[Column] David de Jong: GigaNet van VodafoneZiggo: nog meer van hetzelfde?
24-09-2019 15:41:00 | Hits: 2326 | columnist: David de Jong | Tags:

VodafoneZiggo introduceert het nieuwe merk GigaNet naast de merken Vodafone en Ziggo. Ziggo wordt voor het vaste kabelnetwerk gebruikt en Vodafone voor het mobiele netwerk. GigaNet is simpelweg een andere naam voor (de netwerken van) Vodafone en Ziggo.

Het telecom- en mediabedrijf is een fusiebedrijf waarbij Vodafone Group en Liberty Global elk de eigen merken Vodafone en Ziggo hebben behouden. Gevolg is dat er niet één merk gevoerd wordt. Vodafone doet dit wel in andere landen. In Duitsland wordt het merk Vodafone gebruikt voor zowel diensten en het netwerk via zowel de kabel als mobiel.

Dan komt VodafoneZiggo ineens met GigaNet.  Dat wordt elders in de wereld soms door Vodafone ingezet als submerk. Opvallend is dat het internetdomein GigaNet verwijst naar Vodafone. Uiteraard is logisch dat het bedrijf zich wil profileren als overal aanwezig, waarbij het niet uitmaakt of klanten via mobiele of vaste netwerken hun media consumeren. Beide spelen in op steeds groter dataverbruik. Toch is het voor VodafoneZiggo lastiger dan bijvoorbeeld voor KPN op het gebied van merkenbeleid. Zou de introductie van het merk GigaNet met meer dan alleen een merkcampagne voor snelle  netwerken van doen hebben? GigaNet klinkt in ieder geval wat neutraler dan Vodafone en Ziggo.

Het is duidelijk dat het beleid en dus ook het merkenbeleid bij VodafoneZiggo top down met te veel factoren rekening moet houden en er allerlei afspraken over bestaan. Zo ook het merkenbeleid waarover de eigenaren Liberty Global en Vodafone vasthouden aan hun eigen merken die gebruikt moeten worden. Op 1 januari 2020 loopt de eerste set afspraken van de twee eigenaren af. Dit betekent dat Vodafone  en Liberty Global elk afzonderlijk het recht hebben het bedrijf naar de beurs te brengen. Niet ondenkbaar, wetende dat Ziggo in het verleden beursgenoteerd was. Op 1 januari 2021 mogen de eigenaren hun aandeel aan anderen verkopen of aan elkaar. Liberty Global heeft de afgelopen kwartalen nogal wat bezittingen verkocht, onder meer aan Vodafone (Duitsland, Tsjechië, Hongarije en Roemenië).

Regelmatig duiken geruchten op dat ofwel Vodafone ofwel Liberty Global het 50 procentsbelang van de ander in Nederland zou overnemen. Het zou beide kunnen. Organisatorisch en merkentechnisch zou het bedrijf daarmee een stuk slagvaardiger kunnen optreden. Waarom? Dan zou er één eigenaar kunnen overblijven en met één helder merk gewerkt kunnen worden. Voorwaarde is wel dat een hele set afspraken zou vervallen. Vodafone werkt met één hoofdmerk ongeacht infrastructuur in andere markten en Liberty Global werkt ook met één hoofdmerk met Telenet in België en met Virgin Media in het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

VodafoneZiggo - een samensmelting van een van oorsprong kabelaar met een van oorsprong mobiele provider als joint venture met twee eigenaren was bij de start nog een voorbeeld of proeftuin, maar in de praktijk heeft dit nergens navolging gekregen.

Ziggo is een relatief jong merk dat sinds 2008 bestaat, voortgekomen uit drie oudere kabelaars waarvan diens merken overboord werden gezet. Ook het merk UPC ging in 2015 op in Ziggo. Vodafone bestaat in Nederland als merk al langer, sinds 2001. 

3,9 miljoen vaste kabelklanten en 4,9 miljoen mobiele klanten brengen niet per se goede financiële resultaten. Pas in het tweede kwartaal van dit jaar werden licht stijgende cijfers genoteerd, de operationele resultaten zijn sterk wisselend; de nettoresultaten verliesgevend, al mag de belastingbetaler dit bedrijf de nodige voordelen geven, aangezien het bedrijf elk kwartaal een belastingcompensatie in kan boeken.

VodafoneZiggo is vooral een bedrijf dat in haar bedrijfsvoering sterk rekening moet houden met keiharde afspraken over leningen, rentes en andere financiële afspraken met haar eigenaren en anderen aan wie de rentes en aflossingen betaald moet en worden. Je zal maar 10,6 miljard euro aan schulden hebben uitstaan en ook nog jaarlijkse verplichte uitkeringen aan de eigenaren moeten doen (onafhankelijk van prestaties). Ook mag VodafoneZiggo niet zelf bepalen waar ze diensten inkopen. Dat moet soms ter waarde van  honderden miljoenen bij de huidige eigenaren. VodafoneZiggo is met andere woorden niet vrij in de bedrijfsvoering vanwege alle afspraken en regelingen.  

Kortom wat is in deze de diepere gedachte achter de introductie van het merk GigaNet en een mooie en uitgebreide campagne via alle media? Dat de kabelnetwerken en mobiele netwerken mooie snelheden bieden is geen nieuws. Zit hier meer achter in het kader van de ingewikkelde constructies die de basis van VodafoneZiggo vomen? De komende 15 maanden zal vast meer duidelijk worden!

www.vodafoneziggo.com

David de Jong is redacteur bij Nederlands MediaNetwerk en Marketing Report

Lees ook:
22-08-2019 | [Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?
03-07-2019 | [Column] David de Jong: Wat is de (on)zin van het Commissariaat voor de Media?
18-06-2019 | [Column] David de Jong: NPO-plannen maken Hilversum weer stukje onbestuurbaarder
12-06-2019 | [Column] David de Jong: Politiek durft niet te kiezen inzake NPO