[Column] Erwin Fisser: Ik heb er genoeg van
25-04-2019 12:49:42 | Hits: 3043 | columnist: Erwin Fisser | Tags:

Spullen dus. Daar heb ik er genoeg van. En niet alleen ik, wij allemaal in het welvarende Noordwest-Europa. Tot aan de nok toe vol zitten onze woonruimtes. Met allerhande zooi. Voor een grijpstuiver bij elkaar gegrist bij de één of andere dumpwinkel. Of omdat we een nog groter scherm mét 4K willen en de kleinere met gewoon full HD eigenlijk nog goed was. Zonde om weg te doen dus.

Doordat die kinderen in Bangladesh zo verdomd hard werken, kosten je kleren ook nagenoeg niets meer. Voor een paar tientjes vijf keer per seizoen in het nieuw. Kom op Shurgard en andere kuubverkopers, opslagruimte heb ik nodig! Gelukkig staan er heel wat panden leeg, want ieder bedrijf dat nog dingen repareert, gaat failliet. Nieuw kopen is veel makkelijker, goedkoper én leuker. Althans, dat denken mensen die nog nooit een echte ouderwetse schoenmaker aan het werk hebben gezien. Met stofjas en half brilletje.

Het kopen van spullen geeft telkens weer die heerlijke buzz van de verslaving. Maar bij elke aanschaf wordt het genot van deze quick fix elke keer korter van duur. Soms komt er iemand voorbij als Marie Kondo. Dan wordt opruimen hip en hype. Klinkt ook duurzaam, maar het tegenovergestelde is waar. Alles wat je ‘geen vreugde geeft’ flikker je weg en alles wat je binnen een minuten tijd ook kunt kopen moet je niet bewaren. Jij een leeg huis, maar collectief slibben we nog verder dicht.

Voor het goede gevoel brengen we dan onze afgedankte spullen naar de kringloop. Maar ook de kringloop wil je zooi niet meer, het valt niet bij te houden die enorme vloedgolf aan rommel die de aanvankelijke eigenaar geen vreugde meer gaf. En bij die afwijzing worden we boos natuurlijk. Ik heb wel eens zo’n 4x4-moeder zien schreeuwen tegen een arme vrijwilliger die een lading gekneusd babyplastic weigerde.

Genoeg gemopperd. Want het kapitalistisch systeem zou het kapitalistisch systeem niet zijn als het geen commerciële oplossing zou bedenken. Je koopt namelijk een SodaStream. Ik zag laatst een commerciële aanbeveling van die club (in HD, niet 4K) waarin hun verkoopargument was, dat je een SodaStream moet aanschaffen ‘omdat je tegen plastic afval bent’. Volgens hun website bespaar je zelfs tot 2800 wegwerpflessen per jaar. Wil het gezin dat 7,57 plastic flessen per dag verbruikt zich bij me melden? Stel dat we 1000 wegwerpflessen besparen, dan keert daar toch zeker de helft van terug middels ons prachtige statiegeldsysteem. En écht helpende oplossingen zouden zijn om ook op die andere helft statiegeld te heffen. En als dat lastig is voor producenten, dan gaan ze maar lekker op zoek naar een ander materiaal. De oplossing van SodaStream, nóg een keukenapparaat in onze Citybox zetten naast de broodbakmachine en de sapcentrifuge, werkt in elk geval niet. Spullen kopen om minder spullen te kopen is niet de oplossing.

Volgens mij komt het tijdperk van de spullen aan zijn eind. Zoals suiker al het nieuwe roken is, zo wordt bezitten het nieuwe autorijden. Leuke mensen doen het steeds minder, want er zijn mooiere dingen in het leven. En ook aan die ontwikkeling wenst de commercie te verdienen. En net zoals in het SodaStream geval leidt dat tot tenenkrommende resultaten. Een biermerk huurde een copywriter die was vergeten dat het achter elkaar plakken van random platitudes en wijsheden met de diepgang van de gemiddelde wok niet leidt tot een coherent verhaal. Maar misschien moet je deze tekst enkel tot je nemen als je bezopen onder een brug ligt. In andere gevallen is het niet te pruimen. Voor de dapperen onder u, hieronder een vertaling. Sterkte ermee.

Ik hou van wie we zijn,
Want onze rijkdom wordt gemeten in vrijheid,
Gemeten in herinneringen,
Thuis is gewoon, waar we ook zijn,
Waar het hart klopt,
En waar de ziel bloeit,
Met de snelheid van het licht,
Is het waar je op stap gaat met jezelf,
En altijd plezier hebt,
We hoeven onze pakken nooit naar de stomerij te brengen,
Want ze zien er altijd fris uit,
Werk beheerst ons leven niet,
Maar we zullen nooit een meeting missen,
Wie kan het iets schelen als we niet alles hebben,
Dit is alles voor ons,
Onze levens bestaan uit zoveel meer,
Gemaakt van momenten.---

Erwin Fisser is campagneleider en Realiseerder bij communicatiebureau de Realiseerders.

@fisserman


Laatste 10:

18-03-2019 | [Column] Erwin Fisser: Dokter, mijn robot begrijpt mij niet
19-02-2019 | [Column] Erwin Fisser: Verleiding en liefde
16-01-2019 | [Column] Erwin Fisser: Slechts 15 procent van de lezers haalt het einde van deze column
17-12-2018 | [Column] Erwin Fisser: Zitten? Nee, de verticale video is het nieuwe roken 
13-11-2018 | [Column] Erwin Fisser: Viral gaan met een stijve
23-10-2018 | [Column] Erwin Fisser: Hou eens op met die passie
18-09-2018 | [Column] Erwin Fisser: Ongewild verkeersappen en onbewust kinderporno downloaden
22-08-2018 | [Column] Erwin Fisser: Columns en meer
25-06-2018 | [Column] Erwin Fisser: Digitaal welzijn? Dat vind je in de modder
22-05-2018 | [Column] Erwin Fisser: Je kunt beter op Facebook zitten dan in Amsterdam wonen
 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie