[Column] Annemarije Tillema: Zomer 2018; loslaten en uitzoomen
03-12-2018 10:03:14 | Hits: 1591 | columnist: Annemarije Tillema | Tags:

Het mooie van een tijdje ertussenuit zijn, is dat je leert loslaten, uitzoomen en waar mogelijk probeert te achterhalen waar je naartoe wilt. Met hoofd, maar zeker ook met buik en hart.
Ik had een goede reden hiervoor en dit keer een goed gevoel voor timing: afgelopen zomer werd onze mooie dochter geboren. Een prachtig seizoen koos zij uit om haar eerste levenslicht te zien; de warmste zomer van deze eeuw. Alweer de andere kant van de medaille wat betreft de opwarming van de aarde. 

Onlangs was het Kinderdag. Ik voel mij verplicht om mijn kinderen groot te brengen met de stellige overtuiging dat de aarde kwetsbaar is, dat we met een kinderlijke verbazing moeten blijven kijken naar de natuur en haar respectvol moeten behandelen. Hen te leren dat de aarde niet van ons is. Dat wij van de aarde zijn. Alle dagen van het jaar, alle seizoenen. Als wij haar over 4 jaar naar school brengen, hoop ik dat haar meesters en juffen dit haar vertellen en haar in staat stellen om de wereld te verduurzamen, in de hoop dat de generaties die komen niet anders weten dan dat dít de basis is.

Beloven en Doen

Terug naar business as usual: ook daar speelt duurzaamheid de hoofdrol in mijn geval. Want ook vandaag zullen alle Nederlanders - van jong tot oud - aan de tand gevoeld moeten worden, kritisch moeten nadenken over milieuvriendelijke en sociale beloftes van bedrijven, overheden, familie, vrienden en alles wat zij aanraken.
Wat vinden Nederlanders nu eigenlijk echt van alle beloftes van bedrijven en merken? Wat denken, vinden en voelen Nederlandse consumenten, van en bij de verantwoordelijkheid van merken? Merken die zij aanraken in de supermarkt, merken die zij via alle mediakanalen de huiskamer in laten komen, in de koelkast zetten en die verschijnen op ontbijt- en dinerborden.

De Sustainable Brand Index doet onderzoek hiernaar: een enorme hoeveelheid Nederlandse en internationale merken worden in dit onafhankelijke onderzoek langs de lat der duurzaamheid gelegd. Deze leidende en toonaangevende benchmark en het achterliggende onderzoek is in Scandinavië (vanwaar het 9 jaar geleden begonnen is) succesvol bij het helpen verduurzamen van het bedrijfsleven. Het onderzoek geeft nationaal en internationaal opererende bedrijven inzicht in motieven en het gedrag van (hun) consumenten. Daarnaast wordt onderlinge wedijver aangewakkerd doordat in de Sustainable Brand Index bedrijven geranked worden ten opzichte van hun branchegenoten.

Benieuwd naar wat de Nederlandse consument vindt van merken en hun duurzame inspanningen? Kijk dan hier.

Consuminderen in december!

Buiten stormt het inmiddels, de regen komt met bakken uit de hemel, de herfst heeft zijn intrede gedaan. Communicatie over sociaal- en milieugerelateerde verantwoordelijkheid is niet meer weg te denken in de strategieplannen van directies, communicatiespecialisten en marketeers. En het mooie is dat het ook verschijnt in communicatieboodschappen.
In de opmaat naar de decemberfeestmaand proberen fabrikanten consumenten bewust te maken: Allerhande maakt van vlees de Zwarte Piet van het kerstdiner. Laten we dit alsjeblieft met een korreltje zout nemen, want echt, we hebben wel grotere problemen. Als ik daags na de vermaledijde Black Friday (waarom omarmen we dit Amerikaanse principe opeens zo massaal in Nederland?) in C&A sta, zie ik dat het textielbedrijf haar klanten oproept om tassen met oude kleren in te leveren, in het kader van de circulaire economie. Goed zo, schreeuw het maar van de daken C&A, net als H&M. De verkoopster zegt zacht nog even dat je korting krijgt op een volgend aangekocht item. Niet op alle items hoor! Er worden kleine zaadjes gepland in de hoofden van gul consumerend Nederland.

Wedstrijd of niet?

Houd vol en werk samen. Sociaal- en milieugerelateerde rechtvaardigheid is geen wedstrijd. Dat zou het in elk geval niet moeten zijn. Tot die tijd wordt de Sustainable Brand Index in de lucht gehouden. Net als het mateloos verouderde begrip Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dat is echt niet meer van deze tijd.  

Op de terugweg naar huis realiseerde ik mij dat na de herfst de winter komt. Het einde, maar ook een tijd waarin nieuwe oplossingen, perspectieven en mogelijkheden worden geboren.

---

Annemarije Tillema adviseert en ondersteunt bedrijven op gebied van strategie, communicatie, branding en activatie bij duurzaamheidsvraagstukken.

www.bureaupluck.nl 
www.sb-index.nl
@AMSTillema

Topfoto: Anna Green

 

Lees ook:

05-05-2018 | [Column] Annemarije Tillema: Nederlandse consument vindt Tony's Chocolonely het meest duurzame merk van Nederland
15-03-2018 | [Column] Annemarije Tillema: Geloofwaardig communiceren over duurzaamheid 
29-03-2017 | [Interview] Annemarije Tillema over duurzaamheid als marketingtool

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie