[Column] Bas Vlugt: Mercurs 2017; meer nostalgie dan goed is voor tijdschriften
22-12-2017 11:12:00 | Hits: 4311 | columnist: Bas Vlugt | Tags:

Half december vindt de twintigste editie van de Mercurs plaats - het jubilerend prijzenfestival voor de tijdschriftenwereld wordt georganiseerd in een ramvol DeLaMar aan het Leidseplein in Amsterdam (voor de puristen; ja het theater staat aan de Marnixstraat).

Een prijzenfestival is geen congres en dus gaat het om het feliciteren van mensen in het vak die het goed hebben gedaan en niet om de vraag hoe het nu moet met het mediumtype tijdschriften maar toch; leuk als een event als dit de dynamiek in het vak weergeeft.

Afgaande op de Mercurs 2017 moet je vaststellen dat van alle mediumtypen tijdschriften toch wel het meest worstelt met de nieuwe wereldorde in media die digitaal heet.

Presentator Beau van Erven Doorens doet het uitstekend, hij is charmant en innemend. Als het - al dan niet gescript - mis gaat, is hij zo mogelijk nog charmanter en innemender dan als het loopt zoals verwacht.

Een avondje Beau kost natuurlijk een fortuin en je mag aannemen dat de organisatie even met hem doorspreekt wat hij gaat zeggen.

En hij zegt dit: "Ik ben een bladenman. Ik ben er dol op. Ik weet dat jullie druk bezig zijn met online en platforms en bezig zijn om jullie merken uit te rollen maar ik ben een bladenman [groot applaus]. Ik weet dat je het allemaal moet combineren maar als lezer wil ik jullie één ding meegeven. Op 31 december vlieg ik altijd naar Italië naar mijn schoonmoeder en ik kan haar niet blijer maken dan met een tas vol bladen. En dan zit je daar en dan moet je eigenlijk skiën maar ik lees liever een tijdschrift. En mijn kinderen ook; pagina voor pagina door de Donald Duck."

En Beau is niet de enige, in de loop van de avond gebeurt het bij herhaling dat mensen hun liefde betuigen aan het papieren tijdschrift.

Is dat erg?

Nee, dat is natuurlijk niet erg. Ik ben de eerste om te zeggen dat tijdschriften fantastisch zijn. Eerder deze maand publiceerden wij zelf ons eerste papieren tijdschrift. Toen ik het eerste exemplaar van het DeMedia100 Magazine in mijn handen nam, was ik meer dan trots.

Maar bij de Mercurs slaat dit compleet door. Alle 12 Mercurs die worden uitgereikt hebben een directe link met print. De Mercus voor tijdschriftinnovatie gaat weliswaar naar een musical maar dat is dan wel de musical van Tina, dus ook daar de relatie met print.

Pilot Studio heeft twee nominaties in de categorie lancering van het jaar. Amayzine is een crossmediaal tijdschriftenmerk dat online is begonnen en Franska.nl is volledig digitaal. De jury kiest printtitel Quest Junior als winnaar.

Hearst CEO Luc van Os wint de Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines, Beau benoemt de dalende oplages in print en vraagt naar de toekomst van tijdschriften, Luc beperkt zich tot: "Ik zie enorm veel mogelijkheden voor tijdschriften."

Dit jaar is de Mercur voor beste tijdschriftcover terug van weggeweest. Leuk maar waar blijven de nieuwe categorieën Beste Magazine App, Beste Magazine Event, Beste Magazine Website, Beste Magazine TV Zender, Beste Magazine Influencer?

Digitale tijdschriften komen nagenoeg niet aan bod. Waar zijn de mensen van Wayne Parker Kent, de mensen van EEN Media. Vanavond niet in de zaal.

En influencers. Waar zijn Anna Nooshin en Monica Geuze? Moet de tijdschriftenwereld niet heel hard de influencer kaart spelen?

Waarom is dit? Waarom wordt de dynamiek in het tijdschriftenvak bij de Mercurs verzwegen?

Misschien wat makkelijk gezegd maar het is te opvallend om onvermeld te laten: vier van de vijf hoofdsponsors zijn betrokken bij het produceren en/of distribueren van printmagazines - het heeft er alle schijn van dat de Mercurs hun feestje is.

Dunkt mij na deze jubileumeditie een eminente noodzaak voor nieuwe Mercur dynamiek.

En dan raakt Cécile Narinx ook nog een open zenuw. Zij breekt een lans voor diversiteit in de tijdschriftenwereld, waar blank de enige kleur lijkt te zijn. Haar oproep tot diversiteit lokt niet meer dan een wel heel lauw applausje uit.

En ze heeft natuurlijk pijnlijk veel gelijk. Diversiteit is vanavond nergens te vinden. In DeTijdschriften50 staan 34 vrouwen en 16 mannen - de tijdschriftenwereld is een vrouwenwereld. Toch worden vrijwel alle prijzen vanavond uitgereikt door blanke mannen.

Het jongste lid van de Mercus jury - 4 mannen, 3 vrouwen, allen blank - is dik in de 40, de gemiddelde leeftijd is rond of zelfs boven de 50 jaar.

Eerder op de avond maakt Beau een onschuldig grapje als er zeven blonde vrouwen op het podium staan - wat met terugwerkende kracht een heel andere betekenis krijgt: "Jullie lijken wel zusjes!"

Ik snap het wel, het is jubileum en dan kijk je - zover dat mogelijk is - nog meer in de achteruitkijkspiegel dan andere jaren en natuurlijk is het leuk als Auke Visser op het podium staat en Pim de Wit in de zaal zit maar als het vak niet aan jonge mensen is, dan begraaf je het vak.

Luc heeft zijn Mercur d’Or dus die kan dan ook meteen met goed fatsoen aftreden als voorzitter van de MMA en zet daar dan iemand neer als Mariëlle Arts, Marscha Krouwel, Louise van Nispen, Barbara Barend, Sanne Visser, Jildou van der Bijl, Rachel Gómez Y Maseland, Caren Wassink, Barbara van Erp of Sanne Groot Koerkamp.

En wij zijn met zijn allen natuurlijk niet achterlijk: vanzelfsprekend is print nog steeds de cash cow van tijdschriften en iedereen weet dat de businessmodellen van crossmedia nog moeilijk zijn. Maar omarm het nieuwe met alles wat je hebt want een lastige toekomst is nog altijd een stuk beter dan helemaal geen toekomst.

Mercurs: red jezelf en red het tijdschriftenvak.


Bas Vlugt is oprichter van het Nederlands MediaNetwerk

 
Onlangs had Nederlands MediaNetwerk TV een meer dan boeiend gesprek met Luc van Os, dat interview staat hier

 

 

 


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie