[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval
25-06-2020 14:00:00 | Hits: 1100 | columnist: Bob Goulooze | Tags:

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad. Wel met onaangename zaken, maar die bleken met weinig communicatie prima oplosbaar. 

Hoe erg?

Binnen de crisiscommunicatie is het niet ongebruikelijk een inschatting te maken van de omvang van de crisis. Op basis van die inschatting bekijk je wat er moet gebeuren om de crisis te beheersen. Als een crisis zich openbaart, is het goed om jezelf een aantal vragen te stellen, die de impact van de crisis in beeld brengen. Denk daarbij aan de vragen als: Zijn er doden gevallen, zijn er gewonden gevallen? Is er een groot financieel verlies te betreuren, of is er geweld gebruikt? Als je dit soort vragen stelt dan blijkt meestal dat de crisis niet veel meer is dan een voorval. Echte crises doen zich niet zo heel vaak voor. Als we kijken naar de corona-crisis, dan zien we dat er doden, gewonden(zieken) zijn te betreuren en dat er een enorm financieel verlies is ontstaan. Corona is dus een echte crisis; geen voorval.

Framed

Een perfect voorbeeld van een voorval dat uitvergroot en geframed werd als crisis is de antiracismedemonstratie op de Dam in de hoofdstad. In reactie op de tweedegraads moord op George Floyd in de VS, organiseerden Nederlandse antiracisten een demonstratie op de Dam. Er zouden een paar honderd man komen. Het waren er uiteindelijk meer dan vijfduizend, waardoor de 1,5 meter afstand niet goed handhaafbaar bleek. Toen de toeloop naar de Dam aanzwol, nam burgermoeder Femke Halsema in driehoeksoverleg het besluit om niet in te grijpen. Dit om geweld te voorkomen. Femkes insteek was een rustig, ordelijk verloop van de demonstratie, zonder confrontaties met politie wat weer zou kunnen leiden tot gewonden en wanordelijkheden die een financieel verlies voor bedrijven in de omgeving zou opleveren.

Als we nu eens kijken naar die eerdere crisiscriteria, dan zien we dat er bij de demonstratie op de Dam geen doden zijn gevallen en evenmin gewonden. Er is geen geweld gebruikt door betogers, noch door politie. Er is geen schade aangericht, dus er zijn ook geen grote financiële verliezen te betreuren. Kortom, de strategie om geen politie in te zetten, bleek correct en heeft perfect gewerkt. Mission accomplished.

Gegeven de onmogelijkheid om 1,5 meter afstand te bewaren en het feit dat je nooit alles onder controle kunt hebben, was de entree tot de Dam op eigen risico. En mensen hadden zich goed voorbereid; zij droegen mondkapjes en handschoenen. In de nabeschouwing bleek bovendien dat er geen corona-gevallen door deze demonstratie waren bijgekomen. Dus een 100 procent succesvolle strategie, terwijl maar een deel van alle variabelen beheersbaar was.

Maar waar viel de krant voor onnadenkenden over? Over de niet gehandhaafde 1,5 meter afstand. En dat terwijl elke supermarkt gevaarlijker terrein is dan de Dam. De burgemeester moest opstappen. Zelden heb ik zulke onprofessionele onderbuikdwepers als De Telegraaf, Forum en andere opportunistische regeltjes-zeikerds bij elkaar gezien. Ook de snel publicitair dekking zoekende Grapperhaus kon zijn rug niet recht houden en toonde zich voor heel Nederland de slappe terugtrekkende minister van Onrecht & Gevaar. Iemand die niet verder kijkt dan de chocoladeletters in de krant van doezelend Nederland.

Opportuun

Ik begrijp De Telegraaf niet goed. Waarom burgemeester Halsema privé en publiek telkens een trivia-stok tussen de wielen steken? De rechtse Telegraaf kan zijn gifpijlen beter richten op de linkse Lothar Mattheus van de opportunistische politiek, Jesse Klaver. Deze wil dat Rutte nu excuses maakt voor het slavernijverleden. Die zaak om excuses speelt al twintig jaar. Ik verwacht dat ze er ook zullen komen, maar niet op stel en sprong. Onlangs maakte de koning nog excuses in Indonesië. Daarbij dachten velen: als het zo moet, doe het dan maar niet. In mijn optiek moeten we het verleden erkennen, ervan leren en daar naar handelen. Dus geen beeldenstorm. Die drijft mensen juist verder uit elkaar, zoals we sinds 1566 weten. Als er collectief bezwaar tegen beelden bestaat, zet ze dan in depot, waar ze kunnen wachten op nieuwe tijden en andere inzichten.

---

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen en werkt vanuit zijn bedrijf Qontent Fox

www.qontentfox.com

Lees ook:

29-05-2020 | [Column] Bob Goulooze: Game over
30-04-2020 | [Column] Bob Gouloze: Mediabaarden
30-03-2020 | [Column] Bob Gouloze: Coronablues
04-02-2020 | [Column] Bob Goulooze: Content is king
20-11-2019 | [Column] Bob Goulooze: Over geven

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie