Columns

[Commercial Review] Maurice van Susante: OHRA haalt paarse krokodil van stal, opera met Hertog IJs, slapen met millennials bij Marriot
26-04-2018 | 09:43:00
De boodschap dat de Ohra-app handig en snel is, komt goed over en een glimlach helpt daarin ook zeker. Zelf hou ik altijd van de kleine details: de paarse Crocs, Patience op een computer uit 1980, de “et cetera, et cetera” en meer. Wat ik alleen niet begrijp, is dat een groot deel van de oude commercial ook is meegenomen in de nieuwe
[Column] Bob Goulooze: Onze Lieve Google
24-04-2018 | 13:05:15
Arjan Lubach vroeg zich af hoe het duivelse Facebook te beteugelen, of weer op het rechte pad te krijgen. Dat gaat niet lukken Arjan, want wij aanbidden allen Mammon, de geldduivel. Het is juist Mammon die het leven op aarde bepaalt
[Column] Marc Stubbé: Facebook en het vertrouwen in de media
23-04-2018 | 12:34:00
Onder de grootgebruikers van persoonlijke data zijn de technologiegiganten Facebook en Google: hun businessmodel is gebouwd op de handel in persoonlijke data. Wij hebben menig schandaal met datalekken achter de rug
[Column] Frank Waals: Cursiefje
23-04-2018 | 11:54:41
Sinds enkele jaren hebben we er een nieuw fenomeen bij: columns die nieuws worden omdat ze geplaatst worden. Denk aan de tirade van Youp van ’t Hek over de falende klantenservice van T-Mobile
[Column] Marianne van Soomeren: Ik ben geen trol!
23-04-2018 | 10:49:00
Door social media verspreiden we vooral een mooi, succesvol beeld van onszelf, al dan niet een beetje opgepoetst. Juist al dat succes, al dat blije, maakt mensen onzeker. Want niet alles gaat natuurlijk altijd crescendo
[Column] Erwin Fisser: Oude mensen vs. het internet
23-04-2018 | 10:06:00
Ongeveer vijf jaar geleden zag ik in een documentaire een Schotse socioloog commentaar leveren op de maatschappelijke - nadelige - gevolgen van internet. De documentairemakers lieten in de volgende scene Evgeny Morozov zien, die naar het fragment keek. Met een brede grijns gaf hij zijn commentaar: "That's what you get when old people start talking about the internet"
[Column] Femke Leemeijer: Terug naar print
17-04-2018 | 14:56:30
Hoe komt het dat we langzaam een beetje op onze digitale schreden terugkeren? Hebben we genoeg van de overload aan online informatie, het voortjakkeren op sociale media en het scrollen op onze telefoon? Worden we mindful van print?
[Column] Wilbert van der Heijden: Help de freelancer ook de aftercrisis door
17-04-2018 | 11:46:33
Wie praat er nu nog over de crisis? De crisis… de crisis… het klinkt alsof je over de herdenking van een voorbije wereldoorlog praat. Jongeren verwachten dat je op haast vaderlijke toon uitlegt hoe tien jaar geleden de crisis uitbrak
[Column] Jerome Kuijken: Is branded content reclame en is reclame branded content?
17-04-2018 | 10:35:00
Brandend content is als een songtekst van Bløf: iedereen kent het, maar we interpreteren het allemaal anders. Een van die interpretaties is dat branded content reclame is
[Column] Martin Leeflang: Gaan wij te ver?
10-04-2018 | 14:07:00
Het is geen geheim dat reclame wetmatigheden uit de cognitieve wetenschap inzet om consumenten te verleiden. Vanwege deze uitkomsten pleitten Hütter en Sweldens voor regulering van reclame en dan in het speciaal voor reclame gericht op kinderen of voor producten als sigaretten en drank
[Column] Marvin Jacobs: Podcast revival is onderdeel van brede ontwikkeling
10-04-2018 | 13:25:00
Mocht er nog iemand rondlopen die dacht dat de podcast een grappige, tijdelijke hype is, dan is nu het moment om je achter de oren te krabben. Deze revival is onderdeel van een veel bredere ontwikkeling: wij gaan onze oren en onze stem gebruiken om te communiceren met apparaten
[Column] Elwin Gastelaars: GDPR: 7 noodzakelijke acties voor iedere publisher
10-04-2018 | 10:06:00
Privacy is altijd al een belangrijk thema voor de uitgeefsector, maar nu overtredingen van de GDPR kunnen leiden tot boetes - die kunnen oplopen tot 20 miljoen euro of 4 procent van de wereldwijde jaaromzet - is de focus groter dan ooit. En terecht
[Commercial Review] Joyce Haasbeek: langetermijnMastercard, campagne Broodnodig? en satire met Amsterdenim
05-04-2018 | 12:48:56
Reclame voor brood. Niet een aanbieding, nieuw product of onderzoeksresultaten, maar een ode aan brood. Is dat nodig zou je denken, zeker wanneer je de cijfers erbij pakt: we eten gemiddeld 4 boterhammen per dag per persoon. Is het werkelijk nodig om een mediacampagne te starten?
[Column] Martijn van Lambalgen: Van customer journey naar sluimerende safari
03-04-2018 | 11:50:00
We kunnen ons maar moeilijk beschermen tegen de impulsen die we passief tot ons nemen. Een korte blik neemt ons al onbewust mee op een of andere customer journey van een merk. Eigenlijk zijn we continu op een sluimerende safari tot het moment van de waarheid: de aankoop
[Column] Folkert Langeveld: Beste Folkert, hoe hebben we u geholpen?
03-04-2018 | 11:11:31
Als Ziggo mij een herinnering stuurt omdat ik hun call center nog niet heb gewaardeerd, is dat nog wel een fijne klantervaring? Als iemand aan mij vraagt: “Vind je me eigenlijk wel aardig?”, vind ik diegene vaak al iets minder aardig
[Column] Michiel Veugelers: Adverteren in de bioscoop; tien gouden tips
03-04-2018 | 10:43:37
Bioscoop is uitermate geschikt om met een doelgroep te communiceren. Forced exposure, groot beeld en perfect geluid, een doelgroep die een avond of middag uit is en in een positieve mindset, umfeld van entertainment, weinig tot geen clutter, vaak zit je in een blok met mooie merken en dito commercials, aandacht
[Column] Reinier Rombouts: Toppers voeren persoonlijk het woord
29-03-2018 | 13:04:37
Goede leiders zetten zaken beweging. Ze weten mensen te raken; of dat nu klanten, medewerkers of samenwerkingspartners zijn. En ze krijgen het voor elkaar om verandering teweeg te brengen. Dat vraagt lef, visie en een helder verhaal dat begint bij jezelf
[Column] Paola Cassone: De waarde van babbelen
27-03-2018 | 11:08:44
Wat mij opvalt is dat hetzelfde nieuws uiteenlopende reacties kan opwekken bij individuen van dezelfde leeftijd, opleiding, sociale klasse, levensfase en levensstijl. Dit is bepaald niet wat de traditionele segmentatiemodellen voorspellen en dit zou kunnen verklaren waarom de meeste voorspellingen over – om maar iets willekeurigs te benoemen – verkiezingen of referenda er steeds meer naast zitten
[Column] Erwin Fisser: Alles wat je zegt, kan en zal tegen je gebruikt worden
27-03-2018 | 10:18:00
De nieuwe media, dat waren platforms die mensen aan elkaar zouden verbinden. Kennis is macht en wanneer iedereen over dezelfde kennis kan beschikken, zal het gelijkheidsideaal verwezenlijkt worden. Kennis blijkt inderdaad macht, maar dan moet je wel de juiste kennis hebben.
[Column] Marianne van Soomeren: De referendumval
27-03-2018 | 09:52:00
Recent onderzoek van de Erasmus Universiteit toont aan dat mooie en feelgoodreclame ons zo beïnvloedt dat we er niet meer in slagen om een merk, dienst of product objectief te beoordelen. Zelfs niet als we er geld voor krijgen om onze mening te herzien. Een beter bewijs dat positieve reclame werkt, is er niet.
[Column] Job Franken: Respect
23-03-2018 | 12:48:00
Respect! Een uiting van adhesie. Iemand zegt of doet iets en iemand anders roept het magische woord: ”Respect hoor!” Prachtige taal. Zij het nogal kortaf. Want wie of wat wordt gerespecteerd, wie doet het respecteren en waarom?
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Amsterdamse Grolsch, LOTTO slaat de plank mis en KARWEI doet 't anders
22-03-2018 | 16:25:25
Ik moet jullie van tevoren misschien even waarschuwen, want ik werd nogal chagrijnig van de video’s die ik ging bespreken. Misschien heeft het met de snijdende oostenwind te maken, misschien word ik een ouwe zuurpruim. Ik weet het niet, maar pas bij de derde commercial kroop ik weer een beetje uit het dal
[Column] Remco Klöters: Anne Frank Fonds vs Anne Frank Stichting
22-03-2018 | 15:59:29
Mag het Anne Frank Huis drie brieven van Otto Frank tentoonstellen? Het Hof Amsterdam oordeelde van niet omdat de auteursrechten bij het Anne Frank Fonds liggen
[Podcast] Deike Schulz en Didier Kick | Professor Mirko Schäfer over data en de AVG. Wat moeten we ermee?
21-03-2018 | 11:44:00
We vragen Mirko Schäfer welke invloed data, datamanagement en alle nieuwe wet- en regelgeving rondom data hebben op betekenisvolle content, dialoog en engagement
[Column] Bob Goulooze: Boy in the bubble
21-03-2018 | 11:15:52
Onlangs trok de ING-bank een salarisvoorstel voor topman Hamers in. Commissaris Jeroen van der Veer c.s. had de publieke opinie niet goed ingeschat. "Hamers, jij hebt het al zo lang met die schamele 1,75 miljoen euro moeten doen, daar kan best wat bij. Weet je wat? We tikken af op 3 miljoen"
[Column] Martin Leeflang: Toekomst van merkonderzoek in vijf woorden
21-03-2018 | 09:48:19
Vroeger belde je met een onderzoeksbureau en dan was binnen een paar dagen een merkonderzoek in elkaar gedraaid. Dankzij AIDA een lekker makkelijke one-size-fits-all-strategie. Maar dit is natuurlijk niet hoe het werkt.
[Column] Deike Schulz: Social media en de dood? Lang leve social media!
15-03-2018 | 15:11:00
Eigenlijk zou het een midweekje weg worden. In het isolement van mijn favoriete Waddeneiland werken aan een wetenschappelijk artikel. De eerste dag ging het redelijk. Daarna kon ik, geveld door griep (wie niet) alleen maar rustig afwachten op genezing en de volgende boot naar de overkant. Ondertussen brak ik met alle goede voornemens voor mijn verblijf, zoals complete onthouding van social media
[Column] Frank Waals: Clubliefde?
15-03-2018 | 12:00:00
Hoe komt het toch dat directieleden van clubs zo vaak hun oren lijken te laten hangen naar boze fans? Supporters die hun onvrede uiten door in hun emotie de media op te zoeken en met grote spandoeken de tribunes als tweede platform gebruiken om een coach pootje te lichten?
[Column] Annemarije Tillema: Geloofwaardig communiceren over duurzaamheid
15-03-2018 | 10:35:00
Ik spreek veel marketeers die worstelen met vragen over hoe ze geloofwaardig kunnen communiceren over hun duurzaamheidsbeleid. Men wil graag het verhaal vertellen als het echt helemaal af is, maar we hebben in de wereld van vandaag simpelweg de tijd niet om te wachten tot alles af is
[Column] Sietse Pots: ING; hoe de Titanic op de ijsberg afstevende
13-03-2018 | 15:53:00
De ijsberg zien, roepen naar de kapitein en tóch het schip zien zinken. Hoogstwaarschijnlijk voelden enkele communicatieprofessionals bij ING zich de afgelopen weken niet gehoord
[Column] Elwin Gastelaars: Interactief adverteren op connected tv
13-03-2018 | 11:37:00
Wat is er zo waardevol aan adverteren op connected tv en waarom is deze ontwikkeling interessant? In deze column deel ik mijn ervaringen met (interactieve) advertentieformats en nieuwe mogelijkheden voor tv-adverteerders
[Column] Machiel Verkuyl: Humanitainment
12-03-2018 | 12:14:00
Zoek een zwerver, geef ‘m geld. En een nieuw pak. Als je toch bezig bent, ook een knipbeurt door de kapper. Daar kun je als publiek met goed fatsoen niets slechts over zeggen. Jij hebt volgers want jij helpt. Goeddoen, daar is toch niemand tegen?
[Column] Brechtje de Leij: Zo ben jij klaar voor de Nederlandse voice assistant
12-03-2018 | 10:05:00
Om straks meegenomen te worden door de assistant, zul je als mediapartij wel wat moeten doen. Het gaat allemaal niet vanzelf en stilstaan is straks de boot missen. De consument gaat straks het internet niet meer op om informatie te zoeken. Nee, de consument vraagt en krijgt antwoord van zijn assistant. Wat te doen?
[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Ford pakt uit/in, op zoek met Sixt, 999 treden met Range Rover
07-03-2018 | 09:36:00
We trappen af met een grensverleggende uiting, van Ford. Want deze Amerikaanse automobielbouwer heeft een kleine SUV gemaakt die zich met haar gepassioneerde “Go further” weinig schijnt aan te trekken van grenzen
[Column] Brechtje de Leij: De smart assistant komt eraan!
06-03-2018 | 11:39:00
Bediening met de stem wordt dé trend voor 2018. Gelanceerd in de smartphone, veroveren de voice assistants steeds meer terrein. Als een Trojaans paard komen ze ons huis binnen, verstopt in slimme speakers en andere smarthome-apparaatjes