[Column] Deike Schulz: Social media en de dood? Lang leve social media!
15-03-2018 15:11:00 | Hits: 2222 | columnist: Deike Schulz | Tags:

Eigenlijk zou het een midweekje weg worden. In het isolement van mijn favoriete Waddeneiland werken aan een wetenschappelijk artikel. De eerste dag ging het redelijk. Daarna kon ik, geveld door griep (wie niet) alleen maar rustig afwachten op genezing en de volgende boot naar de overkant. Ondertussen brak ik met alle goede voornemens voor mijn verblijf, zoals complete onthouding van social media.

Een bezoek aan Facebook bood helaas geen soelaas. Een Facebookvriend van mij, een oud-leraar, was namelijk overleden. 35 jaar eerder had hij mij op hetzelfde eiland les gegeven. Aan hem heb ik een ronduit brede muzieksmaak en mijn basiskwaliteiten in gitaarspelen te danken. Nog belangrijker, hij heeft mij in mijn tienerjaren een kritische bril opgezet. Deze bril pak ik er regelmatig weer bij om naar mijzelf en de wereld om mij heen te kijken.

Een jaar eerder had hij weer contact gezocht via Facebook en deelde ook regelmatig herinneringen en foto’s uit onze schooltijd met een hele groep oud-leerlingen. Omdat ik niet op de hoogte was van zijn ziekte, kwam het hard aan via Facebook te vernemen dat hij was overleden. Toch gebeurde er iets onverwachts. Als onderzoeker en gebruiker ben ik namelijk in de afgelopen jaren steeds kritischer gaan kijken naar Facebook (wie niet). Toen bijvoorbeeld Marc Zuckerberg begin van dit jaar verkondigde dat zijn bedrijf zijn sociale rol zal omarmen door er onder andere voor te zorgen dat de tijd die je op Facebook doorbrengt “time well spent” is, dacht ik niet gelijk: Ja! Super! Doen! Ik geloof het!. Toch ben ik er op basis van deze verdrietige gebeurtenis iets anders tegenaan gaan kijken.

Op het bericht van overlijden, geplaats door de dochter van mijn oud-leraar, volgden namelijk een hele reeks verhalen, stukjes muziek en werden samen herinneringen opgehaald door oud-leerlingen waar ik al jaren niets meer van had gehoord. Met het gevolg dat ik, ziek en verdrietig op de bank liggend, werd overspoeld door een golf van compassie. Met de kritische bril op vraag ik mij trouwens af waarom ik mijn verhaal en complimenten over zijn pedagogische kwaliteiten niet eerder met hem heb gedeeld. Een gemiste kans, want ik weet zeker dat hij zijn kennis en ervaringen met mij ook in deze latere levensfase graag had willen delen.

De Bond zonder naam heeft trouwens sinds kort een mooi initiatief opgezet via Instagram wat hierbij aansluit. Op _Instagrannies vertellen “de oudste influencers op Instagram! Alles over leven, liefde en koffie verkeerd”. Deze influencers delen hun levensverhalen en wijsheden met iedereen die op zoek is “...naar inspiratie en reflectie, om het leven te liken”.

Conclusie: verdriet en isolatie kunnen uiteindelijk ook leiden tot reflectie, compassie en betrokkenheid via sociale media.

Veel reflectieplezier! Tot dan, machen Sie’s besser!

---

Deike Schulz is docent Media & Innovatiemanagement aan de Stenden hogeschool te Leeuwarden en tevens PhD-kandidate aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen School of Management.

Samen met Didier Kick maakt zij ook een podcastreeks voor het Nederlands MediaNetwerk.

www.stenden.com
@deikeschulz

 

Lees ook:

22-11-2017 | [Column] Deike Schulz: Het lieve, knusse internet
18-09-2017 | [Column] Deike Schulz: De R zit in de maand: knuffel een boek, of een blog!
19-07-2017 | [Column] Deike Schulz: Back in life, back in (cyber)reality anno 1997
08-06-2017 | [Column] Deike Schulz: Save a (band) T-shirt - of, hoe zat dat ook alweer met betekenisvolle content?
20-03-2017 | Column] Deike Schulz: Cosiness ad absurdum - scripting your own media(life)
13-01-2017 | [Column] Deike Schulz: Switch your #media #perspective & #DeFilterYourLife
02-11-2016 | [Column] Deike Schulz: Sterretjescultuur: Rating You, Rating Me!
19-09-2016 | [Column] Deike Schulz: Maatschappelijk verantwoord (media)ondernemen
04-07-2016 | [Column] Deike Schulz: Goed voornemen voor volgend jaar: Trinkt unbedingt mehr Kaffee!
03-05-2016 | [Column] Deike Schulz: Industrie 4.0: a never-ending customer journey?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie