Columns

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Pepsi cringe!, wat is Klarna? en gezellig met Volkswagen
19-02-2019 | 12:52:00
Ik weet dat OPVALLEN tegenwoordig misschien wel belangrijker is dan ooit, maar het is en blijft een randvoorwaarde. Een heel belangrijke randvoorwaarde, maar voor Klarna blijkbaar zó belangrijk dat ze alle andere elementen zijn vergeten

[Column] Femke Leemeijer: Hokjesdenken
19-02-2019 | 09:35:24
Kunnen we nog iets met doelgroepdenken? Hoe voorspelbaar zijn we nog met zijn allen als elke trend een tegentrend oproept, elke consument zich hyper-individueel gedraagt en ieder hokje niet meer dan één persoon bevat? Wat kun je als adverteerder beginnen met die waterval aan informatie over jouw ultieme koper?

[Column] Erwin Fisser: Verleiding en liefde
19-02-2019 | 09:27:47
Er is steeds meer interesse voor campagnes die het algemeen nut beogen. Voorlichtingscampagnes zijn hot, want er gaat mankeert weer van alles in Nederland. Niet echt natuurlijk, maar onze samenlevingsbeleving meent van wel

[Forum] Martin Leeflang: Online personalisatie is een levensgroot gevaar voor de klassieke papieren folder
17-02-2019 | 14:04:00
Volgens NOM Folder Monitor 2018 is het aantal Nederlanders dat offline folders in de bus ontvangt sinds 2015 met slechts 4 procent afgenomen

[Column] Marvin Jacobs: Waarom de podcast dit jaar doorbreekt in Nederland
07-02-2019 | 10:09:00
Op deze plek voorspel ik al een tijdje dat de podcast Nederland gaat veroveren. In de VS is de podcast inmiddels uitgegroeid tot een massamedium waarbij nieuwe shows worden aangekondigd op huizenhoge billboards. Zover is het in Nederland nog niet, maar ‘onze’ podcastmarkt is flink op stoom.

[Column] Maartje Blijleven: Facebook 15 jaar. Een terugblik
06-02-2019 | 11:08:00
Facebook heeft een omgeving gecreëerd waar je je lastig aan kunt onttrekken. Inmiddels maakt 94 procent van de Nederlanders van vijftien jaar of ouder met internettoegang gebruik van een Facebook-dienst

[Column] Paola Cassone: Het zit niet op mijn Netflix
29-01-2019 | 10:36:29
Toen ik nog jong en vrijgezel was reisde ik vaak naar verre landen. Ik had toen de gewoonte mijzelf in vreemde culturen te acclimatiseren door meteen de televisie aan te zetten en alle kanalen te scannen. Tegenwoordig heeft mijn 16-jarige zoon deze belangrijke taak op zich genomen en hij informeert ons keurig over alle lokale aanbiedingen

[Column] Jerome Kuijken: Stop de verleiding. Leve Teun van de Keuken!
29-01-2019 | 09:53:00
De mening van anderen over marketing en reclame vind ik mateloos interessant. Net als met voetbal: iedereen denkt er verstand van te hebben

[Van Susante over de grenzen] Don’t fence me in van Mini USA
26-01-2019 | 15:26:00
Auto’s en mannen, een klassieke combinatie. En het rijden in een auto moet je een goed gevoel geven. Samenwerkingen in de auto-industrie zijn veelvoorkomend en vaak succesvol. Een bekende is Peugeot en Roland Garros, twee typisch Franse dingen, of Renault en Rip Curl

[Column] Martin Leeflang: Dierenbescherming winnaar Ster Gouden Loeki 2018
23-01-2019 | 15:52:00
Van de tien genomineerden voor de Ster Gouden Loeki 2018 weet de Dierenbescherming het beste emotie bij de kijker op te wekken. Daarmee doen de reclamemakers van Visual Noise een gooi naar de Ster Gouden Loeki die donderdag 24 januari wordt uitgereikt

[Column] Remco Klöters: (A)social Influencers
23-01-2019 | 15:30:00
Ben jij een influencer met 100.000 echte volgers en een gemiddelde van 2.500 likes dan levert zo’n post je 20 euro op, bij iedere 100.000 extra volgers komt daar 20 euro bij. Zakt je invloed onder de 100.000, dan val je terug op de barterdeal en is de kleding zelf je vergoeding

[Column] Bob Goulooze: 80 cents of politieke porno
23-01-2019 | 15:03:00
Afgelopen vrijdag berichtte de Telegraaf dat Shula Rijxman, bestuursvoorzitter van de NPO, reclames op TV wil terugdringen. Te beginnen met het reclamevrij maken van kinderprogramma’s. Dat vind ik prachtig, want een mens kijkt gedurende zijn leven ruim anderhalf jaar reclame

[Column] Michiel Veugelers: Een filmjaar in cijfers
19-01-2019 | 22:09:00
Het aandeel sequels, prequels, remakes en reboots was dan ook in 2018 maar liefst 70 procent van het totale aanbod. In de top 10 best bezochte films zijn alleen Bohemian Rhapsody en Black Panther originele producties, al werd het personage van Black Panther ook al in een eerdere Marvel film geïntroduceerd, dus ook al bekend

[Column] Maartje Blijleven: Deze socialmediatrends zijn hot & happening in 2019
18-01-2019 | 13:26:00
Op misschien wel de meest spraakmakende dag van het jaar in de Nederlandse televisiewereld je tv-debuut maken. Dat overkwam mij toen ik naast Albert Verlinde, Jan Versteegh en Sebas Boers mocht aanschuiven als digital community expert bij 6 inside

[Column] Marianne van Soomeren: De funnel op zijn kop
18-01-2019 | 12:01:00
2018 sloot af met breaking news: het 4F-model vervangt AIDA. Maar is dit wel breaking news?

[Column] Sietse Pots: Dansen op glad ijs na de Brexit-stemming
17-01-2019 | 16:31:00
Het was vermakelijke televisie, de Brexit-stemming in het Lagerhuis. Niet alleen de uitslag zelf was historisch. Ook het interview met de Britse minister van Volksgezondheid direct na afloop ervan op BBC Politics kan in de geschiedenisboeken

[MediaWeek] Bas Vlugt: Oorlog op de mediawerkvloer en in de boardroom
17-01-2019 | 08:18:00
Wat een mediaweek! Dat zeg ik natuurlijk elke keer als ik aan deze rubriek begin maar de afgelopen week en de begin van deze week waren dagen voor de volgers van wat er in het Hilversumse en Amsterdamse gebeurt werkelijk om al je vingers bij af te likken

[Column] Wilbert van der Heijden: Gratis lunch bij fakebook
16-01-2019 | 10:59:00
Gratis lunch! Iedereen die werkt in de communicatie weet dat gratis niet bestaat maar past toch deze truc -in al zijn afgeleide vormen- dagelijks toe

[Column] Erwin Fisser: Slechts 15 procent van de lezers haalt het einde van deze column
16-01-2019 | 10:19:00
Wat leven we toch in een heerlijk kwantificeerbare tijd. ‘Weer je dagelijkse 10.000 stappen norm gehaald? Gefeliciteerd, dat is dan al een streak van 15 dagen. Slechts 13 procent van de mannen van jouw leeftijd wereldwijd presenteerden hetzelfde!’

[Bladformule] Bas Vlugt: FourFourTwo
14-01-2019 | 22:41:00
F&L Media haalt alles uit de licentie wat erin zit. Ik bedoel: als je de licentie dan toch hebt; waarom zou je dan niet inzetten op het primair overnemen en vertalen van artikelen

[Column] Machiel Verkuyl: Afhaken
14-01-2019 | 10:47:00
Turend over mijn laptop probeer ik te verzinnen wat voor media hét onderwerp van 2019 gaat zijn. U hoort of ziet de onderwerpen vast elke dag voorbijkomen, is het circulaire economie? Is het Purpose? China? De prijsstijgingen die we verwachten? Consolidatieslagen bij mediabedrijven

[Column] Mandy van der Wal: Gelukkig nieuwjaar!
02-01-2019 | 10:31:00
We hebben met TMG niet alleen verbouwd aan de Basisweg, maar ook letterlijk gebouwd aan het aanbrengen van focus. Toen ik tweeënhalf jaar geleden binnenliep bestond onze portfolio uit grofweg 65 merken. Mij is altijd geleerd dat je je portfolio uit je hoofd moet kunnen opnoemen, dan is 65 merken best veel

[Column] Jerome Kuijken: Aaaii Love Branded Content
24-12-2018 | 11:30:00
Moeten we irritante reclame verbieden? Ik vind eigenlijk van wel. Irritante reclame stompt het publiek af en heeft reclame een slechte naam gegeven. Ik geloof echt dat wij, de brandedcontentmakers, de Loden Leeuwen op termijn overbodig maken

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Slaapverwekkend Philips, ontspannen met Perla, irritant effectief Becam
24-12-2018 | 10:34:00
Juist door te fluisteren krijg je aandacht. Steeds meer video’s op YouTube maken daar gebruik van, vooral omdat mensen die vaak met koptelefoons op bekijken. Mijn aandacht heeft de commercial dus en wat dan volgt zijn 8 minuten beelden van koffiezetten. Saai zou je denken, maar eigenlijk is het heel prettig

[Column] Paola Cassone: Wat willen we van de kerstman?
24-12-2018 | 10:16:24
Sinds Sinterklaas een politiek debat is geworden, wil geen retailer meer zijn vingers branden aan het Z-woord. Dus alle pijlen op kerst vanaf november en de gebruikelijke sinterklaasversiering helemaal versoberen. Maar wat willen we dan van de kerstman anno nu?

[Column] Michiel Veugelers: Terugkijken op filmjaar 2018 en vooruitkijken naar 2019
21-12-2018 | 14:39:00
2018 was het jaar waarin belangrijke maatschappelijke thema’s als #MeToo en diversiteit en inclusiviteit ook een grote rol speelde in de filmbranche. Zeker op de awardshows werden deze punten veelvuldig aangehaald met indrukwekkende speeches

[Column] Marvin Jacobs: De beste podcasts van 2018
20-12-2018 | 11:27:00
2018 was een groots jaar voor de Nederlandse podcast. Tussen het enorme aanbod zaten een paar titels die boven het niveau microfoon- aan-en-ouwehoeren-maar uitkwamen. Dit zijn de beste Nederlands- en Engelstalige podcasts van 2018

[Column] Martin Leeflang: HEMA, wat ben je: een merk of een retailer?
18-12-2018 | 23:41:00
Voor een oer-Hollands merk als HEMA is het de kunst om te kijken waar de relevantie voor de consument zit

[Column] Rein Vogel: Programmatic TV staat op de deur te bonzen
18-12-2018 | 23:10:00
Afrekenmodellen zullen meer dan de vorige jaren op PMP’s en fixed pricing worden ingericht

[Column] Philip Kok: Met Marcel Boekhoorn gaat er na jaren eindelijk een frisse wind waaien door de HEMA
17-12-2018 | 17:45:00
De ondernemer pur sang gaat eerst de basis op orde brengen, omdat hij als geen ander weet dat je anders niet kunt groeien

[Column] Erwin Fisser: Zitten? Nee, de verticale video is het nieuwe roken
17-12-2018 | 10:43:36
Omdat de oudere, verstandigere generaties onomstotelijk vaststellen dat verticale video een slecht idee is, gaat de jeugd lekker rechtop staande video’s bekijken. Eigenlijk is het net als roken. Lekker rebels iets doms doen

[Column] Niels Langereis: Dit is hét moment om na te denken over hoe je HEMA future proof kunt maken
17-12-2018 | 10:17:00
Het is enorm lastig is om in te schatten hoe snel die verandering van Bricks naar Clicks gaat

[Column] Marvin Jacobs: De Hema heeft iets buitengewoon krachtigs in handen
17-12-2018 | 09:44:00
Het is een winkel waar allemaal komen, ongeacht je sociale klasse, leeftijd of inkomensgroep. Tastbaarder dan de Hema wordt het Nederlandse gelijkheidsbeginsel niet

[Column] Femke Leemeijer: Mijn Mercurs
14-12-2018 | 08:45:00
Ik tik dit stukje aan de vooravond van de Mercurs. Wanneer je deze column leest, kun je op de website zien wie de gelukkigen zijn, maar ik ben nu nog onwetend en zal je vertellen wie mijn winnaars zijn

[Column] Machiel Verkuyl: Ongevraagd advies aan Marcel Boekhoorn inzake de HEMA
13-12-2018 | 11:15:00
Als er één merk is waar ik al heel mijn leven een zwak voor heb is het HEMA. Het brengt veel van waar ik van hou bij elkaar: retail, sterk merk, oer Hollands en een eigenheid die onnavolgbaar sterk is binnen onze cultuur