[Campagne-review] Van Susante over de grenzen: The E.V.A. Initiative van Volvo
01-04-2019 11:35:00 | Hits: 3213 | columnist: Maurice van Susante | Tags:

Dat Volvo nog steeds het merk is waar veiligheid op nummer één staat, blijkt uit hun nieuwe campagne. En in mijn eigen beleving koppel ik veiligheid ook het meest aan Volvo.

Volvo is een wereldwijde campagne gestart om ook veiligheid voor vrouwen in de auto gelijkwaardig te maken. Want blijkbaar zijn de meeste crash test dummies mannelijk, waardoor vrouwen meer en ander letstel oplopen, alleen al door de fysieke verschillen. Maar niet bij Volvo, want zij gebruiken al sinds 1995 vrouwelijke crash test dummies, zelfs een zwangere vrouw. In de campagne geven ze ook aan dat ze al hun verzamelde data gaan delen met andere autofabrikanten, zodat iedereen zich hier op kan verbeteren.

Een erg mooi initiatief en ook absoluut een campagne die waardig is voor een marktleider. De commercial zelf is voor mij echter iets te ingewikkeld en nauwelijks aan het merk te koppelen. De vrouwen die zijn opgebouwd uit data (blijkt op het einde) maken het afstandelijk. Esthetisch natuurlijk fantastisch gedaan en zeker een hoge production value, maar ik denk dat de boodschapoverdracht uiteindelijk wat achterblijft. Pas na een halve minuut komt Volvo Cars voor het eerst in beeld en vervolgens de afsluiting met het Logo zijn de enige link naar het merk. Het lijkt mij dus erg lastig om dit terug te spelen, na het zien hiervan.

Op de eigen site legt Volvo het wat mij betreft duidelijker en concreter uit, met ook daadwerkelijk de verschillen en innovaties die zijn gedaan. In de andere kanalen wordt dezelfde beeldtaal gebruikt, maar daar kan in ieder geval door de begeleidende copy (plus afzender) je al vooraf helpen in begrip en koppeling naar Volvo.

Ik begrijp dat het een global campagne is en ben benieuwd naar de overige assets die nog worden gepubliceerd en of die eenvoudiger te begrijpen zijn en duidelijker aan Volvo zijn te linken. Los van bovenstaande uiteraard hulde voor de bescherming van alle inzittenden in een auto en de verschillen die dat met zich meebrengt. Dat is marktleiderschap en leidt hopelijk tot veiligere auto’s van ieder merk.

 ---

Maurice van Susante is Manager Global Content bij FrieslandCampina.

www.frieslandcampina.com/nl
@madmen14

 

Lees ook:

26-01-2019 | [Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Don’t fence me in van Mini USA
05-11-2018 | [Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Tough as grapes van Welch’s Juice
26-04-2018 | [Commercial Review] Maurice van Susante: OHRA haalt paarse krokodil van stal, opera met Hertog IJs, slapen met millennials bij Marriot
07-02-2018 | [Commercial Review] Maurice van Susante: winnaar Tide, onder hypnose met Amnesty en skiën met Audi
21-12-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: samenzijn met de Efteling, haters bij Tele2, zoete Kerst met Apple
07-11-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: Lidl, Greenpeace, Cluse
09-08-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: Samsung, KPN, ministerie van Defensie 
13-06-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: Specsavers, Fonds Gehandicaptenzorg, Apple
20-04-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: Volkwagen, SiSi, BrightPensioen

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie