[Column] Bob Goulooze: Voorspellen
31-12-2020 10:06:48 | Hits: 859 | columnist: Bob Goulooze | Tags:

Aan het begin van deze eeuw moest ik een nieuwjaarskaart bedenken voor het bedrijf waar ik aan het communicatie roer stond. De kaart, een fraai vuurwerk in de kleur van het bedrijf, met daaroverheen een quote van de Britse filosoof Francis Bacon.

Die quote hield in dat het verleden bepalend is voor de toekomst. Dus eigenlijk het tegenovergestelde van Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Het bedrijf met een verleden van een kleine 200 jaar had alle stormen succesvol doorstaan en zag goede kansen voor de toekomst.

Angst of vertrouwen

De inkt van de kaart was nog niet droog of de eerste tegenwerpingen van accountmanagers die het afgelopen jaar minder succesvol waren geweest, stroomden binnen. Maar ja, het verleden houdt niet op na 52 weken. Dus een slecht jaar betekent niet noodzakelijkerwijs dat ook het volgend jaar slecht zal zijn.

In de corporate communicatie gaat het ook niet om af en toe eens de bedrijfssuccessen te melden. Die kunnen immers variëren. Nee het gaat erom dat je vertrouwen bij je stakeholders creëert. En dat betekent dat positief en negatief nieuws beide aan bod moeten komen in de stakeholder communicatie.

De kaart was gedrukt en niemand van het uitgebreide klantennetwerk heeft er zelfs maar een opmerking over gemaakt. Toch vreemd als je bedenkt dat juist accountmanagers hun klanten optimaal zouden moeten kennen. Hun initiële tegenwerpingen waren slechts gebaseerd op eigen angst.  

Te rechtlijnig optimisme

Voorspellingen komen vaak niet uit, blijkt uit onderzoek. Zo voorspelde de Britse innovatiestichting Nesta, dat “In 2020, our very own digital replicas will inform decisions we make in the real world.” Niets meer van vernomen. Ook hoorde ik Tesla’s baas Elon Musk jaren geleden zeggen dat er binnenkort zelfrijdende auto’s op de markt zouden zijn. In deze waan werd hij gesteund door het World Economic Forum, dat minder stellig dan Musk zelf, beweerde dat in 2020 ruim 30 procent van de auto’s een self drive modus zou hebben. In een bijeenkomst van chipproducent NVIDIA, zonder wiens grafische kaarten zelfrijdende auto’s onmogelijk zijn, gaf men vorig jaar aan in fase 2 te verkeren, op het gebied van de autonoom rijdende auto. Fase 6 is pas echt zelfrijdend. Dus die voorspelling van Musk komt wel uit, maar niet nu of binnenkort.

En wat dacht u van augmented reality? In 2012 voorspelde een Amerikaans analistenbureau dat in 2020 computer gesimuleerde omgevingen een (be)sturende rol zouden vervullen in het bedrijfsleven, de gezondheidszorg, mobiliteit en het onderwijs. En zelfs in onze persoonlijke relaties. We weten dat het niet zo is gelopen. Augmented reality is nooit verder gekomen dan enige voorzichtige toepassingen in niche markten.

Dat komt doordat uitvinders of ontdekkers van iets nieuws nooit precies weten waarvoor mensen hun noviteit zullen gebruiken. En vanuit zo’n anders-dan-gedacht-gebruik ontstaan weer andere toepassingen. Zo raakt men steeds verder verwijderd van de oorspronkelijke mogelijkheden-set. Eigenlijk denken innovators vanuit een beperkt denkraam en vanuit zichzelf, in plaats van te denken vanuit een consument of andere gebruiker, als zij enthousiast vertellen over de enorme toepassingsmogelijkheden van hun vinding.

Al met al krijgen wij er dagelijks nieuw verleden bij. Dat weer bepalend is voor de toekomst. Maar die toekomst ziet er bijna altijd anders uit dan we ons vanuit het verleden hadden voorgesteld. Zo beschouwd kan onze toekomst niet anders dan steeds complexer worden.

Daarom sluit ik af met een simpele groet: Gelukkig Nieuwjaar!

---

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen en werkt vanuit zijn bedrijf Qontent Fox

www.qontentfox.com

Lees ook:

30-11-2020 | [Column] Bob Goulooze: Fotokracht
30-10-2020 | [Column] Bob Goulooze: Dom en dommer
29-09-2020 | [Column] Bob Goulooze: Ad hominem
31-07-2020 | [Column] Bob Goulooze: De Onbetrouwbare Overheid
25-06-2020 | [Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie