[Column] Erwin Fisser: Vlogger David
24-08-2015 12:12:00 | Hits: 8061 | columnist: Erwin Fisser | Tags:

Je hebt mensen die enorm beroemd zijn, maar toch redelijk ongestoord over straat zouden kunnen. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld Brian Eno zo iemand is. Het tegenovergestelde bestaat ook. Iemand wiens naam weinig losmaakt op verjaardagen, maar die spontane gekte opwekt als hij of zij ergens loopt. Enzo Knol bijvoorbeeld. Een absolute beroemdheid met meer dan driekwart miljoen abonnees op zijn YouTube kanaal. Dat komt dan al aardig in de buurt van een top-10 notering als je dit mee zou nemen met het SKO kijkcijferonderzoek. Maar naast Enzo heb je nog tientallen zeer populaire vlogger meer met tien- tot honderdduizenden views per video. Voornamelijk jongeren kijken wekelijks miljoenen van die zelf-opgenomen videoverslagen zonder duidelijke structuur of narratief. Het succes van dat vloggen legde Enzo in Volkskrant Magazine als volgt uit, “Tv is nep en wij zijn echt.”
 
David dus
In 2011 nodigde ik via YouTube zo’n beetje iedere vlogger uit voor een campagne-lancering in Studio 1 in Hilversum. Niemand reageerde. Tot ik na een paar dagen werd gebeld door David, ook wel ‘DusDavid’. David belde eigenlijk ‘namens iedereen’ want dat hadden ze hem gevraagd, want hij was de oudste. “Oké, we komen” zei hij op het laatst. “Wie precies?” vroeg ik. “Nou, iedereen dus,” was t nuchtere antwoord “behalve als er iemand huiswerk heeft ofzo.” En iedereen was er ook. Een hele dag reizen, filmen en editten door een troep jongens met sneakers, blikjes energiedrank en fluorescerende petjes. Honderdduizenden jongeren zaten vervolgens minutenlang naar vlogs te kijken over iets saais als een ‘campagne kickoff’. En ook nog eens minutenlang naar ‘making of’ vlogs van die vlogs. Twee dagen later belde David weer “Is het goed zo of moeten we nog wat extra promootjes maken ofzo? Zeg het maar.”
 
Praten over seks
Kleine jongens worden groot en David is inmiddels een gameskanaal begonnen met meer dan 560.000 abonnees op YouTube. Op een DM via Twitter reageert hij toch nog steeds meteen. Mijn vraag nu: kunnen je vriendin Revé –met eveneens een eigen gamingkanaal-  en jij niet drie uur live kijkersvragen beantwoorden over relaties en seks op onze jongerensite? “Ja hoor dat kan wel, die vragen krijgen we nu toch al continu. Wanneer is dat?” Bij de voorbespreking zit David tussen het praten door te Twitteren op z’n telefoon. Onbegrijpelijke berichten als: “Heb jij de NIEUWE TROLL al gezien op DDG?! Check hier hoe ik en de jongens van TVG MODS ONTSLAAN?!” Je zou er bijna van gaan twijfelen of dit nou wel een geschikte match is voor een drie uur durende inhoudelijke sessie op een seksuele gezondheidssite.
 
Echt zijn
Een paar dagen later vliegen vragen van het kaliber “wat vind je lekkerder, oraal of anaal?” afgewisseld met “ik durf niet te zeggen dat ik verliefd op hem ben, wat moet ik nu doen?” over onze livestream. Voor David en Revé is het allemaal bekend terrein. Geroutineerd maar geïnteresseerd geven ze antwoorden, verwijzen ze door en voorzien ze hun kijkers van advies.
Geen ongemakkelijke stiltes, sociaal wenselijke antwoorden of prekerige adviezen. Ze zeggen wat ze vinden.
 
Na afloop blijkt het geluid niet altijd even goed. “Oh, dan komen we nog wel een keer terug, nemen we onze eigen microfoons mee.” En een handtekening voor de zoon van een collega is ook geen probleem. “Heeft hij Twitter? dan krijgt hij een follow van me, daar zijn ze meestal nog veel blijer mee.”
 
Soms is het prettig werken met mensen die gewoon echt zijn.

 

Erwin Fisser is campagneleider bij Soa Aids Nederland

www.soaaids.nl
www.twitter.com/fisserman

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie