[Column] Bob Goulooze: LinkedOut
23-05-2019 09:51:00 | Hits: 2238 | columnist: Bob Goulooze | Tags:

Sociale media zijn er niet om te discussiëren over al dan niet belangrijke onderwerpen. Twitter, Facebook... Ach, als één opmerking bij iemand verkeerd valt, ben je zomaar een inwoner van Mongolië, een racist, een communist, een rechtse bal of een gestoorde. Ik heb afgeleerd een zinnige bijdrage van andersdenkenden te verwachten. Maar LinkedIn is er voor de professional, dus ik dacht: daar ligt het peil van discussie hoger, met goed opgeleide, zindelijk denkende professionals. Verkeerd gedacht. LinkedIn is nog erger dan Twitter en Facebook, omdat die hoge verwachtingen nergens uitkomen.

Perceptie

Op LinkedIn klaagden enige mensen dat Thijs H., de verdachte van drie parkmoorden, te lief naar voren kwam in de media. De perceptie van de klagers was dat de media met twee maten zouden meten. De blanke studerende killer vergeleek men met de gekleurde Gökmen T., de sympathieke Utrechtse trammoordenaar. Die laatste zou bij voorbaat al door de media zijn gestigmatiseerd. De meesten van ons hebben die zaak live kunnen volgen en weten dat dit nonsens is, maar toch zagen de klagers het zo, in weerwil van alle falsificaties van hun beweringen. Zij kregen bijval van andere LI-reaguurders, die blijkbaar ook alleen koppen snelden en zich niet inhoudelijk informeerden. Het blijkt lastig een rationele analyse uit te voeren, want deze mensen van kleur, zoals de klagers zichzelf met een Anglicisme noemden, zijn er op voorhand van overtuigd dat zij het slachtoffer zijn van de witte mediabias. Ik zou zeggen kijk voor de grap eens op de website Frontaalnaakt.nl; dat is het walhalla voor alle gedepriveerden. Het vermeende mediaonrecht is vaak meer perceptie dan realiteit. Want niet alles wat blauw is, is een smurf. 

VerBernardisering

Onlangs kreeg ik een e-mail van RTL Z. Daarin sprak men van de verBernardisering van de woningmarkt. Hoewel mijn roepnaam Bob is, heet ik formeel Bernard. Ik schreef er als reputatiedeskundige op LinkedIn een luchtig stukje over. En distantieerde mij van de gebezigde term. Prompt kreeg ik ook hier de nodige scheldkanonnades over me heen. Van mensen die vanuit de kneecap reflex reageerden. Zonder zich te verdiepen in wat er werkelijk stond. Anderen liketen het bericht omdat zij van de prins kwaad wisten; niet vanuit analytisch oogpunt. Dan zie je dat reputatie grotendeels perceptie is. En die perceptie is te managen, maar dan moet je het wel doen. Zoals onze kroonprinses, die nu zogenaamd spontaan overkomt, terwijl al haar antwoorden op mediavragen waren afgestemd met de RvD.

Rommelig algoritme

Ik ben in voor interim. Dus bekijk ik ook op LinkedIn geplaatste vacatures. Eerder al was mij opgevallen dat LinkedIn maar wat aanrommelt. Zo ontbrak het mij voor een interim-managementfunctie aan "kennis van Word, Excel en Powerpoint". Los van het feit dat het niet waar is, dacht ik dat dergelijke kennis vooral bij secretaresses aanwezig moest zijn. Onlangs zag ik een vacature waarin stond: Uw match. Kijkend naar de vraag zag ik, dat ik alle 10 vaardigheden in huis had.

Maar LinkedIn dacht het beter te weten en meldde dat ik vijf van de tien vaardigheden miste. Als het LinkedIn-algoritme in een Tesla zou zitten, zou die continu in de vangrails hangen. De eerste vijf vaardigheden waren duidelijk, die had ik. De laatste vijf trouwens ook. Sinds 2012 hou ik me bezig met content, marketing, management, strategie, ontwikkeling en onlinejournalistiek. Ik noemde zelfs mijn bedrijf ernaar: Qontent Fox. De onderscheidende Q staat voor quality. Maar het LinkedIn algoritme kan dergelijke simpele dingen niet aan. LinkedIn kan beter echte programmeurs op het algoritme zetten, want op deze manier maakt het bedrijf zichzelf belachelijk. Je weet natuurlijk niet of recruiters er blind op varen. Waarschijnlijk wel. In de media klaagt men de laatste tijd dat er een banencarrousel is, maar dat de werkloosheid niet verder afneemt. Nu weten we waarom. Al die goede professionals zijn LinkedOut. En dat is echt geen perceptie.

---

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen en werkt vanuit zijn bedrijf Qontent Fox

www.qontentfox.com

Lees ook:

22-04-2019 | [Column] Bob Goulooze: Addressable TV, het sprookje is al werkelijkheid 
18-03-2019 | [Column] Bob Goulooze: BOB's stemadvies
20-02-2019 | [Column] Bob Goulooze: Michael, Bill & OJ
23-01-2019 | [Column] Bob Goulooze: 80 cents of politieke porno
20-11-2018 | [Column] Bob Goulooze: Fonetisch Duits
22-10-2018 | [Column] Bob Goulooze: Chinese kool

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie