[Column] Bob Goulooze: Goud en naakt
27-09-2019 08:32:00 | Hits: 2044 | columnist: Bob Goulooze | Tags:

De Leidse universiteit leerde me dat je andere culturen niet moet beoordelen vanuit je eigen referentiekader, maar vanuit het denkraam van zo’n cultuur. Tegenwoordig is het salonfähig om vanuit de eigen belevingswereld andere culturen te beoordelen en vooral te veroordelen. Ik begin er over omdat de media deze week over de nodige culturele aberraties berichtten.

Ik noem het statement van onze staatsomroep, die er eerder al voor koos blanken als witten te omschrijven en binnenkort ook Zwarte Piet gaat witten. Niet voor 100 procent, maar met roetvegen. Een paar buitenlanders noemden Sinterklaas c.s. racistisch en gingen in de aanval tegen blackface. Vanuit hun eigen culturele achtergrond veroordeelden zij de helpers van de Goedheiligman. Deze buitenlandse ethnocentristen bekommeren zich totaal niet om de culturele en historische achtergrond van dit 19e-eeuwse fenomeen.

Is men een reactionair als men vasthoudt aan culturele verworvenheden? Evenals Volkskrantcolumnist Stephan Sanders, denk ik van niet. Die zegt over de raciaal-politieke hygiëne: "Wie over politiek en etniciteit wil spreken, moet van de schakering uitgaan, en niet van de zwart-wit tegenstelling. Iedere keer dat blanken zichzelf weer ‘wit’ noemen, uit schuldgevoel of conformisme, bevestigt dit het zwart/wit-systeem. Alleen maar omdat een petit groepje academici, activisten en afgezwaaide professoren het chic vindt."

Anti-reclame

Nog twee voorbeelden van politieke hygiëne: een Amsterdams geschiedenismuseum vond de vlag Gouden Eeuw niet goed de lading dekken. Want niet voor iedereen was het een gouden tijd in de 17e eeuw. Dat is waar, maar de vraag waarom de Gouden Eeuw goud werd genoemd, in vergelijking tot eerdere en latere era’s, komt niet meer aan bod. In de reclame doen we er alles aan om iets zo positief mogelijk voor te stellen. Dit museum doet er veel aan om bezoekers te weren, want laten we eerlijk zijn, we komen toch allemaal voor de Rembrandts en de gegraven grachten; de culturele hoogtepunten en niet voor de armoede die er toen in Nederland was. De culturele rijkdom die Nederland in de Gouden Eeuw ontwikkelde, mag best met een fraaie term worden geduid. Ook andere landen hebben hun hoogteperioden en die noemen ze ook allemaal goud. Een historische fout van dit museum, maar het besluit is dan ook afkomstig uit de koker van een petit groepje academici, activisten en afgezwaaide professoren dat het chic vindt.

Naakt of gekleed

Het hete Noord-Europese fenomeen sauna is bedoeld om mensen zoveel mogelijk te laten zweten. Ze moeten dan ook naakt in de sauna. Er waart echter een puriteinse golf door Nederland, waarbij preutsen in de sauna hun kleding aan willen houden. Erg onhygiënisch en qua saunacultuur niet passend, maar als er een markt voor is, dan hou ik onhygiënische lieden niet tegen. Geef ze een specifieke dag waarop zij allen in winterjas de sauna kunnen bezoeken en meng nooit geklede mensen met naakte. Dat geeft een cultuurclash. Ik zat eens na het sporten in de sauna. Naakt met anderen. Als iedereen naakt is, voel je je niet naakt. Opeens ging de saunadeur open en een islamitische man stapte binnen. Gekleed in een sportbroek en met een mega handdoek. Direct werd gezegd: “Broek uit of oprotten!” In de Leidse sauna is men niet politiek correct; wel duidelijk. Hoewel de man nog even tegensputterde, verdween hij snel. Ik heb wel begrip voor zijn religieuze boek met blijkbaar het verbod op het tonen van edele delen, maar nergens in dat boek staat dat hij verplicht is een sauna met ongelovigen te bezoeken.

Langzaam en vrijwillig

Door immigratie hebben wij hier in Nederland vele internationale culturele gebruiken langzamerhand overgenomen. Van Indisch tot Amerikaans en van Mediterraan tot Aziatisch. Deze culturen boden aan en steeds meer Nederlanders namen af. Ongedwongen. Van voedsel tot kleding, van sporten tot religie. Allemaal uit eigen vrije wil. Niemand verplicht je te doen wat niet binnen jouw eigen denkraam past.

Dat is de crux van bovengenoemde veranderingen. Die zijn opgelegd of afgedwongen en dat waarderen Nederlanders niet. Opgelegde veranderingen zijn gedoemd te mislukken. De Nederlander wil zelf uitmaken of hij iets moet zeggen of niet, of hij iets moet aantrekken of juist uit. Die wil geen van bovenaf opgelegde richtlijnen, van een petit groepje academici, activisten en afgezwaaide professoren dat het chic vindt.

 ---

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen en werkt vanuit zijn bedrijf Qontent Fox

www.qontentfox.com

 

Laatste 10:

20-08-2019 | [Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing
22-07-2019 | [Column] Bob Goulooze: The mission is the message
21-06-2019 | [Column] Bob Goulooze: Libra
23-05-2019 | [Column] Bob Goulooze: LinkedOut
22-04-2019 | [Column] Bob Goulooze: Addressable TV, het sprookje is al werkelijkheid 
18-03-2019 | [Column] Bob Goulooze: BOB's stemadvies
20-02-2019 | [Column] Bob Goulooze: Michael, Bill & OJ
23-01-2019 | [Column] Bob Goulooze: 80 cents of politieke porno
20-11-2018 | [Column] Bob Goulooze: Fonetisch Duits
22-10-2018 | [Column] Bob Goulooze: Chinese kool

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie