[Column] Bas Vlugt: Media Transfer naar Bestemming Onbekend
16-07-2020 15:03:00 | Hits: 2323 | columnist: Bas Vlugt | Tags:

Vandaag heeft het Nederlands MediaNetwerk een artikel gepubliceerd dat flink in de belangstelling staat van onze lezers, getuige de snelheid waarmee dit artikel in de lijst van meest gelezen artikelen is gekatapulteerd. In genoemd artikel staat vermeld hoeveel geld bedrijven in de wereld van media en marcom hebben ontvangen van de overheid in het kader van de eerste NOW-regeling.

Hoewel sommige grote partijen als Talpa Network, DPG Media en Mediahuis geen gebruik hebben gemaakt van de regeling, laat deze lijst zien dat er ook heel veel bedrijven zijn die hiervan wel gebruik hebben gemaakt. Al met al een interessante lijst, want dit is een grove indicator van het omzetverlies dat in het eerste deel van de coronacrisis is geleden.

Een delicaat detail is dit: sommige bedrijven krijgen veel meer dan je op basis van hun omvang zou verwachten. Dat komt omdat er in de regeling onbedoelde effecten zitten. Zo zijn er partijen die in de loop van 2019 veel klanten zijn kwijtgeraakt. Hun omzet is daardoor extra teruggelopen en zij krijgen dan ook extra veel geld. 

Een wel bedoeld effect van de regeling is het behoud van werkgelegenheid. Als je van dit soort regelingen gebruikmaakt, is het moeilijker - of financieel onaantrekkelijker - om mensen te ontslaan.

Media & Marcom is een vakgebied dat zich in een permanente crisis bevindt. Alles en iedereen staat onder druk, van dalende advertentie-budgetten, van digitalisering, van de Amerikaanse en Chinese techreuzen, van social media, van millennials en gen-z's die lineaire televisie en de printedities van dagbladen, tijdschriften en boeken negeren - het was voor veel partijen al worstelen en daar komt nu een vloedgolf aan crises overheen: een gezondheidscrisis, een milieucrisis, een diversiteitscrisis en laten we vooral niet vergeten; een economische crisis (Die Zijn Weerga Niet Kent).

Iedereen houdt zijn hart vast. De NOW-regeling heeft een dempend effect maar de overheid zal een keer moeten stoppen met geld strooien en dan gaat de ontslagmachine pas echt op gang komen.

Maar ook nu al wordt er in ons ecosysteem volop gereorganiseerd.

In december publiceren wij de lijst van de Media Transfers van het Jaar. Ook dit jaar is er volop dynamiek op de arbeidsmarkt maar er is een wezenlijk verschil: veel transfers zijn naar bestemming onbekend. De precieze gang van zaken is vaak duister en wordt doorgaans aan het zicht onttrokken door een non disclosure-overeenkomst.

Soms stappen mensen zelf op, soms is er een gedwongen vertrek dat dan vaak weer wordt gecommuniceerd als in goed overleg. Ander ding dat opvalt, is dat functies vervallen en er dus ook geen opvolger voor de vertrekker komt.

Verreweg de meeste mensen vertrekken met stille trom, hun vertrek wordt niet gecommuniceerd of is niet opmerkelijk genoeg om onze kolommen te halen. Hier enkele mensen die hun posities de eerste helft van 2020 hebben verlaten die onze kolommen wel haalden.

Meest opvallend is het vertrek van Ruud de Langen bij Talpa Network. Hij was in 2018 met zijn overstap van Mindshare naar Talpa Network de Media Transfer van het Jaar. "Door een reorganisatie is besloten om Talpa Social, het videoplatform KIJK en de creatieve afdelingen op een andere wijze aan te sturen. Ruud de Langen werkt sinds 2018 als CCO bij Talpa Network en heeft zelf besloten Talpa Network te verlaten. Er zal geen opvolger worden aangesteld."

Ruud de Langen: "Mede door de coronacrisis gaat Talpa Network nu een nieuwe fase in, die niet meer goed aansluit bij mijn ambities. Werken bij Talpa Network was eervol. Ik heb een spannende en leerzame tijd gehad met hele leuke collega’s en ben daar zeer dankbaar voor. Het is nu tijd om deze mooie ervaringen mee te nemen in mijn oriëntatie op een nieuwe uitdaging.”

Ruud heeft nog een klein halfjaar de tijd om ergens anders te landen en zo kans te maken om als eerste voor de tweede keer de Media Transfer van het Jaar te worden.

Talpa Network kondigt begin mei een reorganisatie aan. "Een minimale reductie van arbeidsplaatsen is onvermijdelijk. Die reductie zal circa 6 procent van de contracten voor onbepaalde tijd bedragen. Daarnaast zal ook een aantal aflopende contracten voor bepaalde tijd, inclusief freelance-overeenkomsten, niet worden verlengd. Bovenop deze maatregelen levert het directieteam van Talpa Network 20 procent van het salaris in."

Verschillende mensen op sleutelposities zijn inmiddels verdwenen. Begin juni wordt bekend dat Jeroen de Bakker Talpa Network verlaat.
Eind juni komt het nieuws dat CMO Menno Koningsberger vertrekt. "Het vertrek van Menno Koningsberger is een gevolg van het anders organiseren van de marketingfunctie bij Talpa Network als gevolg van de herstructurering door de coronacrisis."

Giel Beelen verlaat Veronica en krijgt een nachtprogramma op NPO Radio 2.

In februari 2019 nemen Talpa Network en Linda de Mol LINDA. over van Sanoma - dat in december zelf door DPG Media wordt overgnomen, vanzelfsprekend de Media Overname van het Jaar.

LINDA. werd in de operatie jarenlang geleid door deze drie vrouwen: Jildou van der Bijl - creatief directeur, Mariëlle Arts - zakelijk directeur en Caren Wassink als commercieel directeur.

In februari wordt bekend dat Caren Wassink vertrekt bij Talpa Network - haar opvolger is Kiki Maaskant. In juni komt het nieuws dat ook Mariëlle Arts bij Talpa Network vertrekt. "Na de overname door Talpa Network in maart 2019 had Mariëlle Arts de leiding over het integratieproces van LINDA. binnen Talpa. Nu deze integratie is afgerond is dit voor Mariëlle Arts een logisch moment om haar vleugels uit te slaan."

Mariëlle wordt bij LINDA. opgevolgd door Louise van Nispen, die de functie van Managing Director krijgt.

Natuurlijk beperkt de dynamiek zich niet tot Talpa Network. Mediahuis Nederland gaat 70 van de 160 banen schrappen bij de salesafdeling: "Journalistiek en met de abonnementen gaat het goed, maar op de advertentiemarkt zien we dat veel klanten hun marketingbudgetten hebben teruggedraaid, zoals reisorganisaties die grote klanten van ons zijn. We hebben van eerdere crises geleerd dat een deel van de advertentieomzet die wegvalt, later ook niet meer terugkeert als de markt al beter wordt, nu de economie in een recessie gaat. We zijn nog steeds winstgevend en denken dit jaar zeker, maar we kunnen onze ogen niet sluiten voor de omstandigheden op de advertentiemarkt. Die gaat achteruit door corona en de economische ontwikkelingen en er is veel concurrentie van Amerikaanse techbedrijven als Google en Facebook."

Bij Hearst vertrekken drie grote namen. Begin januari wordt bekend dat CEO Luc van Os vertrekt, die 24 jaar bij Hearst werkte. Hij wordt opgevolgd door Marscha Krouwel. In maart vertrekt CCO Vincent Siegelaar. Hij wordt opgevolgd door Anne Marije de Vries Lentsch. In juli wordt bekend dat Quest hoofdredacteur Sanne Groot Koerkamp de uitgeverij verlaat.

Tot zo ver het voorprogramma van de Grootste Economische Crisis Aller Tijden. Wellicht blijk ik achteraf te overdrijven - laten we het hopen. 

Na de zomer staat in ieder geval de uitkomst van de integratie van Sanoma en DPG Media op het programma. Deze week maakt DPG al het nieuwe managementteam bekend. Christian van Thillo zal doen wat hij altijd doet met overnames: snel erin, hard ingrijpen en wie overblijft snel een warm nest bieden.

En dan afwachten wat er gebeurt als de overheid de geldkraan dichtdraait.

We zijn met zijn allen de bemanning van Das Boot. Hoe diep kunnen we zinken voordat de hele boel in elkaar klapt?

PS

Mocht je nu helemaal ik zak en as zitten, kijk dan (ook) naar onderstaande video. Zo mooi en goed en leuk is ons vak.

Fijne zomer!

Bas

Bas Vlugt is oprichter van Nederlands MediaNetwerk, Marketing Report, Startup Weekly, Dutch Creative Industry en Africa Business Communities

Lees ook:

02-04-2020 | [Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk
12-01-2020 | [Column] Bas Vlugt: Hoe dik wil je de koffie kijken?
05-01-2020 | [Column] Bas Vlugt: 10 Media Marcom MegaTrends 2020
11-12-2019 | [Column] Bas Vlugt: Welkom in het duopolie van Christian & John
26-06-2019 | [Column] Bas Vlugt: een middag bij de hottest awards on earth

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie