[Column] Erwin Fisser: Mag ik even meekijken in uw slaapkamer?
28-10-2015 11:43:00 | Hits: 5235 | columnist: Erwin Fisser | Tags:

Wie heeft er nu eigenlijk zin in nog meer meningen over gezondheid en privacy?

De e-Health sector is er wel zo’n beetje klaar mee, zo kreeg je het gevoel tijden de e-Health Convention afgelopen maand in Pakhuis de Zwijger. In de openingskeynote werd er al gesproken over ‘privacymaffia’ en tijden de workshops werd het voornamelijk genoemd in een bijzin. Vanuit hun discipline is dit ook wel begrijpelijk, want je kan in theorie zoveel mooie dingen met de gezondheid van mensen - als mensen je maar alles vertellen.

En mensen wìllen ook steeds meer over zichzelf vertellen. Want het is leuk om directe feedback te krijgen van je horloge of je telefoon over hoeveel stappen je hebt gezet, wat je bloeddruk is of wat je hebt gegeten. En als je korting kan krijgen op je autoverzekering door je rijgedrag te delen, wie doet dat dan niet? 99% van ons hoort immers bij de 1% beste chauffeurs. De ‘privacymaffia’ vecht een achterhoede gevecht.

Ben je de klant of het product?

Zo ongeveer iedereen heeft tegenwoordig direct toegang tot de meest fantastische gratis speeltjes van Google en Facebook tot health trackers van Apple, Samsung en Philips. En wat is nou eigenlijk het probleem? We zijn er al helemaal aan gewend dat bedrijven ons volgen om betere banners te kunnen tonen. En anders installeer je een Adblocker. Maar die banners zijn een symptoom, niet de aandoening. Ook al zie je de banner niet, je gegevens worden evengoed wel verkocht. Een betere oplossing is het dan om zoekdata te begraven in allerlei zinloze data met een add-on als TrackMeNot, dan valt er geen zinnig profiel van je te verkopen. Alleen nog maar dan op basis van zoekgeschiedenis.

Dat interesseert geen mens

Zelfs als je een site bezoekt door rechtstreeks een url in te typen, wordt er nog informatie over je verzameld.

 
Zo vertelt Ghostery mij dat de site van mijn eigen werkgever twee Google trackers plaatst en eentje van Adobe. In alle bescheidenheid, redelijk netjes. Maar een even zo goed nette collega-organisatie plaatst ook trackers van drie verschillende sociale netwerken. Je kan je afvragen waarom Apple zou moeten weten waarom jij een pagina met de tekst “orgasme-uitstellen” in de url bezoekt. En als je met een stemcommando aan je Apple TV vraagt om een leuke pornofilm, ongeacht of je die vindt, word je zoekopdracht tot twee jaar op de Siri cloud-servers bewaard. Die informatie interesseert natuurlijk geen mens bij Apple. Maar misschien zijn mensen ook wel niet degenen om je zorgen over te maken.

Vet probleem

Bij Apple zouden ze bijvoorbeeld nu al gegevens kunnen koppelen als je vaak recepten opzoekt van cheeseburgers, hele avonden achter je tv zit, vaak betaalt bij fastfood restaurants, XXL onderbroeken bestelt, of je veel vrienden hebt die weinig bewegen enzovoorts. Allerlei redenen om een hogere zorgpremie te laten betalen. Of om je geen banner te tonen voor een potentieel stressvolle baan die je eventueel wel zou willen. Terwijl je misschien niet eens ongezond bezig bent, heb je dus toch een vet probleem. Want de kans dat je dat probleem wel hebt, is volgens de big data algoritmes erg groot.

e-Health heeft absoluut de toekomst. Niet alleen voor patiënten, ook voor preventieve doeleinden. Maar het is wel belangrijk dat iedereen de controle krijgt over zijn/haar eigen data. Dat je zelf bepaalt wie wat te zien krijgt en hoe lang. Niet omdat mensen er anders misbruik van maken, omdat misbruik en onwenselijke gevolgen nu eenmaal ontstaan doordat we niet meer kunnen overzien wat computers met die data doen. Een mooie taak voor de overheid, ook al zien burgers het gevaar zelf niet. Als het ‘baas over eigen data'-onderwerp van tafel is, hoeven we het er echt nooit meer over te hebben.

Erwin Fisser is campagneleider bij Soa Aids Nederland

 

www.soaaids.nl
www.twitter.com/fisserman

 

Lees van Erwin ook:

24-08-2015 | Erwin Fisser: Vlogger David

 

 Schrijf je in voor het Dertiende Nederlands MediaNetwerk Event in Desmet Studio’s Amsterdam!