[Column] Anne Boermans: ANCHOR: Nieuwsuur met Mariëlle Tweebeeke
05-02-2016 14:08:00 | Hits: 11182 | columnist: Anne Boermans | Tags:

Nieuwsuur, NPO – 1,  20 en 24 januari 2016

Eerst de Nieuwsuurstudio. Deze is bijzonder. Dat wil zeggen, met name de tafel is kenmerkend. Hij is evident bedoeld voor drie presentatoren, met ieder hun eigen rol. In het midden zit de anchor, in dit geval, op 20 januari, Mariëlle Tweebeeke.

Links en rechts van haar zitten twee andere presentatoren. Links de man van het Journaal, rechts de vrouw van de Sport. Doel van de opstelling: aangeven dat het een team is, van op zich zelfstandige presentatoren en rubrieken. Daar is de vorm van de tafel op aangepast.

Tweebeeke, als drager van de uitzending, zit in het midden. Haar camera recht voor zich.

De twee zijkanten van de tafel, waar de beide anderen zitten, staan in een bijzondere hoek. Ik schat zo’n 110, 120 graden. Meer dan 90 dus, waardoor die zijkanten schuin naar buiten weglopen. Een vondst. Zodoende kan de regisseur alle drie in beeld brengen om de gezamenlijkheid te onderstrepen. En ook ieder afzonderlijk laten zien, die dan aan een eigen tafel lijkt te zitten.

Heel anders wordt het, als er een gast is. Die komt op de plaats van één van de twee bijzitters. En moet toch communiceren met Tweebeeke. En zij met haar gast. Daarvoor is deze tafel buitengewoon lastig. We zien dat in de uitzending van 24 januari.

In beeld rechts van Tweebeeke zit Dorine Manson, Directeur Vluchtelingenwerk Nederland. De anchor zit nu vrijwel haaks aan de tafel, om de gast recht in de ogen te kunnen kijken. Wat heel mooi is in haar luistershots. De gast echter is recht naar voren geschoven. Moet daardoor haar hoofd ver naar rechts draaien om de ander aan te kijken. Haar ogen en hoofd staan richting anchor, haar romp is echter afgedraaid van de vragensteller. Dat komt over als ‘ op haar hoede, klaar om er van door te gaan’.

Het moet toch mogelijk zijn, dunkt me, om in goed overleg met regie en cameramensen ook de gast enigszins gedraaid aan deze tafel te zetten, net zoals Tweebeeke is opgesteld.

Hoe of wat

Dan de inhoud. Het gaat over de opvang van Syrische vluchtelingen. Manson noemt de vele vrijwilligers van Vluchtelingenwerk, die de eerste gesprekken voeren over onze normen en waarden, de positie van de vrouw en dergelijke. Tweebeeke onderbreekt, en zegt: "Uw vrijwilligers, dat zijn veelal vrouwen. De asielzoekers zijn over het algemeen alleenstaande mannen. Hoe gaat dat?" Lastig. Een vraag die begint met het woord ‘hoe’, leidt de geïnterviewde vrijwel automatisch naar een kwalificatie. Voorbeeld: vraag iemand ‘Hoe was je weekend?’ en je krijgt iets als ‘leuk’, ‘fantastisch’ of ‘heftig.’ Vraag dus liever ‘Wat deed je dit weekend?’ als je het concreet wilt weten.

Manson: "Nou, eigenlijk zoals het zou moeten. Wij trainen onze vrijwilligers allemaal op interculturele communicatie…" Boeiend: ze heeft nog niets concreets gezegd, reagerend op deze formulering van de vraag.

Er gebeurt nog iets fascinerends. Dat ene woord is in de geest van Manson blijven haken. Ze trekt als het ware een la open in haar hoofd, met het label ‘Hoe’. Ze vertelt: "…Maar ook hoe ze de gesprekken het beste kunnen voeren. (…) En dan gewoon uitleggen hoe Nederland in mekaar zit. Hoe we hier met vrouwen omgaan. Hoe we hier tegen homoseksualiteit aankijken…" Tweebeeke komt in beeld. Ze kijkt enigszins peinzend. Ze realiseert zich blijkbaar, dat haar gast heel ver weg is gedwaald van het onderwerp, vrouwelijke vrijwilligers en mannelijke asielzoekers in gesprek bijeen. En wat daar vervolgens gebeurt. En ze weet: mijn vorige vraag is niet duidelijk beantwoord. Dus doet de interviewer iets opvallends. Als haar gast niet het gewenste antwoord geeft, doet ze het maar zelf. Tweebeeke hanteert daarbij een merkwaardig systeem; ze gaat voor de ander invullen. Ze begint: "Dat doet u allemaal, maar dat wringt neem ik aan…" Geen vraag, maar een vermoeden. Dan vervolgt ze: "Ik kan me voorstellen dat er mannen zijn die niet door een vrouw geholpen willen worden. Of die de hand niet willen accepteren van de vrouw als ze binnenkomt. Wat doet u dan."

Tweebeeke vergeet hierbij één van de eerste lessen bij de training voor interviewers: ga niet invullen voor je gast, blijf vragen stellen. Gelukkig laat Manson zich niet van de wijs brengen door deze invulactie. Ze legt kalm en duidelijk uit: "Dan benoemen we dat. En dan gaan we meteen het gesprek aan…"   

Anne Boermans 

Anne Boermans schreef bijna 15 jaar lang wekelijks columns voor het FD, de VARA-televisie en Het Parool. In de serie ANCHOR bespreekt Boermans elke week de drager van een nieuwsprogramma of talkshow. 

www.anneboermans.nl
info@anneboermans.nl
www.linkedin.com/anneboermans

 

Lees van Anne Boermans ook:

28-01-2016 | ANCHOR: Jinek met Eva Jinek
21-01-2016 | ANCHOR: Van Liempt Live met Paul van Liempt

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie