[Column] Bob Goulooze: Dom en dommer
30-10-2020 08:30:00 | Hits: 975 | columnist: Bob Goulooze | Tags:

In de steeds zichtbaardere strijd tegen nepnieuws en taps toelopende informatiefuiken is een initiatief van D66, de partij van ja zeggen maar nee doen, en twijfelpartij CDA gelanceerd.

Zij staan een breed onderzoek naar de algoritmes van Facebook en YouTube voor. Want de algoritmes bieden de gebruiker die informatie die gerelateerd is aan zijn voorkeur. Die bedrijven bieden de klant dus een gepersonaliseerde newsstream. Techbedrijven hebben er baat bij hun klanten zo lang mogelijk op hun site of in hun app te houden. En ze dan bloot te stellen aan advertenties. Zo zit dat tech-verdienmodel in elkaar. Daar is eigenlijk nog nooit iemand over gevallen. Want we weten allemaal dat voor niets de zon opgaat. Tot nu.

Klantwens

De klant bieden wat hij wil, is opeens niet meer goed. Want wat de klant wil, is meer informatie over hetzelfde onderwerp. Hoe zotter hoe beter. En de techbedrijven bieden het; en nog gratis ook. Een fraaier voorbeeld van optimale marktwerking kan ik me niet voor de geest halen. Overigens is deze steeds individueler toegesneden content, juist datgene waar we in medialand steeds vaker naar toe willen. Eerder schreef ik hier al eens over customized reclame op televisie. En dat dit binnen enige jaren technisch mogelijk zou zijn. Talpa was er bijvoorbeeld druk mee bezig. Internet is al een stuk verder dankzij de uitstekende datasets die techbedrijven gebruiken om algoritmes te ontwikkelen, die het publiek bieden wat het wil, namelijk: meer van hetzelfde. Zo ontstaan ook de bubbels waarin wij leven. Is dat erg? Ik denk het niet want die bubbels geven individuele betekenis aan ons leven, het geeft aan wie we zijn en draagt bij aan onze identiteit. Dat je zo een hoop verdwaalde looney’s kweekt is onontkoombaar. Maar die zouden er ook zijn zonder algoritmes.

D66, de protagonist van het individuele neoliberalisme, krabt zich opeens achter de dovemansoren, nu al die mensen enige mate van geloof hechten aan de zin en onzin die ze elke dag over zich heen krijgen. D66 wil, nu veel mensen andere dingen geloven dan het neoliberale paternalistische gedachtegoed, het zoek-meer-van-hetzelfde-algoritme, verbieden. Het CDA is dezelfde mening toegedaan, gemakshalve vergetend dat haar decennialange eigen socio-religieuze indoctrinatie van de bevolking ook niet veel meer was dan apekool.

Laat ze

Laat al die mensen met teveel vrije tijd zich toch lekker bezighouden met dat wat ze leuk of interessant vinden. Laat ze achter hun eigen goeroes aanlopen, zoals wij destijds geamuseerd de Bhagwan-adepten aanschouwden in hun rode outfits. Het houdt allemaal vanzelf een keer op. En dan komt er weer wat nieuws; innovatie en ontwikkeling zit immers in het DNA van elk techbedrijf.

Bovendien wat zouden bedrijven als Google en Facebook en dergelijke moeten doen als zij geen algoritmes meer mogen gebruiken? Je hebt alleen wat aan data als je er bewerkingen op uit kunt voeren. Met algoritmes. Het verbieden van algoritmes van techbedrijven is hetzelfde als zeggen: Shell-producten moeten vrij zijn van olie.

Ook spreekt men alweer over een algoritme waakhond in de vorm van een overheidsinstantie  zoals een Autoriteit (vul zelf maar in). Iedereen op de straight and narrow. De roep om wetgeving, het beheersen van het onbeheersbare, rukt steeds verder op. Zinloos, want we weten hoe meer regels er zijn, hoe meer mogelijkheden om ze te omzeilen.

Influencer

Zo heten de jongens en meisjes met veel socialmediavolgers. Het idee dat men heeft is dat deze jongeren in staat zijn veel andere jongeren te beïnvloeden in hun gedrag. Een influencer zag ik bij een actualiteitenprogramma. Het was Famke Louise. Heur haar hing over haar ogen en deed mij denken aan een oud vriendinnetje. Die had 40 jaar geleden ook zo’n pony, alleen was die korter en helblond. Zij was ook aanzienlijk knapper dan Famke. Wat zij met Famke gemeen had, was haar gebrek aan kennis en kunde. Het verhinderde haar niet enige kleine wereldhits te scoren, die haar in staat stelden een rijk maar teruggetrokken leven te leiden. Zoiets zou Famke ook moeten overwegen.

Gebrek aan kennis vormde ook geen beletsel voor de redactie van het actualiteitenprogramma om Famke Louise uit te nodigen. Famke wist niets en knikte braaf mee als iemand anders iets zei. Onwetendheid is haar USP en dat is helemaal niet erg. Want het algoritme brengt andere dommerds precies waar ze zijn moeten.

---

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen en werkt vanuit zijn bedrijf Qontent Fox

www.qontentfox.com

Lees ook:

29-09-2020 | [Column] Bob Goulooze: Ad hominem
31-07-2020 | [Column] Bob Goulooze: De Onbetrouwbare Overheid
25-06-2020 | [Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval
29-05-2020 | [Column] Bob Goulooze: Game over
30-04-2020 | [Column] Bob Gouloze: Mediabaarden

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie