[Column] Bob Goulooze: Pr-prijzen
17-02-2022 17:06:00 | Hits: 3524 | columnist: Bob Goulooze | Tags:

Gedurende mijn korte pr- & communicatie-opleiding in Utrecht kreeg ik les van professor Anne van der Meiden. Het was vooral een theoretische onderbouwing, hoorcolleges met humor, van de dominee, want hij vond communicatie meer een doe-vak dan een denk-vak. Hij was toentertijd de enige hoogleraar in de communicatie. Toen ik de correcte spelling van zijn naam checkte, zag ik dat hij in juni 2021 als 91-jarige was overleden. RIP.

In zijn colleges vertelde hij dat ‘s werelds grootste pr-instituut de Rooms Katholieke kerk was. Een confessie van de dominee, die hem toch niet zalig zou maken. Die pr-prijs is aan katholieken voorbehouden.

De katholieke awards

Ik vroeg mij af of ikzelf bijvoorbeeld zalig verklaard zou kunnen worden. Natuurlijk het liefst voor mijn dood; dan heb ik er nog wat aan. Ik stelde mijzelf de vraag omdat pater Van der Lugt, ik had nog nooit van hem gehoord, wel genomineerd was, maar dat de Katholieke Oscar aan zijn neus voorbij ging. Ik dacht waarom hij wel genomineerd en ik niet?

De vraag stellen is hem beantwoorden. Wikipedia schrijft: “Een persoon kan zalig verklaard worden door de paus wanneer er een onverklaarbaar wonder aan deze persoon toegeschreven wordt. Het is de eerste stap op weg naar een heiligverklaring waarvoor men twee wonderen moet hebben verricht.” Nou dat stemt hoopvol. Een wonder heb ik wel eens meegemaakt. En er zelfs een rol in gespeeld en met positieve afloop. Dus…? Een heiligverklaring is waarschijnlijk een brug te ver. Je moet realistisch blijven. Maar zalig dat lijkt me wel wat. Wellicht kunnen mijn nazaten daar nog profijt van hebben. Ik hoor mijn kleinzoon Leon al zeggen: “Mijn zalige grootvader zaliger, is…"

Er is één heel groot obstakel ten aanzien van mijn zaligverklaring. En dat is dat ik niet politiek correct ben. Ik zeg het liefst onomwonden waar het op staat en over gaat. En noem man en paard. Bij de pater was zijn politieke insensitiviteit de oorzaak dat zijn zaligverklaring afketste. Deze pater had niet veel op met de seksuele aberraties die de Katholieke kerk de afgelopen decennia deed wankelen. En vond de sop de kool niet waard. Dat kon je vroeger vinden maar nu niet. Dus was zijn kans op deze lifetime achievement award verkeken.

Pr-parafernalia

Kort door de bocht, kun je stellen dat het pr-instrumentarium bestaat uit wedstrijdjes en prijzen. De kunsten kennen vele pr-prijzen en eigenlijk elke zichzelf respecterende beroepsgroep. Ook de onze, waarbij creativiteit en effectiviteit leiden tot verkopen of gedragsverandering bij het volk.

Mensen willen zich graag verliezen in triviale spelletjes en competities. En aan het eind komen de prijzen. De fijne momenten dat iemand de oorkonde krijgt uitgereikt, vaak met bijbehorende geldprijs. De medaille om de juiste nek of de ten hemel geheven beker. Een lovend praatje geflankeerd door een juichend juryrapport; het zijn de onderscheidingen die de ontvanger even boven de massa, het plebs uittilt om er kort daarop weer in terug te zakken.

In ons vak dat bol staat van de prijzen, wonnen mijn medewerkers en ik er een aantal. Gelukkig zat daar ook een Effie bij; voor gedragsverandering. De Effie is de belangrijkste internationale prijs voor marketingcommunicatie en daarmee een begrip in ons metier.

Leiden in last

Hoewel een bekend reclame gezegde luidt: Beter goed gepikt dan slecht verzonnen, was ik onaangenaam verrast toen ik op de website Sleutelstad.nl las, dat de Leidse Effies waren uitgereikt aan een politicus. Dat was wel een klap in mijn gezicht. Ben je content met het winnen van een vakprijs, krijgt een politicus ‘m ook. Dat is pas een devaluatie. Gelukkig bleek het niet om ‘onze’ Effie te gaan. Maar een oud-Leids D66-raadslid had destijds als pr-actie voor deze noodlijdende nepotisme-partij, dit wedstrijdje bedacht. Een journalistieke vakjury nam het van hem over en noemde het de Leidse Effie. Dat plaatst natuurlijk vraagtekens bij de kwaliteit van die journalisten, als je zelf geen naam voor je onnozele wedstrijdje kunt bedenken. En dan maar het  internationaal gedeponeerde en geregistreerde handelsmerk van de belangrijkste marketingcommunicatie-prijs pikt. Slecht verzonnen en slecht gepikt. Hoewel de wonderen zeker de wereld nog niet uit zijn, verwacht ik niet dat die Leidse politici pr-prijs volgend jaar nog zo heet. Dat zou een gotspe zijn.

--

Drs. Bob G. Goulooze is antropoloog en publicist.
www.qontentfox.com

Lees ook:

17-01-2022 | [Column] Bob Goulooze: Traineren en afhouden
15-12-2021 | [Column] Bob Goulooze: Abonnement
18-11-2021 | [Column] Bob Goulooze: Ongevraagd herpositioneringsadvies voor de SP
02-11-2021 | [Column] Bob Goulooze: QR-code oorzaak van Covid-explosie
19-10-2021 | [Column] Bob Goulooze: Pijn en ongeloof


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie