[Column] Bob Goulooze: Vervang Elon Musk!
21-08-2018 14:24:00 | Hits: 1841 | columnist: Bob Goulooze | Tags:

Paypal-aanjager, Tesla-producent en Space-X-pionier Elon Musk ligt onder vuur van de SEC, de Amerikaanse beurswaakhond. Terecht zal elke investor relationsdeskundige kunnen beamen, want in een tweet liet Musk doorschemeren dat hij overwoog Tesla van de beurs te halen. Het geld daarvoor, circa 70 miljard dollar, was al geregeld, tweette hij.

Communiceren is moeilijk, zeker als het om financiële zaken gaat. Financieel communiceren is namelijk aan veel meer regels gebonden, dan simpele corporate- of marketingcommunicatie. Hoewel de SEC het communiceren via social media niet afwijst en zelfs toelaat, is het voor een beursgenoteerd bedrijf wel zaak om al zijn aandeelhouders tegelijkertijd te informeren. Een Twitterbericht mag, maar volstaat niet. Een persbericht, eventueel aangevuld met gelijkluidende teksten op social media richting alle betrokken, was de juiste benadering geweest. Die beursregels zijn er niet voor niets. Regulering zorgt ervoor dat voorkennis naar de achtergrond verdwijnt. En dat iedereen over dezelfde informatie beschikt. Zo creëer je een level playing field.

Twee in één

Maar, Elon Musk is er de persoon niet naar om zich te laten vertellen wat wel en niet mag. Hij is een greenfielder, iemand die van niets iets weet te maken. Maar omdat zijn bedrijf Tesla beursgenoteerd is, zal hij moeten voldoen aan de regels van de beurs. Zo niet, dan volgt er een boete. Tesla van de beurs halen betekent dat het bedrijf, inclusief Musk, veel meer vrijheid van communiceren krijgt en zich niet hoeft te storen aan de verplichte kwartaal-, halfjaar-en jaarrapportages en andere beursregels. Beursgenoteerde ondernemingen moeten super voorzichtig zijn met wat ze naar buiten brengen. Ook die 70 miljard dollar was niet geregeld. Dus in feite bracht Musk een bericht in de wereld dat feitelijk onjuist was en bovendien niet voldeed aan de regels voor beursgenoteerde communicatie. Een dubbele fout dus die nog veel nare gevolgen kan hebben als Musk zich niet schikt naar de SEC.

Gevolgen

Musk vergat dat zijn uitspraken directe invloed hebben op de koers van het aandeel Tesla. Want door de geruchten dat Tesla van de beurs verdwijnt, schoot de koers van het aandeel omhoog. Immers, als je van de beurs wilt, moet je de uitstaande aandelen inkopen. Die gedwongen inkoop gaat in de regel tegen hogere koersen dan de huidige. Daarom is precies communiceren een lastige zaak. Normaliter mag een CEO zeggen wat ie wil. Maar hij moet er wel voor zorgen dat iedereen tegelijkertijd van dat nieuws kennis kan nemen. Anders hebben sommige beleggers een informatieachterstand. En als er geen level playing field is, kun je claims verwachten van beleggers die achter het net visten. Nu zal dat bij een deemoedige Musk wel met een boetesisser aflopen.

Vervang Musk

Regulering is niets voor Elon; die wil zich met innovatie bezighouden, niet aan het wieltje draaien. In de greenfieldfase is veel meer mogelijk. Die fase past bij Musk. In de NY Times vroeg Musk zich vorige week af of er een andere CEO beschikbaar zou zijn om Tesla verder te ontwikkelen. De vraag stellen is hem beantwoorden: natuurlijk zijn die er. CEO’s die bekend zijn met bedrijven, die de volgende stap in hun ontwikkeling moeten gaan zetten. Musk, die het wiel aan het draaien bracht, zou er goed aan doen om een andere CEO aan te stellen; iemand die het draaiende wiel draaiend houdt. Dat is saai, maar een kunst op zich. Voor Musk persoonlijk zou het beter zijn als hij zich op innovatie richt; dat past bij hem. Een mooi voorbeeld van zo’n andere leider die beter past bij een veranderende organisatie was Stefan Kovacs. Nadat coach Rinus Michels met Ajax de eerste Europa Cup had gewonnen, stelde de club de uitermate beminnelijke Kovacs aan die in geen enkel opzicht deed denken aan de bullebak Michels. Onder Kovacs’ leiding won de club nog tweemaal de beker met de grote oren.

Musk zou veel vertrouwen opbouwen als hij het stokje door zou geven aan iemand die wel oog heeft voor de lastige communicatiediscipline investor relations. De sloppy manier waarop hij nu bezig is wekt weinig vertrouwen en dat heeft elk beursgenoteerd bedrijf juist hard nodig.

---

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen. 

@Goulooze

 

Lees ook:

23-07-2018: [Column] Bob Goulooze: Kreatief Kurken
22-06-2018 | [Column] Bob Goulooze: Children first!
05-06-2018 | [Column] Bob Goulooze: Getuige à decharge
28-05-2018 | [Column] Bob Goulooze: Zuigen
24-04-2018 | [Column] Bob Goulooze: Onze Lieve Google
21-03-2018 | [Column] Bob Goulooze: Boy in the bubble
20-02-2018 | [Column] Bob Goulooze: Blank Goed, Zwart Fout
22-01-2018 | [Column] Bob Goulooze: Monkey business
21-12-2017 | [Column] Bob Goulooze: AD, stop ermee
21-11-2017 | [Column] Bob Goulooze: Radar Love
19-10-2017 | [Column] Bob Goulooze: Got a minute voor mij?
21-09-2017 | [Column] Bob Goulooze: Trollen en dwarsliggers
21-08-2017 | [Column] Bob Goulooze: Overheids oxymoron
20-07-2017 | [Column] Bob Goulooze: Weg met John de Mol

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie