
[Column] Bob Goulooze: Het imago van de autoverkoper
Uit onderzoek blijkt dat slechts 7 procent van de mensen de praatjes van autoverkopers gelooft. Men kijkt liever naar wat andere consumenten zeggen. Dat betekent dat 93 procent van de autokopers geen enkele waarde hecht aan wat de verkoper vertelt. De overgrote meerderheid denkt dus dat autoverkopers liegen. En ik denk dat die wisdom of the crowd terecht is.
Voor woordvoerders moge het Gij zult niet liegen-adagium gelden, voor de autobranche geldt dat niet, op een paar witte raven na. Als je op een website een auto wilt spotten en je geeft een maximale prijs op, dan braakt het systeem een aantal mogelijkheden uit. Maar als je dan uiteindelijk een perfect passende auto hebt geselecteerd, blijkt ie opeens 21 procent duurder te zijn dan geadverteerd. De genoemde prijs blijkt ex-btw te zijn. Dat is voor de particuliere koper een deceptie.
Tandeloze waakhond
De wet is er 100 procent duidelijk over. Particulieren, die geen btw kunnen terugvragen, moeten een inclusief-btw-prijs aangeboden krijgen. Het is zelfs zo dat zij de ex-btw prijs als consumentenprijs mogen claimen. Maar zie dat maar eens te regelen met een autoverkoper. Daar moet een rechter aan te pas komen; en daar heeft niemand zin in.
Gebelgd belde ik de Autoriteit Consument en Markt. “Ja, daar hebben wij wel eens aandacht aan besteed”, meldde een vriendelijke woordvoerster. De ACM heeft het recht boetes uit te delen, maar doet dat niet. Het is een beetje als één keer zeggen dat iets niet mag en het er dan bij laten. Dat werkt natuurlijk niet. Een belangrijke communicatiewet gaat over de kracht van de herhaling. Eén keer is geen keer, zeg ik altijd. Als de ACM niets doet, terwijl zij de tools in handen heeft, dan ben je als consument overgeleverd aan de autoverkopers. En die lachen om de ACM.
Da’s logisch want zij hebben niets te vrezen van deze tandeloze waakhond. De ACM kan een boete uitdelen van maximaal 8750 euro per geval. Ik denk dat het uitdelen van een paar van deze boetes al heel snel de autoverkoper weer terugkrijgt op de straight and narrow. Dat zingt zich snel rond. De ACM beseft niet dat als je niet handhaaft, je gezag verliest. En dan ben je geen autoriteit meer.
Reputatieboost
Vele autoverkopers zijn lid van de Bovag; dus die belde ik. “Ja, u hebt helemaal gelijk”, beaamde men daar. “Het mag niet, want het is misleiding van de klant. Wij hebben het onze leden al vaak voorgehouden, maar die willen allemaal bovenaan komen te staan, als goedkoopste”, vertelde de woordvoerder.
Dus de Bovag faciliteert bedrog meende ik, maar dat was toch niet het geval. Omdat iedereen zich oriënteert via vergelijkingssites als Gaspedaal, Autotrack, Autowereld enzovoort, besloot Bovag het probleem van de misleidende informatieverstrekking, daar aan te pakken. “Wij zijn in overleg met deze websites om dat probleem op te lossen. Dat betekent dat er aan de achterkant van die websites softwarematige aanpassingen komen. Hierdoor is het niet meer mogelijk om de prijzen ex-btw te annonceren”, stelde de Bovag woordvoerder. “Oh”, zei ik omdat ik het aantal ex-btw aanbiedingen met de dag zag toenemen. “En wanneer is dat er dan?” “Nou niet vandaag en ook niet morgen, maar binnen een paar maanden hebben we dat voor elkaar”, stelde de Bovag-zegsman. Inderdaad bleek één website het belang van eerlijke voorlichting aan klanten voorop te hebben staan. Daar kon je bij de filters de optie ‘btw’ aanvinken. Dan krijgt de consument alleen de inclusief-prijs te zien. Prijzen vergelijken is daarmee een stuk gemakkelijker geworden.
Het is reputatie wise een goede beslissing geweest van de Bovag om het voortouw te nemen in het eerlijk voorlichten van potentiële autokopers. Waar met belastinggeld betaalde waakhonden het laten afweten, neemt de Bovag zijn verantwoordelijkheid. De organisatie versterkt hiermee de eigen reputatie, waar de leden slechts gefocust zijn op snel geldelijk gewin.
Het is begrijpelijk dat steeds meer Nederlanders het vertrouwen in de overheid verliezen. Die zegt A, maar doet B. B is meestal niets. Het wemelt in Nederland van de toezichthouders die te weinig doen. Particuliere derden moeten die falende overheidsuitvoering rechtzetten. Ik zie dan ook een goede kansen voor creatieve particuliere partijen die de reputatie van branches willen verbeteren.
--
Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen en werkt vanuit zijn bedrijf Qontent Fox
Lees ook:
31-12-2020 | [Column] Bob Goulooze: Voorspellen
30-11-2020 | [Column] Bob Goulooze: Fotokracht
30-10-2020 | [Column] Bob Goulooze: Dom en dommer
29-09-2020 | [Column] Bob Goulooze: Ad hominem
31-07-2020 | [Column] Bob Goulooze: De Onbetrouwbare Overheid
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie