] Bob Goulooze: Kreatief Kurken
23-07-2018 | 10:14:00
“Is er wat gebeurd buiten?” vroeg ik hem. “Ha, Goulooze,” zei de CEO, “kom binnen, ik sta net even te kurken.” Ik kende het woord kurken niet als werkwoord, dus ik vroeg wat het betekent. Kurken is: kreatief uit ‘t raam kijken. De CEO had de spelling van de jaren 70 nog niet ingeruild voor die van de 90's en 00's
[Column] Ronja Slierendrecht: De strijd tussen YouTube en IGTV barst los
16-07-2018 | 11:44:13
YouTube heeft geen goed jaar achter de rug; kanalen klagen over hun inkomsten en kijkers irriteren zich aan de onwillekeurige advertenties die voor, na en tijdens video’s worden getoond. Als Instagram de sterren een stabiele inkomstenbron kan bieden, kan het heel goed zijn dat veel influencers deze zomer overstappen
[Column] Herman Spinhof: Bronbescherming of toch niet?
10-07-2018 | 13:12:25
Na bijna 30 jaar bakkeleien treedt op 1 oktober 2018 in Nederland de wet Bronbescherming in strafzaken in werking
SCHOKKEND: sportschool gaat in de fout met naaktfoto's!!!
09-07-2018 | 11:35:00
Dit wist je nog niet over de afschuwelijke verleidingspraktijken van foute sportscholen en gokpaleizen!!!
[Column] Folkert Langeveld: Ben je wel zo goed als je denkt?
09-07-2018 | 09:11:47
Een gebrek aan zelfreflectie is een gapend gat in iemands karakter. Het is een enorm gebrek als je jezelf niet van een afstand kunt bekijken en in die reflectie je eigen zwakheden kunt waarnemen en onder woorden kunt brengen
[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Ongeloofwaardig Iglo, dito Côte d’Or en tomatenkunst van Looye
05-07-2018 | 10:05:00
We duiken voor deze review de keuken in en beginnen met de roerbaksensaties van Iglo. Roerbaksensatie. Dat belooft wat. We zien een restaurantsetting waar de doelgroep een reactie geven op de verrassing van het eten van ingevroren maaltijden. Je ziet mensen reageren alsof het candid reacties zijn. En daar gaat deze reclame wat mij betreft mis
[Column] Marianne van Soomeren: Tv en Facebook; zó 2017
03-07-2018 | 09:39:13
Adidas wordt een van de eerste bedrijven die producten rechtstreeks via een augmented reality-lens in de app verkoopt en overweegt Snapchat voor meer e-commercecampagnes in te zetten. Ik kan hier alleen maar bewondering voor hebben
[Column] Frank Volmer: FUN
02-07-2018 | 14:59:00
Kortgeleden zat ik met een groepje jongvolwassenen bij Heilige Boontjes in Rotterdam te praten over muziek. Ik was nieuwsgierig naar welke radiozenders ze luisteren
[Column] Michiel Veugelers: De kip of het ei?
29-06-2018 | 12:04:55
Is de merchandise er om de film te ondersteunen of de film er om de merchandise aan te jagen?
[Column] Niels Bruinsma: Radio anno 2018
29-06-2018 | 10:21:00
Vorige week zijn de luistercijfers voor april en mei 2018 opgeleverd door Nationaal Luister Onderzoek (NLO). Een periode waar binnen de radiowereld altijd naar uitgekeken wordt
[Column] Paola Cassone: In Byron Sharp vertrouwen we
28-06-2018 | 13:23:12
Het is een feit dat Nederlanders steeds minder gelovig zijn. Deze ontwikkeling is natuurlijk al langer bezig en vorig jaar werd de 50 procent-grens van niet-gelovige mensen overschreden
[Column] Erwin Fisser: Digitaal welzijn? Dat vind je in de modder
25-06-2018 | 13:19:00
Sinds kort maken Apple en Google zich zorgen om uw digitale welzijn. U, beste lezer, zit teveel achter uw smartphoneschermpje te koekeloeren
[Commercial Review] Alexander de Ruwe: trouwen met Björn Borg, Liptons regendans, DIY met Centraal Beheer
25-06-2018 | 10:36:00
Wauw! Wat een initiatief van Björn Borg. Blockchaintechniek gebruiken zodat mensen, ongeacht hun voorkeur of waar ze wonen, met elkaar kunnen trouwen. Dit initiatief voelt helemaal goed. Het klopt
[Column] Bob Goulooze: Children first!
22-06-2018 | 14:02:00
Reclame is een toegepaste sociale wetenschap. In de reclame geldt een beperkt aantal wetten. Op basis van empirisch onderzoek weten we dat sex sells. Wil je een product of dienst verkopen dan is het belangrijk te weten dat
[Column] Jerome Kuijken: Zijn The Best Social Awards de nieuwe Oscars?
20-06-2018 | 08:57:37
Betekent de verschuiving van tv naar social het einde van televisiecommercials gericht op de grote massa? Van reclame waarbij met hagel wordt geschoten en vaak leidt tot irritatie? De verschuiving zorgt in ieder geval voor de definitieve doorbraak van branded content, want waar de doelgroep is, is de adverteerder en in het gefragmenteerde landschap is er voor ieder wat wils
[Column] Podcast Day: zoeken naar de geheimen van een nieuw medium
18-06-2018 | 09:07:00
"Het is alsof je werkt in de filmindustrie van 100 jaar geleden." Aan het woord is Andy Bowers, oprichter van Panolpy; één van de grote producenten in de Amerikaanse podcastwereld
[Column] Femke Leemeijer: Nepnieuws
15-06-2018 | 14:54:01
Vanochtend hoorde ik op Radio 1 dat Nederlanders zich weinig zorgen maken over nepnieuws. Slechts 30 procent van ons ligt wakker van de vraag of een nieuwsbericht dat in onze nationale media verschijnt feitelijk waar is
[Podcast] Deike Schulz en Didier Kick | Robin van Wechem over het belang van kritische storytelling
13-06-2018 | 09:59:00
Journalist Van Wechem gaat met Deike Schulz en Didier Kick in gesprek over eerlijke en open communicatie als basis voor succesvolle marketing. Als consultant geeft van Wechem kritisch advies aan bedrijven die willen kijken hoe hun manier van communiceren overkomt op hun stakeholders
[Column] Ronja Slierendrecht: Tijd versus pageviews
13-06-2018 | 09:24:00
We zijn te veel bezig met pageviews en vergeten waar het echt om draait. Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw publiek graag tijd besteedt aan de content die je maakt? Als je deze en andere bijbehorende vragen stelt, kom je al gauw uit op de elementen die jouw platform onderscheiden van andere mediaorganisaties en daar ligt jouw succesformule
[Column] Herman Spinhof: Nepnieuws en censuur
11-06-2018 | 12:06:29
In de loop der tijd heb ik geleerd elke bron te wantrouwen, ook doorgaans betrouwbare. Objectiviteit bestaat niet, berichtgeving is vrijwel altijd gekleurd. Achter elk verhaal schuilt een wereldbeeld beginnend met de wijze waarop je een gebeurtenis observeert
[Column] Ralph Atiya: De ouderwetse, creatieve, snelle reclamemarkt
11-06-2018 | 10:32:00
Toen we in februari 2016 live gingen, wisten wij het zeker, alle merken gaan ons morgen bellen. Zo makkelijk bleek het echter niet te zijn. De buitenreclamemarkt stond niet te wachten op een nieuwe speler
[Column] Remco Klöters: Voetbalplaatjes, deel 2
05-06-2018 | 12:41:00
Gewapend met het fonkelnieuwe onderzoek van de Kansspelautoriteit was er onlangs een consument die de producent van FIFA18 het organiseren van een illegaal kansspel verweet. Jammer was dan wel weer dat dit gebeurde bij de Reclame Code Commissie en niet bij de Kansspelautoriteit
[Column] Bob Goulooze: Getuige à decharge
05-06-2018 | 11:35:43
Eind vorig jaar schreef ik in mijn column dat de reputatie van het AD in het geding was en mijn advies aan hoofdredacteur Hans Nijenhuis was om direct met al die testen te stoppen
[Column] Paola Cassone: Interessante tijden
31-05-2018 | 12:46:55
Chinezen noemen tijden van sociale, economische en politieke crisis interessant. Dat concept heb ik altijd intrigerend gevonden. Er zit meer in dan alleen political correctness of diplomatieke taal
[Column] Arno Peperkoorn: Rosanne, Johan, de Volkskrant en de grens
30-05-2018 | 13:46:00
Een puur commercieel bedrijf pakt zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. Persoonlijk waardeer ik dat
[Column] Michiel Veugelers: Zijn easter eggs het nieuwste marketinginstrument?
30-05-2018 | 08:46:00
Easter eggs zijn een grapje, een knipoog of een verwijzing, verstopt in de film. Als je de film voor het eerst ziet valt het vaak niet eens op. Alleen de echte fans gaan ernaar op zoek, soms zelfs door een film beeld voor beeld stop te zetten en dan de kleinste details te analyseren