[Column] Erwin Fisser: Verdienen aan YouTubers, vijf plus één tips
24-11-2015 14:58:00 | Hits: 6073 | columnist: Erwin Fisser | Tags:

Het is natuurlijk ook gewoon een boeiend cultureel fenomeen, dat YouTube. Maar wat voornamelijk de interesse heeft van de meeste professionals: Hoe kan ik er nou maximaal aan verdienen, in de meest brede zin van het woord? Ga ik banners inkopen? Pre-rolls? Ga ik een eigen branded kanaal beginnen? Of een kekke video maken waarvan m'n buurvrouw zeker weet dat ie hartstikke viral gaat? Of kiezen we voor een fijn stukje product placement bij één van die jongelui die wekelijks honderdduizenden kijkers weten te boeien?

Die jongelui

Werken met een YouTuber heeft als voordeel dat je ze snel in kan zetten en, voor zover dat bestaat in dit leven, je verzekerd bent van een bepaald bereik tegen bepaalde kosten. Het is niet de ideale manier om meer mensen naar je webwinkel te trekken en voor naamsbekendheid hoef je het ook niet te doen. Toch valt er veel voor te zeggen om je verhaal niet zelf te willen vertellen, maar daar een online BN'er voor te benaderen. Maar een ander voor je laten praten is wel een risico. En je laat je als communicatieprofessional natuurlijk niet door een puber met een petje en 150.000 abonnees vertellen hoe jij je merkwaarden het beste kunt overbrengen. En andersom kun je als beautyvlogster niet van een multinational verwachten dat zij het bedrag overmaken en aan het eind wel zien wat het is geworden. Er zit zogezegd nogal wat grijs gebied dat nog ingekleurd moet worden.

Amateurs

YouTubers zijn het stadium van amateurisme wel voorbij. De meesten hebben flink wat uren moeten maken om hun abonnees bij elkaar te schrapen. De grote namen hebben het vak 'YouTuber' in de praktijk geleerd en zijn door schade en schande wijs geworden. Daardoor weten ze wat voor hen werkt (qua views en duimpjes), maar ze weten meestal niet echt waarom. En dat waarom, dat is nu juist belangrijk om te weten wanneer je met ze wilt werken. En ook om te beslissen óf je wel met ze wilt werken. Wat ze in elk geval, bijna, allemaal wel weten is dat ze de ziel van hun kanaal niet moeten verkopen aan de duivel. Wat hen waardevol maakt voor adverteerders, is hun publiek en daar zijn ze zuinig op. Daar hoort ook bij dat je geen filmpjes maakt waar je niet achter staat en dat je er eerlijk over bent als je ergens voor wordt betaalt.

Professionals

Professionals ondertussen zijn misschien wat te snel om oude wetmatigheden, geleerd tijdens studies die zijn afgerond voor YouTube überhaupt bestond of tijdens een werkzaam leven in niet-interactieve massamedia, op YouTube te plakken. Ook YouTubers zijn bekend met de opmerking "het logo moet groter en langer in beeld". Maar het zijn niet alleen marketeers, ook de klassiekere programmamakers zoeken naar hoe ze met de nieuwe online celebs kunnen werken. Het NTR online actualiteitenprogramma Rauwkost maakt ook gebruik van YouTubers. Alleen maken ze geen YouTube, maar televisie. Te zien via het internet, gepresenteerd door vloggers, maar toch televisie. Hoe dan ook, complimenten voor de moed van deze eerste stap. Vorige week kon je op deze site al lezen over S1.tv, een online televisiezender van Social1nfluencers en SBS. S1.tv benadert de combinatie van YouTube en televisie vanaf de andere kant. Geen YouTube toevoegen aan tv, maar tv toevoegen aan YouTube. Omdat dat een vorm is die adverteerders en 30-plussers beter snappen? Omdat YouTube Red wel eens een bedreiging kan zijn voor het huidige verdienmodel? Omdat een compleet eigen kanaal uiteindelijk toch het mooiste is? Of een beetje van al die dingen?

Verdienen

De belofte van deze column was om aan de weet te komen hoe je nou aan YouTubers kunt verdienen. Vijf plus één practice based tips:

1: Denk niet dat werken met een YouTuber minder tijd kost dan met welke andere ingehuurde mediacreatief dan ook. Het feit dat je een YouTuber soms binnen een week in kán zetten, betekent nog niet dat het slim is om het op die manier te benaderen. De goede YouTubers doen niet aan 'u vraagt, wij draaien'. 

2: Verdiep je een beetje in de YouTube-cultuur en neem niet gewoon ‘die ene met veel abonnees' die je bureau toevallig kent. Het maakt veel uit of de YouTuber bij je merk en doelstellingen past en of hij/zij enthousiast over jouw product is.

3: Doe water bij de wijn als het gaat om de manier waarop je boodschap overgebracht moet worden. Kijkers komen voor de YouTuber, niet voor jou.

4: Er is dus nauwelijks wetenschappelijk onderzoek naar het effect van wat YouTubers doen. Dus ondanks dat je je door hen laat leiden hoe ze het beste communiceren met hun doelgroep, blijf zelf de baas over je boodschap.

5: Wat online influentials als YouTubers als grootste USP hebben, is de interactie met hun doelgroep. Doe daar iets mee. Co-creëer, vraag meningen, antwoorden, input en reageer.

En tenslotte: Kijk iets verder dan alleen naar views, duimpjes en aantal comments. Kijk eens naar waar die comments over gaan, wat er gebeurt op gecommuniceerde links en neer het sentiment op anders sociale media. Zonder data, blijf je gewoon de volgende met een mening.

Erwin Fisser is campagneleider bij Soa Aids Nederland

 

www.soaaids.nl
www.twitter.com/fisserman

 

Lees van Erwin ook:

28-10-2015 | Erwin Fisser: Mag ik even meekijken in uw slaapkamer?
24-08-2015 | Erwin Fisser: Vlogger David

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie