Columns

[Column] Jerome Kuijken: Zijn The Best Social Awards de nieuwe Oscars?
20-06-2018 | 08:57:37
Betekent de verschuiving van tv naar social het einde van televisiecommercials gericht op de grote massa? Van reclame waarbij met hagel wordt geschoten en vaak leidt tot irritatie? De verschuiving zorgt in ieder geval voor de definitieve doorbraak van branded content, want waar de doelgroep is, is de adverteerder en in het gefragmenteerde landschap is er voor ieder wat wils
[Column] Podcast Day: zoeken naar de geheimen van een nieuw medium
18-06-2018 | 09:07:00
"Het is alsof je werkt in de filmindustrie van 100 jaar geleden." Aan het woord is Andy Bowers, oprichter van Panolpy; één van de grote producenten in de Amerikaanse podcastwereld
[Column] Femke Leemeijer: Nepnieuws
15-06-2018 | 14:54:01
Vanochtend hoorde ik op Radio 1 dat Nederlanders zich weinig zorgen maken over nepnieuws. Slechts 30 procent van ons ligt wakker van de vraag of een nieuwsbericht dat in onze nationale media verschijnt feitelijk waar is
[Podcast] Deike Schulz en Didier Kick | Robin van Wechem over het belang van kritische storytelling
13-06-2018 | 09:59:00
Journalist Van Wechem gaat met Deike Schulz en Didier Kick in gesprek over eerlijke en open communicatie als basis voor succesvolle marketing. Als consultant geeft van Wechem kritisch advies aan bedrijven die willen kijken hoe hun manier van communiceren overkomt op hun stakeholders
[Column] Ronja Slierendrecht: Tijd versus pageviews
13-06-2018 | 09:24:00
We zijn te veel bezig met pageviews en vergeten waar het echt om draait. Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw publiek graag tijd besteedt aan de content die je maakt? Als je deze en andere bijbehorende vragen stelt, kom je al gauw uit op de elementen die jouw platform onderscheiden van andere mediaorganisaties en daar ligt jouw succesformule
[Column] Herman Spinhof: Nepnieuws en censuur
11-06-2018 | 12:06:29
In de loop der tijd heb ik geleerd elke bron te wantrouwen, ook doorgaans betrouwbare. Objectiviteit bestaat niet, berichtgeving is vrijwel altijd gekleurd. Achter elk verhaal schuilt een wereldbeeld beginnend met de wijze waarop je een gebeurtenis observeert
[Column] Ralph Atiya: De ouderwetse, creatieve, snelle reclamemarkt
11-06-2018 | 10:32:00
Toen we in februari 2016 live gingen, wisten wij het zeker, alle merken gaan ons morgen bellen. Zo makkelijk bleek het echter niet te zijn. De buitenreclamemarkt stond niet te wachten op een nieuwe speler
[Column] Remco Klöters: Voetbalplaatjes, deel 2
05-06-2018 | 12:41:00
Gewapend met het fonkelnieuwe onderzoek van de Kansspelautoriteit was er onlangs een consument die de producent van FIFA18 het organiseren van een illegaal kansspel verweet. Jammer was dan wel weer dat dit gebeurde bij de Reclame Code Commissie en niet bij de Kansspelautoriteit
[Column] Bob Goulooze: Getuige à decharge
05-06-2018 | 11:35:43
Eind vorig jaar schreef ik in mijn column dat de reputatie van het AD in het geding was en mijn advies aan hoofdredacteur Hans Nijenhuis was om direct met al die testen te stoppen
[Column] Paola Cassone: Interessante tijden
31-05-2018 | 12:46:55
Chinezen noemen tijden van sociale, economische en politieke crisis interessant. Dat concept heb ik altijd intrigerend gevonden. Er zit meer in dan alleen political correctness of diplomatieke taal
[Column] Arno Peperkoorn: Rosanne, Johan, de Volkskrant en de grens
30-05-2018 | 13:46:00
Een puur commercieel bedrijf pakt zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. Persoonlijk waardeer ik dat
[Column] Michiel Veugelers: Zijn easter eggs het nieuwste marketinginstrument?
30-05-2018 | 08:46:00
Easter eggs zijn een grapje, een knipoog of een verwijzing, verstopt in de film. Als je de film voor het eerst ziet valt het vaak niet eens op. Alleen de echte fans gaan ernaar op zoek, soms zelfs door een film beeld voor beeld stop te zetten en dan de kleinste details te analyseren
[Column] Folkert Langeveld: Het moment dat het plan middelmatig werd
29-05-2018 | 11:29:00
Waarom hebben we nou eigenlijk deze keuzes gemaakt? Had het niet innovatiever, moediger en impactvoller gekund? Waarom zit je achteraf naar een plan te kijken dat saaier en daarmee minder effectief is dan dat mooie beeld dat je in het begin voor ogen had?
[Column] Marianne van Soomeren: De grote schoonmaak
28-05-2018 | 12:27:39
Wie kent ze niet: de leuke grapjes die naar hartenlust op social media worden gedeeld. Vaak gebruikmakend van bestaande content: een plaatje, een filmpje, een cartoon of een foto. Het dreigt straks niet meer te mogen
[Column] Marvin Jacobs: De beste nieuwe podcasts
28-05-2018 | 10:20:41
Het hoogtepunt van 2018 is vooralsnog Caliphate, van The New York Times. Centraal in deze podcast staan de ervaringen van Rukmini Callimachi, een door de wol geverfde correspondent die al jaren IS volgt
[Column] Bob Goulooze: Zuigen
28-05-2018 | 09:21:22
Ik kwam eens als spokesman in contact met een vileine KRO-reporter. Het was zo’n jongen die zijn story al klaar had en er alleen nog een paar quotes in wilde hangen om zijn magere verhaal cachet te geven
[Column] Erwin Fisser: Je kunt beter op Facebook zitten dan in Amsterdam wonen
22-05-2018 | 12:10:54
De Chief Technology Officer van Amsterdam lijkt te suggereren dat al dat geëxperimenteer met onze data volstrekt begrijpelijk is omdat het ons burgers toch niet interesseert. Via billboards waren burgers uitgenodigd vragen te stellen. “We kregen nul telefoontjes, nul!” Misschien dat de communicatieafdeling een #faaldag had, maar het is ook goed mogelijk dat burgers het gewoon niet snappen
[Column] IAB | Jeroen Verkroost: Premium posities bestaan niet. Context wordt overschat
22-05-2018 | 11:26:00
Vroeger heetten ze vertegenwoordiger, nu hebben we het over agency sales of media sales, maar aan welke eisen moet de moderne mediaverkoper tegenwoordig voldoen?
[Column] Marc Cloosterman: Waarom spraakgestuurde apparaten je customer journey transformeren
22-05-2018 | 10:16:00
Of je het nu wilt of niet, technologie beïnvloedt organisaties disruptief en dit heeft invloed op alle aspecten van je merk
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: win een leverworst bij KLM, Simpele vingerpoppetjes, heldendaden van ANWB
16-05-2018 | 09:01:00
Verhalen over familieleden die ver bij elkaar vandaan wonen, doen het goed. Vraag maar aan Robert ten Brink. En dat KLM dan kinderen en moeders de mogelijkheid biedt via een platform met elkaar te videobellen is ook prachtig. So far, so good zou je denken
[Column] Ronja Slierendrecht: Voice en video; een goede match?
15-05-2018 | 10:40:00
Veel experts zijn het erover eens dat voice search een gangbare manier wordt om informatie te verkrijgen. Je hebt er geen vrije handen voor nodig en het is nog directer dan een zoekopdracht in Google. Dit zorgt ervoor dat de regels van online marketing worden herschreven
[Column] Herman Spinhof: Incidentenjournalistiek
10-05-2018 | 12:19:25
Op de Dag van de Persvrijheid stond het journaille in de rij voor de rechtbank in Amsterdam vanwege de uitspraak over de lawaaidemonstratie. Het ene na het andere incident wordt gehypet. Tijd, geld en de wil om te scoren staan voorop
[Podcast] Deike Schulz en Didier Kick | Liselot Jaspers Focks (NDC) over het succes van hyperlokaliteit
09-05-2018 | 10:14:00
In deze vierde aflevering van onze podcasts over betekenisvolle communicatie, praten wij met met Liselot Jaspers Focks, brandmanager van de online community’s Suksawat en Sikkom bij NDC mediagroep
[Column] Annemarije Tillema: Nederlandse consument vindt Tony's Chocolonely het meest duurzame merk van Nederland
05-05-2018 | 10:21:09
In mijn vorige blog schreef ik over duurzaamheidscommunicatie en wat Nederlandse consumenten hierin belangrijk vinden. Ik gaf toen al aan dat ik in mijn volgende blog in zou gaan op de resultaten van het onafhankelijke onderzoek rondom
[Column] Sietse Pots: Een goed decor zegt meer dan 1000 woorden
04-05-2018 | 16:23:00
Singapore, Zweden, Mongolië, Zwitserland of tóch weer het Vredeshuis in Panmunjom? Gokkers moeten snel zijn, want binnen niet afzienbare tijd is de locatie voor de top tussen Trump en Kim Jong-un bekend
[Column] Remco Klöters: Loot boxes
03-05-2018 | 15:25:00
Panini-voetbalplaatjes, Magic the Gathering kaarten en loot boxes zijn allemaal producten waarmee je de kans koopt op een prijs waarmee je je voetbalboek, je deck of je game-ervaring kunt verbeteren
[Column] Folkert Langeveld: De moderne creatief
01-05-2018 | 14:50:22
Een moderne creatief zal meer dan ooit moeten accepteren dat hij of zij in een kader moet werken. Een kader dat beperkingen schept en dat kader heet media. De verregaande versplintering van het medialandschap heeft het uitdagender gemaakt om de verschillende mediatypes te begrijpen
[Column] Paola Cassone: Groei ligt op straat
01-05-2018 | 09:31:11
Groeien. Welk merk wil dat niet? Het is mij nog nooit gebeurd dat een marketeer tegen mij zei: “Eigenlijk zijn we al groot genoeg, we gaan nu een paar jaar rustig aan doen.” Nee, er is altijd een niche waarin merken willen groeien. In onze cultuur is het principe geworteld dat stilstaan per definitie achteruitgang is
[Column] Michiel Veugelers: Is het Netflix/Spotify abonnementsmodel de nieuwe disruptor in bioscoopland?
30-04-2018 | 07:54:00
De vaste lezers van mijn column weten dat ik het liefst veel en vaak films in de bioscoop zie. Wat mij betreft toch de ultieme filmbeleving: niet gestoord, niet continu checken of je berichten op je mobiel hebt, geen geklets door de film
[Commercial Review] Maurice van Susante: OHRA haalt paarse krokodil van stal, opera met Hertog IJs, slapen met millennials bij Marriot
26-04-2018 | 09:43:00
De boodschap dat de Ohra-app handig en snel is, komt goed over en een glimlach helpt daarin ook zeker. Zelf hou ik altijd van de kleine details: de paarse Crocs, Patience op een computer uit 1980, de “et cetera, et cetera” en meer. Wat ik alleen niet begrijp, is dat een groot deel van de oude commercial ook is meegenomen in de nieuwe
[Column] Bob Goulooze: Onze Lieve Google
24-04-2018 | 13:05:15
Arjan Lubach vroeg zich af hoe het duivelse Facebook te beteugelen, of weer op het rechte pad te krijgen. Dat gaat niet lukken Arjan, want wij aanbidden allen Mammon, de geldduivel. Het is juist Mammon die het leven op aarde bepaalt
[Column] Marc Stubbé: Facebook en het vertrouwen in de media
23-04-2018 | 12:34:00
Onder de grootgebruikers van persoonlijke data zijn de technologiegiganten Facebook en Google: hun businessmodel is gebouwd op de handel in persoonlijke data. Wij hebben menig schandaal met datalekken achter de rug
[Column] Frank Waals: Cursiefje
23-04-2018 | 11:54:41
Sinds enkele jaren hebben we er een nieuw fenomeen bij: columns die nieuws worden omdat ze geplaatst worden. Denk aan de tirade van Youp van ’t Hek over de falende klantenservice van T-Mobile
[Column] Marianne van Soomeren: Ik ben geen trol!
23-04-2018 | 10:49:00
Door social media verspreiden we vooral een mooi, succesvol beeld van onszelf, al dan niet een beetje opgepoetst. Juist al dat succes, al dat blije, maakt mensen onzeker. Want niet alles gaat natuurlijk altijd crescendo
[Column] Erwin Fisser: Oude mensen vs. het internet
23-04-2018 | 10:06:00
Ongeveer vijf jaar geleden zag ik in een documentaire een Schotse socioloog commentaar leveren op de maatschappelijke - nadelige - gevolgen van internet. De documentairemakers lieten in de volgende scene Evgeny Morozov zien, die naar het fragment keek. Met een brede grijns gaf hij zijn commentaar: "That's what you get when old people start talking about the internet"