Columns

[Column] Folkert Langeveld: Marketeer, weet je wat je niet weet
06-12-2018 | 12:46:00
Er zijn dingen waarvan we weten dat we ze weten (known knowns). Er zijn dingen waarvan we weten dat we ze niet weten (known unknowns). En er zijn dingen waarvan we niet weten dat we ze niet weten (unknown unknowns).

[Column] Niels Bruinsma (Abovo) over het radiolandschap
06-12-2018 | 11:28:00
De afname van de luistertijd (contacten) is het grootste probleem van het mediumtype radio en niet de afname van het aantal personen (bereik). Het welslagen van een radiocampagne draait namelijk net als bij alle andere mediumtypen om de verhouding tussen bereik en contacten

[Column] Joris Garritsen - MediaCom: Programmatic Advertising in 2019
05-12-2018 | 07:29:00
In de periode 2012 tot 2018 groeide programmatic spends met 289 procent. Van 75 miljoen euro naar geschat 292 miljoen euro

[Column] Marco Ruivenkamp - SpotX: Programmatic Advertising in 2019
04-12-2018 | 22:51:00
In 2019 gaan we ons op veel verschillende onderdelen focussen. Van transparantie en controle als hoogste prioriteit naar nog betere targeting en gepersonaliseerde ad-experience


[Column] Thomas Welle - IPG MediaBrands: Programmatic Advertising 2019
04-12-2018 | 20:43:00
“We’re still in the early days of automation in advertising”, aldus Martin Khin, VP Research bij Gartner

[Column] Pim van Boekhold (Greenhouse Group): Programmatic Advertising in 2019
04-12-2018 | 07:48:00
Het altijd dynamische programmatic advertising speelveld staat nooit stil en 2019 belooft weer een bewogen jaar te worden voor onze industrie. Een viertal belangrijke trends en verwachtingen voor 2019

[Column] Annemarije Tillema: Zomer 2018; loslaten en uitzoomen
03-12-2018 | 10:03:14
Communicatie over sociaal- en milieugerelateerde verantwoordelijkheid is niet meer weg te denken in de strategieplannen van directies, communicatiespecialisten en marketeers. En het mooie is dat het ook verschijnt in communicatieboodschappen

[Column] Mark de Weerd (Improve Digital): Programmatic Advertising in 2019
29-11-2018 | 09:49:00
Dat de markt van digital en programmatic advertising continu in beweging is, mag voor iedereen duidelijk zijn. Ik denk dat we de volgende trends in de gaten moeten houden voor 2019

[Column] IAB | Jeroen Verkroost: Waarom de Copyright Directive een serieuze bedreiging is voor het open internet
27-11-2018 | 13:41:00
In de basis was het internet een plek die mensen verbond, waar niemand de baas over was en waar iedereen in alle vrijheid zijn persoonlijke mening kon plaatsen. Het ziet ernaar uit dat dit wonderlijke vrije internet, waar ik ooit verliefd op werd, binnenkort niet meer bestaat

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Nietszeggend Promovendum, altijd thuis met Ring, vrijgevig Toyota
27-11-2018 | 11:55:15
In stock-achtige beelden komen loze termen als vurig, vrij, vrolijk, superstoer, Zwarte Piet (of niet), ochtendmens en gezonder voorbij. Wow, wat totaal nietszeggend. Met geen woord wordt er gerept over het uitsluiten van mensen met die geen academische of HBO-opleiding hebben genoten

[Column] Marianne van Soomeren: #wetoo
27-11-2018 | 10:41:00
Er lijkt nu écht een antwoord te zijn op de dominantie van Google en Facebook. Nadat de hele mediawereld hierover moord en brand heeft geschreeuwd en het antwoord "samenwerken" is, is dit ook wat er lijkt te gebeuren

[Column] Paola Cassone: Phoneliness en permanxiety
27-11-2018 | 09:50:00
Smartphones bieden ons eindeloze manieren om op de hoogte te blijven. Sociale platformen, pushnotificaties, berichten en e-mail bombarderen ons met de laatste updates over familie, vrienden, werk en nieuws in real-time. Het resultaat van constante pings, klokkengelui en trillingen die schreeuwen om onze aandacht, is uitgeputting en afleiding

[Column] Bob Goulooze: Fonetisch Duits
20-11-2018 | 16:25:13
De vraag is waarom Duits klinkende merken zo nodig hun Duitse naam in Nederland op z’n Duits uitgesproken willen zien en horen. Vanuit communicatief oogpunt is het belangrijk de merknaam goed te communiceren. Dus in één keer goed; niet later tegen je klanten zeggen dat ze de naam van jouw product verkeerd uitspreken

[Column] Marvin Jacobs: Wat ik heb geleerd van het maken van The Journey - deel 2
13-11-2018 | 09:55:00
Miljoenen minuten hebben mensen intensief geluisterd naar een verhaal, verteld vanuit het merk KLM. In een tijd waar de meeste aandacht gefragmenteerd en van korte duur is, bewijst de podcast dat mensen nog altijd de behoefte hebben om zich mee te laten voeren in een goed verhaal

[Column] Marvin Jacobs: Wat ik heb geleerd van het maken van The Journey
06-11-2018 | 08:38:00
Een wereld waar de zon altijd schijnt, is ongeloofwaardig voor luisteraars en werkt niet binnen podcasts. Dus daar stond ik dan, met mijn pleidooi en op mijn longlist verhalen over aids, ontvoeringen, armoede, burn-out, miskramen en ga zo maar door. Een vrij groot contrast met bijvoorbeeld de reisinspiratie die KLM via andere kanalen biedt

[Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Tough as grapes van Welch’s Juice
05-11-2018 | 11:08:00
Wat gebeurt er in het buitenland op campagnegebied en zou het werken in Nederland? Maurice van Susante is Manager Global Content bij FrieslandCampina en geeft antwoord. Deze keer bespreekt hij de Amerikaanse campagne Tough as grapes van Welch’s Juice

[Commercial Review] Joyce Haasbeek: Feest in de Bavariaketel, mooi wat bloemen doen, de echte wereld vs. iPhone
05-11-2018 | 09:37:44
Dus Bavaria heeft een her-intro van hun slogan Zo, nu eerst een Bavaria. Op zich behoorlijk gewaagd. In mijn herinnering is daar namelijk niet voor niets afscheid van genomen

[Column] Michiel Veugelers: Filmmuziek, de soundtrack van je leven
30-10-2018 | 10:03:44
Deze periode draait de volgende Halloweenfilm in de bioscopen met wederom de iconische filmmuziek van regisseur, schrijver en componist John Carpenter. Een klassieke horrortune die bij de fans veel herinneringen zal oproepen

[Column] Erwin Fisser: Hou eens op met die passie
23-10-2018 | 08:59:00
Tientallen, zo niet honderden zoekresultaten kreeg ik van transporteurs die het woord passie in hun tagline gebruiken. Variërend van recht-voor-z'n-raap-passie voor logistiek, tot passie voor service tot het zelfs nóg vagere passie voor oplossingen

[Column] Jerome Kuijken: Met welk verdienmodel haal je de kerst?
22-10-2018 | 10:40:01
Geld verdienen met advertising is zeker nog mogelijk, maar je moet er hard voor werken. Of je nou groot bent of klein; een platform dat nog enkel van display kan leven, is volgens mij niet meer te vinden. Maar hoe zit het dan met de kleintjes? De onafhankelijke publishers? Kunnen die in 2019 (en daarna) blijven bestaan?

[Column] Bob Goulooze: Chinese kool
22-10-2018 | 10:15:00
China groeit als kool en heeft geld, te veel geld. Het land biedt andere landen hulp, bijvoorbeeld met het aanleggen van 5G-netwerken. Daarmee is in de toekomst supersnel internet- en telefoonverkeer mogelijk. Maar alle data die dit oplevert, komen uiteindelijk bij de Chinese overheid terecht. Die weten alles van ons en met die kennis kunnen zij macht uitoefenen

[Column] Femke Leemeijer: Baas in eigen bubbel!
16-10-2018 | 10:53:00
Martijn van Dam, laat mij met je algoritmes met rust en koers liever op een Nederlandse mediawereld waarin de NPO geen oneerlijke concurrent meer is van de onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek in dit land

[Column] Folkert Langeveld (MediaCom): Voice marketing is dood!
16-10-2018 | 10:12:00
We houden van de hypes, maar we houden minstens zoveel van het doodverklaren. Tv is al jaren dood, radio stervende. E-mailmarketing ligt six feet under en de laatste tijd doen vooral influencers het goed in de doodverklaringen. Hoe het gaat met Facebook? Dood dus

[Column] Sietse Pots: Multinationals, was met de fiets gegaan
12-10-2018 | 15:40:00
Hoe pijnlijk een foto een beeld kan bevestigen, bleek toen ik vanochtend de Volkskrant opensloeg. Het geblindeerde busje vol topmannen van multinationals, gefotografeerd vanachter de hekken en tussen de bosschages rondom

[Column] Mandy van der Wal: Verkering
09-10-2018 | 09:42:36
De afgelopen weken hebben we behoorlijk veel dates gehad, met RTL én met Talpa. Deze afspraakjes verliepen goed en beide partijen delen onze mening dat we de consument centraal moeten stellen en voor hen met de juiste oplossing moeten komen. Inmiddels hebben wij snuffelverkering met RTL en Talpa

[Column] Michiel Veugelers: Succes gegarandeerd met een Cinematic Universe. Toch?
08-10-2018 | 11:03:40
Je laatste film vermarkten gaat een stuk makkelijker door die te koppelen aan voorgaande successen in een Cinematic Universe. Het gaat alleen niet altijd goed

[Column] Paola Cassone: Op z'n Japans
01-10-2018 | 09:57:00
De Japanse film Tampopo uit 1985 is recentelijk gerestaureerd en draait nu in vele arthouse bioscopen in Nederland. Ik kan de visie van deze film aan alle collega’s en marketeers aanbevelen.

[Column] Martin Leeflang: Emotie niet de belangrijkste driver van campagnes
01-10-2018 | 08:45:00
Emotie en reclame: een gouden combi. Neuropsychologen vertellen ons al decennialang wat de effecten zijn van emotie op het onthouden van een commercial. Ook Les Binet en Peter Field (IPA) kwamen na analyse van 2000 beste campagnes

[Column] Wilbert van der Heijden: Bewijs je bekwaamheid
28-09-2018 | 09:56:44
Heeft u ook zo veel plezier als u rammelende communicatie onder ogen krijgt? Ik heb vaak ook wel leedvermaak over de onbekwaamheid van onze collega’s in de communicatie. Eigenlijk is het meer plaatsvervangende schaamte

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Heel anders en toch hetzelfde
25-09-2018 | 14:16:00
Twee video’s, van de twee grootste concurrenten op het gebied van sportkleding: Nike en Adidas. En allebei maken ze een statement. De één alleen iets duidelijker dan de ander. Nike’s video ademt pure kwaliteit; het is zo’n beetje het summum van wat je

[Column] Remco Klöters: Fake Claims & Campaigns
24-09-2018 | 08:54:19
Vorige maand wees de Amsterdamse kortgedingrechter een vonnis over een fake PVV-campagne af. Fake, want het was een campagne voor DENK. Althans, misschien was dat ook wel fake en heeft het betrokken reclamebureau op eigen houtje gehandeld toen ze de banners proefdraaide in het buitenland

[Commercial Review] Joyce Haasbeek: Emotie versus humor
21-09-2018 | 09:33:00
In alle merkcommunicatie is storytelling hot. Het aanbod is zo overweldigend, dat een product het niet enkel redt op wat het is of doet; de consument moet zich er zodanig mee verbonden voelen, dat het daadwerkelijke impact heeft op zijn of haar dag

[Column] Bob Goulooze - Mooipraat
20-09-2018 | 11:51:00
De media beïnvloeden ons denken. Soms ons doen en nog somser onze uitspraak. Taal is niet vastgeroest. Woorden komen en verdwijnen. Wat wel vast staat is de uitspraak van die woorden

[Column] Marianne van Soomeren - PAS OP: Overstekende influencers
20-09-2018 | 11:22:00
Vorige week was ik bij het Influencer Marketing Event. Omdat ik in de organisatie zat, waren de presentaties geen verrassing meer. Maar er is toch één punt wat mij bezig blijft houden: crossovers