[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: First Saturdays van NRMA
17-09-2020 15:49:47 | Hits: 1101 | columnist: Maurice van Susante | Tags:

Iedereen herkent de beelden van vorig jaar met de bosbranden in Australië, en ook recenter aan de westkust van de Verenigde Staten; miljarden dieren ontheemd en gestorven, huizen en wijken vernietigd en grote groepen mensen die geen onderkomen meer hebben of zelfs het leven hebben gelaten.

De Australische ANWB, de NRMA (National Roads and Motorists' Association), wil mensen activeren om een rol te spelen in deze ramp, uitgaande van het principe liever voorkomen dan genezen. Ze hebben hiervoor First Saturdays gelanceerd, een platform waarin je elke eerste zaterdag van de maand actie onderneemt om te voorkomen dat de brandweer moet uitrukken.

Zo staat september in het teken van dingen die je IN je huis kunt doen ter preventie (branddekens, brandblusser enzovoort), oktober gaat over wat je OM je huis kunt doen (tuin schoonhouden, hulp bieden aan buren en vrienden) en november focust op wat je kunt doen AAN je huis (goten schoonmaken, regenpijpen controleren). Zo hebben ze iedere maand nuttige (laagdrempelige en concrete) activiteiten rondom thema’s verzameld, waardoor consumenten eerder geneigd zijn hier wat mee te doen.

Campagnevideo

De campagne is afgetrapt met een emotionele video, waarin Australiërs aan momenten worden herinnerd waarop er grote branden waren; Ash Wednesday, Black Friday en Black Saturday, die gegrift staan in het geheugen van vrijwel alle Australiërs. In de video zien we een brandweerwagen die naar een heftige (bos)brand rijdt, terwijl we deze nationale momenten terugzien en in de voice-over we commando’s horen en de dreiging van het naderende vuur voelen. Een inspirerende en emtioneel aangrijpende video. Je krijgt echt het gevoel: wat kan ik doen?

Op social zien we de campagne ook goed en regelmatig terug komen in de hun feed. Hierin worden de dienstverleners bedankt voor hun service:, gekoppeld aan de activiteiten van die maand

De campagne bevat verder radiospots die het drama en de essentie van de bosbranden tot leven brengen, evenals videocontent, sociale activeringen, krantenversies, OOH en vele andere touch points. Aangezien de campagne net een paar weken oud is, zijn deze onderdelen nog niet live. Maar de aftrap is veelbelovend en lijkt gestoeld op een langetermijnaanpak.

In Nederland kan dit ook zeker werken. In mijn beleving is Interpolis een vergelijkbare route ingeslagen met een sociaal-bewuste campagnes als AutoModus, Meer Aandacht en Meer Thuis.

--

Maurice van Susante is manager social media en contentmarketing bij AS Watson voor de merken Kruidvat en Trekpleister

Lees ook:

19-06-2020 | Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: Start Something Priceless van MasterCard
10-03-2020 | [Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: In the Name of Play van Fanta
10-01-2020 | [Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: With Thanks van Wild Turkey en Unyoked
23-10-2019 | [Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: Beyond limits van BT
24-07-2019 | [Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Another World van CNN en Land Rover